99gls -> 99 Turbo 4d vm-80

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

mallinumeron perusteella on vm-82 eli C-kirjain, ja on ollut alunperin automaatti laatikossa kiinni.
mitäs meinaa perus- ja maksimiahdot?
onko maksimi vain hetkellinen vaiko maksimi minkä kone kestää?
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

axtec kirjoitti:mallinumeron perusteella on vm-82 eli C-kirjain, ja on ollut alunperin automaatti laatikossa kiinni.
Silloin ei ole APC-moottori. Moottori on matalapuristeisilla 7,2:1 männillä ja ahtopaine säädetään hukkaportin tangolla tai lisäjousilla arvoon 0,7bar.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

Kiitoksia tiedoista!
säädämme sitten joskus tulevaisuudessa siitä hukkiksen tangosta niitä ahtoja.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

minkäslaisia vinkkejä olisi tarjolla koneen irroittamiseen vaihdelaatikosta?
ei tullut tungettua asetelman väliin mitään laturinhihnaa yms. joten on hieman hankalaa saada kytkinsylinteri pois paikoiltansa.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Kyllä se sieltä ilmankin lähtee. Kampee vaan ja samalla nostaa moottoria.
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

lähtihän ne irti toisistaan kun väänsi kunnolla.
huomenna pitää mennä tilaamaan turbon jouset joka kulmaan, minkä merkkisiä/laisia iskareita suosittelette?
gls
"Hölösuu"
Viestit: 1990
Liittynyt: Su Helmi 27, 2005 12:51

Viesti Kirjoittaja gls »

axtec kirjoitti:lähtihän ne irti toisistaan kun väänsi kunnolla.
huomenna pitää mennä tilaamaan turbon jouset joka kulmaan, minkä merkkisiä/laisia iskareita suosittelette?
kaasut... kybit, boget ym. on hyviä.
99 LE CombiCoupe Turbo '75
99 LEA '74
99 Petro Turbo '80
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8261
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Kybin sivuilta löytyi katalooki jonka mukaan Gas-A-Justeja saa taas. Olivat välillä poissa listoilta mutta ovat palanneet. Itse ostin nimittäin Roissa silloiselta Koivikolta viimeiset ja maahantuojalta ei enää saanut uusia.

Näitä siis suosittelen 99:iin eteen jos vain Suomeen asti niitä tuodaan. Taakse suosittelen Sachsin Advantageja ja miksei nuo Gas-A-Justit kävis taaksekin, kun niitä näkyy olevan taaksekin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

olenko väärässä jos luulen että kärjetön sytytys on sama turbossa ja vaparissa, paitsi ali- tai ylipainetoiminen säädin?
lähinnä meinaan "ohjainboksia" kun vaparin sellainen löytyisi kotoa.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

axtec kirjoitti:olenko väärässä jos luulen että kärjetön sytytys on sama turbossa ja vaparissa, paitsi ali- tai ylipainetoiminen säädin?
lähinnä meinaan "ohjainboksia" kun vaparin sellainen löytyisi kotoa.
Numerot vissiin erit mutta 86 turbossa toimi todistetusti 89 kaasarin sytkäboksi.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

kävin varaosa autosta purkamassa sytkä boksin, mutta olisiko siihenkin joku patentoinut kärjellisen tilalle kärjettömän?
boksilta lähti seuraavat johdot:
1.paksu harmaa-> virranjakajaan 3napanen liitin
2.sininen->josta haarottuu tsi-pistokkeeseen, ja meniskö puolaan.
3.valkonen-> haaroittuu kolmeksi ja vedetty rulla sähköteippiä, ei mitään hajua mihin on alunperin kuulunut?
4. ja onhan siinä maa-johtokin.

tuskin on alunperin ollu tommosia kolmeksi haaroittuvia johtoja ja sähköteippiä.
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

ostin tänään takalasin-ritilän tuohon saabbiin.
onko kukaan keksinyt mitään järkevää syytä takaritilälle? kun joskus 80-luvun alussa niitä on ollu melkein joka autossa ja enään ei näy missään.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

axtec kirjoitti:onko kukaan keksinyt mitään järkevää syytä takaritilälle? kun joskus 80-luvun alussa niitä on ollu melkein joka autossa ja enään ei näy missään.
+takamatkustajien niska ei käristy helteellä
+aurinko ei pääse käristämään takapenkin yläreunaa (ehkä varteenotettavin syy?)
+takalasi ei juurikaan jäädy talvella ritilän kanssa joten ei skrapaustarvetta.
+piilottaa hattuyhyllyllä olevat kajarit uteliaiden silmiltä
+saa enempi katseita klubitapahtumissa

-talvella ikävä putsata lumesta
-voi provosoida jotakuta (eräältä kuulemma kaksi kertaa pöllitty ritilä samasta autosta)
-näkyvyys taakse hieman huononee
-venyttää takalasin tiivisteitä ja päästää kosteutta paremmin väliin??

oma värkkini on kestänyt myös kaikissa autopesuissa kiinniasennettuna.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

olisikos ylimääräisiä neuvoja kampiakselin hihnapyörän irrotukseen, onko kierre normaali vai "vasenkätinen"?

ja sitten kytkimen (asetelma, levy, sylinteri) saaminen vauhtipyörän ja vaihteiston väliin. viimeksi menii sen verran vaikeasti että luulisi olevan joku jippo tuohonkin.
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24619
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

axtec kirjoitti:olisikos ylimääräisiä neuvoja kampiakselin hihnapyörän irrotukseen, onko kierre normaali vai "vasenkätinen"?

ja sitten kytkimen (asetelma, levy, sylinteri) saaminen vauhtipyörän ja vaihteiston väliin. viimeksi menii sen verran vaikeasti että luulisi olevan joku jippo tuohonkin.
painat asetelman kynnet sisään ja laitat nyt sen laturin remmin tai muun vastaavan sinne väliin. näin tehtynä kaikki osat menee nätisti kerralla ja jää jopa tilaakin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Vastaa Viestiin