2.3t:n ja AERON moottorien erot?
2.3t:n ja AERON moottorien erot?
Terve!
Eli itselläni on 2002 9-5 2.3t automaatti ja kysyisinkin, että jos vaihdan autooni aeron turbon ja bsr:n ppc:n, millaisia teholukuja voisi odottaa?
Onko esim putkistossa/välijäähdyttimessä/pakosarjassa tms. minkäänlaisia eroja jos verrataan 2.3t:tä ja AEROa?
Eli itselläni on 2002 9-5 2.3t automaatti ja kysyisinkin, että jos vaihdan autooni aeron turbon ja bsr:n ppc:n, millaisia teholukuja voisi odottaa?
Onko esim putkistossa/välijäähdyttimessä/pakosarjassa tms. minkäänlaisia eroja jos verrataan 2.3t:tä ja AEROa?
2.3t ja Aeron erona on eri ahdin ja softa. Tehoihin vaikuttaa minkä vuotiseen Aeron olet ostamassa ja onko auto manuaali vai automaatti. Kysytäänpän ennemmin niin päin että paljonko herralla on rahaa? 1000 eurolla saa vähän lisää tehoa ja 10 000 saa riittävästi lisää 
Tuossa sellainen aika hyvä:
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=81
BSR:n sivuilta (http://www.bsrab.se) näet millaisia tehoja softan päivityksellä saa. Osa on sitä mieltä että Aeroa ei kannattaisi vain softalla virittää (rasittaa konetta muita malleja enemmän), ensimmäisiksi ongelmiksi tulee usein pakosarja & katti, jotka kannataisi samalla vaihtaa avarampaan. Samalla joutuu usein päivittämään polttoainepumpun järeämpään. Kun noi päivitykset on tehty, niin puhutaan noin 290hevosesta ja noin 470nm väännöstä. BRS ei ole paras vaihtoehto jos haluat paljon tehoa, silloin kannattaa katsoa esim. Maptun:n tai Nordic:n vaihtoehtoja.

Tuossa sellainen aika hyvä:
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=81
BSR:n sivuilta (http://www.bsrab.se) näet millaisia tehoja softan päivityksellä saa. Osa on sitä mieltä että Aeroa ei kannattaisi vain softalla virittää (rasittaa konetta muita malleja enemmän), ensimmäisiksi ongelmiksi tulee usein pakosarja & katti, jotka kannataisi samalla vaihtaa avarampaan. Samalla joutuu usein päivittämään polttoainepumpun järeämpään. Kun noi päivitykset on tehty, niin puhutaan noin 290hevosesta ja noin 470nm väännöstä. BRS ei ole paras vaihtoehto jos haluat paljon tehoa, silloin kannattaa katsoa esim. Maptun:n tai Nordic:n vaihtoehtoja.
Viimeksi muokannut eklunto1, Ma Marras 13, 2006 21:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Pelkällä softapäivityksellä aeron raudalla ei saa todellista tehoa käytännössä enempää kuin tehtaan softalla. Jos tehoa haluaa lisää, on vaihdettava osia, mm. välijäähdytin. Aeron ahtimella saa tehoa maksimissaan noin 300 hv, mutta silloin on vaihdettava jo aika paljon muitakin osia. Ks. tästä esim. Hirschin www-sivut, joista selviää mitä osia vm. 2007 aeroon vaihdetaan jotta moottorista saadaan 300 oikeaa hevosvoimaa.
Jos tehoa haluaa yli 300 hv, on syytä vaihtaa myös männät ja kiertokanget esim. T5-mallisiin. T7-koneiden männät eivät ilmeisesti kestä yli juuri yli 300 hv:n tehoa.
Pelkällä softalla voi saada lisää keskikierrosvääntöä, mutta lisätehoa tuskin.
Hirschin virisetit ovat hyviä siinä mielessä että ne saa katsastettua. Eli lisähevoset ovat laillisia. Lisäksi virisetit ovat paitsi tehtaan hyväksymiä myös ilmeisen toimivia. Vaihtoehtoina 95 aerossa ovat 280 ja 305 hv setit.
Jos tehoa haluaa yli 300 hv, on syytä vaihtaa myös männät ja kiertokanget esim. T5-mallisiin. T7-koneiden männät eivät ilmeisesti kestä yli juuri yli 300 hv:n tehoa.
Pelkällä softalla voi saada lisää keskikierrosvääntöä, mutta lisätehoa tuskin.
Hirschin virisetit ovat hyviä siinä mielessä että ne saa katsastettua. Eli lisähevoset ovat laillisia. Lisäksi virisetit ovat paitsi tehtaan hyväksymiä myös ilmeisen toimivia. Vaihtoehtoina 95 aerossa ovat 280 ja 305 hv setit.
Eli viritettävä auto on alunperin 2.3t 2002 automaatti, ja maptunin steg 4 tuntuu suolaisen hintaiselta, 3068€+ mahdollinen asennus ja lupauksena 285 hp/400Nmeklunto1 kirjoitti:2.3t ja Aeron erona on eri ahdin ja softa. Tehoihin vaikuttaa minkä vuotiseen Aeron olet ostamassa ja onko auto manuaali vai automaatti. Kysytäänpän ennemmin niin päin että paljonko herralla on rahaa? 1000 eurolla saa vähän lisää tehoa ja 10 000 saa riittävästi lisää
Tuossa sellainen aika hyvä:
http://www.maptun.com/webshop/products. ... storder=81
BSR:n sivuilta (http://www.bsrab.se) näet millaisia tehoja softan päivityksellä saa. Osa on sitä mieltä että Aeroa ei kannattaisi vain softalla virittää (rasittaa konetta muita malleja enemmän), ensimmäisiksi ongelmiksi tulee usein pakosarja & katti, jotka kannataisi samalla vaihtaa avarampaan. Samalla joutuu usein päivittämään polttoainepumpun järeämpään. Kun noi päivitykset on tehty, niin puhutaan noin 290hevosesta ja noin 470nm väännöstä. BRS ei ole paras vaihtoehto jos haluat paljon tehoa, silloin kannattaa katsoa esim. Maptun:n tai Nordic:n vaihtoehtoja.


