Tuplis-threadin aika

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

himmee kirjoitti:En yhtään ihmettele miksi perää tarjoaa tuolla jousi/iskari yhdistelmällä.
Mikäpä se sitten olisi sopiva jousi/iskunvaimenninyhdistelmä n. 145 heppaselle 99:lle?
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

900turbo3d kirjoitti:
himmee kirjoitti:En yhtään ihmettele miksi perää tarjoaa tuolla jousi/iskari yhdistelmällä.
Mikäpä se sitten olisi sopiva jousi/iskunvaimenninyhdistelmä n. 145 heppaselle 99:lle?
Sitä tossa itekin aloin miettimään, mikä olisi oikea yhdistelmä? Tuo on kuitenkin combimalli, joten takapäässä nuo combin kuormajouset on ihan sopivat ajettaessa täydellä kuormalla (5henkeä).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Madallusjouset+hyvät kaasut (rahalla saa)? Mutta jos sulla olisi edessä vaikkapa ne kaasut ja vakiojouset?
VW transporter 2.5tdi vm.99
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

himmee kirjoitti:Madallusjouset+hyvät kaasut (rahalla saa)? Mutta jos sulla olisi edessä vaikkapa ne kaasut ja vakiojouset?
En käsitä, mitä hyötyä olisi vaihtaa eteen löysemmät jouset? Tuo perän irtoaminenhan vaan pahenisi sillä teolla. Tehoja on niin paljon enemmän, ettei voi kuvitellakaan, millainen etupäästä tulisi vakiojousilla. Nytkin tahtoo keulia kiihdytyksissä, vaikka takana on kuormajouset, ja etujouset ovat vakiota jäykemmät sekä hieman matalammat. Uudet kaasuiskarit joka nurkkaan voisi olla ensimmäinen parannus. Kallistuksenvakaajat on myöskin tulossa, jahka kerkeen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Niin no aivan...helppoahan se ei ole saada hyvin toimivaa alustaa. Mielenkiinnosta, mitkä kaasut sulla on takana? Keulii, mutta pysyykö silti renkaat tiessä?

Jos sitä parempaa mutkaominaisuutta kaipaat niin kyllä auto olisi hyvä saada balanssiin. Ei ole hullumpaa autoa kuin ns. "hyppivä" perä..
Viimeksi muokannut himmee, Pe Marras 03, 2006 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
VW transporter 2.5tdi vm.99
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ei yhtään tekis mieli 5-ovista ysiysiä taas, vaikkapa alle 40tkm ajettua :oops:

http://www.blocket.se/vi/8960803.htm?ca=3_s
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Tuollahan on myös foorumin myyntipalstalla 99 GLs CC -77, 170 tkm. Noin niinkuin ilmaisena mainoksena... 8)
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
mart96
"Viggen"
Viestit: 528
Liittynyt: To Elo 05, 2004 11:39

Viesti Kirjoittaja mart96 »

lucaf kirjoitti:ei yhtään tekis mieli 5-ovista ysiysiä taas, vaikkapa alle 40tkm ajettua :oops:

http://www.blocket.se/vi/8960803.htm?ca=3_s
no tuota katsoin eilen illalla myös kotona ja poika joutui sitten myöhemmin näppäimistoa puhdistamaan isin kuolasta :D

sehän oli kuin tuosta mainoskuvasta siitä kirjasta ''Saab 40 vuotta''
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Hienon näköinen peli, kerta kaikkiaan. Tuollainen olisi tällaiselle lapselliselle, ei ku perheelliselle, 99-fanille verraton kakkosauto. Sopisi pihaan kuin nyrkkisilmään, kun käyttöautokin on 5D combi :D Ja vaimonkin saisi ehkä sillä ajamaan ku ei oo käsiryyppyä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Suppari kirjoitti:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11084
siinäpä pussihousu 99 rakentelun mallia. :oops:
säälimätöntä touhua, aihioksi otettu vaatimattomasti 69/70 vuosimallin 99, kai niillä on niitä sitten tungokseen asti siellä
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

