Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

ng900aero kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti: No emmä nyt tiedä, kompakti satkuhan tuo lähinnä on. :D Kojelautahan siinä eniten viehättää. :wink:
Etkö muka huomaa muuta eroa, omien kokemusten mukaan 99 puskee reilusti vähemmän kuin 900 ja on paremman suorituskyvyn ohessa myös reilusti ketterämpi ;)
Nyt ensimmäisillä liukkailla tuli taas todettua tuo 900:n puskemisefekti, on aikalailla jääräpäinen menijä ;)

99 takapäähän vaikuttavalla käsijarrulla voisi olla aika kiva peli talvella.

900:ssa on taas ehdottomasti parempaa kojelauta, ilmanvaihtojärjestelmä ja lämmöntuotto joka on ainakin omassani jotain järkyttävän tehokasta, ei tarvitse jättää 900 kuin reiluksi 10 minuutiksi käymään pakkasessa niin jo on ikkunat auki ja kabiini lämmin (en ala kytkemään autoa lohkikseen tai kravailemaan laseja, tulille kylmiltään, jos jaksaa kovallakin pakkasella lähteä käyntiin, niin lohkista ei tarvita ;) ).
Joo, itsekin tuota tapaan harrastaa. :lol: Tarpeeksi notkeat öljyt vaan ja hyvä akku, ei oo vielä yksikään jäänyt seisomaan. :)

Puskemisesta en oikein tiedä, mutta ketterämmältähän se toki tuntuu.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti: Joo, itsekin tuota tapaan harrastaa. :lol: Tarpeeksi notkeat öljyt vaan ja hyvä akku, ei oo vielä yksikään jäänyt seisomaan. :)

Puskemisesta en oikein tiedä, mutta ketterämmältähän se toki tuntuu.
No tuo puskemishomma korostuu tuossa mun kaasutinsatkussa hyvin koska on niin alitehoinen ettei saa kaasua painamalla kompansoitua ilmiötä. Hyvä ajettava siltikin, etenkin jos perässä ei ole painoa. 99:n puhallinjärjestelmästä kyllä huomaa että on suunnitelultaan 60-luvun auto, melkoinen metakka verrattuna satkuun.

En ole itse ikinä uskonut että kylmäkäynnistykset mitenkään kuluttavat moottoria jos on tosiaan kunnoliset synteettiset öljyt sisässä, olen vuosikausia harrastanut samaa hommaa Saabeilla eikä ikinä mitään ongelmaa.
Nyt tietty kun on tuo kaasutinrotisko niin ainoa ongelma on se että 5min päästä alkaa örveltämään ja sammuu, eli pitää käydä välillä painamassa kaasua pohjaan jotta jaksaa käydä ryyppy päällä = ei niin vaivaton itsestään lämpenevä kuin ruiskupelit ;)
Automaattiryyppy olisi hyvä (toimiva sellainen).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:Etkö muka huomaa muuta eroa, omien kokemusten mukaan 99 puskee reilusti vähemmän kuin 900 ja on paremman suorituskyvyn ohessa myös reilusti ketterämpi ;)
Nyt ensimmäisillä liukkailla tuli taas todettua tuo 900:n puskemisefekti, on aikalailla jääräpäinen menijä ;)
Meillä puskee tuplis, kun taas satku "heittää" perää :D
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Etkö muka huomaa muuta eroa, omien kokemusten mukaan 99 puskee reilusti vähemmän kuin 900 ja on paremman suorituskyvyn ohessa myös reilusti ketterämpi ;)
Nyt ensimmäisillä liukkailla tuli taas todettua tuo 900:n puskemisefekti, on aikalailla jääräpäinen menijä ;)
Meillä puskee tuplis, kun taas satku "heittää" perää :D
Tuo homma riippuu varmaan myös hyvin paljon alustasta, tuossa mun pappasedanissa on ryhdissään oleva korkeahko vakioalusta nesteiskareilla ja ilman vakaajia. Esim ex og-aeroni (1990) oli mielestäni tosi tasapainoinen ajettava talvikeleilläkin kun pitoa oli jäykemmän alustan johdosta molemmille pyörille, jne.

Onhan 99:n nokka kevyempi joten sen kait pitäisi puskea vähemmän?
Omien kokemusteni pohjalta sanoisin että 99/90 kääntyy sellaisessa tilanteessa jossa 900 vielä haluaa jatkaa matkaansa suoraan, mutta eipä tästä nyt ole tuntemuksia kummempaa evidenssiä esittää.

