bensapumpun vaihto 900, -89 , 16V, 290 000 km

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

bensapumpun vaihto 900, -89 , 16V, 290 000 km

Viesti Kirjoittaja stara »

ny se sit lopultakin levis, kyllä se voivotti siellä takabaksissa jo muutaman vuoden. Siisti homma, kotipihaan laukes kun heitin laatikon takabaksiin , liekö siitä loukkaantunut. Pari kertaa lupas kuin entinen friidu, ja siihen mykisty.
Diagnoosi: raotin jakotukin mutteria, bensaa ei roiskunut kuten normaalisti startatessa. Mittasin tuleeko pumpulle jännite, tuli. Selvä tapaus, releen vikakin oli siten poissuljettu. Vielä hakkasin vasaralla puupalikan välityksellä ämpärin kantta assarin samanaikaisesti startatessa, ei herännyt perskeles enää.
Mutta no problemos, kansi auki, CRC: tä läpivienteihin, nitkutusta ja kiertelyä, sormipelilläkin olis noussu luulisin, käytin pitkäleukausia B:n pihtejä kampeamiseen. VAROVASTI ja ei kulmapuolelta, koska monilta on ne muoviset kulmakappaleet katkenneet. Sen kierrekorkkikin oli aika löysällä, olis lähteny varmaan melkein käsipelillä, tai puukapulalla hakkaamalla, mulla ny oli oikein hommaan värkätty avainkin :)
hesareita vähän levitin takabaksiin, mutta ei siitä ämpäristä juuri mitään tippunut. Se ämpäri pitää ottaa silviisiin vasemmalle kellistäen ulos, koska se ulkopuolinen putki sojottaa siten, ettei suoraan ylös nostamalla tule.
Tankki oli muuten alle puolivälin bensaa.

Varapumppu hyllyltä kehiin, ei mitään tiivisteiden vaihtoja, raaka peli vaan ja heti laakista hörähti tulille.
Panin siihen kumikauluksen vastinpintaan kierrekorkkiin kumirasvaa, ku aattelin jotta niin iso pinta varmaan kanittaa muuten kovasti vastaan.
Kumikauluksen alusta kandee sit putsata varmaan aika hyvin , koska näytti, jotta se kierrekorkki menee aika pohjaan asti. Väliin jäävät roskat voipi haitata tiivistymistä. Mä en hokannu oikein putsata, mut ei haise bensa vaikka koitin kurveissa läikyttää. ( ainakaan ny vajaalla tankilla)

Alkoi toi vaihdettu pumppu kettuilemaan: pitää startata sikapitkään, ennenkuin herää tulille, avasin ja kyttäsin sitä takaiskuvenaakin, mutta en siitä todellakaan viisastunut, jotenkin on ihan järjenvastainen koko nänni, ei edes mitään jousta kuten takaiskussa luulisi olevan.
Otin sen takaiskun poiskin ja koetin ajaa ilman sitä, aattelin jotta jos joku roska siellä pyörii, niin pääsis eteenpäin suodattimeen, mutta ei auttanut mitään.
Nyt kun 1 viikko on kulunut vaihdosta , niin alkoi yhtäkkiä skulaamaan startit niinkuin pitää ??, liekö joku roska vai mikä siellä kiusannut vai onko lopun alkua, vai onko sittenkin sisäänrakennettu primääripumppu, joka oli jumissa??. Mä jo kuvittelin, jotta jos siellä on esim 2 pumppua peräkkäin ( siis erillinen primääripumppu), mutta yks mötikkä toi valbro on, tiiä sit mitä sen sisään on rakennettu, no ruumiinavauksessa salat otetaan esiin :)

JATKOJALOSTUSAATOKSIA:
Avasin sen risan pumpun ämpärin. Hassu homma muuten kun toi varapumppu oli sellanen, jotta siinä oli painepuolella T- haara, eli osa bensasta palasi vissiin heti takaisin pumppuun, orkkiksessa ei ollut T- haaraa.
Siis avasin, aika samperin himmeli on toikin tsydeemi.
Oleellista:
Putkiklemmarin sanka auki, kampesin putken irti pumpusta pitkien ja pitkäkärkisten pihtien avulla. Noi bilteman pitkäkärkiset n.290 mm pitkät mutkakärkiset pihdit on muuten monessa spesiaalihommassa tosi hyvät, suosittelen.
Se ämpärin ulkopuolella oleva haara, sen saa irti/ pitää irroittaa ämpärin kyljestä, niin ei tarvitse mitään putkia katkoa. ( lukituksen kampeaminen sivuun ja kierrä jotain 90 °)
TÄRKEÄÄ: käytä CRC: tä tms ( öljymäisempi vois olla vielä parempaa) ja nitkuttele, kumit omat jämähtäneet kiinni ja muuten kitkaavat.
Kampesin pumpun yläpään kumin irti pumpusta
VARO: pidä VASTAAN siitä pumpun siiviläkehdosta, kun kampeat itse pumpun ylös esim pitkäkärkisillä pihdeilä ämpärin reunaa vasten (mä kampesin siitä pumpun bensaputkesta, kun näytti metallilta eli vahvaa)

