2.1:n vääntö

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
georges
"Aero"
Viestit: 378
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:47
Paikkakunta: Toijala

2.1:n vääntö

Viesti Kirjoittaja georges »

Eli paljonko ja millä kierroksilla 2.1 koneessa on nm:jä? koitin haulla mutta ei löytynyt.

Ja kuinka alakierrostenvääntö, onko yhtä onneton kuin 2 litraisen 16v:n? Voi tietysti hämätä että edellinen 8 tappinen oli turbo...

Kiitoksia jo etukäteen.
Ei riemulla rajaa kun turbolla ajaa.
#2742
ng900 Turbo
Iskariot
"Hölösuu"
Viestit: 1287
Liittynyt: La Joulu 27, 2003 01:42
Paikkakunta: Nivala

Viesti Kirjoittaja Iskariot »

Muistankohan nyt aivan väärin vai oliko maksimivääntö 190 Nm kierroksilla 2900rpm.

edittiä: jep, muistin väärin. oikea vääntö 180Nm...
Viimeksi muokannut Iskariot, Ma Marras 13, 2006 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2029 Kari Kutuniva
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

B212i
180 Nm @ 2900 r/min
103 kW @ 6000 r/min

B202i ei kat
173 Nm @ 3000 r/min
98 kW @ 6000 r/min

B202i kat
170 Nm @ 3000 r/min
92 kW @ 5500 r/min
Viimeksi muokannut jus, Ma Marras 13, 2006 21:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vesa Pohjalainen
"Saabisti"
Viestit: 3986
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
Paikkakunta: Jämsä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vesa Pohjalainen »

180 Nm / 2900 rpm
103 kW / 140 hv. / 6000 rpm

huippunopeus 190 km/h
kiihtyvyys 0 - 100 11s.

Tiedot TM koeajosta

No niin jus ehti ennemmin :)

Kokemusta 2,0 i16 koneesta ei ole, mutta tuo 2,1 on melko nöyrä "maamoottori"
# 419 Vesa Pohjalainen
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vääntökäyrien muotoja voi ihmetellä tuolta:
http://www.hut.fi/u/jus/saab/99/uudet/B202i212i.gif
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Laitetaan tähän vielä pari numerotietoa classic 2.1 esitteestä kun vääntöä kuvastavat.

Eli ohituskiihtyvyys nelosvaihteella 60-100 km/h 10.0 sec.
Viitosvaihteella 80-120 km/h 15 sec.
Baas 009
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 19:51
Paikkakunta: Ååbu

Viesti Kirjoittaja Baas 009 »

Tässä vaikuttaa nyt vahvasti se että mitä pidetään alavääntönä...

Tokihan esmes T8 repii kuin perkele heti kun paineet nousee, mutta ennen sitä on aika laiska. i16-koneet, niin 2.0 ja 2.1 kumpikin ovat todella nöyriä alueella 1000-2300, sammumaan ei meinaa saada millään. Tämä on se mikä tekee ajamisesta helppoa, käytännössä kaikki uudemmat saabin ja muidenkin merkkien koneet vaativat reilua kaasunpainallusta liikkeellelähdössä, nuo eivät juurikaan. Yhtä nöyriä koneita en ole vielä tavannut, ainakaan eurooppalaisissa.

Sinänsä älytöntä on se että ainakin molemmat ovat aika lailla lyhytiskuisia mutta siitä huolimatta melkoisia maamoottoreita... Ilmeisesti pyörivät massat eivät ihan pieniä ole...

-Ville
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kaikista alavääntöisimpänä pidän kaasari konetta ja muutenkin 8v tuntuu ihan alhaalla vääntävän paremmin kuin 16v joka ylhäällä sitten on rivakampi.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

mikkoimp kirjoitti:kaikista alavääntöisimpänä pidän kaasari konetta ja muutenkin 8v tuntuu ihan alhaalla vääntävän paremmin kuin 16v joka ylhäällä sitten on rivakampi.
Enpä ole 16-tappista Saabia ikuna kokeillut, mutta allekirjoitan tuon kaasarikoneen alaväännön. Omasta mielestäni hakkasi mm. diesel-bemarin jota olen kokeillut ja nimenomaan alakierroksilla.
Voihan se olla, että kun Saabilla on tottunut ajamaan, sitä osaa ajaa aivan eri tavalla.
Luulisi tuommosen 2.1:nkin vain vaativan oman ajotekniikkansa..
JuHem
"Hölösuu"
Viestit: 1065
Liittynyt: La Tammi 22, 2005 17:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja JuHem »

mikkoimp kirjoitti:kaikista alavääntöisimpänä pidän kaasari konetta ja muutenkin 8v tuntuu ihan alhaalla vääntävän paremmin kuin 16v joka ylhäällä sitten on rivakampi.
Täysin samaa mieltä. Kaasarilla ei tarvi liikkelle lähtiessä kaasuun välttämättä koskea. Ei tuolla turbolla sama onnistu mitenkään.

Kierrokset yli kahden tuhannen niin johan kääntyy tilanne toisin päin...
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Vastaa Viestiin