900 etujarruremppa-kysymys erikoisrasvasta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
mart96
"Viggen"

900 etujarruremppa-kysymys erikoisrasvasta

Viesti Kirjoittaja mart96 »

...nin olen tässä käymässä läpi Aeron(vm 86) jarruja ja heti ensimmäiseksi haluan kiittää nimimerkkiä Jus, joka on laittanut ja laittaa koko ajan hyviä ohjeita kuvien kerä :D
Kaikki toimii mun autossa kyllä erittäin hyvin, palat vaan oli lopussa ja ajattelin(niin ominaista mulle :wink: ) tehdä kerralla suurempi/parempi huolto. Sitten heräsikin kysymys, että jos uskaltaisin purkaa ne jarrusilinterit edestä, niin mitä rasvaa vois laittaa sinne kässärin mekanismin puolelle silinteriin. Siinä kun on kuulemma joku erikoisrasva, mutta käykö esim. vetonivelrasva vai mitä olette laittaneet sinne????

Joku ystävä jopa suositteli, että ei kannatta häiritä toimivaa tekniikkaa.
Jospa vain vaihtais ne pölysuojukset ja laittais uudet palat :?

Kiitoksia jo etukäteen!
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Miksi mennä pitelemään toimivia jarruja? 8O tarkista palan vaihdon yhteydessä ne pölysuoja kumit jos rikki vaihda ,mutta ehjät niin vain palojen vaihto,minun ehdotus.
Ari 1622
f-19
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja f-19 »

ari_viitanen kirjoitti:Miksi mennä pitelemään toimivia jarruja? 8O
Miksi huoltaa ehjää autoa?

Vastaus: Siksi koska huoltamisella elinikä pitenee.

Eli alkup. kysyjälle sanoisin että anna mennä vaan kun motivaatiotakin löytyy. Siksi nuo vuosikausia vanhat jarrut porsii aina kun niille ei ikinä tehdä mitään! "Toimii niin en koske", karrikoidusti sama kun jättäisi moottoriöljynvaihdot pois koska kone ei kolise.

Eli kaikki paikat jarruista auki, huolellinen putsaus ja mahdollisesti kuluneiden osien vaihto. Lopuksi kasaan uusilla tiivisteillä ja rasvoilla. Vielä kun joku osaa kertoa siitä rasvasta mitä tuonne mekanismiin pitäisi laittaa. Itse en löytänyt korjaamokirjasta mitään mainintaa. Vaseliinia?
Aksu900
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Ja ehdottomasti uudet jarrunesteet samalla! Jarruneste imee ajanmittaan vettä joka ruostuttaa sylinterit sisältäpäin.
Aki Peltola #1132
mart96
"Viggen"

kiitos vastaanneille!
Älkää nyt ruvetkaa tappelemaan :wink:
Kyllä se on niin ja näin se toimivan mekanismin huoltaminen. Jos ei tiedä, mitä tekee-niin voi toimivakin lopettaa ''huollon'' jälkeen toiminnan.

Tai sitten vanhaa asiaa purkaessa voi rikkoa jotain ja alkuperäiset kustannusarviot nousee.

Tosiasiaa kuiteskin on, että jos huoltais ne asiat ajoissa, niin ne myös toimis kauemmin. Se on vähän kuin hampaitten hoito-pienen reiän paikkaminen tulee halvemmaksi ja saa kauemmin nauttia muutakin kun puuroja :wink:

No purkasin sen kuiteskin. Tähän asti kaikkein kivulias oli saada se jarrusatula autosta irti-ne kaksi pulttia oli tosi kovasti kiinni.
No Motonetistä on hankittu uudet tiivisteet ja pölysuojukset ja O-renkaat.
Niiten kanssa oli hämminkiä-siinä Jusin laittamassa Girling korjausohjeessa kerrotaan kahdesta ja neljästä O-renkaasta :?:
No mä otin käteen sen yhden satulan korjaussarjan muovipussin ja ihmettelin, että siinähän on niitä kolme. No sitten hoksasin, että siinä englanninkielisessä ohjeessa oli se korjauspaketti etuakselille-eli kaikki tuplana.
Jos joskus viitsis puhdistaa ne pölysuojuksien sisäpuolet ja laittaa sinne rasvaa ruosteen estoksi, niin kestäis ne männätkin ruostumatta-nytkin se ''indirect piston'', eli se käsijarrumäntä oli ruosteessa ulkopuolelta. No ei ainaskaan vuotanu vielä.
Sitä mekanismin toimintaperiaatetta en oikein ymmärtänyt kuiteskin-hävettää sanoa :?
No jotain rasvaa sinne laitan sisälle. ''Henkilökohtaisessa varastossa'' on vetoakselin rasvaa, jotain synt. yleisrasvaa ja litiuminpohjaista rasvaa.

