og900 epävakaa ajettavuus?
og900 epävakaa ajettavuus?
Ongelmana on että T16-satkuni tuntuu todella ihmeelliseltä ajettavalta kovissa vauhdeissa (100-200km/h), aikaisemmat satkuni ovat kaikki kulkeneet suoraan kuin juna mutta tämä nykyinen peli tuntuu keulasta jotenkin "kevyeltä", ikäänkuin keula eläisi hieman omaa elämäänsä, suoraan kulkeminen on hieman hankalaa, ratin kun laittaa motarilla suoraksi niin auto saattaakin yhtäkkiä lähteä puskemaan lievästi oikealle tai vasemmalle. Yli 150 km/h vauhdeissa tämä ominaisuus on jo todella paha, ja 200 km/h vauhdissa alkaa jo pelottamaan (mikä ei ole todellakaan mun mielestä normaalia muuten niin hyväkuntoisen turbosaabin puikoissa).
Mistä voisi vikaa lähteä hakemaan? Iskarit peräti osasin testata painelemalla korin nurkista, ei heijaa ja tuntuu jämäkältä.
Olisiko mahdollista että lievästi väsähtäneet takajouset (perä ehkä 5 cm matalammalla kuin keula, ainakin silmämääräisesti) tekisivät auton pohjan ja tien välille "ilmatilan" joka nostaa auton keulaa ylöspäin? Eli keula haukkaa liikaa ilmaa auton alle ja tämä luo nostetta pohjaan? Todennäköisesti tälle teorialle nauretaan ja kovasti mutta onhan tuokin vaihtoehto... en vaan tiedä onko sillä merkitystä vielä esim. 100km/h vauhdissa vaikka miten pystyssä olisi keula verrattuna perään.
Mutta kertokaapa te mistä ja miten kannattais aloittaa että saisin Saabini kulkemaan suoraan?
-John
Mistä voisi vikaa lähteä hakemaan? Iskarit peräti osasin testata painelemalla korin nurkista, ei heijaa ja tuntuu jämäkältä.
Olisiko mahdollista että lievästi väsähtäneet takajouset (perä ehkä 5 cm matalammalla kuin keula, ainakin silmämääräisesti) tekisivät auton pohjan ja tien välille "ilmatilan" joka nostaa auton keulaa ylöspäin? Eli keula haukkaa liikaa ilmaa auton alle ja tämä luo nostetta pohjaan? Todennäköisesti tälle teorialle nauretaan ja kovasti mutta onhan tuokin vaihtoehto... en vaan tiedä onko sillä merkitystä vielä esim. 100km/h vauhdissa vaikka miten pystyssä olisi keula verrattuna perään.
Mutta kertokaapa te mistä ja miten kannattais aloittaa että saisin Saabini kulkemaan suoraan?
-John
Etupyörien suuntauksella voisi aloittaa(jos pallonivelet/tulivarsien puslat on ok), toinen joka aiheuttaa "ajokoiramaista" käytöstä saabissa on taka-akselin kumipuslat.
Edit: Tosiaan, jos keula on ylhäällä perään nähden niin kyllä hakee.. meinaan niin tekee omanikin.
Edit: Tosiaan, jos keula on ylhäällä perään nähden niin kyllä hakee.. meinaan niin tekee omanikin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ha-haa, eli tämä on muidenkin ongelma? Kyselin aiemmin samaa asiaa mutta sain lähinnä "kylähullun" leiman. Ei voi kuulemma Saabi käyttäytyä noin.
Autoani on kyllä tutkittu, oikein katsastuksessa sanoin että kokeilkaa kunnolla kaikki puslat ja nivelet, mutta ei kuulemma etsimälläkään löydy välyksiä. Tuo keulan korko on ainoa joka on enää kokeilematta, heti kun jostain löytyisi turbon etujouset. Ohjauskulmat tarkistettu kolmena kesänä peräkkäin kahdella eri liikkeellä, iskunvaimentimet ja takajouset uusittu, vakaajatangot myös laitettu, mutta...
Renkaita olen kokeillut 175/70 ja 185/65 kuten 195/60, paineita 1,8 - 2,3 barin väliltä ja lopputulos on aina sama, aavemainen suunnanmuutos ilman havaittavia uria tai kallistuksia tiessä.
Mielenkiintoista
Autoani on kyllä tutkittu, oikein katsastuksessa sanoin että kokeilkaa kunnolla kaikki puslat ja nivelet, mutta ei kuulemma etsimälläkään löydy välyksiä. Tuo keulan korko on ainoa joka on enää kokeilematta, heti kun jostain löytyisi turbon etujouset. Ohjauskulmat tarkistettu kolmena kesänä peräkkäin kahdella eri liikkeellä, iskunvaimentimet ja takajouset uusittu, vakaajatangot myös laitettu, mutta...
