2.3t:n ja AERON moottorien erot?

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

2.3t:n ja AERON moottorien erot?

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Terve!


Eli itselläni on 2002 9-5 2.3t automaatti ja kysyisinkin, että jos vaihdan autooni aeron turbon ja bsr:n ppc:n, millaisia teholukuja voisi odottaa?

Onko esim putkistossa/välijäähdyttimessä/pakosarjassa tms. minkäänlaisia eroja jos verrataan 2.3t:tä ja AEROa?
eklunto1
"Hölösuu"
Viestit: 1081
Liittynyt: To Maalis 10, 2005 19:48
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja eklunto1 »

2.3t ja Aeron erona on eri ahdin ja softa. Tehoihin vaikuttaa minkä vuotiseen Aeron olet ostamassa ja onko auto manuaali vai automaatti. Kysytäänpän ennemmin niin päin että paljonko herralla on rahaa? 1000 eurolla saa vähän lisää tehoa ja 10 000 saa riittävästi lisää :)

Tuossa sellainen aika hyvä:

http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=81

BSR:n sivuilta (http://www.bsrab.se) näet millaisia tehoja softan päivityksellä saa. Osa on sitä mieltä että Aeroa ei kannattaisi vain softalla virittää (rasittaa konetta muita malleja enemmän), ensimmäisiksi ongelmiksi tulee usein pakosarja & katti, jotka kannataisi samalla vaihtaa avarampaan. Samalla joutuu usein päivittämään polttoainepumpun järeämpään. Kun noi päivitykset on tehty, niin puhutaan noin 290hevosesta ja noin 470nm väännöstä. BRS ei ole paras vaihtoehto jos haluat paljon tehoa, silloin kannattaa katsoa esim. Maptun:n tai Nordic:n vaihtoehtoja.
Viimeksi muokannut eklunto1, Ma Marras 13, 2006 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Pelkällä softapäivityksellä aeron raudalla ei saa todellista tehoa käytännössä enempää kuin tehtaan softalla. Jos tehoa haluaa lisää, on vaihdettava osia, mm. välijäähdytin. Aeron ahtimella saa tehoa maksimissaan noin 300 hv, mutta silloin on vaihdettava jo aika paljon muitakin osia. Ks. tästä esim. Hirschin www-sivut, joista selviää mitä osia vm. 2007 aeroon vaihdetaan jotta moottorista saadaan 300 oikeaa hevosvoimaa.

Jos tehoa haluaa yli 300 hv, on syytä vaihtaa myös männät ja kiertokanget esim. T5-mallisiin. T7-koneiden männät eivät ilmeisesti kestä yli juuri yli 300 hv:n tehoa.

Pelkällä softalla voi saada lisää keskikierrosvääntöä, mutta lisätehoa tuskin.

Hirschin virisetit ovat hyviä siinä mielessä että ne saa katsastettua. Eli lisähevoset ovat laillisia. Lisäksi virisetit ovat paitsi tehtaan hyväksymiä myös ilmeisen toimivia. Vaihtoehtoina 95 aerossa ovat 280 ja 305 hv setit.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

eklunto1 kirjoitti:2.3t ja Aeron erona on eri ahdin ja softa. Tehoihin vaikuttaa minkä vuotiseen Aeron olet ostamassa ja onko auto manuaali vai automaatti. Kysytäänpän ennemmin niin päin että paljonko herralla on rahaa? 1000 eurolla saa vähän lisää tehoa ja 10 000 saa riittävästi lisää :)