Jos se siiviläkehto pullahtaa irti sieltä pohjasta niin tuntui aika vaikealta panna takaisin, koska on sellaista höttöä se rakenne.??
Kokeilin siis toisella varakehdolla sitä juttua, siitä se oli pullahtanut pihalle)
sen siivilän tarkoitus on, jotta ei pumppuun pääse pieniäkään roskia, ne tekevät pahojaan esim hiilien kontakteissa ja hammaspyöräpumppu voi jopa jumiutua. Ämpärissä ei ollut kuin pientä metallin hilettä siivilässä ( lie pumpun koneistus/ kulumajämiä tms pumpusta irronnutta), varsinaiset roskat lie edelleen bensatankin pohjalla.
Ostanvarapumpun ja panen ton ämpärin kasaan, koska perheessä on toinen 250 t ajettu, sekin kait kohta leviää, ja toi asennettukin on joku vanha riisku, voipi laueta koska vaan.
Purettu pumppu oli orkkis, valmistusvuoden leima kyljessä oli 89.
Vielä on tekemättä ruumiinavaus vanhalle pumpulle, jotta näkee mitä se on "syönyt " .
Viimeksi muokannut stara, Pe Marras 03, 2006 23:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Mulla oli muuten sama ominaisuus, kun bensaletkujen sulamisen jälkeen korjasin letkut. Sahuutti käyntiin aina aika pitkään muutaman päivän ajan, ja harkitsin jo takaiskun uusimista. Sitten tankkasin kerran tankin aivan täyteen, ja alkoi toimimaan sen jälkeen aivan normaalisti. Tankki lähes tyhjänäkin lähti siis sen jälkeen ilman sahausta käyntiin. Liekö siellä joku paikka sitten ilmautui, kun vaan tuli tarpeeksi ainetta kerran tankkiin?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Vika palasi, vaan vielä ei oo tankattu. kävi kanssa mielessä, jotta jonkunsortin ilmalukko siinä voipi olla. taitaa olla ny aika tyhjillään tankki.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

kyl se starttaaminen nyt asettu aika normaaliksi kun tankkas täyteen. Testasin muuten sitä vanhaa pumppua vesiämpärissä akkulaturilla, kyllä se heräs henkiin kun kolkutteli, kun yritystä vaan riittää niin kyllä taitaa noilla sammahtaneillakin himaan päästä yleensä.
Yks kaveri kerto , jotta kandee yrittää vaihtaa pumpun sähkösyöttö eri navoille, siitä voipi sen verta ankkurin asento hetkahtaa, jotta taas herää henkiin. Mutta tohonkin pitäis olla joku adaptori tuunattuna varalla, kun ei taida se plugi väärinpäin sinne mennä, eli sellainenhan nysvätään.
Ai niin, se plugihan taisi olla sellainen 2- osainen, jonka voi avata ja panna takaisin kiinnikin, eli onnistunee helposti.

Vielä kun viitteis mitata vanhan pumpun paineet ja tuoton, niin sit sen vois jättää rauhaan.
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

stara kirjoitti:
Ai niin, se plugihan taisi olla sellainen 2- osainen, jonka voi avata ja panna takaisin kiinnikin, eli onnistunee helposti.

Vielä kun viitteis mitata vanhan pumpun paineet ja tuoton, niin sit sen vois jättää rauhaan.
:lol:
ei jaksanu vanha pumppu kuin vähän yrittää, jäi sit haaveeks vanhan ominaisarvojen mittaus. vaikka kuinka takoi sitä päähän niin ei oikein enää piristynyt. levätköön rauhassa!
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

uuden pumpun sopimattomuus

Viesti Kirjoittaja stara »

