Joo onhan niissä vapaavirtaussuodattimet.f-19 kirjoitti: Ja niihin autoihin on tehty helvetisti muutakin kuin vaihdettu suuttimet ja lastu. Ne virit eivät ole kahden tai edes kolmen markan juttuja.
og saabin virittämisestä
GTI foorumilla on paljonkin noita +500hp tekijöitä ja asennusmestareita. Helppoa ku juuston syönti.
Sieltä saa parhaat ohjeet ja asiantuntija avut.
Pari vastusta ja änkkärit veks putkesta ja vaparin asennu siinähän se. Sitten netistä kaappa dynokäyrän ja tulostaa sen. Valmis!
V-M

Pari vastusta ja änkkärit veks putkesta ja vaparin asennu siinähän se. Sitten netistä kaappa dynokäyrän ja tulostaa sen. Valmis!

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Foorumi virittämisestä hieman. Tälläkin foorumilla ehdottomasti suosituimmat aiheet vuodesta toiseen 1: mistä lisää tehoa, 2: turbotus
Moniko näistä noin 10hv - 100 hv viritysprojekteista edes onnistuu joista kaikista on topic luotu joskus!!
(allekirjoittanut itsekkin syyllistynyt kumpaankin heikkona hetkenä)
Moniko näistä noin 10hv - 100 hv viritysprojekteista edes onnistuu joista kaikista on topic luotu joskus!!
(allekirjoittanut itsekkin syyllistynyt kumpaankin heikkona hetkenä)

#1890
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 4093
- Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
- Paikkakunta: jkl, laukaa
Mitä osia esim moottoriin saa paremmin kuin saabin?Turbo16 kirjoitti:Niin en tiedä tuntuuko vain, mutta noihin cossuihin saa kyllä aika helposti osia..
Työkaverilla on hieman yli 300hp cossussa poljettu irti..
Eikä siihen tosiaan ole juuri mitään tehty..
Ja onhan se T03B hieman eri maailmasta kuin satkun T03.
Tuo alkuperäinen turbo menee jokaisessa vakavamielisessä tehonlisäys projektissa vaihtoon,että ei tuo mikään autuus ole.
Jaaa. Kyllä nuo samat osia saa yhtälailla saappinkiin. Esimerkkina kun tehdään kunnolla cossuun tai mihin vaan hipotehokone niin kyllä siellä menee esim. koneen sisuskalut vaihtoon, eli kanget+pultit, männät+tapit. Vaikka saabin tapauksessa alakerta olisi tunnettu vahvuudestaan, silti senkin voi tehdä vielä paremmin. Kanget voi teettää vaikka PO:lla tai Stenparnerilla niin cossuun kuin saappiinkin. Palikat maksaa alkaen tonnin per sarja tai sinne päin. Tehdään mittojen mukaan, ainakin jos tarpeeksi teettää kerralla. Soittakaa ojennukselle ja kysykää tarjousta saabin sisuskaluista. Mäntiäkin saa kyllä vaikka mitä kokoa senkun lyö rahaa tiskiin. Samalla tavalla se mäntä liikkuu ylös-alas cossussa ja saabissa.Turbo16 kirjoitti:Niin en tiedä tuntuuko vain, mutta noihin cossuihin saa kyllä aika helposti osia..
Suuttimia, vaihdelaatikoita, lukkoja yms. saa kyllä saabbiinkin senkun teettää ja maksaa. Ongelma on vaan että saabbi ei ole sen luontoinen että siihen ostettaisin 3ke vaihdelaatikko. Käsi ylös kuka tietää edes jonkun hankkineen Jörgeniltä lootan tai jopa itse tilannut? Pointti on että osaa saa mutta kun kukaan ei taaskaan halua maksaa.
Esim. näissä legendaarisissa cossu piireissä nämä ovat tutumpia juttuja koska noita on tehty enemmän. Kuitenkin yhtälailla ne osat rakentuu ja pulttaantuu saabin kuin foortinkin koneen kylkeen.
Tästä vähän makua miten hommaa voi tehdä:
http://www.saunalahti.fi/~jahman/cossu/projekti.html
Taas tätä luotettavaa ensikäden tietoaTurbo16 kirjoitti:Työkaverilla on hieman yli 300hp cossussa poljettu irti..
Eikä siihen tosiaan ole juuri mitään tehty..

Olipas tarkkaan taas speksattuTurbo16 kirjoitti:Ja onhan se T03B hieman eri maailmasta kuin satkun T03.

