og900 epävakaa ajettavuus?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

og900 epävakaa ajettavuus?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Ongelmana on että T16-satkuni tuntuu todella ihmeelliseltä ajettavalta kovissa vauhdeissa (100-200km/h), aikaisemmat satkuni ovat kaikki kulkeneet suoraan kuin juna mutta tämä nykyinen peli tuntuu keulasta jotenkin "kevyeltä", ikäänkuin keula eläisi hieman omaa elämäänsä, suoraan kulkeminen on hieman hankalaa, ratin kun laittaa motarilla suoraksi niin auto saattaakin yhtäkkiä lähteä puskemaan lievästi oikealle tai vasemmalle. Yli 150 km/h vauhdeissa tämä ominaisuus on jo todella paha, ja 200 km/h vauhdissa alkaa jo pelottamaan (mikä ei ole todellakaan mun mielestä normaalia muuten niin hyväkuntoisen turbosaabin puikoissa).

Mistä voisi vikaa lähteä hakemaan? Iskarit peräti osasin testata painelemalla korin nurkista, ei heijaa ja tuntuu jämäkältä.

Olisiko mahdollista että lievästi väsähtäneet takajouset (perä ehkä 5 cm matalammalla kuin keula, ainakin silmämääräisesti) tekisivät auton pohjan ja tien välille "ilmatilan" joka nostaa auton keulaa ylöspäin? Eli keula haukkaa liikaa ilmaa auton alle ja tämä luo nostetta pohjaan? Todennäköisesti tälle teorialle nauretaan ja kovasti mutta onhan tuokin vaihtoehto... en vaan tiedä onko sillä merkitystä vielä esim. 100km/h vauhdissa vaikka miten pystyssä olisi keula verrattuna perään.

Mutta kertokaapa te mistä ja miten kannattais aloittaa että saisin Saabini kulkemaan suoraan?

-John
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Etupyörien suuntauksella voisi aloittaa(jos pallonivelet/tulivarsien puslat on ok), toinen joka aiheuttaa "ajokoiramaista" käytöstä saabissa on taka-akselin kumipuslat.

Edit: Tosiaan, jos keula on ylhäällä perään nähden niin kyllä hakee.. meinaan niin tekee omanikin.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

Ha-haa, eli tämä on muidenkin ongelma? Kyselin aiemmin samaa asiaa mutta sain lähinnä "kylähullun" leiman. Ei voi kuulemma Saabi käyttäytyä noin.

Autoani on kyllä tutkittu, oikein katsastuksessa sanoin että kokeilkaa kunnolla kaikki puslat ja nivelet, mutta ei kuulemma etsimälläkään löydy välyksiä. Tuo keulan korko on ainoa joka on enää kokeilematta, heti kun jostain löytyisi turbon etujouset. Ohjauskulmat tarkistettu kolmena kesänä peräkkäin kahdella eri liikkeellä, iskunvaimentimet ja takajouset uusittu, vakaajatangot myös laitettu, mutta...

Renkaita olen kokeillut 175/70 ja 185/65 kuten 195/60, paineita 1,8 - 2,3 barin väliltä ja lopputulos on aina sama, aavemainen suunnanmuutos ilman havaittavia uria tai kallistuksia tiessä.

Mielenkiintoista :D
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

Mitenkäs aurauskulmat? Vanhassa autossani, ei tosin ollut saab, oli ero kuin yöllä ja päivällä, jos aurausta oli liian vähän. Eli jos aurasi "tarpeeksi" niin kulki kuin juna, muuten oli aika levoton värkki.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

No nyt päästiin taas oikeen lempiaiheseen.
Mulla kun oli satku, niin ostohetkellä se oli just tommonen. Syynä oli se, että heikkolahjainen edellinen omistaja oli repinyt hikikoppia sillä autolla, ja tämän seurauksena perä laahasi maata ja keula oli pystyssä kuin moskvitsh elitessä parhaimmillaan.
Kaikki jouset ja iskarit täytyi uusia ennenkuin ajettavuus löytyi. Lopulta keulaa tuli laskettua turhankin alas, ja huuli tahtoi osua rotvalleihin, mutta se nyt on sivuseikka.
Keula ja perä pitää olla jokseenkin tasan niin silloin kulku on kelvollista. Takapään puslat pitää myös vaihtaa tuloksen parantamiseksi.

Kulmia ei kannata säädellä ennekuin auto on pituusuunnassa suorassa.

Ei ole kylähulluutta tuo epäilys, mutta vaunun vetäminen henkilöautolla taas on, tästä olkoon karavaanarit mitä mieltä hyvänsä...

Jos epäilyttää eikä uskomus riitä, niin voi ottaa ja tutkia pyöränripustuksia sekä niiden käyttäytymistä eri asennoissa.
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

Jos palloista tai raidetangon päistä ei löydy välyksiä, tarkistaisin seuraavaksi taka-akselilta koriin menevien pitkittäistukien puslat. Ne vaihtamalla olen saanut muutamasta satkusta "hakemisen" pois.

Seuraava vaihtoehto on hammastangon välys. Itselläni on -88 satkussa tällä hetkellä juuri tuo vika. Auraukset ja nivelet kunnossa mutta pikku klappi ratissa. Eikä muuta tarvita. Saa jatkuvasti vispata rattia että menisi suoraan.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
bluewolf
"Turbo"
Viestit: 230
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 19:49
Paikkakunta: Susirajalta

Viesti Kirjoittaja bluewolf »

anttipa kirjoitti:Jos palloista tai raidetangon päistä ei löydy välyksiä, tarkistaisin seuraavaksi taka-akselilta koriin menevien pitkittäistukien puslat. Ne vaihtamalla olen saanut muutamasta satkusta "hakemisen" pois.

