og saabin virittämisestä

Autoja voi muokata ja säätää. Täällä voit vaihtaa mielipiteitä aiheesta.
Lukittu
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti: Ja niihin autoihin on tehty helvetisti muutakin kuin vaihdettu suuttimet ja lastu. Ne virit eivät ole kahden tai edes kolmen markan juttuja.
Joo onhan niissä vapaavirtaussuodattimet.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

GTI foorumilla on paljonkin noita +500hp tekijöitä ja asennusmestareita. Helppoa ku juuston syönti. 8) Sieltä saa parhaat ohjeet ja asiantuntija avut.

Pari vastusta ja änkkärit veks putkesta ja vaparin asennu siinähän se. Sitten netistä kaappa dynokäyrän ja tulostaa sen. Valmis! :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
J-ani
"Aero"
Viestit: 463
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 15:22

Viesti Kirjoittaja J-ani »

Foorumi virittämisestä hieman. Tälläkin foorumilla ehdottomasti suosituimmat aiheet vuodesta toiseen 1: mistä lisää tehoa, 2: turbotus

Moniko näistä noin 10hv - 100 hv viritysprojekteista edes onnistuu joista kaikista on topic luotu joskus!!

(allekirjoittanut itsekkin syyllistynyt kumpaankin heikkona hetkenä) :D
#1890
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin en tiedä tuntuuko vain, mutta noihin cossuihin saa kyllä aika helposti osia..

Työkaverilla on hieman yli 300hp cossussa poljettu irti..
Eikä siihen tosiaan ole juuri mitään tehty..

Ja onhan se T03B hieman eri maailmasta kuin satkun T03.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

f-19 kirjoitti:
Näin on, tälläkin kylällä noita 500hp cossuja pyörii useampikin. Esson baarin pihalla on aina pari parkissa dynolaput ikkunalla.

jos käyn, niin A24 :lol:

taitaa harrastajapiirit olla aika suppeita siellä.

joopa, se siitä.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Turbo16 kirjoitti:Niin en tiedä tuntuuko vain, mutta noihin cossuihin saa kyllä aika helposti osia..

Työkaverilla on hieman yli 300hp cossussa poljettu irti..
Eikä siihen tosiaan ole juuri mitään tehty..

Ja onhan se T03B hieman eri maailmasta kuin satkun T03.
Mitä osia esim moottoriin saa paremmin kuin saabin?

Tuo alkuperäinen turbo menee jokaisessa vakavamielisessä tehonlisäys projektissa vaihtoon,että ei tuo mikään autuus ole.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Turbo16 kirjoitti:Niin en tiedä tuntuuko vain, mutta noihin cossuihin saa kyllä aika helposti osia..
Jaaa. Kyllä nuo samat osia saa yhtälailla saappinkiin. Esimerkkina kun tehdään kunnolla cossuun tai mihin vaan hipotehokone niin kyllä siellä menee esim. koneen sisuskalut vaihtoon, eli kanget+pultit, männät+tapit. Vaikka saabin tapauksessa alakerta olisi tunnettu vahvuudestaan, silti senkin voi tehdä vielä paremmin. Kanget voi teettää vaikka PO:lla tai Stenparnerilla niin cossuun kuin saappiinkin. Palikat maksaa alkaen tonnin per sarja tai sinne päin. Tehdään mittojen mukaan, ainakin jos tarpeeksi teettää kerralla. Soittakaa ojennukselle ja kysykää tarjousta saabin sisuskaluista. Mäntiäkin saa kyllä vaikka mitä kokoa senkun lyö rahaa tiskiin. Samalla tavalla se mäntä liikkuu ylös-alas cossussa ja saabissa.

Suuttimia, vaihdelaatikoita, lukkoja yms. saa kyllä saabbiinkin senkun teettää ja maksaa. Ongelma on vaan että saabbi ei ole sen luontoinen että siihen ostettaisin 3ke vaihdelaatikko. Käsi ylös kuka tietää edes jonkun hankkineen Jörgeniltä lootan tai jopa itse tilannut? Pointti on että osaa saa mutta kun kukaan ei taaskaan halua maksaa.

Esim. näissä legendaarisissa cossu piireissä nämä ovat tutumpia juttuja koska noita on tehty enemmän. Kuitenkin yhtälailla ne osat rakentuu ja pulttaantuu saabin kuin foortinkin koneen kylkeen.

Tästä vähän makua miten hommaa voi tehdä:
http://www.saunalahti.fi/~jahman/cossu/projekti.html

Turbo16 kirjoitti:Työkaverilla on hieman yli 300hp cossussa poljettu irti..
Eikä siihen tosiaan ole juuri mitään tehty..
Taas tätä luotettavaa ensikäden tietoa :D
Turbo16 kirjoitti:Ja onhan se T03B hieman eri maailmasta kuin satkun T03.
Olipas tarkkaan taas speksattu :). Mutta jos puhutaan jostain "cossun ahtimesta", niin kyllä, onhan niissä hitusen isommat siivet ja paremmat trimmit ja ARt. Mutta täsmälleen samasta maailmasta ne silti on.

