99 muljahtelee mutkissa
99 muljahtelee mutkissa
auto on 99 -84 (se sininen neliovinen niistä kolmesta)
ajossa käyttäytyy normaalisti paitsi mutkaisella tiellä saattaa satunnaisesti muljauttaa autoa hassusti kesken mutkan. muuta häikkää alustasta ei löydy kun vänkärin takapyörässä tuntuu selvä välys. pultit on tiukassa. napamutteri on tiukassa.
lisäksi kuskin puolen alapallonivelen kunto ei tarkasti tiedossa, voi olla myös erittäin vanha.
mielestäni muljahdus tuntui tulevan edestä ja oli voimakkuudeltaan sellainen että matkustajan paikalla istunut myös huomasi sen, voisiko tosiaan pallonivel aiheuttaa?
muljahdusta en saanut enää toistettua myöhemmin, aiemmin se tuli ensin 2 kertaa vaimeammin, sitten kerran voimakkaammin, kaikki varttitunnin sisällä, sen verran säikäytti että piti pysäyttää auto ja katsoa mitä tapahtuu.
ajan autolla paljon ja aiemmin en ole havainnut mitään. tuon tapauksen jälkeen olen ajanut vielä yli 100km eikä mitään ongelmaa.
mitenkäs tuo takapyörän navan välys, ei se hurjan isolta tunnu mutta ei ihan pieneltäkään, otin renkaan irti niin pelkkää napaa heilutellessa ei tunnu mitään. laakeri ei myöskään ääntele ajossa. kai tuolla uskaltaa ajaa vielä talven?
myös renkaiden profiili katsottiin eikä heti löydetty mitään poikkeavaa (hmm.. eturenkaiden sisäpinta pitäs vielä tarkistaa)
ajossa käyttäytyy normaalisti paitsi mutkaisella tiellä saattaa satunnaisesti muljauttaa autoa hassusti kesken mutkan. muuta häikkää alustasta ei löydy kun vänkärin takapyörässä tuntuu selvä välys. pultit on tiukassa. napamutteri on tiukassa.
lisäksi kuskin puolen alapallonivelen kunto ei tarkasti tiedossa, voi olla myös erittäin vanha.
mielestäni muljahdus tuntui tulevan edestä ja oli voimakkuudeltaan sellainen että matkustajan paikalla istunut myös huomasi sen, voisiko tosiaan pallonivel aiheuttaa?
muljahdusta en saanut enää toistettua myöhemmin, aiemmin se tuli ensin 2 kertaa vaimeammin, sitten kerran voimakkaammin, kaikki varttitunnin sisällä, sen verran säikäytti että piti pysäyttää auto ja katsoa mitä tapahtuu.
ajan autolla paljon ja aiemmin en ole havainnut mitään. tuon tapauksen jälkeen olen ajanut vielä yli 100km eikä mitään ongelmaa.
mitenkäs tuo takapyörän navan välys, ei se hurjan isolta tunnu mutta ei ihan pieneltäkään, otin renkaan irti niin pelkkää napaa heilutellessa ei tunnu mitään. laakeri ei myöskään ääntele ajossa. kai tuolla uskaltaa ajaa vielä talven?
myös renkaiden profiili katsottiin eikä heti löydetty mitään poikkeavaa (hmm.. eturenkaiden sisäpinta pitäs vielä tarkistaa)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
minäkin alan uskomaan ettei takapyörän navalla ole osuutta tähän asiaan, mutta tuo vetonivel juttu on erittäin mielenkiintoinen, tässä autossa on ollut vetareihin liittyviä vaihtelevia ja mystisiä oireita jo parin vuoden ajan (ja tässä ajassa ajettu >50tkm).Suppari kirjoitti:Veikkaan vetoniveltä.Oli aika mielenkiintoinen juttu mulla,vetari ei äännellyt tai muutakaan mutta teki sairaita äkkinäisiä liikkeitä välillä,ajoi suoraan,mutkaan tai pellolle.Etsin vikaa kauan ja paljastu vasta kun autosta hävisi veto..Ei pidä kivaa ääntä kun mossahtaa.
