Jos nyt vaihtaa isomman koneen ni toimiiko se ton 2,0T:n sähköillä? (jetronic,IMM yms.) Entäpä toi tehonlisäys...saako paljonkin jerkkua enemmän?
2,3 motti vs. 2,0 motti
2,3 motti vs. 2,0 motti
Tässä illan ratoksi mietin tällä kertaa noita 2,3T ja 2,0T suorituskyky eroja ja mieleeni tuli että vaihtaisin tuon 2,0T tilalle 2,3T motin. Syy tähän on se että 4. pytyn kohdalta kuuluu tällä hetkellä ihme koputus...vähän ku vasaralla takois mottia. Ääni ei tule kannesta vaan alempaa. Korjaamon mies epäili männäntappia
Mikä siinä muka voi olla?
Jos nyt vaihtaa isomman koneen ni toimiiko se ton 2,0T:n sähköillä? (jetronic,IMM yms.) Entäpä toi tehonlisäys...saako paljonkin jerkkua enemmän?
Jos nyt vaihtaa isomman koneen ni toimiiko se ton 2,0T:n sähköillä? (jetronic,IMM yms.) Entäpä toi tehonlisäys...saako paljonkin jerkkua enemmän?
Saab 9-5 2,0t -1999
Re: 2,3 motti vs. 2,0 motti
Mielestäni ensimmäinen toimenpide on se ettei yhtään ajoa enää vaan motti irti ja pöydälle. Kuinka paljon olet ajanut sillä kalkattavana, ja onko ääni sellainen että voisi olla kk-lakeri mennyt eli kova kolina?kopote12 kirjoitti:Tässä illan ratoksi mietin tällä kertaa noita 2,3T ja 2,0T suorituskyky eroja ja mieleeni tuli että vaihtaisin tuon 2,0T tilalle 2,3T motin. Syy tähän on se että 4. pytyn kohdalta kuuluu tällä hetkellä ihme koputus...vähän ku vasaralla takois mottia. Ääni ei tule kannesta vaan alempaa. Korjaamon mies epäili männäntappiaMikä siinä muka voi olla?
Jos nyt vaihtaa isomman koneen ni toimiiko se ton 2,0T:n sähköillä? (jetronic,IMM yms.) Entäpä toi tehonlisäys...saako paljonkin jerkkua enemmän?
Jos näin on niin voisi olettaa että kampiakselin kaulakin on lämmennyt senverta että on kierossa, ja huonolla säkällä myös koko lohkon runkolinja.
2-litraisesta saa ihan tarpeeksi tehoa ja vääntöä ulos jos sen virittää lastulla ja nostaa hieman perusahtoja, mielestäni ei kannata ruveta vaihtamaan kallista 2.3:sta tilalle, ero ei ole niin järkyttävä.
Itse tekisin niin että toteaisin ensin koneen kunnon (eli purkaisin sen ja käyttäisin lohkon ja kampiakselin mitattavana), ja sitten jos on jotain pahasti pielessä, hankkisin kunnostuskelpoisen ja vähänajetun 2-litraisen koneen muutamalla satasella, ja siihen uudet laakerit, ja mahdollisesti uusi jakopää.
Nuo purkaamoiden vaihtokoneet kun voivat olla ihan mitä tahansa, ja ovat vielä kalliitakin.
Kyllähän 2,3T:n(iso T)alavääntö ja teho hymyilyttää kuskia,verrattuna 2,0:seen!!Tri-Lo kirjoitti:Onhan niissä aika selkeä ero väännössä matalilla kierroksilla, toisaaltahan sitä ei saisi käyttää ainakaan liikaa joten...![]()
(Itse tykkään 2,3T:stä eniten pehmeän käynnin takia, "hiljaista voimaa". Edellyttää tietysti tp-ketjun paikallaanoloa.)