Seuraava vaihtoehto on hammastangon välys. Itselläni on -88 satkussa tällä hetkellä juuri tuo vika. Auraukset ja nivelet kunnossa mutta pikku klappi ratissa. Eikä muuta tarvita. Saa jatkuvasti vispata rattia että menisi suoraan.
Hammastanko purettu ja tarkastettu jo aikoja sitten, eikä välyksiä nytkään. Mutta kummat puslat yleensä väljistyvät noista pitkittäistuista? Korin vai akselin puoleiset?
*Saabismi on sairautta....sanovat ne jotka eivät koskaan kykene omistamaan sitä :lol: *

-1797-
winorloose
"Tuplakaasari"
Viestit: 82
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 00:30

Viesti Kirjoittaja winorloose »

bluewolf kirjoitti:
anttipa kirjoitti:Jos palloista tai raidetangon päistä ei löydy välyksiä, tarkistaisin seuraavaksi taka-akselilta koriin menevien pitkittäistukien puslat. Ne vaihtamalla olen saanut muutamasta satkusta "hakemisen" pois.

Seuraava vaihtoehto on hammastangon välys. Itselläni on -88 satkussa tällä hetkellä juuri tuo vika. Auraukset ja nivelet kunnossa mutta pikku klappi ratissa. Eikä muuta tarvita. Saa jatkuvasti vispata rattia että menisi suoraan.
Hammastanko purettu ja tarkastettu jo aikoja sitten, eikä välyksiä nytkään. Mutta kummat puslat yleensä väljistyvät noista pitkittäistuista? Korin vai akselin puoleiset?

Akselin puoleiset, ainakin omastani. Uusia löytyy mm. Motonetista sopuhintaan.
Ransu
"Hölösuu"
Viestit: 1185
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 18:43

Viesti Kirjoittaja Ransu »

Heps... meitsillä on sama ongelma kuin sulla ja omassa saabissani on noi takaakselin puslat aivan loppu... kannattais kyllä vaihtaa ne ja kattoa sitten lisää... :D
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

winorloose kirjoitti:Akselin puoleiset, ainakin omastani. Uusia löytyy mm. Motonetista sopuhintaan.
Kyllä nimenomaan akselin puoleiset, mutta kannattaa vaihtaa samalla kertaa molemmat kun tangon on ottanut irti. Varsinkin kun se korinpuoleinen on helpompi vaihtaa.
Itselläni on aina tallin hyllyllä muutama valmiiksi puhallettu, maalattu ja puslitettu tanko valmiina, kun tulevassa kalustossa nämä puslat menee yleensä heti vaihtoon.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10515
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Etupäästä raidetangon sisemmät nivelet voi tehdä kaikkea kivaa. Katsastuksessakaan ei välttämättä narahda niistä, koska keula on tarkastuksen aikana senverta korkealla, ettei välystä välttämättä havaitse. Tehostamattomassa sisäniveliä voi säätää, mutta riskinä ääriasennossa katkeaminen, koska ne kuluu suorasta asennosta kiristyen käännettäessä. Tehostettuihin saa raidetangon+nivelen noin 15euron hintaan (ei voi säätää).

Aurauksesta senverta kokemusta, että jos on liikaa aurausta, ajettavuus on levoton jo taajamanopeuksissa. Pieni auraus taas tekee hyvän kaarreajossa, kun rengas suorastaan haukkaa kurviin, mutta voi olla liian herkästi ohjautuva suoralla maantiellä.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8276
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Itsellä oli samantapainen ajettava, 99 tosin, maksimi nopeudessa pelotti ***vetisti. Missään nivelessä ei ollut kulumaa, klappia jne, perä oli matalammalla kuin keula (takajouset iän myötä painuneet) ja renkaat oli kokoa 185/65R15. Madallussarjan laiton jälkeen ajo huononi huomattavasti ja ulkonäkö parani.

Säädätin autosta pyöräkulmat ja vaihdoin renkaat kokoon 195/60R15. Sittemmin auton ajo parantui huomattavasti. Ennen madallussarjan laittoa vaihdon reaktiotankojen puslat taakse, jolla ei ollut vaikutusta ajoon mainittavasti. Nyttemmin (12.4. eli eilisestä lähtien) alla on kusiuudet Kumhon Ecsta KH11 kesärenkaat kokoa 195/60R15 88V ja ajo-ominaisuudet parani taas. Ainoa miinus on raskas ohjaus, mutta sen saanee eri rengaspaineita kokeilemalla.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Ajelin tuossa muutama vuosi sitten perheen kanssa varsin paljon 900i- 88:lla ja ongelma varsin samantyyppinen. Ei sitten metriäkään suoraan ! Kuormaa oli reippaasti: 2 Rottweileria, tavaraa ja 5 ihmistä kyydissä. Eteen Turbon jouset ja uudet iskarit, taakse jäykemmät vakio mittaiset jouset ja uudet iskarit sekä taka-akselin pitkittäistukivarsien puslat uusiksi. Ja vot !!! Kyllähän kulku parani ! Nimenomaan tuo kulkuasento taitaa olla merkitsevä tekijä. Hyvä kun aikaisemmin näki ulos:) Tämän neuvon muuten sain Saabeja 30-vuotta myyneeltä mieheltä...
Vastaa Viestiin