Renkaita olen kokeillut 175/70 ja 185/65 kuten 195/60, paineita 1,8 - 2,3 barin väliltä ja lopputulos on aina sama, aavemainen suunnanmuutos ilman havaittavia uria tai kallistuksia tiessä.
Mielenkiintoista

*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä
*
-1797-

-1797-
-
- "Saabisti"
- Viestit: 351
- Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
- Paikkakunta: Vöyri
- Viesti:
No nyt päästiin taas oikeen lempiaiheseen.
Mulla kun oli satku, niin ostohetkellä se oli just tommonen. Syynä oli se, että heikkolahjainen edellinen omistaja oli repinyt hikikoppia sillä autolla, ja tämän seurauksena perä laahasi maata ja keula oli pystyssä kuin moskvitsh elitessä parhaimmillaan.
Kaikki jouset ja iskarit täytyi uusia ennenkuin ajettavuus löytyi. Lopulta keulaa tuli laskettua turhankin alas, ja huuli tahtoi osua rotvalleihin, mutta se nyt on sivuseikka.
Keula ja perä pitää olla jokseenkin tasan niin silloin kulku on kelvollista. Takapään puslat pitää myös vaihtaa tuloksen parantamiseksi.
Kulmia ei kannata säädellä ennekuin auto on pituusuunnassa suorassa.
Ei ole kylähulluutta tuo epäilys, mutta vaunun vetäminen henkilöautolla taas on, tästä olkoon karavaanarit mitä mieltä hyvänsä...
Jos epäilyttää eikä uskomus riitä, niin voi ottaa ja tutkia pyöränripustuksia sekä niiden käyttäytymistä eri asennoissa.
Mulla kun oli satku, niin ostohetkellä se oli just tommonen. Syynä oli se, että heikkolahjainen edellinen omistaja oli repinyt hikikoppia sillä autolla, ja tämän seurauksena perä laahasi maata ja keula oli pystyssä kuin moskvitsh elitessä parhaimmillaan.
Kaikki jouset ja iskarit täytyi uusia ennenkuin ajettavuus löytyi. Lopulta keulaa tuli laskettua turhankin alas, ja huuli tahtoi osua rotvalleihin, mutta se nyt on sivuseikka.
Keula ja perä pitää olla jokseenkin tasan niin silloin kulku on kelvollista. Takapään puslat pitää myös vaihtaa tuloksen parantamiseksi.
Kulmia ei kannata säädellä ennekuin auto on pituusuunnassa suorassa.
Ei ole kylähulluutta tuo epäilys, mutta vaunun vetäminen henkilöautolla taas on, tästä olkoon karavaanarit mitä mieltä hyvänsä...
Jos epäilyttää eikä uskomus riitä, niin voi ottaa ja tutkia pyöränripustuksia sekä niiden käyttäytymistä eri asennoissa.
Jos palloista tai raidetangon päistä ei löydy välyksiä, tarkistaisin seuraavaksi taka-akselilta koriin menevien pitkittäistukien puslat. Ne vaihtamalla olen saanut muutamasta satkusta "hakemisen" pois.
Seuraava vaihtoehto on hammastangon välys. Itselläni on -88 satkussa tällä hetkellä juuri tuo vika. Auraukset ja nivelet kunnossa mutta pikku klappi ratissa. Eikä muuta tarvita. Saa jatkuvasti vispata rattia että menisi suoraan.
Seuraava vaihtoehto on hammastangon välys. Itselläni on -88 satkussa tällä hetkellä juuri tuo vika. Auraukset ja nivelet kunnossa mutta pikku klappi ratissa. Eikä muuta tarvita. Saa jatkuvasti vispata rattia että menisi suoraan.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Hammastanko purettu ja tarkastettu jo aikoja sitten, eikä välyksiä nytkään. Mutta kummat puslat yleensä väljistyvät noista pitkittäistuista? Korin vai akselin puoleiset?anttipa kirjoitti:Jos palloista tai raidetangon päistä ei löydy välyksiä, tarkistaisin seuraavaksi taka-akselilta koriin menevien pitkittäistukien puslat. Ne vaihtamalla olen saanut muutamasta satkusta "hakemisen" pois.
Seuraava vaihtoehto on hammastangon välys. Itselläni on -88 satkussa tällä hetkellä juuri tuo vika. Auraukset ja nivelet kunnossa mutta pikku klappi ratissa. Eikä muuta tarvita. Saa jatkuvasti vispata rattia että menisi suoraan.
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä
*
-1797-

-1797-
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 82
- Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30
bluewolf kirjoitti:Hammastanko purettu ja tarkastettu jo aikoja sitten, eikä välyksiä nytkään. Mutta kummat puslat yleensä väljistyvät noista pitkittäistuista? Korin vai akselin puoleiset?anttipa kirjoitti:Jos palloista tai raidetangon päistä ei löydy välyksiä, tarkistaisin seuraavaksi taka-akselilta koriin menevien pitkittäistukien puslat. Ne vaihtamalla olen saanut muutamasta satkusta "hakemisen" pois.
