99 muljahtelee mutkissa

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

99 muljahtelee mutkissa

Viesti Kirjoittaja lucaf »

auto on 99 -84 (se sininen neliovinen niistä kolmesta)

ajossa käyttäytyy normaalisti paitsi mutkaisella tiellä saattaa satunnaisesti muljauttaa autoa hassusti kesken mutkan. muuta häikkää alustasta ei löydy kun vänkärin takapyörässä tuntuu selvä välys. pultit on tiukassa. napamutteri on tiukassa.
lisäksi kuskin puolen alapallonivelen kunto ei tarkasti tiedossa, voi olla myös erittäin vanha.

mielestäni muljahdus tuntui tulevan edestä ja oli voimakkuudeltaan sellainen että matkustajan paikalla istunut myös huomasi sen, voisiko tosiaan pallonivel aiheuttaa?

muljahdusta en saanut enää toistettua myöhemmin, aiemmin se tuli ensin 2 kertaa vaimeammin, sitten kerran voimakkaammin, kaikki varttitunnin sisällä, sen verran säikäytti että piti pysäyttää auto ja katsoa mitä tapahtuu.
ajan autolla paljon ja aiemmin en ole havainnut mitään. tuon tapauksen jälkeen olen ajanut vielä yli 100km eikä mitään ongelmaa.

mitenkäs tuo takapyörän navan välys, ei se hurjan isolta tunnu mutta ei ihan pieneltäkään, otin renkaan irti niin pelkkää napaa heilutellessa ei tunnu mitään. laakeri ei myöskään ääntele ajossa. kai tuolla uskaltaa ajaa vielä talven?

myös renkaiden profiili katsottiin eikä heti löydetty mitään poikkeavaa (hmm.. eturenkaiden sisäpinta pitäs vielä tarkistaa)
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

Oma satku ainakin muljahteli omituisesti aina ohittamaan lähtiessä ja kaistalle palatessa, kun yläpallo oli sökö. Tuntui joskus jopa pelottavan kovasti se heilahtaminen, luultavasti liukkaalla tiellä olisi jopa tehnyt ajon vaaralliseksi..
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Veikkaan vetoniveltä.Oli aika mielenkiintoinen juttu mulla,vetari ei äännellyt tai muutakaan mutta teki sairaita äkkinäisiä liikkeitä välillä,ajoi suoraan,mutkaan tai pellolle.Etsin vikaa kauan ja paljastu vasta kun autosta hävisi veto..Ei pidä kivaa ääntä kun mossahtaa.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Tarkistappa että jouset ovat varmasti hyvin paikallaan.Kulunutta palloniveltä itsekin veikkaisin noilla oireilla.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Suppari kirjoitti:Veikkaan vetoniveltä.Oli aika mielenkiintoinen juttu mulla,vetari ei äännellyt tai muutakaan mutta teki sairaita äkkinäisiä liikkeitä välillä,ajoi suoraan,mutkaan tai pellolle.Etsin vikaa kauan ja paljastu vasta kun autosta hävisi veto..Ei pidä kivaa ääntä kun mossahtaa.
minäkin alan uskomaan ettei takapyörän navalla ole osuutta tähän asiaan, mutta tuo vetonivel juttu on erittäin mielenkiintoinen, tässä autossa on ollut vetareihin liittyviä vaihtelevia ja mystisiä oireita jo parin vuoden ajan (ja tässä ajassa ajettu >50tkm).
sisemmät vetarit (ja laatikko) on vaihdettukin viime kesänä jälkeen mutta oireet ei ole vieläkään kadonneet, ehkä muuttuneet kylläkin.

paras oli pari kk sitten kun hain auton kytkinrempasta, kiihdytyksessä ravisti ja naputti vietävästi, ja kaarreajossa ulompi vetari rohisi kunnolla (oli toinen kaveri kyydissä). jatkoin auton käyttämistä ja oireet katosivat lähes kokonaan! (nämä havainnot kun ajan yksin - autossa vähemmän painoa, vetarit eri asennossa?).

eilen kun oli toinen aikuinen kyydissä, alkoi taas ravistamaan enemmän ja tuo muljahduskin tapahtui mutkaisella tiellä. mitenkähän tuon saisi varmistettua että kumman puolen kumpi vetari on oikein syyllinen tähän sekoiluun? alanko ajamaan apinan raivolla ympyriä parkkipaikalla? mitäs jos tuosta vetari muljahtaa/hajoaa totaalisesti? pitäs testi suorittaa korjaamon pihalla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Vetari ku paukahtaa niin auto ei liiku,vitullinen möykkä vaan.Hinatessa ääni myös kaikkea muuta kuin mukava.
Mulla toi meni keskellä kaupunkia,kun yritin kääntää vasemmalle :arrow: ei kääntynyt :arrow: käänsin väkisin ja naks.Kaikki kuulat ja muut ympäri pitäjää.Mulla halkes se kuulia pitävä kehä.Auto sai sitä ennen lapiota kyllä kiitettävästi. :x
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

törmäsin tähän vanhaan viestiini ja laitettakoon päivitystietoa tähän, eli loppuvuodesta 2006 katsastuksessa huomasivat että toisen iskarin (biltema) alapusla oli kutistunut ja hölskyi silmukassa holtittomasti. tämä oli ilmeisestikin syynä tuohon muljahteluun, puslan vaidhon jälkeen en sitä muljahtelua enää huomannut, tosin oli se sitä ennekin harvinaista.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Mulla loppu vaappumiset ja muljahtelut, kun vaihdoin lesjöförssin -35mm jouset, etu yläpallonivelet, ja taka pitkittäis vakaajien ja tukivarsien puslia. kulkee varmaan vakaamin kuin uus. :D
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Mulla meni reaktiotangon korvalliset vaihtoon, kun autoon tuli muljahtelua ja loppujen lopuksi jonkin sortin ReAxs-toiminto. Tosin oikealle kääntyessä käänsi vastaan joten auto yritti vastaantulijan puolelle.

Niin, kuskinpuolen korvallisen sisäpuoli oli lähtenyt ratkeamaan. Ko. rempan jälkeen vaihdettiin reaktiotankojen puslat joten parannusta oli huomattavasti. Suosittelen kuitenkin katsomaan ensin reaktiotangon alapuslan, eli sen joka on taka-akselissa juuri tuossa jarrulevyn takana. Se pusla on sellainen jossa on metalli myös ulkokehällä ja kumi käytännössä irtoaa/repeää metallikehästä irti ja auto alkaa ohjailemaan miten sattuu. Esim. tuossa mun Turbossa on melko karsean näköiset ko. puslat mutta vielä ei tunnu vetelyä eikä perä muljua. Osana ovat halvat ja helppo vaihtaa. Sitä yläpuslaa ei tarvi niin uusia vaan tuo alapusla on yleensä vaihtolistalla paljon nopeammin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Vastaa Viestiin