no ei sit sopinu toi motonetin pumppu, aika saman näköinen oli ja jannukin vakuutti tiskillä, jotta sama numero. heh, se oli joku patentoimisnumero systeemille, se ei ny oikein tässä auttanu.
Kumimansetti ( eli se jossa pumppu istuu, ettei äänet menis koriin vissiin) on sika tiukka. en ny viittiny alkaa tekemään mitään ohitusleikkausta, kun kyse on varapumpusta eikä mistään hazardihommasta.
Ei löytyny koko motonetin mallivalikoimista pakkalassa samanlaista, vaikka kuinka vakuuttivat, jotta yli 200 sellaasta on myyty ja kaikki on sopinu. Kyteksittiin kaikki tonnarin pumputkin. mun pumpussa oli 8 mm putkilähtö, he tarjosivat jotain vähän pienempää noin 7 mm.
Ei kait se tohon putkikokoon olis tyssännykkään ainakaan mulla, koska letku on kumia ja lemmarilla kyllä kurttaantuu ja ei kait se ihan 0- tiivis tartte olakaan, koska sinne paljuunhan se vuotaa. Mutta kun ne sähköliittimet törkötti pahasti estäen pujotuksen siihen kumikaulukseen ja sen kauluksen mitatkin oli eri. Itse pumpun halkaisija oli kyllä just sama.
Sähköliittimet oli samat.
Startaxin tukun kamaa myivät , sanoi jotta Koivusella vois olla.
Palautin sitten sen ja täytyy kysellä paikallisesta haratsusta jos löytäisivät ny oikein numeron perusteella sopivan.
Tarkkana noissa saa olla ettei tule turhia noutoreissuja ja luppoaikaa.

Toi pumppu on 89 alkuvuonna tehty Walbro eli aika alkupään sähköruiskuja Walbrovehkeillä siis Saappaassa. Tottahan luulis , jotta se Walbro on duunannu koko ton ämpärin, kai ovat sit pikkasen muuttaneet konstruktiota.
ton vanhan model numero on 5601, ja se lie siis vaan noissa 89 alkuvuoden satkuissa ???
Viimeksi muokannut stara, Ti Loka 31, 2006 17:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24634
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

itsekkin motonetin pumpun vaihtaneena jouduin pikkasen sivareilla muotoilemaan sitä kumijutskaa jossa pumppu on ei mennyt liittimet läpi siitä. mutta sinne laitoin ja tyytyväinen olen ollut jo 10tkm.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Aattelin, jotta neste ku neste kait sen verta voitelee ja vähän aikaa vaan ja romuhan se jo oli. en viittiny alkaa bensan kaa läträämään ihan huvikseni.
Vesi vanhin voitehista. luulisin kuitenkin, jotta vesi on parempi voiteluaine kuin bensa, koska pintajännitys ja viskositeetti lienevät suurempia, tiiä sit.
Monissa vesipumpuissa ja turbiineissa on ollut kautta mualiman syrjän vesivoidellut liukulaakerit.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

pientä täydennystä vielä

Viesti Kirjoittaja stara »

no löysi noi paikallisen haratsun pojat jostain ihan sopivankin pumpun, joku jenkkiläinen se oli, mutta ei ollu juuri mitään leimoja.
ihan hyvin meni kasaan kun tarkkana oli ja liukastetta käytti nihkeisiin kumisovitteisiin. Mitään ei tarvinnut tuunata paitsi 1 kpl uusi putkilemmari, kun vanha olis vaatinu ne erikospihdit.
Se suodatinverkko jos pullahtaa pois alasovitteesta, niin en saanu muuten takasin kuin lämmittämällä ( on niin heiveröistäkin kamaa). eli n. 2 mm vettä kattilaan ( ettei kasta turhan syvään) ja liki kiehuvaksi, siihen kun kastoi sen siivilän reunan pariksi sekunniksi , niin laajeni niin rutkasti, jotta heittämällä meni paikoilleen. Ei olisi uskonut, noilla muoveilla on vissiin iso toi lämpölaajeneminen.

Avasin sen vanhan pumpun , hiilien laahauspinta oli aika kärsineen näköinen.

Se varmaan lopetti pelin. Puhtaus on varsinkin tossa hommassa tärkeää.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Motonetin pumppu käy " melkein " heittämällä.. Samat numerot oli vanhassa ja uudessa pumpussa....Pikkasen ahdisti niihin kumeihin tunkee :roll: :roll:
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

900 I 16 Kat kirjoitti:Motonetin pumppu käy " melkein " heittämällä.. Samat numerot oli vanhassa ja uudessa pumpussa....Pikkasen ahdisti niihin kumeihin tunkee :roll: :roll:
joo niin yleensä käy, sama oli numero mullakin eli 5601, kuten yllä sanoin, mutta sen mitat kumituen kohdilta olivat erilaiset, vähintään olisi pitänyt se kumimansetti katkaista sopivalta kohdin. Muilta osin se kyllä kävis, halkaisija ja pituus samoja. Harhauttavaa, että kulkevat samalla mallinumerolla.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Vastaa Viestiin