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Itse vertailin lähinnä 2-litraista (b204 ja b205) -konetta joihin on laitettu steg1 ja nostettu peruspaineita, vakioon b234:een, ja alavääntö tuollaisessa hiukan trimmatussa 2-litraisessa on aika samaa luokkaa kuin vakiossa 2.3:ssa, eli ei mikään paha.Tri-Lo kirjoitti:Onhan niissä aika selkeä ero väännössä matalilla kierroksilla, toisaaltahan sitä ei saisi käyttää ainakaan liikaa joten...![]()
(Itse tykkään 2,3T:stä eniten pehmeän käynnin takia, "hiljaista voimaa". Edellyttää tietysti tp-ketjun paikallaanoloa.)
Oletko ajanut kuinka paljon tasapainoketjuttomalla 2.3:sella? Itselläni ei ole kokemusta kuin koneremontoimastani pitkälohkosta josta ketju jäi pois, mutta jossa oli uudet moottorin tuet ylhäällä ja alhaalla, eikä se kyllä tosiaankaan tärissyt.
Koneistamolla olivat valkanneet männät niin että olivat samanpaioisia, ja sattoivat hioakin helmoja tasapainon saavuttamiseksi, en tiedä, kuitissa tästä ei ole mainitaa, mutta mainitsivat että ovat tasapainossa.
Tekisi mieli ottaa tuosta maahantuomastani aerostanikin ketju pois ja samalla tarkistaa laakerit, ja vaikka vaihtaa ne varmuuden vuoksi koska tuntuu lähes päivittäin kilahtelevan noita +10v ikäisiä turbopannuja. Sitten uskaltaisi kutitella lisää jenkaakin ulos.
Ja niinhän se edelleenkin menee että ehjä kone on halpa kunnostaa, rikkinäinen taasen kallis
En ole kuin paria(ehkä kolmea..?) "ketjuttomaa" koeajanut.. Enkä tiedä sanoisinko sitä tärinäksikään, vaan karkeammaksi käynniksi. Juuri se silkinpehmeys poissa. Muistuttivat vanhempia 2,0 tonnareita mitä olen omistanut.ng900aero kirjoitti:Itse vertailin lähinnä 2-litraista (b204 ja b205) -konetta joihin on laitettu steg1 ja nostettu peruspaineita, vakioon b234:een, ja alavääntö tuollaisessa hiukan trimmatussa 2-litraisessa on aika samaa luokkaa kuin vakiossa 2.3:ssa, eli ei mikään paha.Tri-Lo kirjoitti:Onhan niissä aika selkeä ero väännössä matalilla kierroksilla, toisaaltahan sitä ei saisi käyttää ainakaan liikaa joten...![]()
(Itse tykkään 2,3T:stä eniten pehmeän käynnin takia, "hiljaista voimaa". Edellyttää tietysti tp-ketjun paikallaanoloa.)
Oletko ajanut kuinka paljon tasapainoketjuttomalla 2.3:sella? Itselläni ei ole kokemusta kuin koneremontoimastani pitkälohkosta josta ketju jäi pois, mutta jossa oli uudet moottorin tuet ylhäällä ja alhaalla, eikä se kyllä tosiaankaan tärissyt.
Koneistamolla olivat valkanneet männät niin että olivat samanpaioisia, ja sattoivat hioakin helmoja tasapainon saavuttamiseksi, en tiedä, kuitissa tästä ei ole mainitaa, mutta mainitsivat että ovat tasapainossa.
Tekisi mieli ottaa tuosta maahantuomastani aerostanikin ketju pois ja samalla tarkistaa laakerit, ja vaikka vaihtaa ne varmuuden vuoksi koska tuntuu lähes päivittäin kilahtelevan noita +10v ikäisiä turbopannuja. Sitten uskaltaisi kutitella lisää jenkaakin ulos.
Ja niinhän se edelleenkin menee että ehjä kone on halpa kunnostaa, rikkinäinen taasen kallis
(Ja sehän opittiin jo jonkin aikaa sitten että koneen liikkuvien osien samanpainoisuus on aivan eri juttu, eikös..?
Eihän ne tasapainohärvelit siellä huvikseen ole.
Toimiihan se auto kaasarillakin , kun vaihtaa sen tuohon ruiskun tilalle.
Toimiihan se auto kaasarillakin , kun vaihtaa sen tuohon ruiskun tilalle.