lucaf kirjoitti:
Suppari kirjoitti:http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=11084
siinäpä pussihousu 99 rakentelun mallia. :oops:
säälimätöntä touhua, aihioksi otettu vaatimattomasti 69/70 vuosimallin 99, kai niillä on niitä sitten tungokseen asti siellä
Samapa tuo miltä vuosikymmeneltä,jotain hienoa tulossa.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

himmee kirjoitti:Niin no aivan...helppoahan se ei ole saada hyvin toimivaa alustaa. Mielenkiinnosta, mitkä kaasut sulla on takana? Keulii, mutta pysyykö silti renkaat tiessä?

Jos sitä parempaa mutkaominaisuutta kaipaat niin kyllä auto olisi hyvä saada balanssiin. Ei ole hullumpaa autoa kuin ns. "hyppivä" perä..
Joo, siis nostaa keulaa kiihdytyksessä. Märällä asfaltilla kesärenkailla ei riitä pito 1- ja 2-vaihteella alkuunkaan, mutta ei se 3-vaihteella enää sudi. Kuivalla asfaltilla pitää ykkösellä varoa, ettei renkaat muutu savuksi. Talvioloista nyt on turha puhuakaan, mitä nyt on tämä ajokeli. Combin takajouset toki auttaa asiaa paljon, ettei perä painu niin paljoa kiihdytyksessä. Ei se pompi tai hypi, jos sitä tarkoitat, tehoa vaan on senverta paljon, että en voisi kuvitellakaan etujousiksi vakiojousia...

Ehkäpä takajousien löysentäminen lisäisi pitoa takapyöriin ja toisaalta miulla on taakse jo odottamassa sellainen taka-akseli, jossa on 2mm aurausta. Nykyisessä akselissa on toleranssin rajoissa oleva auraus, mutta se on kuitenkin 5mm. Ehkäpä takapään auraus tekee peräpäästä liukkaamman. Vaikea sanoa, kun aina on tarjolla kaikenmoista "mutu"-tietoa. Taka-akseliinkin voisi tietysti lisätä negatiivista Camberia (vääntämällä akselia).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuo on tosiaan enemmän kuin puute tai vast., kun on kässäri edessä. Nuorempana tuli monet kerrat pörryyteltyä lumipenkkaan, kun taakse ottava kässäri olisi pelastanut. Mutta mutta, jääradalle vaan treenaamaan niin sen kässärin merkitys vähenee, kun oppii viemään autoa niin haluaa.

Samaan taitoon kuuluu sekin, että ajaa kelien mukaan. Viimeksi mulla on Saba puskenut keväällä 2004. Silloin ei ollut syyttäminen keliä vaan päänuppia, kun ajoin lujempaa kuin renkaat piti ja taito hallitsi. Siinä jysäyksessä meni rattikin sen verta pehmeäksi, että pääsi vaihdettavien osien listalle (joka muuten vaihtui vasta tänä kesänä :oops: ).

Tuolta pohjalta mun tekniikanvaihtoon 99:ssä menee muutama vuosi, kun ratinkin vaihtoon meni yli kaksi vuotta :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Breadfan86 kirjoitti:Nyt kun oon ajellu tolla 99:llä näissä talviolosuhteissa, niin täytyy todeta että ei se kovin mukava ole.


Samaa mieltä kieltämättä kaupunkiajon osalta, maantieltä en ole pahaa sanaa vielä löytänyt. Kaupungissa joskus kyllä ihmetellyt, miten voi olla niin m****u ajettava ja silti aikanaan kehuttu talviauto, puskee suunnilleen kävelyvauhdissa liikenteenjakajaan, hätää kärsimässä liikkeellelähdössä loivaan ylämäkeen liikennevaloissa (alla ollut kyllä mielestäni keskivertoa paremmat renkaat), 900 ei ainakaan 99 veroisesti puskenut. 99:llä varmaan 7-8 talvea ajanut ja ei se kyllä mikään kaupunkiauto talvella ole, tai ainakin saa jännitystä elämään.
Vastaa Viestiin