Tuossa sellainen aika hyvä:

http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=81

BSR:n sivuilta (http://www.bsrab.se) näet millaisia tehoja softan päivityksellä saa. Osa on sitä mieltä että Aeroa ei kannattaisi vain softalla virittää (rasittaa konetta muita malleja enemmän), ensimmäisiksi ongelmiksi tulee usein pakosarja & katti, jotka kannataisi samalla vaihtaa avarampaan. Samalla joutuu usein päivittämään polttoainepumpun järeämpään. Kun noi päivitykset on tehty, niin puhutaan noin 290hevosesta ja noin 470nm väännöstä. BRS ei ole paras vaihtoehto jos haluat paljon tehoa, silloin kannattaa katsoa esim. Maptun:n tai Nordic:n vaihtoehtoja.
Eli viritettävä auto on alunperin 2.3t 2002 automaatti, ja maptunin steg 4 tuntuu suolaisen hintaiselta, 3068€+ mahdollinen asennus ja lupauksena 285 hp/400Nm :? Tästä syystä kysyin BSR:ltä josko heillä olisi valmiina erikoisvirisoftaa (siis stegien ulkopuolista) 2.3t:lle AEROn ahtimella ilman muita muutoksia. Vastaus oli, jotta onnistuvat sellaisen tekemään. Tällä combolla kuitenkin pääsisi reilusti alle 2000 euron, ehkä jopa 1500 euron ja väännössäkään tuskin tulisi olemaan paljon eroa, maptun kun rajoittaa väännön steg4:n ja automaatin kanssa 400 Nm:n kohdalle. Tehoissa toki tuskin päästäisiin kuin mahdollisesti lastutetun aeron lukuihin. Se 260hp ja 380Nm riittäisivät minulle toisaalta vallan hyvin :lol:

Lähinnä pelottaa, jos BSR lähettää minulle turbopäivitettyyn (TD04) 2.3t:hen täysin vastaavan softan kuin AERON steg1 virisofta, ja auton alkuperäinen rauta ei vastaisikaan toisiaan (lukuunottamatta turboa, turbo siis menee joka tapauksessa vaihtoon). Jos rauta muuten siis vastaa 2.3t:ssä ja AEROssa toisiaan, minulla siis ei pitäisi olla huolta tästä?

Lähinnä pohdiskelen konstruktioiden hintaeroja. Siis Maptun steg4 3068€ ja BSR (ahtimenvaihto ja softa), jossa tietysti vähemmän tehoa, mutta puolet halvempi :? Kannattaisiko maptunista ja muutamasta lisähevosesta maksaa noin paljon? Enkä oikein välittäisi steg4:n uuden putken tuomasta pörinästäkään, sleeper sen olla pitää :lol: Kummassakin tapauksessa autoni 185 hp:hen tulee reilusti lisäystä.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Sanotaan sen verta, että tehoja en vakioputkistolla lähtisi juuri yli 200 viemään. Muuten en projektiin ota kantaa.
STCF #3
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Speedou kirjoitti:Sanotaan sen verta, että tehoja en vakioputkistolla lähtisi juuri yli 200 viemään. Muuten en projektiin ota kantaa.
Totta! ainakin putkiston etupää kannattaisi vaihtaa isompaan ja paremmin virtaavaan kattiin.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

9-5T kirjoitti:Miksi et? Katalysaattori on sama kuin 250hv aerossa ja loput samoja kuin 260hv aerossa.
Sen suurempaa tietoa en asiasta omaa, mutta miksi lähes joka virittäjä alkaa steg 2 vaiheessa vaihtamaan isompaa rööriä katteineen? Virtauksia? Jotenkin tuntuisi hullulta, että putkisto ei ole minkäänlainen este, mutta vaihdetaan kuitenkin? Toki tehot ei enää hirmuisasti noissa steg eroissa nouse, mutta vissiin terveellisempää? Vai ei?
STCF #3
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

MattiR kirjoitti:Hirschin virisetit ovat hyviä siinä mielessä että ne saa katsastettua. Eli lisähevoset ovat laillisia. Lisäksi virisetit ovat paitsi tehtaan hyväksymiä myös ilmeisen toimivia. Vaihtoehtoina 95 aerossa ovat 280 ja 305 hv setit.
Täällä väitti katsastussetä, ettei Hirschin pakettikaan olisi laillinen. Paljonkos sitä lisätehoa saa olla tehtaan isotehoisimman mallin päälle?

