Sytysennakon säätö.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Sytysennakon säätö.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Höh,pitäisi tänään lähteä antamaan ensiapua kaasarisaabille mutta kun en muista että kumpaas suuntaan sitä virranjakajaa piti kääntää.
Eli myötä vai vastapäivään että saa sytkää aikaisemmalle?
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tuolla oli keskustelua sytkän säädöstä
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31620
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Ja kertokaas saman tien, että tarkoittaako "lisää ennakkoa", että sytkää säädetään aikaisemmalle? :oops:
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Kyllä,juuri näin.

Virranjakaja siis kiertää vstapäivään joten myötäpäivään saa sytkää aikaisemmalle.
Viimeksi muokannut tomaatti, Ke Marras 15, 2006 10:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

tomaatti kirjoitti:Kyllä,juuri näin.
Tack. Näin sen pienessä päässäni järkeilinkin, mutta aina on hyvä kysyä varmistus viisaammilta, ettei tule tehtyä perinteistä yritys-erehdys -mokaa..
RJK
"Ruisku"
Viestit: 113
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 09:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja RJK »

Virranjakajan laipan ja venttiilikopan välisen sauman poikki kannattaa vetää viiva piikillä tai kynällä ennen säätöä. Tästä viivasta voi tarkistaa kuinka paljon tuli säädettyä ja tarvittaessa voi palata lähtötilanteeseen.
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Minkä takia tuo ennakko muuten yleensäkään voi mennä pois paikaltaan?
Mietin juurikin tuota, että jos sen kerran säädättäisi jostain korjaamossa lampun kanssa ja vetäisi selvän merkkiviivan jakajaan ja venakoppaan, niin eikö sen voisi koko lopun ikänsä säätää tuon viivan avulla kohdalleen, jos se jostain syystä menee pois paikaltaan?

Vai elääkö jakajan sisuskalut sen verran ajan myötä, että vaikka kuori on liikkumatta, niin ennakko saattaa muuttua?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8264
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Suurin syy on varmaan jakoketjun venyminen. Jakajan sisäiset kulumat on merkitykseltään pienempiä mutta vaikuttaa nekin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
jakaraik
"Aero"
Viestit: 320
Liittynyt: La Maalis 04, 2006 15:57
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja jakaraik »

lähinnä siinä käy niin että jakokettinki ajan myötä venyy...

eiköhän joku jo kerinny :oops:
#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

akyttala kirjoitti:Minkä takia tuo ennakko muuten yleensäkään voi mennä pois paikaltaan?
Mietin juurikin tuota, että jos sen kerran säädättäisi jostain korjaamossa lampun kanssa ja vetäisi selvän merkkiviivan jakajaan ja venakoppaan, niin eikö sen voisi koko lopun ikänsä säätää tuon viivan avulla kohdalleen, jos se jostain syystä menee pois paikaltaan?

Vai elääkö jakajan sisuskalut sen verran ajan myötä, että vaikka kuori on liikkumatta, niin ennakko saattaa muuttua?
Kärjellisessä jakajassa myös katkojan kärkien kuluminen muuttaa ennakkoa.
Kärkiväli pienenee ajanoloon (ja kosketuskulma kasvaa), kun kärkien jakajan akseliin laahaava osa kuluu. Samalla ennakko siirtyy myöhäisemmälle.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mie kun vaihdoin 99 turboon uuden jakoketjun, niin sytytysennakko siirtyi neljä astetta aikaisemmalle. Ketju oli tosi venynyt. Tuon verran se siis voi muuttua ketjun takia 450tkm matkalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Vastaa Viestiin