Katotaan, miten rupee toimimaan kokoamisen jälkeen. No jos olen onnistuneesti tehnyt kansivaihton moottoriin, eiköhän sekin sujuu :wink:
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

mart96 kirjoitti:Sitä mekanismin toimintaperiaatetta en oikein ymmärtänyt kuiteskin-hävettää sanoa
Käsijarrumekanismi toimii niin, että käsijarruvipu kääntää männän sisällä olevaa levyä, jossa on kiilamaiset urat kolmelle läpimitaltaan ~4 mm kuulalle. Kun levy kääntyy, kuulat kiipeävät urassa matalammalle osuudelle ja siten syntyy männän pituussuntainen liike, joka mäntien välissä olevan työntötangon avulla painaa mäntiä loitommas toisistaan, eli painaa jarrupaloja levyä vasten.

Jos käsijarrumäntää ei pura osiin niin, että saa nuo kuulat käsiin, ei kuulien voitelu onnistu. Lähinnä saa voideltua sen käsijarruvivun pään niin, ettei vipu tai sen pyörittämän levyn sakara kulu jos käsijarrua käyttää ahkerasti. Sikäli kai melko samantekevää mitä rasvaa tuohon laittaa, kunhan käsijarruvivun varren O-renkaat on kunnossa ja rasvaa ei laita niihin O-renkaisiin vaan pelkästään sinne vivun reiän pohjalle.

Vivun reiän ympärillä olevia O-renkaita pitelevä urarengas kannattaa asentaa niin, että ohuemmaksi kulunut kohta ei tule sille reunalle, johon tulee painetta kun vaijeri vetää käsijarruvipua.

Niitä pieniä O-renkaitahan on kolme, yksi siinä käsijarrumännän sisäpuolella työntötangon aukon tilkkeeksi ja kaksi käsijarrumännän toisessa päässä käsijarruvivun aukon juuressa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ari_viitanen
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Enhän minä tappele, muille jotkin asiat näyttää ottavan koville! 8O
Ari 1622
mart96
"Viggen"

Niin, kyllä mä jotain semmoista epäilin, mitä Jus kertoi. Hyvä, kun joku selittää asian.

Ja eihän täällä kukaan tappelee-kyllähän huumorilla otetaan varmasti :D
Tuota.... no en kyllä ymmärrä, miten sen silinterin sais purettua niin, että kuulat näkyy. Rälläköimällä tiedysti sais, mutta ei sitten enää pystyy kokoamaan :P
Ei mulla oikeastaan ollut tarvetta sitä purkaa-se mekanismi liikkui oikein hyvin. Mulla muuten puuttui yksi O-rengas-siitä juuri vivun puolelta se kaikkein pienin. No Motonetistä ostetussa sarjassa oli kaikki kolme.
Ja sieltä englanninkielisestä Girling oppasta selvis hyvin, että kaikkein isomalla läpimitalla oleva O rengas tulee sinne työntötangon(ensiömännässä kiinni oleva) puolelle, sitten seuraava sinne käsijarruvivun puolelle ja kaikkein ulommaksi se pienin sinne peltireunan alle. No Motonetissä näyttää olevan myynnissä jopa sisempi mäntä-ihme paikka se Motonet-Virosta ei sitä ilmeisesti sais muualta kuin Saabin tiskiltä. Luin siitä Jusin laittamasta suomenkielisestä opetuksesta, että jos kuuluu se ikävä ''klonks'' peruutaessa, niin voi laittaa sinne L-muotoisen pellin tiettyyn kohtaan. No yritin, mutta ei siitä oikein tullut mitään. Olis pitänyt kuiteskin hitsata eilen ystävän luona sinne metallia ja viilata oikeanmittaiseksi. Kävin juuri eilen tekemässä sen erikoisavaimen, millä pääsee kiertämään mäntä sisäänpäin.