Viimeksi muokannut moksu, To Marras 23, 2006 21:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
Ahaa, en ole ikinä törmännyt noiden 234-sarjalaisten kanssa tuollaiseen käsitteeseen kuin silkinpehmeä käynti. Aika raakalaismaisesti käyvät, etenkin jos ketju on paikallaan (siis ulkoapäin tarkasteltuna, ketju ja rattaat pitäneet kaikissa kuulostelemissani moottoreissa samaa ääntä). 9-5:n b205 kävi tasaisesti ennen ja jälkeen remontin, eli kaiketi sillä liikuvan massan minimoimisellakin on myös hyvät puolensakin.Tri-Lo kirjoitti:En ole kuin paria(ehkä kolmea..?) "ketjuttomaa" koeajanut.. Enkä tiedä sanoisinko sitä tärinäksikään, vaan karkeammaksi käynniksi. Juuri se silkinpehmeys poissa. Muistuttivat vanhempia 2,0 tonnareita mitä olen omistanut.
(Ja sehän opittiin jo jonkin aikaa sitten että koneen liikkuvien osien samanpainoisuus on aivan eri juttu, eikös..?)
Ostettaessa ng:n b204-koneella oli ajettu 106tkm (todistetustai, kaikki huollot tehty), eikä se silloin tai vieläkään pitänyt/pidä sellaista ropellusta kuin tähänasti jokainen 2.3T, ja ääni tulee 100% varmuudella juurikin tp-puolelta koska remontoimani 2.3 josta ketju oli pois, ei pitänyt sitä lisä-ääntä.
No sinulla on kuitenkin enemmän kokemusta noista kuin minulla, ja tuollainen remontoitu kone on kuitenkin on eri asia kuin +/- 200tkm ajettu josta ketju on poistettu. Saattaa olla että kone jossa on ollut ketju alunperin, tutiseen sitten ketjunpoiston jälkeen enemmän, mene ja tiedä, itsellä ei ole kokemusta vanhan koneen ketjunpoistosta.
Kuitenkin aina parempi tuollainen raakalaismainen äänikin kuin kalkattava kone johtuen rattaiden hampaiden hioitumisesta öljyn sekaan. Jos siis edes ääntä kuuluu, en siis epäile sanojasi yhtään, pitäisi vaan joskus nähdä ja kuulla livena käytetty ja kulunut normi-2.3T josta ketju on pois.
Tottakai parempi ilman ketjua kuin pahasti kuluneet osat vatkaamassa, muttei kannata unohtaa sitä uusimis-vaihtoehtoakaan.
Minä ainakin laittaisin suosiolla sen muutaman satasen siihen. Paitsi suuremmissa viritysprojekteissa, silloin ymmärrän hyvin syyn poistamiseen eikä se mukavuuskaan taida enää olla ykkösprioriteettina. 
Noniin, ehkä tämän verran tp-ketjusta tällä kertaa.
Noniin, ehkä tämän verran tp-ketjusta tällä kertaa.
Sarja maksaa jotain 330e jos jyskän kautta tilaa, itselläni tuo hinta tuli kynnyskysymykseksi, toivottavasti Atellakaan ei ole ilmennyt tärinöitä koneen suunnalta vaikka pois se kettinki jäikin;)Tri-Lo kirjoitti:Tottakai parempi ilman ketjua kuin pahasti kuluneet osat vatkaamassa, muttei kannata unohtaa sitä uusimis-vaihtoehtoakaan.Minä ainakin laittaisin suosiolla sen muutaman satasen siihen. Paitsi suuremmissa viritysprojekteissa, silloin ymmärrän hyvin syyn poistamiseen eikä se mukavuuskaan taida enää olla ykkösprioriteettina.
Noniin, ehkä tämän verran tp-ketjusta tällä kertaa.
No pitää ottaa öp pois ja napsaista ketju poikki, sittenhän sen vaikutuksen tietää, jost tutisee vanhallakin koneella niin joko kone remonttiin/tasapainoitukseen tai uusi systeemi tilalle.
Ei vaan viitsisi enää rikkoa hyvää konetta sen vuoksi kun huonolaatuiset rattaiden hampaat menevät öljyn sekaan.