sisemmät vetarit (ja laatikko) on vaihdettukin viime kesänä jälkeen mutta oireet ei ole vieläkään kadonneet, ehkä muuttuneet kylläkin.
paras oli pari kk sitten kun hain auton kytkinrempasta, kiihdytyksessä ravisti ja naputti vietävästi, ja kaarreajossa ulompi vetari rohisi kunnolla (oli toinen kaveri kyydissä). jatkoin auton käyttämistä ja oireet katosivat lähes kokonaan! (nämä havainnot kun ajan yksin - autossa vähemmän painoa, vetarit eri asennossa?).
eilen kun oli toinen aikuinen kyydissä, alkoi taas ravistamaan enemmän ja tuo muljahduskin tapahtui mutkaisella tiellä. mitenkähän tuon saisi varmistettua että kumman puolen kumpi vetari on oikein syyllinen tähän sekoiluun? alanko ajamaan apinan raivolla ympyriä parkkipaikalla? mitäs jos tuosta vetari muljahtaa/hajoaa totaalisesti? pitäs testi suorittaa korjaamon pihalla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vetari ku paukahtaa niin auto ei liiku,vitullinen möykkä vaan.Hinatessa ääni myös kaikkea muuta kuin mukava.
Mulla toi meni keskellä kaupunkia,kun yritin kääntää vasemmalle
ei kääntynyt
käänsin väkisin ja naks.Kaikki kuulat ja muut ympäri pitäjää.Mulla halkes se kuulia pitävä kehä.Auto sai sitä ennen lapiota kyllä kiitettävästi. 
Mulla toi meni keskellä kaupunkia,kun yritin kääntää vasemmalle



törmäsin tähän vanhaan viestiini ja laitettakoon päivitystietoa tähän, eli loppuvuodesta 2006 katsastuksessa huomasivat että toisen iskarin (biltema) alapusla oli kutistunut ja hölskyi silmukassa holtittomasti. tämä oli ilmeisestikin syynä tuohon muljahteluun, puslan vaidhon jälkeen en sitä muljahtelua enää huomannut, tosin oli se sitä ennekin harvinaista.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Mulla meni reaktiotangon korvalliset vaihtoon, kun autoon tuli muljahtelua ja loppujen lopuksi jonkin sortin ReAxs-toiminto. Tosin oikealle kääntyessä käänsi vastaan joten auto yritti vastaantulijan puolelle.
Niin, kuskinpuolen korvallisen sisäpuoli oli lähtenyt ratkeamaan. Ko. rempan jälkeen vaihdettiin reaktiotankojen puslat joten parannusta oli huomattavasti. Suosittelen kuitenkin katsomaan ensin reaktiotangon alapuslan, eli sen joka on taka-akselissa juuri tuossa jarrulevyn takana. Se pusla on sellainen jossa on metalli myös ulkokehällä ja kumi käytännössä irtoaa/repeää metallikehästä irti ja auto alkaa ohjailemaan miten sattuu. Esim. tuossa mun Turbossa on melko karsean näköiset ko. puslat mutta vielä ei tunnu vetelyä eikä perä muljua. Osana ovat halvat ja helppo vaihtaa. Sitä yläpuslaa ei tarvi niin uusia vaan tuo alapusla on yleensä vaihtolistalla paljon nopeammin.
Niin, kuskinpuolen korvallisen sisäpuoli oli lähtenyt ratkeamaan. Ko. rempan jälkeen vaihdettiin reaktiotankojen puslat joten parannusta oli huomattavasti. Suosittelen kuitenkin katsomaan ensin reaktiotangon alapuslan, eli sen joka on taka-akselissa juuri tuossa jarrulevyn takana. Se pusla on sellainen jossa on metalli myös ulkokehällä ja kumi käytännössä irtoaa/repeää metallikehästä irti ja auto alkaa ohjailemaan miten sattuu. Esim. tuossa mun Turbossa on melko karsean näköiset ko. puslat mutta vielä ei tunnu vetelyä eikä perä muljua. Osana ovat halvat ja helppo vaihtaa. Sitä yläpuslaa ei tarvi niin uusia vaan tuo alapusla on yleensä vaihtolistalla paljon nopeammin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001