Mikäpä se sitten olisi sopiva jousi/iskunvaimenninyhdistelmä n. 145 heppaselle 99:lle?himmee kirjoitti:En yhtään ihmettele miksi perää tarjoaa tuolla jousi/iskari yhdistelmällä.
Tuplis-threadin aika
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1993
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
- Paikkakunta: Porvoo
Sitä tossa itekin aloin miettimään, mikä olisi oikea yhdistelmä? Tuo on kuitenkin combimalli, joten takapäässä nuo combin kuormajouset on ihan sopivat ajettaessa täydellä kuormalla (5henkeä).900turbo3d kirjoitti:Mikäpä se sitten olisi sopiva jousi/iskunvaimenninyhdistelmä n. 145 heppaselle 99:lle?himmee kirjoitti:En yhtään ihmettele miksi perää tarjoaa tuolla jousi/iskari yhdistelmällä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
En käsitä, mitä hyötyä olisi vaihtaa eteen löysemmät jouset? Tuo perän irtoaminenhan vaan pahenisi sillä teolla. Tehoja on niin paljon enemmän, ettei voi kuvitellakaan, millainen etupäästä tulisi vakiojousilla. Nytkin tahtoo keulia kiihdytyksissä, vaikka takana on kuormajouset, ja etujouset ovat vakiota jäykemmät sekä hieman matalammat. Uudet kaasuiskarit joka nurkkaan voisi olla ensimmäinen parannus. Kallistuksenvakaajat on myöskin tulossa, jahka kerkeen.himmee kirjoitti:Madallusjouset+hyvät kaasut (rahalla saa)? Mutta jos sulla olisi edessä vaikkapa ne kaasut ja vakiojouset?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Niin no aivan...helppoahan se ei ole saada hyvin toimivaa alustaa. Mielenkiinnosta, mitkä kaasut sulla on takana? Keulii, mutta pysyykö silti renkaat tiessä?
Jos sitä parempaa mutkaominaisuutta kaipaat niin kyllä auto olisi hyvä saada balanssiin. Ei ole hullumpaa autoa kuin ns. "hyppivä" perä..
Jos sitä parempaa mutkaominaisuutta kaipaat niin kyllä auto olisi hyvä saada balanssiin. Ei ole hullumpaa autoa kuin ns. "hyppivä" perä..
Viimeksi muokannut himmee, Pe Marras 03, 2006 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
ei yhtään tekis mieli 5-ovista ysiysiä taas, vaikkapa alle 40tkm ajettua
http://www.blocket.se/vi/8960803.htm?ca=3_s

http://www.blocket.se/vi/8960803.htm?ca=3_s
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
no tuota katsoin eilen illalla myös kotona ja poika joutui sitten myöhemmin näppäimistoa puhdistamaan isin kuolastalucaf kirjoitti:ei yhtään tekis mieli 5-ovista ysiysiä taas, vaikkapa alle 40tkm ajettua![]()
http://www.blocket.se/vi/8960803.htm?ca=3_s

sehän oli kuin tuosta mainoskuvasta siitä kirjasta ''Saab 40 vuotta''
Hienon näköinen peli, kerta kaikkiaan. Tuollainen olisi tällaiselle lapselliselle, ei ku perheelliselle, 99-fanille verraton kakkosauto. Sopisi pihaan kuin nyrkkisilmään, kun käyttöautokin on 5D combi
Ja vaimonkin saisi ehkä sillä ajamaan ku ei oo käsiryyppyä.