Lähinnä pelottaa, jos BSR lähettää minulle turbopäivitettyyn (TD04) 2.3t:hen täysin vastaavan softan kuin AERON steg1 virisofta, ja auton alkuperäinen rauta ei vastaisikaan toisiaan (lukuunottamatta turboa, turbo siis menee joka tapauksessa vaihtoon). Jos rauta muuten siis vastaa 2.3t:ssä ja AEROssa toisiaan, minulla siis ei pitäisi olla huolta tästä?
Lähinnä pohdiskelen konstruktioiden hintaeroja. Siis Maptun steg4 3068€ ja BSR (ahtimenvaihto ja softa), jossa tietysti vähemmän tehoa, mutta puolet halvempi


Sen suurempaa tietoa en asiasta omaa, mutta miksi lähes joka virittäjä alkaa steg 2 vaiheessa vaihtamaan isompaa rööriä katteineen? Virtauksia? Jotenkin tuntuisi hullulta, että putkisto ei ole minkäänlainen este, mutta vaihdetaan kuitenkin? Toki tehot ei enää hirmuisasti noissa steg eroissa nouse, mutta vissiin terveellisempää? Vai ei?9-5T kirjoitti:Miksi et? Katalysaattori on sama kuin 250hv aerossa ja loput samoja kuin 260hv aerossa.
STCF #3
Täällä väitti katsastussetä, ettei Hirschin pakettikaan olisi laillinen. Paljonkos sitä lisätehoa saa olla tehtaan isotehoisimman mallin päälle?MattiR kirjoitti:Hirschin virisetit ovat hyviä siinä mielessä että ne saa katsastettua. Eli lisähevoset ovat laillisia. Lisäksi virisetit ovat paitsi tehtaan hyväksymiä myös ilmeisen toimivia. Vaihtoehtoina 95 aerossa ovat 280 ja 305 hv setit.
Olisiko muuten mahdollista saada manuaalivaihteisen "ylipainetoiminto" (20 s 370 Nm) automaattiversioonkin - ei varmaan tekisi pahaa

-
- "Hirsch"
- Viestit: 849
- Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23
Näin minäkin olen asian käsittänyt, että putki tosiaan olisi alusta loppuun sama 2.3t:ssä kuin AEROssa. Miksi siis pelätä konstruktion kestävyyttä tehoilla, jotka tehdaskin sille uskaltaa takuineen päivineen ilmoittaa?9-5T kirjoitti:Miksi et? Katalysaattori on sama kuin 250hv aerossa ja loput samoja kuin 260hv aerossa.Speedou kirjoitti:Sanotaan sen verta, että tehoja en vakioputkistolla lähtisi juuri yli 200 viemään. Muuten en projektiin ota kantaa.
Tehot eivät ole paljoakaan aeron tehoista menemässä yli.
Putkistoa ei varmasti tarvitse vaihtaa 2,3t:hen jos ajaa vakioaeron raudalla ja softalla, eli 250 hv riittää. Toisaalta jos tuon 250 hv haluaa ylittää, pitänee vaihtaa putkisto ja paljon muutakin.
Hirschiä laittomaksi väittänyt katsastussetä oli väärässä. Sekä 280 että 305 hv aero on tyyppihyväksytty ja katsastettavissa. Samalla tuo 305 hv versio lienee nyt se mallisarjan tehokkain, josta suuri sallittu ylitys lasketaan. Eli elon laskuopin mukaan vm 2002-2005 aero pitäisi ymmärtääkseni voida muutoskatsastaa jopa 366 hv teholle.
Hirschiä laittomaksi väittänyt katsastussetä oli väärässä. Sekä 280 että 305 hv aero on tyyppihyväksytty ja katsastettavissa. Samalla tuo 305 hv versio lienee nyt se mallisarjan tehokkain, josta suuri sallittu ylitys lasketaan. Eli elon laskuopin mukaan vm 2002-2005 aero pitäisi ymmärtääkseni voida muutoskatsastaa jopa 366 hv teholle.
9-5T kirjoitti:
260hv on vertailutehona vain 9-5 mallisarjassa jossa tuota konetta on ollut eli 2006->
Ja mihinkäs tämä väite perustuu? Kyllä ainakin ennen on ollut niin että mallisarjan kaikkien vuosimallien autoja on voinut käyttää toistensa vertailumoottorina. Ei tähän ole tietääkseni tullut mitään muutosta.
t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
-
- "Viggen"
- Viestit: 614
- Liittynyt: Ti Touko 17, 2005 17:59
- Paikkakunta: Kokkola
Niin kuinka isoja muutoksia pitää olla, että katsotaan eri mallisarjaksi. Faceliftissä muutui alusta jonkin verran tehoilmoituksen lisäksi ja kuten on todettu aikaisemmin, eri vuosimallien aeroissa softatkin muuttuivat. Itsellä on "valitut palat" hirschin viritys, Saksassa laitettu merkkiliikkeessä ja softan lisäksi laitettu välijäähdytin ja imupuoli. Pakoputki ainakin näyttää alkuperäiseltä eli tällainen germaanien oma hintatietoinen viritys merkkiliikkeessä.
900 cc (S) T16 91
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447
900 cabriolet T16 88
9-5 aero 04
ford mustang 289 65
Jäsen 2447