Mutta!!! Yritin laittaa uusia jarrupaloja(Motonetistä, Lucas) ja no ei mahtuu.
Tässä muistaakseni joku valittii samaa. Eikös todella ole muuta vaihtoehtoa, kuin rälläköitä uusia paloja ohuemmaksi? Ja sitten kummalta puolelta? No johdonmukaista, että siitä kulutuspinnan puolelta :wink:

Huono juttu, kun ei oo työpaikan varastossa rälläkkää..
No huomenna jatketaan..
dimebak
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Aksu900 kirjoitti:Ja ehdottomasti uudet jarrunesteet samalla! Jarruneste imee ajanmittaan vettä joka ruostuttaa sylinterit sisältäpäin.
Kyllä! Ja nesteiden vaihto paljastaa myös muut heikot kohdat jarruissa. Mulla paljastui vialliset pääsylinerin tiivisteet tuolla lailla. Katosi jarrut autosta, kun vaihdatin nesteet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
akyttala
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Kertokaapas nyt, miten tuo etujarrusatulan mäntä puretaan niin, että ne käsijarruvivun kuulat saa putsattua ja rasvattua? Itse olen tähän asti tyytynyt putsaamaan reiän huolellisesti ja voitelemaan käsijarruvivun tapin kunnolla ennen paikalleen laittoa. Vaan eiköhän se olisi hyvä joskus puhdistaa ja rasvata ne kuulatkin..

Entäpäs sitten kun aletaan hitsaamaan sitä "kehikkoa", joka siinä etujarrusylinterin ympärillä on ja jonka liukupinnat kuluvat väljiksi. Miten tietää, kummalle puolelle laitetaan lisää rautaa? Tuon jarrysylinterin varmaan pitää kuitenkin pysyä jotakuinkin keskellä tuota pakettia. Sen verran väljät ovat nuo jo, että käsijarrua ei turhaan tarvitse vetää päälle, jos auto seisoo perä alamäkeen. Jarrut lukittuvat niinpäin ihan itsestään, mikä on joskus peruuttaessa pikkuruisen ongelmallista.
Hessu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Lisää utelua nimimerkillä "takasatulat räjäytetty, etusatulat seuraavaksi": Missäs päin tuo seikkaperäinen satuloiden kunnostusohje olisi? Itsekään en ole päässyt ikinä niin pitkälle että olisin repinyt käsijarrumännän auki vaikka syytä olisi ehkä ollut...
jus
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei sitä käsijarrumäntää kannata avata, jos ehjällä käsijarruvivulla vääntämällä sisukset männässä liikkuu niin että työntötanko liikkuu.

Jos ostat Motonetista uuden männän, joudut siirtämään sen käsijarrupäädyn vanhasta männästä uuteen - luulisin. Itse en ole puolittanut yhtään mäntää, käsiini on vaan päätynyt satuloita, joissa edellinen remonttimies on ne jo purkanut ja puoliskojen uudelleenliittäminen on epäonnistunut sikäli kun on edes yritetty. Haastehan tuossa on saada osat liimattua tiiviisti toisiinsa niin ettei kura ja vesi pääse tekemään kiusaa. Muuten ne männän puoliskot kyllä pysyvat paikallaan eikä osia putoa kyydistä kun mäntä, kehys ja jarrupalat palat ovat paikallaan. Oikea tapa liittaa puoliskot takaisin toisiinsa olisi ilmeisesti laittaa rihlaukseen huolellisen puhdistamisen jälkeen paksua ja hyvin lujaa lukitetta.

Linkkejä Girling-etujarrujen korjausohjeisiin:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 285#127285
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Firges9000
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Itse olen jarruremonteissa käyttänyt kumiosiin "Rubber Grease":a.

Sylinterit voitelen uudella jarrunesteellä.

Hankaaviin liikkuviin ohjureihin, metalliosiin & ruuveihin, laitan Copper-paste:a.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
akyttala
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Firges9000 kirjoitti:Itse olen jarruremonteissa käyttänyt kumiosiin "Rubber Grease":a.

Sylinterit voitelen uudella jarrunesteellä.

Hankaaviin liikkuviin ohjureihin, metalliosiin & ruuveihin, laitan Copper-paste:a.
Tuota samaista "O-rengas rasvaa" laitan itse kumiosiin sekä viistokeulan liukutapit olen myös sillä voidellut..

Palat olen voidellut kuparitahnalla jotakuinkin ympäriinsä kitkapintaa lukuunottamatta, jolloin liikkuvat varmasti ja lähtevät seuraavalla kerralla helposti irti.

Vaan noihin etujarrun liukupintoihin en ole sopivaa tavaraa löytänyt, kaikki niistä lähtee pois ekalla sadekelillä.. Vaan jospa niihin tarttis jotain kehittää, kun ensin saa neuvoja niitten hitsaamiseksi..:D
Vastaa Viestiin