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
säälimätöntä touhua, aihioksi otettu vaatimattomasti 69/70 vuosimallin 99, kai niillä on niitä sitten tungokseen asti sielläSuppari kirjoitti:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11084
siinäpä pussihousu 99 rakentelun mallia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Samapa tuo miltä vuosikymmeneltä,jotain hienoa tulossa.lucaf kirjoitti:säälimätöntä touhua, aihioksi otettu vaatimattomasti 69/70 vuosimallin 99, kai niillä on niitä sitten tungokseen asti sielläSuppari kirjoitti:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11084
siinäpä pussihousu 99 rakentelun mallia.
Joo, siis nostaa keulaa kiihdytyksessä. Märällä asfaltilla kesärenkailla ei riitä pito 1- ja 2-vaihteella alkuunkaan, mutta ei se 3-vaihteella enää sudi. Kuivalla asfaltilla pitää ykkösellä varoa, ettei renkaat muutu savuksi. Talvioloista nyt on turha puhuakaan, mitä nyt on tämä ajokeli. Combin takajouset toki auttaa asiaa paljon, ettei perä painu niin paljoa kiihdytyksessä. Ei se pompi tai hypi, jos sitä tarkoitat, tehoa vaan on senverta paljon, että en voisi kuvitellakaan etujousiksi vakiojousia...himmee kirjoitti:Niin no aivan...helppoahan se ei ole saada hyvin toimivaa alustaa. Mielenkiinnosta, mitkä kaasut sulla on takana? Keulii, mutta pysyykö silti renkaat tiessä?
Jos sitä parempaa mutkaominaisuutta kaipaat niin kyllä auto olisi hyvä saada balanssiin. Ei ole hullumpaa autoa kuin ns. "hyppivä" perä..
Ehkäpä takajousien löysentäminen lisäisi pitoa takapyöriin ja toisaalta miulla on taakse jo odottamassa sellainen taka-akseli, jossa on 2mm aurausta. Nykyisessä akselissa on toleranssin rajoissa oleva auraus, mutta se on kuitenkin 5mm. Ehkäpä takapään auraus tekee peräpäästä liukkaamman. Vaikea sanoa, kun aina on tarjolla kaikenmoista "mutu"-tietoa. Taka-akseliinkin voisi tietysti lisätä negatiivista Camberia (vääntämällä akselia).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Tuo on tosiaan enemmän kuin puute tai vast., kun on kässäri edessä. Nuorempana tuli monet kerrat pörryyteltyä lumipenkkaan, kun taakse ottava kässäri olisi pelastanut. Mutta mutta, jääradalle vaan treenaamaan niin sen kässärin merkitys vähenee, kun oppii viemään autoa niin haluaa.
Samaan taitoon kuuluu sekin, että ajaa kelien mukaan. Viimeksi mulla on Saba puskenut keväällä 2004. Silloin ei ollut syyttäminen keliä vaan päänuppia, kun ajoin lujempaa kuin renkaat piti ja taito hallitsi. Siinä jysäyksessä meni rattikin sen verta pehmeäksi, että pääsi vaihdettavien osien listalle (joka muuten vaihtui vasta tänä kesänä
).
Tuolta pohjalta mun tekniikanvaihtoon 99:ssä menee muutama vuosi, kun ratinkin vaihtoon meni yli kaksi vuotta
Samaan taitoon kuuluu sekin, että ajaa kelien mukaan. Viimeksi mulla on Saba puskenut keväällä 2004. Silloin ei ollut syyttäminen keliä vaan päänuppia, kun ajoin lujempaa kuin renkaat piti ja taito hallitsi. Siinä jysäyksessä meni rattikin sen verta pehmeäksi, että pääsi vaihdettavien osien listalle (joka muuten vaihtui vasta tänä kesänä

Tuolta pohjalta mun tekniikanvaihtoon 99:ssä menee muutama vuosi, kun ratinkin vaihtoon meni yli kaksi vuotta

-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Breadfan86 kirjoitti:Nyt kun oon ajellu tolla 99:llä näissä talviolosuhteissa, niin täytyy todeta että ei se kovin mukava ole.
Samaa mieltä kieltämättä kaupunkiajon osalta, maantieltä en ole pahaa sanaa vielä löytänyt. Kaupungissa joskus kyllä ihmetellyt, miten voi olla niin m****u ajettava ja silti aikanaan kehuttu talviauto, puskee suunnilleen kävelyvauhdissa liikenteenjakajaan, hätää kärsimässä liikkeellelähdössä loivaan ylämäkeen liikennevaloissa (alla ollut kyllä mielestäni keskivertoa paremmat renkaat), 900 ei ainakaan 99 veroisesti puskenut. 99:llä varmaan 7-8 talvea ajanut ja ei se kyllä mikään kaupunkiauto talvella ole, tai ainakin saa jännitystä elämään.