Edit: mitä pahempi keli niin sitä enemmän hymyilyttää ajaa og-satkulla, kerrassaan erinomainen talviauto kaikin tavoin (puskeminen ainoa miinus) :D
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

ng900aero kirjoitti:Edit: mitä pahempi keli niin sitä enemmän hymyilyttää ajaa og-satkulla, kerrassaan erinomainen talviauto kaikin tavoin (puskeminen ainoa miinus) :D
Tämän olen huomannut itsekin, että vaikka keli pahenee, niin oikeastaan sitä on vain entistä tyytyväisempi autoonsa. Toki eilenkin tuolla tienpäällä, kun oli tiejyrän auraamat jurmut tiessä, niin kyllähän se meinasi autoa heilutella, mutta tuskin tuplis on ainoa auto, jota ne heittelee.
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

jariha kirjoitti:]
Tämän olen huomannut itsekin, että vaikka keli pahenee, niin oikeastaan sitä on vain entistä tyytyväisempi autoonsa. Toki eilenkin tuolla tienpäällä, kun oli tiejyrän auraamat jurmut tiessä, niin kyllähän se meinasi autoa heilutella, mutta tuskin tuplis on ainoa auto, jota ne heittelee.
Nimenomaan, ja nuo uudenveroiset HKPL1:t istuvat kuin nenä päähän tuohon satkuun, mahtava pito. Negatiivisena seikkana mainittakoon että tuolla tulee ajettua aika haipakkaa ja muut autot ovat näilläkin keleillä tientukkona 8)
Enkä tarkoita kaahaamista tai ylinopeutta.
Tuo satku on kyllä vuosisadan lämpimin auto, ikinä ei ollut ng-satku, tonnari tai 90/99 noin lämmin ja mainio huurteenpoistoltaan, eikä myöskään 3-, 4- tai 5-ovinen satkukaan joissa halusi pysyä takasivuikkunatkin huurteessa kun tuossa taas nekin aukeavat 10km:n ajon jälkeen aivan täysin.

Luulen että tuossa on jokin 92-asteinen termari koska lämmöntuotto on jotain uskomatonta, siltikin kesällä lämmöt pysyivät nätisti puolessavälissä.
Jos tuon lämppärin laittaa täysille niin olisi tukalaa olla alastikin tuossa satkussa 8)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ng900aero kirjoitti: Edit: mitä pahempi keli niin sitä enemmän hymyilyttää ajaa og-satkulla, kerrassaan erinomainen talviauto kaikin tavoin (puskeminen ainoa miinus) :D
vau, tämä on käsittääkseni eka kerta kun kehut tuota autoa? :D
ng900aero kirjoitti: Tuo satku on kyllä vuosisadan lämpimin auto, ikinä ei ollut ng-satku, tonnari tai 90/99 noin lämmin ja mainio huurteenpoistoltaan, eikä myöskään 3-, 4- tai 5-ovinen satkukaan joissa halusi pysyä takasivuikkunatkin huurteessa kun tuossa taas nekin aukeavat 10km:n ajon jälkeen aivan täysin.

Luulen että tuossa on jokin 92-asteinen termari koska lämmöntuotto on jotain uskomatonta, siltikin kesällä lämmöt pysyivät nätisti puolessavälissä.
niin, tuo "saunailmiö" taitaa olla ihan satkun ominaisuus mitä olen ymmärtänyt, ja itsekin joskus pari vuotta nauttinut sellaisesta. mulla oli aikanaan -88 satkussa termari sökö ja piti moottorin lämpöjä tosi alhaalla. siitä huolimatta kabiiniin tuli hämmästyttävän hyvin kuumaa. tuo on selkeästi yks juttu mitä kadehdin satkuissa.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9411
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

lucaf kirjoitti: vau, tämä on käsittääkseni eka kerta kun kehut tuota autoa? :D
Olen kehunut tuota autoa koko ajan (ainakin itselleni) suhteessa olemattomaan 380e:n ostohintaan, tuli taas kerran todistettua (ainakin itselleni) että alle 200tkm ajettu Saabi on vasta sisäänajovaiheessa ja kaikin puolin jämäkkä ja kulumaton.
Siis ei tuo mitään luksuskyytiä tarjoa vaan luotettavaa menemistä kelistä riippumatta, ja lämpöä piisaa ja ilmanvaihto toimii.
Onhan tuo todella aneeminen kuljetin kaikin tavoin mutta on aivan fantastista kuinka 20 vuotias auto voi olla näin ehjä, kun vaihdoin yhden sulakkeen niin havaittuja vikoja on ainoastaan 1 mittariston taustavalaistuksen polttimo, kaikki muu toimii kuten pitääkin.

Itse olen aina pitänyt satkujen ilmanohjausta siinä tuulilasin kohdassa ja sivusuuttimet puoliksi auki, koskaan ei ole tuossakaan asennossa jalat palelleet.

(Muuten tuo BMW on aivan yhtä lämmin(jossei lämpöisempikin), V8 tuottaa kamalan määrän lämpöenergiaa käydessään muutamia minuutteja, tosin siinä on ACC eli en ole vielä kokeillut kuinka saunaksi sen saakaan manuaaliasetuksilla).
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jariha kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Etkö muka huomaa muuta eroa, omien kokemusten mukaan 99 puskee reilusti vähemmän kuin 900 ja on paremman suorituskyvyn ohessa myös reilusti ketterämpi ;)
Nyt ensimmäisillä liukkailla tuli taas todettua tuo 900:n puskemisefekti, on aikalailla jääräpäinen menijä ;)
Meillä puskee tuplis, kun taas satku "heittää" perää :D
Meinasin juuri saman kirjoittaa. :)

Alustasta johtuu tuo varmasti eniten, 99:ssä vakiojouset eli hieman takanojassa. Renkaat ihan hyvät mutta silti puskee mielellään.

