Sopiskohan 900i ruisku suoraan 99:n?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
M.p.
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 16:49
Paikkakunta: Honkajoki
Viesti:

Sopiskohan 900i ruisku suoraan 99:n?

Viesti Kirjoittaja M.p. »

Tyhmä kysymys, mutta sopiskohan 80 luvun 900i ruisku suoraan -83 vuoden 99:n?
Saab 99 -83
Saab 90 -85 peltorassi *DÖD!*
axtec
"Aero"
Viestit: 489
Liittynyt: Ke Touko 17, 2006 20:50
Paikkakunta: jämsä

Viesti Kirjoittaja axtec »

itsellä vastaava homma menossa, eli vm-82 satkun 8vturbo -> vm-80 99:iin.
oletettavasti sinun 99 on kaasari, jolloin isoin muutos on bensapumppu/tankki.
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Tottakai sopii. Miksipä ei? Tankin kanssa voi tulla hieman murhetta kun ruiskun pumppu pitää saada sinne. Ite ratkaisin tankkiasian asentamalla ruiskusatkun tankin+palan takakontin pohjaa tohon 99:iin. Sama resepti serkun 99 sedanissa. Toiset tekee siihen 99:n tankkiin pumpulle sijan, tai sitten ne asentaa pumpun bensaputken väliin. Kolmas ratkaisumalli on etsiä originaali 99:n ruiskutankki (emssistä tai turbosta).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Helpoin homma voisi olla laittaa bensapumppu + suodatin suoraan esim. vasemmanpuoleiseen sisäloksuun, jolloin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, paitsi jatkaa konehuoneesta bensalinjoja. Tai sitten laittaa sen pumpun sinne kontin pohjaan sisäpuolelle kuten on vanhemmissa tupliksissa.

Tuskin on mitään syytä asentaa pumppua hankalaan paikkaan tankin sisälle?
Viimeksi muokannut ng900aero, Su Marras 26, 2006 17:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
M.p.
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 16:49
Paikkakunta: Honkajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M.p. »

Sitä nyt lähinnä hain, että onko kuinka vaikea projekti... pitääkin sitten pistää harkintaan kesäksi.
Saab 99 -83
Saab 90 -85 peltorassi *DÖD!*
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

M.p. kirjoitti:Sitä nyt lähinnä hain, että onko kuinka vaikea projekti... pitääkin sitten pistää harkintaan kesäksi.
Pulttaamalla menee osat paikoilleen, ei pitäisi olla yhteensopivuusongelmia kerran -85 satkun K-jetti sopi heittämällä -73 99:iinkin.
M.p.
"Aero"
Viestit: 465
Liittynyt: Ti Syys 21, 2004 16:49
Paikkakunta: Honkajoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja M.p. »

No selvä, täytyy kesän tullessa tutkia vielä muuten projektin kunto ennenku rupeaa mitään osia hankkimaan.
Saab 99 -83
Saab 90 -85 peltorassi *DÖD!*
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

ng900aero kirjoitti:Helpoin homma voisi olla laittaa bensapumppu + suodatin suoraan esim. vasemmanpuoleiseen sisäloksuun, jolloin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, paitsi jatkaa konehuoneesta bensalinjoja. Tai sitten laittaa sen pumpun sinne kontin pohjaan sisäpuolelle kuten on vanhemmissa tupliksissa.

Tuskin on mitään syytä asentaa pumppua hankalaan paikkaan tankin sisälle?
Voihan sen pumpun laittaa konetilaan, mutta sitä surinaa ei kauaa jaksa kuunnella. Kokeiltu on.

Paras lopputulos, tehtaan mallin mukaan tankin sisään.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

rr kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Helpoin homma voisi olla laittaa bensapumppu + suodatin suoraan esim. vasemmanpuoleiseen sisäloksuun, jolloin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, paitsi jatkaa konehuoneesta bensalinjoja. Tai sitten laittaa sen pumpun sinne kontin pohjaan sisäpuolelle kuten on vanhemmissa tupliksissa.

Tuskin on mitään syytä asentaa pumppua hankalaan paikkaan tankin sisälle?
Voihan sen pumpun laittaa konetilaan, mutta sitä surinaa ei kauaa jaksa kuunnella. Kokeiltu on.