Olisiko muuten mahdollista saada manuaalivaihteisen "ylipainetoiminto" (20 s 370 Nm) automaattiversioonkin - ei varmaan tekisi pahaa :-)
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Eikös se ole mallisarjan tehokkaimmasta 20% tehoja lisää. Eli tällä hetkellä 312hp tuosta uudesta 260hp aerosta.
jmarin
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: La Kesä 10, 2006 21:09

Viesti Kirjoittaja jmarin »

-valomerkki- kirjoitti:Eikös se ole mallisarjan tehokkaimmasta 20% tehoja lisää. Eli tällä hetkellä 312hp tuosta uudesta 260hp aerosta.
Sopisi kuvaan - 305 hv olisi mennyt 5 hv yli, jos lasketaan aikaisemmasta 250 hv Aerosta.
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

9-5T kirjoitti:
Speedou kirjoitti:Sanotaan sen verta, että tehoja en vakioputkistolla lähtisi juuri yli 200 viemään. Muuten en projektiin ota kantaa.
Miksi et? Katalysaattori on sama kuin 250hv aerossa ja loput samoja kuin 260hv aerossa.
Näin minäkin olen asian käsittänyt, että putki tosiaan olisi alusta loppuun sama 2.3t:ssä kuin AEROssa. Miksi siis pelätä konstruktion kestävyyttä tehoilla, jotka tehdaskin sille uskaltaa takuineen päivineen ilmoittaa?

Tehot eivät ole paljoakaan aeron tehoista menemässä yli.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 272
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Putkistoa ei varmasti tarvitse vaihtaa 2,3t:hen jos ajaa vakioaeron raudalla ja softalla, eli 250 hv riittää. Toisaalta jos tuon 250 hv haluaa ylittää, pitänee vaihtaa putkisto ja paljon muutakin.

Hirschiä laittomaksi väittänyt katsastussetä oli väärässä. Sekä 280 että 305 hv aero on tyyppihyväksytty ja katsastettavissa. Samalla tuo 305 hv versio lienee nyt se mallisarjan tehokkain, josta suuri sallittu ylitys lasketaan. Eli elon laskuopin mukaan vm 2002-2005 aero pitäisi ymmärtääkseni voida muutoskatsastaa jopa 366 hv teholle.
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

9-5T kirjoitti:
260hv on vertailutehona vain 9-5 mallisarjassa jossa tuota konetta on ollut eli 2006->

Ja mihinkäs tämä väite perustuu? Kyllä ainakin ennen on ollut niin että mallisarjan kaikkien vuosimallien autoja on voinut käyttää toistensa vertailumoottorina. Ei tähän ole tietääkseni tullut mitään muutosta.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
joukolainen
"Viggen"
Viestit: 614
Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja joukolainen »

Niin kuinka isoja muutoksia pitää olla, että katsotaan eri mallisarjaksi. Faceliftissä muutui alusta jonkin verran tehoilmoituksen lisäksi ja kuten on todettu aikaisemmin, eri vuosimallien aeroissa softatkin muuttuivat. Itsellä on "valitut palat" hirschin viritys, Saksassa laitettu merkkiliikkeessä ja softan lisäksi laitettu välijäähdytin ja imupuoli. Pakoputki ainakin näyttää alkuperäiseltä eli tällainen germaanien oma hintatietoinen viritys merkkiliikkeessä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

9-5T kirjoitti: Tietoon ja kokemukseen. 9-5 mallisarja muuttui -06 mallin myötä, en ole selvittänyt muuttuiko mallisarja myös ensimmäisen faceliftin aikana.

Rekisteriotteen tyyppikoodi kertonee aika paljon, eli onko se muuttunut 05 -> 06?

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Vastaa Viestiin