Kun satku taas on erittäin tarkka ohjattava ja heittää perää ennen kun lähtee puskemaan, madallusjousilla. Renkaat hyvinkin samankuntoiset.
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Tri-Lo kirjoitti:Alustasta johtuu tuo varmasti eniten, 99:ssä vakiojouset eli hieman takanojassa. Renkaat ihan hyvät mutta silti puskee mielellään.
Eli... voisiko tuo puskemisilmiö(kin) korjaantua uusilla takajousilla?
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kyllähän tuo voi olla alustasta kiinni. Toinen seikka mikä on "tosiasiaa" on se, kun satkun alatukivarret on 3 astetta enemmän eteenpäin eli alapallo on edempänä kuin 99:ssä.

Yksi seikka minkä itse olen huomannut niin ajolinjallakin on merkitystä. Vaikka mulla on 99:ssä madallettu alusta niin silläkin joutuu hakemaan ajolinjaa ettei se puske. Ajolinjan hakeminen, kunnon jarrutus ja pienoinen ylikääntäminen niin johan mene sutjakkaasti. Tuo em. ajotavan olen huomannut parhaimmaksi, kun on hieman kiire ja yrittää ajaa mahdollisimman paljon sitä suurinta sallittua. Mehän ei ajeta ylinopeutta... :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Sekä satku, että 99 puskee tai heittää perää. Aivan alustasta kiinni. Satkussa varmaan jotain vaikuttaa, onko sedan vai combi.

Eiköhän tuosta puskemisominaisuudesta ole kovissa vauhdeissa (yli 60km/t) aika paljon hyötyä.

Juuri kortin saanena aikoinaan ajelin viidenkympin alueella älyttömissä jääurissa, jossa oli jo yksi kinneri päästellyt ojaan. Jouduin sitten nousemaan pois urista väistääkseni hinausautoa (kinneri) ja hieman liian "hitaasti" nousin pois ja eiköhän suobbi ollut poikittain tiellä, vauhtia edelleen 50km/t. Reflexit pelasti...renkaat meno suuntaan ja kytkin pohjassa, auto oikeni aivan yhtä nopeesti kuin oli lähtenyt lapasesta. Taas sai hymyillä ja olla onnellinen, ettei alla ollut kinneri.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

jariha kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Alustasta johtuu tuo varmasti eniten, 99:ssä vakiojouset eli hieman takanojassa. Renkaat ihan hyvät mutta silti puskee mielellään.
Eli... voisiko tuo puskemisilmiö(kin) korjaantua uusilla takajousilla?
Niin, siis sitä juuri meinasinkin. Tai arvaan.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kyllä 99:n käytöksen saa muuttumaan etupään pyöräkulmia ruukkaamalla. Huomasin, että meikän 99 tarjosi tuossa vielä sulien kelien aikaan märällä asfaltlla perää irti yli satasen vauhdeissa, kun mutkassa nosti jalan kaasulta. Piti ihan järkivalinta tehdä ja laittaa jalka takaisin kaasulle ja lisätä vauhtia. Taustatietona: mie käänsin etupyörien camberin melko rajusti miinukselle ennen kuin laitettiin kone paikalleen silloin viime keväänä. Edessä on motonetin sporttijouset ja takana combin kuormajouset. Takana jotkin monroe kaasut ja edessä "mikälie"-merkkiset öljyiskarit. En ole nyt pahimpien kelien aikaan ajellutkaan 99:llä (se on ollut vaimon ajokkina). On tuo "uusi" auto ollut miun käytössä viimeiset puoltoistaviikkoa.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Mertmi kirjoitti:Kyllä 99:n käytöksen saa muuttumaan etupään pyöräkulmia ruukkaamalla. Huomasin, että meikän 99 tarjosi tuossa vielä sulien kelien aikaan märällä asfaltlla perää irti yli satasen vauhdeissa, kun mutkassa nosti jalan kaasulta. Piti ihan järkivalinta tehdä ja laittaa jalka takaisin kaasulle ja lisätä vauhtia. Taustatietona: mie käänsin etupyörien camberin melko rajusti miinukselle ennen kuin laitettiin kone paikalleen silloin viime keväänä. Edessä on motonetin sporttijouset ja takana combin kuormajouset. Takana jotkin monroe kaasut ja edessä "mikälie"-merkkiset öljyiskarit. En ole nyt pahimpien kelien aikaan ajellutkaan 99:llä (se on ollut vaimon ajokkina). On tuo "uusi" auto ollut miun käytössä viimeiset puoltoistaviikkoa.
En yhtään ihmettele miksi perää tarjoaa tuolla jousi/iskari yhdistelmällä.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin