Tehoa 16v koneesta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

nalleolut kirjoitti:ei tartte opettaa "aivoille" koska tarvii soppaa lisää .
(Tupla)kaasariko se sitten toimii kerrasta oikein eikä tarvitse säätää ikuna?

Itse ruiskuista vähän tajuavana ja kaasarin kalvon kerran vaihtaneena voisin sanoa taas että ei se ruisku ole edelleenkään mikään pelottava mörkö missä on niitä antureita, sähköjohtoja ja muuta hitekkiä. Samat asiat pätee kuitenkin kaasareihin kuin jälkiasennus ruiskuihinkin, molemmat pitää säätää. Toisen säätö on vaikeaa, toisen säätö on helppoa.

Ruiskussa apuna läppärin näytöltä tutkittavat aukioloajat sun muut, laajakaistalambda toimii kuulemma molemmissa. Kai kaasarissakin voi säätää nokkien tai kannen aiheuttamat notkahdukset "pensakartoissa"? Ainakin ruiskussa on helppo säätää hommat tilanteen mukaan.

EDIT: Alkup.kysyjän tapauksessa ei muuta kuin tupla-lortot kehiin!
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3132
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

40:set tuplat 34:lla kurkuilla riittää kohtuu pitkälle. Eli tuplille ääni.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Riippuu, mitä toi lörsä on. Kyllähän pensaa saa syötettyä kummallakin mielin määrin, mut pitäis saada virtaavaa ilmaakin. Jos ruiskuun ei voi laittaa neliläppäistä, ei virtaukset riitä oikeaan virittämiseen. Jos kaks tuplaa on sallittua, niin sehän on ainoa vaihtoehto.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Penanen kirjoitti:Jos ruiskuun ei voi laittaa neliläppäistä, ei virtaukset riitä oikeaan virittämiseen.
Mitä mahdat höpöttää?

Määrittele oikea viritys.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Virityksiähän on joka lähtöön, jos kilpailla meinaa on meininki toinen. Kaksin tai kolminkertainen teho pitää löytyä suunnitellulla vääntöalueella ON KILPAAUTO. Siihen ei yhdellä reiällä ole mahdollisuuksia
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Joopa joo. Onhan ne läppärungot ihan kiva vaparia virittäessä, mutta turbossa vähän turhaa hifistelyä ennenkuin aletaan repimään niitä viimeisiäkin heppoja esiin, bensansyöttöön ne kyllä ei pahemmin liity. JM eli roskapönttöluokassa en tosin paljoa puhuisi mistään oikeasta virittämisestä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
anaconda
"Hirsch"
Viestit: 870
Liittynyt: Su Maalis 13, 2005 20:52
Paikkakunta: syyläri city

Viesti Kirjoittaja anaconda »

Suppari kirjoitti:
f-19 kirjoitti: kaasarin kalvon kerran vaihtaneena
8O

Alkuperäiseen aiheeseen: JM autoa ei kannata viritellä,se on aika tyhmää puuhaa.Alkuperäinen ruisku siis.
kyl ne kaasarit vaan taitaa paremmat olla.. ja miks ei kannata jm autoa viritellä? :roll:
bmw e46 alias proteesi
^IceMan^
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 22:50

Viesti Kirjoittaja ^IceMan^ »

ONNEKSI katuauton viritys onki nii v*tun järkevää! saa ajaa 270km/h ja turbo vislaa oulusta-helsinkii 1,5h ja kiihyttää nii perkeleesti kaupungissa ja ja! lykätää turboa kylkee nii v**tu kyllä lähtee nii saatanasi liikenne valoista. :lol: :lol: Onneksi käyttöauton viritys on järkevää ei oo mikää AMISLINTTA sen jälkee ku turbo kyles ja kulkee mitä kulkee ja saa ajaa sen 120km/h! Nyt niitä rakentavia kommentteja KIITOS!
kylläpä helpotti. 8)
Viimeksi muokannut ^IceMan^, Ti Joulu 05, 2006 21:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Pieni askel ihmiselle, suuri harppaus hullulle.
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Samat fysiikan lait pätee jokkiksessakin. Turbo on oma juttunsa, eikä siihen päde samat virtausjutut. Jos jokamiehessä meinaa pärjätä on turha mennä vakiolla kisaamaan. Ei ruiskussa ja kaasarissa ole kuin 15 sentin ero missä pensa sotketaan ilman sekaan. Tehoerot tulee muista seikoista. VirittämisenA ja O on virtauksissa.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
SabaT16
"Ruisku"
Viestit: 132
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 17:58
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja SabaT16 »

Itse endurance harrastaneena ymmärrän moottorin virityksesi kustannuspolitiikan ja ajatuksen. Arvelisin että budjetti moottorille sulla on 100 - 500e?

Sillä rahalla hommaat ne käytetyt kaasarit (200e). Kokkailet itse imusarjan lyhyillä putkilla ja protsaat sen kanteen (20e). Luet foorumia ja huomaat että kannattaa laittaa 2.1l kansi tai joka on myös sama kuin 9tonnisen 2.3. (100-200e) Viilaat sen itte kovalla itsetunnolla (0e) remppaat seetit ja tiputat katta puristus-suhteen 12 saamiseksi (80e). Vaihda kiertokangen laakerit + jotain tiivisteitä (60e). Tee parempi pakoputkisto (20e). Viilaat nokkapyöristä kiilat pois. Viet auton penkkiin ja säädät nokat, kaasarit, sytkän alueelle 3500-7000rpm (150e). Laita autosi välitykset vastaamaan tehoaluetta.