Seuraava vaihtoehto on hammastangon välys. Itselläni on -88 satkussa tällä hetkellä juuri tuo vika. Auraukset ja nivelet kunnossa mutta pikku klappi ratissa. Eikä muuta tarvita. Saa jatkuvasti vispata rattia että menisi suoraan.
Akselin puoleiset, ainakin omastani. Uusia löytyy mm. Motonetista sopuhintaan.
Kyllä nimenomaan akselin puoleiset, mutta kannattaa vaihtaa samalla kertaa molemmat kun tangon on ottanut irti. Varsinkin kun se korinpuoleinen on helpompi vaihtaa.winorloose kirjoitti:Akselin puoleiset, ainakin omastani. Uusia löytyy mm. Motonetista sopuhintaan.
Itselläni on aina tallin hyllyllä muutama valmiiksi puhallettu, maalattu ja puslitettu tanko valmiina, kun tulevassa kalustossa nämä puslat menee yleensä heti vaihtoon.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Etupäästä raidetangon sisemmät nivelet voi tehdä kaikkea kivaa. Katsastuksessakaan ei välttämättä narahda niistä, koska keula on tarkastuksen aikana senverta korkealla, ettei välystä välttämättä havaitse. Tehostamattomassa sisäniveliä voi säätää, mutta riskinä ääriasennossa katkeaminen, koska ne kuluu suorasta asennosta kiristyen käännettäessä. Tehostettuihin saa raidetangon+nivelen noin 15euron hintaan (ei voi säätää).
Aurauksesta senverta kokemusta, että jos on liikaa aurausta, ajettavuus on levoton jo taajamanopeuksissa. Pieni auraus taas tekee hyvän kaarreajossa, kun rengas suorastaan haukkaa kurviin, mutta voi olla liian herkästi ohjautuva suoralla maantiellä.
Aurauksesta senverta kokemusta, että jos on liikaa aurausta, ajettavuus on levoton jo taajamanopeuksissa. Pieni auraus taas tekee hyvän kaarreajossa, kun rengas suorastaan haukkaa kurviin, mutta voi olla liian herkästi ohjautuva suoralla maantiellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Itsellä oli samantapainen ajettava, 99 tosin, maksimi nopeudessa pelotti ***vetisti. Missään nivelessä ei ollut kulumaa, klappia jne, perä oli matalammalla kuin keula (takajouset iän myötä painuneet) ja renkaat oli kokoa 185/65R15. Madallussarjan laiton jälkeen ajo huononi huomattavasti ja ulkonäkö parani.
Säädätin autosta pyöräkulmat ja vaihdoin renkaat kokoon 195/60R15. Sittemmin auton ajo parantui huomattavasti. Ennen madallussarjan laittoa vaihdon reaktiotankojen puslat taakse, jolla ei ollut vaikutusta ajoon mainittavasti. Nyttemmin (12.4. eli eilisestä lähtien) alla on kusiuudet Kumhon Ecsta KH11 kesärenkaat kokoa 195/60R15 88V ja ajo-ominaisuudet parani taas. Ainoa miinus on raskas ohjaus, mutta sen saanee eri rengaspaineita kokeilemalla.
Säädätin autosta pyöräkulmat ja vaihdoin renkaat kokoon 195/60R15. Sittemmin auton ajo parantui huomattavasti. Ennen madallussarjan laittoa vaihdon reaktiotankojen puslat taakse, jolla ei ollut vaikutusta ajoon mainittavasti. Nyttemmin (12.4. eli eilisestä lähtien) alla on kusiuudet Kumhon Ecsta KH11 kesärenkaat kokoa 195/60R15 88V ja ajo-ominaisuudet parani taas. Ainoa miinus on raskas ohjaus, mutta sen saanee eri rengaspaineita kokeilemalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Ajelin tuossa muutama vuosi sitten perheen kanssa varsin paljon 900i- 88:lla ja ongelma varsin samantyyppinen. Ei sitten metriäkään suoraan ! Kuormaa oli reippaasti: 2 Rottweileria, tavaraa ja 5 ihmistä kyydissä. Eteen Turbon jouset ja uudet iskarit, taakse jäykemmät vakio mittaiset jouset ja uudet iskarit sekä taka-akselin pitkittäistukivarsien puslat uusiksi. Ja vot !!! Kyllähän kulku parani ! Nimenomaan tuo kulkuasento taitaa olla merkitsevä tekijä. Hyvä kun aikaisemmin näki ulos:) Tämän neuvon muuten sain Saabeja 30-vuotta myyneeltä mieheltä...