Huh, tulipas taas vuodatus

Niin kysymys ei ollukkaan etteikö cossusta saisi tehoja vaan kuten f-19 sanoi, se kone ei ole yhtään sen parempi kuin saabinkaan. Vakiona luonnollisesti hieman ylävireisempi. Tosiasiassa ei heti tuu mieleen parempaa viriaihiota näistä rivinelosista kuin saabin pannut.
Kaikenlaistahan voi puhua.
Kaikenlaistahan voi puhua.
Aki Peltola #1132
Voimansiirtohan näissä on heikoin lenkki, kuten etuvetoisissa aina.Aksu900 kirjoitti:Niin kysymys ei ollukkaan etteikö cossusta saisi tehoja vaan kuten f-19 sanoi, se kone ei ole yhtään sen parempi kuin saabinkaan. Vakiona luonnollisesti hieman ylävireisempi. Tosiasiassa ei heti tuu mieleen parempaa viriaihiota näistä rivinelosista kuin saabin pannut.
Kaikenlaistahan voi puhua.
Eipä tuo satkunkaa kone nyt mikään kovin alaviritteinen ole.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Kestävämpää voimansiirtoa saa rahalla.
Ettei menisi termit vähän sekaisin...
Cossun kone on ylävireisempi, Saabin kone taas luonteelta aika rauhallinen ja alavireinen.
Tuosta olen samaa mieltä kylläm Saabin kone on vakiopalikoilla viritysasteeltaan melko yläviritteinen. Eli jos haluaa turvallisesti lisää niin heti menee paljon osaa vaihtoon.
Ettei menisi termit vähän sekaisin...
Cossun kone on ylävireisempi, Saabin kone taas luonteelta aika rauhallinen ja alavireinen.
Tuosta olen samaa mieltä kylläm Saabin kone on vakiopalikoilla viritysasteeltaan melko yläviritteinen. Eli jos haluaa turvallisesti lisää niin heti menee paljon osaa vaihtoon.
Onhan saabin moottorit olleet kauan kestäviä koneita, jos nyt unohdetaan pari heikkoa lenkkiä viime vuosilta.
Tuskin fordin miehet ovat muuten saabin osia käyttäneet ralleissa.
Eikös jk-racing:n pojat aika hyvin satkusta saaneet ulos?
Mutta tosiaan, eipä se 400hp ole mahdoton saavutus. Itse ainakin olen tätä mieltä, jos laatikko vaan kestää.
Ahdin määrää tahdin.
Tuskin fordin miehet ovat muuten saabin osia käyttäneet ralleissa.
Eikös jk-racing:n pojat aika hyvin satkusta saaneet ulos?
Mutta tosiaan, eipä se 400hp ole mahdoton saavutus. Itse ainakin olen tätä mieltä, jos laatikko vaan kestää.
Ahdin määrää tahdin.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Pöh ei etuvetoisten laatikot automaattisesti ole paskoja.Rahalla saa teetettyä mitä vain ja mihin vain.Ja laatikko ei määrää koneen tuottamaa tehoa,vaan sen siirtämistä tiehen.
Kertokaahan edes yksi 400 hv 900og suomessa.
Noihin tehoihin ei mennä millään mitsun mandariineilla eikä millään nyllettäjä paineilla.
400hv satkusta ei ole juttu eikä mikään,kesto alkaa olemaan rajoilla noilla tehoilla. Korkeat puristukset(about 10) wisecon mäntää,mittatilaus kankea,kunnon pultit joka paikkaan,huolellinen tasapainotus ja ammattitaidolla portattu kansi.Lähtö tehot ku saa parin sadan tuntumaan niin kunnon ilmakompuralla(holset hx-40) ja tosimiesten paineilla(n.2bar) ei ole mahdottomuus tuo 200hv/litra.Toihan on viellä mieto viritys.Tähtäimenä ittellä ensikesäksi ->100hv/litra,tulevaisuudessa koitetaan tuota 200hv litraa kohden.
Edit ^^ tuosta puuttui viellä moottorinohjaus politiikka.Boschin alkuperäiset saa heivata.
Kertokaahan edes yksi 400 hv 900og suomessa.

Noihin tehoihin ei mennä millään mitsun mandariineilla eikä millään nyllettäjä paineilla.
400hv satkusta ei ole juttu eikä mikään,kesto alkaa olemaan rajoilla noilla tehoilla. Korkeat puristukset(about 10) wisecon mäntää,mittatilaus kankea,kunnon pultit joka paikkaan,huolellinen tasapainotus ja ammattitaidolla portattu kansi.Lähtö tehot ku saa parin sadan tuntumaan niin kunnon ilmakompuralla(holset hx-40) ja tosimiesten paineilla(n.2bar) ei ole mahdottomuus tuo 200hv/litra.Toihan on viellä mieto viritys.Tähtäimenä ittellä ensikesäksi ->100hv/litra,tulevaisuudessa koitetaan tuota 200hv litraa kohden.
Edit ^^ tuosta puuttui viellä moottorinohjaus politiikka.Boschin alkuperäiset saa heivata.
On niitä, en kerro kellä.Suppari kirjoitti: Kertokaahan edes yksi 400 hv 900og suomessa.![]()
Noihin tehoihin ei mennä millään mitsun mandariineilla eikä millään nyllettäjä paineilla.
Jälleen kerran ei voi muuta sanoa ku että mitä helevettiä? Tuo koko juttuhan oli vitsi eikö nii?Suppari kirjoitti: 400hv satkusta ei ole juttu eikä mikään,kesto alkaa olemaan rajoilla noilla tehoilla. Korkeat puristukset(about 10) wisecon mäntää,mittatilaus kankea,kunnon pultit joka paikkaan,huolellinen tasapainotus ja ammattitaidolla portattu kansi.Lähtö tehot ku saa parin sadan tuntumaan niin kunnon ilmakompuralla(holset hx-40) ja tosimiesten paineilla(n.2bar) ei ole mahdottomuus tuo 200hv/litra.Toihan on viellä mieto viritys.Tähtäimenä ittellä ensikesäksi ->100hv/litra,tulevaisuudessa koitetaan tuota 200hv litraa kohden.
Aki Peltola #1132