Hinnaks tulee noin 680e ja sen kerrot vielä vaikka 1,5 niin olla lähempänä totuutta.

Näin mä tekisin
9-5 Aero -04
9-3 NG
900T16 -85


http://www.vndyno.com
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Penanen kirjoitti:Samat fysiikan lait pätee jokkiksessakin. Turbo on oma juttunsa, eikä siihen päde samat virtausjutut. Jos jokamiehessä meinaa pärjätä on turha mennä vakiolla kisaamaan. Ei ruiskussa ja kaasarissa ole kuin 15 sentin ero missä pensa sotketaan ilman sekaan. Tehoerot tulee muista seikoista. VirittämisenA ja O on virtauksissa.
Pätee muuten ihan samat "virtausjutut" turbokoneeseenkin. :)

Muutenhan tämä keskustelu on näemmä älykkääksi mennyt. Toistan mitä sanoin eka sivulla: tuplakaasarit koneeseen koska ne on helpompi säätää kuin alkuperäinen ruisku.
Aki Peltola #1132
Penanen
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ke Marras 23, 2005 18:27
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Penanen »

Lisäyksenä voin mainita, että neliläppäinen imusarja horisee samoin kuin tuplakaasarit. Vakio ruisku ja kaasari ilman ilmansaantimuutotsia ei pahemmin tehoja lisää seosta rikastamalla. Mikä luulo se on ettei neliläppäinen hirnu kuin tuplakurkkuiset. Virittäminen on aivan samaa muilta osin, onko neljä kaasarinkurkkua vai neliläppärunko. Molempiin kiihdytystorvet ja vapaat suotimet, ja sama saundi.
-86 900 turbo ic 8v -86 Crescent 3v Mi
^IceMan^
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: La Joulu 02, 2006 22:50

Viesti Kirjoittaja ^IceMan^ »

SabaT16 kirjoitti:Itse endurance harrastaneena ymmärrän moottorin virityksesi kustannuspolitiikan ja ajatuksen. Arvelisin että budjetti moottorille sulla on 100 - 500e?

Sillä rahalla hommaat ne käytetyt kaasarit (200e). Kokkailet itse imusarjan lyhyillä putkilla ja protsaat sen kanteen (20e). Luet foorumia ja huomaat että kannattaa laittaa 2.1l kansi tai joka on myös sama kuin 9tonnisen 2.3. (100-200e) Viilaat sen itte kovalla itsetunnolla (0e) remppaat seetit ja tiputat katta puristus-suhteen 12 saamiseksi (80e). Vaihda kiertokangen laakerit + jotain tiivisteitä (60e). Tee parempi pakoputkisto (20e). Viilaat nokkapyöristä kiilat pois. Viet auton penkkiin ja säädät nokat, kaasarit, sytkän alueelle 3500-7000rpm (150e). Laita autosi välitykset vastaamaan tehoaluetta.

Hinnaks tulee noin 680e ja sen kerrot vielä vaikka 1,5 niin olla lähempänä totuutta.

Näin mä tekisin
njuu. kansi menee koneistamolle(portataa,lasketaa,venttiilityöt). nokat hiotetaa,peltisarja? muut meni aikalailla oikein. alakertaa kevennetää ja uudet männät.
e:vai saako toho "kisa" nokkia uusia mistää? taitanee olla aika arvokkaita.
Pieni askel ihmiselle, suuri harppaus hullulle.
Johnny V4
"Viggen"
Viestit: 623
Liittynyt: To Loka 30, 2003 21:32
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Johnny V4 »

Jokkis, vapari, tuplakaasarit...tais olla liikaa kirosanoja osalle foorumin lukijoista. Jotenkin musta tuntuu, että ne on hyvin usein nää samat naamat saamassa pientä kinaa aikaan. :roll:
Jokatapauksessa toivottavasti IceManin projekti valmistuu, jotta saadaan kuulla OIKEIN VIRITETYN 16v VAPARI TUPLAKAASUTINMOOTTORIN murinoita ensi kauden JOKKISKISOISSA. :wink:
#2277
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Penanen kirjoitti:Lisäyksenä voin mainita, että neliläppäinen imusarja horisee samoin kuin tuplakaasarit. Vakio ruisku ja kaasari ilman ilmansaantimuutotsia ei pahemmin tehoja lisää seosta rikastamalla. Mikä luulo se on ettei neliläppäinen hirnu kuin tuplakurkkuiset. Virittäminen on aivan samaa muilta osin, onko neljä kaasarinkurkkua vai neliläppärunko. Molempiin kiihdytystorvet ja vapaat suotimet, ja sama saundi.
Oikeanlainen ääni tuo tehon?

SabaT16 resepti voisi olla aika lähellä totuutta kaikinpuolin.
Vastaa Viestiin