Sytysennakon säätö.
Sytysennakon säätö.
Höh,pitäisi tänään lähteä antamaan ensiapua kaasarisaabille mutta kun en muista että kumpaas suuntaan sitä virranjakajaa piti kääntää.
Eli myötä vai vastapäivään että saa sytkää aikaisemmalle?
Eli myötä vai vastapäivään että saa sytkää aikaisemmalle?
tuolla oli keskustelua sytkän säädöstä
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31620
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=31620
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Minkä takia tuo ennakko muuten yleensäkään voi mennä pois paikaltaan?
Mietin juurikin tuota, että jos sen kerran säädättäisi jostain korjaamossa lampun kanssa ja vetäisi selvän merkkiviivan jakajaan ja venakoppaan, niin eikö sen voisi koko lopun ikänsä säätää tuon viivan avulla kohdalleen, jos se jostain syystä menee pois paikaltaan?
Vai elääkö jakajan sisuskalut sen verran ajan myötä, että vaikka kuori on liikkumatta, niin ennakko saattaa muuttua?
Mietin juurikin tuota, että jos sen kerran säädättäisi jostain korjaamossa lampun kanssa ja vetäisi selvän merkkiviivan jakajaan ja venakoppaan, niin eikö sen voisi koko lopun ikänsä säätää tuon viivan avulla kohdalleen, jos se jostain syystä menee pois paikaltaan?
Vai elääkö jakajan sisuskalut sen verran ajan myötä, että vaikka kuori on liikkumatta, niin ennakko saattaa muuttua?
Suurin syy on varmaan jakoketjun venyminen. Jakajan sisäiset kulumat on merkitykseltään pienempiä mutta vaikuttaa nekin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
lähinnä siinä käy niin että jakokettinki ajan myötä venyy...
eiköhän joku jo kerinny
eiköhän joku jo kerinny

#3506
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
9-5 2.3 aero wagon -06 (projektina)
9-5 2.0t BioPower -06 (kauppakassi)
Audi TT 8N Quattro -99 (Saab korvike)
900 t16 -90 (projekti), Toyota BJ-40 3.0D -80 avo (kesäauto)
BMW X3 30e Charged edition -24 käyttis
Kärjellisessä jakajassa myös katkojan kärkien kuluminen muuttaa ennakkoa.akyttala kirjoitti:Minkä takia tuo ennakko muuten yleensäkään voi mennä pois paikaltaan?
Mietin juurikin tuota, että jos sen kerran säädättäisi jostain korjaamossa lampun kanssa ja vetäisi selvän merkkiviivan jakajaan ja venakoppaan, niin eikö sen voisi koko lopun ikänsä säätää tuon viivan avulla kohdalleen, jos se jostain syystä menee pois paikaltaan?
Vai elääkö jakajan sisuskalut sen verran ajan myötä, että vaikka kuori on liikkumatta, niin ennakko saattaa muuttua?
Kärkiväli pienenee ajanoloon (ja kosketuskulma kasvaa), kun kärkien jakajan akseliin laahaava osa kuluu. Samalla ennakko siirtyy myöhäisemmälle.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Mie kun vaihdoin 99 turboon uuden jakoketjun, niin sytytysennakko siirtyi neljä astetta aikaisemmalle. Ketju oli tosi venynyt. Tuon verran se siis voi muuttua ketjun takia 450tkm matkalla.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01