Miten suojata pintaruosteiset vetaritunnelit?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tässä vanha linkki asiasta. Itse olen omienkin kokemuksien pohjalta vakuuttunut pellavaöljy/tervaseoksesta.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=14246
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Joku aika sitten kuulin juttua auton pohjan rasvaamisesta laivan potkurirasvalla. Pitää kuulemma lämmittää ennen pohjaan ruiskutusta, mutta suorastaan imeytyy sen jälkeen vanhojen massojen läpi muodostaen tiiviin kalvon. Ainakin saappi jolle tuo käsittely oli säännöllisesti tehty näytti tosi hyvälle kilometreihin nähden (yli 500tkm ajettu).
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Jipo
"Viggen"
Viestit: 554
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 21:49
Paikkakunta: Maalahti

Viesti Kirjoittaja Jipo »

Yks tärkeä juttu myös on se että se on aina puhdas siellä ja ei oo täynnä paskaa.
Jens Hall, 1661
272 on voittajien akseliväli! - Jope
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

hewidero kirjoitti:Joku aika sitten kuulin juttua auton pohjan rasvaamisesta laivan potkurirasvalla. Pitää kuulemma lämmittää ennen pohjaan ruiskutusta, mutta suorastaan imeytyy sen jälkeen vanhojen massojen läpi muodostaen tiiviin kalvon. Ainakin saappi jolle tuo käsittely oli säännöllisesti tehty näytti tosi hyvälle kilometreihin nähden (yli 500tkm ajettu).
eno käytti aikoinaan paksua rasvaa joka piti lämmittää ennen sivelyä.
kehui hyväksi aineeksi.

mitenkähän nuo prätkän ketjuihin tarkoitetut spray-vaseliinit mahtaisivat soveltua - sehän tunkeutuu ketjun "sisään" ennen jähmettymistä.

ai niin, yksi vanhempi volvoherra suositteli jotain puunsuoja-ainetta, tunkeutuu ruosteen alle ja jopa irroittaa sen!?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Saabisti -77
"Hölösuu"
Viestit: 1095
Liittynyt: Pe Elo 12, 2005 19:18
Paikkakunta: Hyvinkää - Espoo

Viesti Kirjoittaja Saabisti -77 »

Pellavaöljyä vissiinki
Nykyiset: Saab 900 2.0 T16 -92, Honda VFR750F -93, Volvo V60 B4 MHEV -21
EXÄT: Saab 9-3T -00 SE Powered by jcarlson
Saab 9000 2.0t CS -96 Powered by T5Suite
Saab 900 2.0 T16 -93
Saab 9-5 Aero -01 BioPower by Suokko
Volvo V50 2.0 TD
sadisti
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 15:05
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja sadisti »

Kerrottakoon tässä nyt sitten omatkin kokemukset alustan suojaamisesta. Joka vuosi on omaan saabiin tehty loppukesästä "ruostesuojaus" eli vanhojen ruosteiden leviämisen ehkäisy siten, että ensin painepesurilla kotelot puhtaiksi (pohjaa en yleensä niin hyvin putsaa, eipä siellä niitä ongelmiakaan juuri ole) jonka jälkeen useamman päivän perusteellinen kuivaus, vetarin tunnelit ym. vielä mielellään paineilmalla, sinne kun tuppaa vesi jäämään. Sitten ruiskulla hyväksi havaittu seos, eli teräketjuöljyä ja tectyliä (nimenomaa kotelosuojaa, alustamassa on aika jöötiä) sopivassa suhteessa, toisin sanoen enemmän öljyä kuin massaa ja kestää kokemuksen syvällä rintaäänellä isältä pojalle.

Henk.koht. mielipide on, että jos satkuun ei ole oikeita alustansuojauksia tehty alusta asti, siellä on joka tapauksessa ruostetta paikoissa joista voi olla himpun verran vaikea kaikkea saada pois, jolloin helpommalla pääsee kun ei anna ruosteen enää levitä.
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä: Toiset osaavat laskea ja toiset eivät.
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Ja muistakaa pestä ne vetaritunnelit rittävän usein ja riittävän tarkasti! Itse pesen melkein joka viikko samalla kun pesen auton..
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

JL kirjoitti:Ja muistakaa pestä ne vetaritunnelit rittävän usein ja riittävän tarkasti! Itse pesen melkein joka viikko samalla kun pesen auton..
Aivan, niinkuin ne takaiskareiden "hyllyt".
VW transporter 2.5tdi vm.99
jarzi
"Aero"
Viestit: 324
Liittynyt: Pe Huhti 08, 2005 14:48
Paikkakunta: Mustasaari

Viesti Kirjoittaja jarzi »

tuossa tullutkin jo hyviä ja toimivia ruosteen suojausaine vinkkejä etteisiitä enenpää itte laitoin korjausten jälkeen ruosteen esto mömmöä ja sen lisäksi kikkailin sinne roiskeläppä kummista kourun ettei lika pääse ainakaan suoraa sinne tunneliin eli reikien ympäri kuin iso holkki vetarin ympärillä
9000 cd -96, 96 SUPER GL -77
#2903
SUKUVIKA KUN SAABILLA SUUNNISTELEN
Vastaa Viestiin