Huh, tulipas taas vuodatus :(. Ai niin, itsekään en tiedä näistä muuta kuin kaverin kautta kuultuna. Omassa autossa ei ole edes 250 hevoista.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin tuohon tilattiin viime vuonna mussen laatikko. Parisen viikkoa tilasin siihen 28-hampaisen kardaanin.. Kansi oli jr tehokannessa, tulos oli kyllä aika vakuuttava.

Pieni porttaus alk. 250€ Saabiinkin, jos kiinnostaa tietää!
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Niin kysymys ei ollukkaan etteikö cossusta saisi tehoja vaan kuten f-19 sanoi, se kone ei ole yhtään sen parempi kuin saabinkaan. Vakiona luonnollisesti hieman ylävireisempi. Tosiasiassa ei heti tuu mieleen parempaa viriaihiota näistä rivinelosista kuin saabin pannut.

Kaikenlaistahan voi puhua.
Aki Peltola #1132
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Aksu900 kirjoitti:Niin kysymys ei ollukkaan etteikö cossusta saisi tehoja vaan kuten f-19 sanoi, se kone ei ole yhtään sen parempi kuin saabinkaan. Vakiona luonnollisesti hieman ylävireisempi. Tosiasiassa ei heti tuu mieleen parempaa viriaihiota näistä rivinelosista kuin saabin pannut.

Kaikenlaistahan voi puhua.
Voimansiirtohan näissä on heikoin lenkki, kuten etuvetoisissa aina.
Eipä tuo satkunkaa kone nyt mikään kovin alaviritteinen ole.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Kestävämpää voimansiirtoa saa rahalla.

Ettei menisi termit vähän sekaisin...

Cossun kone on ylävireisempi, Saabin kone taas luonteelta aika rauhallinen ja alavireinen.

Tuosta olen samaa mieltä kylläm Saabin kone on vakiopalikoilla viritysasteeltaan melko yläviritteinen. Eli jos haluaa turvallisesti lisää niin heti menee paljon osaa vaihtoon.
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Onhan saabin moottorit olleet kauan kestäviä koneita, jos nyt unohdetaan pari heikkoa lenkkiä viime vuosilta.

Tuskin fordin miehet ovat muuten saabin osia käyttäneet ralleissa.

Eikös jk-racing:n pojat aika hyvin satkusta saaneet ulos?

Mutta tosiaan, eipä se 400hp ole mahdoton saavutus. Itse ainakin olen tätä mieltä, jos laatikko vaan kestää.

Ahdin määrää tahdin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Pöh ei etuvetoisten laatikot automaattisesti ole paskoja.Rahalla saa teetettyä mitä vain ja mihin vain.Ja laatikko ei määrää koneen tuottamaa tehoa,vaan sen siirtämistä tiehen.

Kertokaahan edes yksi 400 hv 900og suomessa. :roll:
Noihin tehoihin ei mennä millään mitsun mandariineilla eikä millään nyllettäjä paineilla.

400hv satkusta ei ole juttu eikä mikään,kesto alkaa olemaan rajoilla noilla tehoilla. Korkeat puristukset(about 10) wisecon mäntää,mittatilaus kankea,kunnon pultit joka paikkaan,huolellinen tasapainotus ja ammattitaidolla portattu kansi.Lähtö tehot ku saa parin sadan tuntumaan niin kunnon ilmakompuralla(holset hx-40) ja tosimiesten paineilla(n.2bar) ei ole mahdottomuus tuo 200hv/litra.Toihan on viellä mieto viritys.Tähtäimenä ittellä ensikesäksi ->100hv/litra,tulevaisuudessa koitetaan tuota 200hv litraa kohden.

Edit ^^ tuosta puuttui viellä moottorinohjaus politiikka.Boschin alkuperäiset saa heivata.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti: Omassa autossa ei ole edes 250 hevoista.
:lol:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Suppari kirjoitti: Kertokaahan edes yksi 400 hv 900og suomessa. :roll:
Noihin tehoihin ei mennä millään mitsun mandariineilla eikä millään nyllettäjä paineilla.
On niitä, en kerro kellä.
Suppari kirjoitti: 400hv satkusta ei ole juttu eikä mikään,kesto alkaa olemaan rajoilla noilla tehoilla. Korkeat puristukset(about 10) wisecon mäntää,mittatilaus kankea,kunnon pultit joka paikkaan,huolellinen tasapainotus ja ammattitaidolla portattu kansi.Lähtö tehot ku saa parin sadan tuntumaan niin kunnon ilmakompuralla(holset hx-40) ja tosimiesten paineilla(n.2bar) ei ole mahdottomuus tuo 200hv/litra.Toihan on viellä mieto viritys.Tähtäimenä ittellä ensikesäksi ->100hv/litra,tulevaisuudessa koitetaan tuota 200hv litraa kohden.
Jälleen kerran ei voi muuta sanoa ku että mitä helevettiä? Tuo koko juttuhan oli vitsi eikö nii?
Aki Peltola #1132
Lukittu