Paras lopputulos, tehtaan mallin mukaan tankin sisään.
Sille kait voisi tehdä konetilaan jonknlaisen äänieristeen?
Itse laitan toki omaani alkuperäiselle paikalleen takaloosteriin, eikä siihen mikään muu ruiskumallin tankki kävisikään.
Meinaan eristää sen pumpun paikan/kiinnityspellin, ilman eristettä pitää pientä surinaa takaakin mutta ei tarvinnut kuin kääsäistä verkkaritakki ympärille niin ei kuulunut enää mitään.

Onhan noita pumpuja eriäänisiä, varmaan k-jetin pumppu mölyää lujempaa kuin tuollainen d-jetin?
Tai voihan pumpun laittaa esim. auton alle tankin lähettyville, pökötissä ja Minissä oli niin asennettu.
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

ng900aero kirjoitti:Helpoin homma voisi olla laittaa bensapumppu + suodatin suoraan esim. vasemmanpuoleiseen sisäloksuun, jolloin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, paitsi jatkaa konehuoneesta bensalinjoja.

Tuskin on mitään syytä asentaa pumppua hankalaan paikkaan tankin sisälle?
onko kokemuksia miten käy mutkissa kovassa kyydissä vähällä bensalla?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9412
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

saabastelija kirjoitti:
ng900aero kirjoitti:Helpoin homma voisi olla laittaa bensapumppu + suodatin suoraan esim. vasemmanpuoleiseen sisäloksuun, jolloin ei tarvitse tehdä mitään muutoksia, paitsi jatkaa konehuoneesta bensalinjoja.

Tuskin on mitään syytä asentaa pumppua hankalaan paikkaan tankin sisälle?
onko kokemuksia miten käy mutkissa kovassa kyydissä vähällä bensalla?
Ainakin alkuperäisjärjestelmällä homma toimi hyvin, siis orkkiksella peltitankilla ja orkkiksella pumpulla, ja noin sen asennan nytkin.
Kait noissa vanhoissa on jokin samansuuntainen tankin sisäosa kuin ysikutosissakin, eli jokin sisäpönttö estämässä loiskintaa?

Mutta jos vaihtaisi muovitankillisen 99:n kaasarista ruiskuksi ja jättäisi sen bensanimun/paluun alkuperäiseksi niin eikö sen luulisi toimivan ihan hyvin, oli pumppu sitten mekaaninen tai sähköinen, samasta paikasta kerran imee ja samaan paikkaan palaa?

Kokeilin laittaa vm. 1990 k-jetilliseen (katillinen) orkkispumpun tilalle sellaisen jossa ei ollut sitä pumpun kukkaruukkua sen pumpun ohessa, se kyllä örvelsi mutkissa 2/3 täynnä olevalla tankillakin, ja piti laittaa sangollinen malli takaisin (vika oli siirtopumpussa).
900T16
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 18:59
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja 900T16 »

Tankin pohjalle (pumpun alapuolelle siis) on syytä laittaa se satkun loiskekaukalo ja paluuputki siihen. Muuten ei kärsi ajaa tankkia kovin vajaaksi, kun nikottelee herkästi mutkissa.
#2691
9-5 Aero -01
900 CD T16 -85
9000 CDE 2.3TA -96 käyttöluottis
Viesko
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Loka 19, 2006 11:41

Viesti Kirjoittaja Viesko »

Millainen projekti olisi vaihtaa ruisku saabin kone kaasarinkoneen tilalle. Autona OG 900-89. Tankin vaihto niinkuin 99?
Noita käytettyjä ruiskukoneita olisi näköjään tarjolla ja koneen kunnostus olisi edessä tuossa kaasarikoneessa.
Avatar
rr
"Hirsch"
Viestit: 933
Liittynyt: Ma Syys 01, 2003 15:39
Paikkakunta: Oulainen

Viesti Kirjoittaja rr »

Viesko kirjoitti:Millainen projekti olisi vaihtaa ruisku saabin kone kaasarinkoneen tilalle
Itse voimapaketin vaihto ei vie montaa tuntia, mutta ruiskun johtosarja ja tankin vaihto vaatii hieman lisäaskartelua. Päivän homma.
900i16 3d 1989, 9000 CS 2,0t 1997
vuodesta -87: 5kpl 96, 12kpl 99, 9kpl OG900, 9000 aero ja OG9-3 TiD
Vastaa Viestiin