Tuplaysin tyhjäkäynti
Tuplaysin tyhjäkäynti
Tuossa muutamia viikkoja on tuon luotto(ainoan) pelin tyhjäkäynti ajoittain alkanut laskea muutamalla satatella, Toisinaan käy hyvin varsinkin maantieajon jälkeen. Mutta kaupungissa ei oikein tykkää.
Tarkastettu kaasarin (Zenith) kalvo,ilmanputsari ja mahdolliset ilmavuodet päällisin puolet. Virranjakan kansi uudehko (tarvike), tylpat katsottu 2000km sitten>hyvät. Sytky säädetty. Vaimennussylinterissä on öljyä, mutta voisikio sitä olla liikaa?
Kierroksilla kone käy tasaiseti ja yhtä taloudellisesti kuin ennenkin?
Niin ja sehän oli 99 5-speed H-koneella vakio-osilla. Kärjetön sytky.
Tarkastettu kaasarin (Zenith) kalvo,ilmanputsari ja mahdolliset ilmavuodet päällisin puolet. Virranjakan kansi uudehko (tarvike), tylpat katsottu 2000km sitten>hyvät. Sytky säädetty. Vaimennussylinterissä on öljyä, mutta voisikio sitä olla liikaa?
Kierroksilla kone käy tasaiseti ja yhtä taloudellisesti kuin ennenkin?
Niin ja sehän oli 99 5-speed H-koneella vakio-osilla. Kärjetön sytky.
Onko lämpökompensaattori kaasarin kyljessä tallella ja oikeassa säädössä?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 223#344223
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 223#344223
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
katsastuksen deadline lähenee, mutta en ole ehtinyt/kyennyt ratkaisemaan auton tyhjäkäyntiongelmaa. pakokaasutestissä tuskin tulee hyviä tuloksia jos tyhjäkäynti on 1500-2000?
auto on 99 -85, kone on siis otettu 85 vuoden ysikympistä, eli yksi strömberg kaasutin.
sytkä on säädetty kohdalle (20 astetta asteen toleranssilla, kierroksilla 2000 ja ilman alipaineletkua)
ei alipainevuotoja, imusarjaan tulevan letkun tiivistekin uusittu. lämpökompensaattori paikallaan. säädin seosta rikkaammalle mutta ei auttanut. ihan kun vivusto olisi jotenkin väljä, ei palauta kunnolla. kaasuvaijeri palauttaa kyllä, mutta siitä huolimatta jos kädellä painan vivustoa tyhjäkäynnillä, se menee pari milliä enemmän "kiinni" ja silloin tyhjäkäynti laskee tonniin.
kaasuttimen vaihto??
millä saisin edes pakokaasutestin ajaksi joutokäynnin alemmaksi? lämmettyään se on n. 1400, ja "kuumana" se on jopa 2000. tyhjäkäynnin säätöruuvi luonnollisesti ruuvattu jo ihan "auki" eli ei edes kosketa vipuun.
ehkä voisin koittaa sytytystä vielä rukata? bensa on 98 okt. vaimennussylinterissä on punaista öljyä riittävästi.
auto on 99 -85, kone on siis otettu 85 vuoden ysikympistä, eli yksi strömberg kaasutin.
sytkä on säädetty kohdalle (20 astetta asteen toleranssilla, kierroksilla 2000 ja ilman alipaineletkua)
ei alipainevuotoja, imusarjaan tulevan letkun tiivistekin uusittu. lämpökompensaattori paikallaan. säädin seosta rikkaammalle mutta ei auttanut. ihan kun vivusto olisi jotenkin väljä, ei palauta kunnolla. kaasuvaijeri palauttaa kyllä, mutta siitä huolimatta jos kädellä painan vivustoa tyhjäkäynnillä, se menee pari milliä enemmän "kiinni" ja silloin tyhjäkäynti laskee tonniin.
kaasuttimen vaihto??
millä saisin edes pakokaasutestin ajaksi joutokäynnin alemmaksi? lämmettyään se on n. 1400, ja "kuumana" se on jopa 2000. tyhjäkäynnin säätöruuvi luonnollisesti ruuvattu jo ihan "auki" eli ei edes kosketa vipuun.
ehkä voisin koittaa sytytystä vielä rukata? bensa on 98 okt. vaimennussylinterissä on punaista öljyä riittävästi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
jaa se mitä sinä säädit ruskeasta autostani? jostain syystä tuossa ei ole sellaista ruuvia vastaavassa kohdassa (eikä reikääkään), ihmettelin itsekin ko. asiaa. täytyypä ottaa vaikka kuva siitä, se on ikäänkuin erilainen. on tosin mahdollista että olen katsonut niin hätäisesti että jotain jäänyt huomaamatta, tyypilliseen tapaani.ari_viitanen kirjoitti:Koitas säätää siitä imusarjassa olevasta ruuvista messinkinen
on siinä kohtia josta lähtee jakajalle alipaine letku kaasarin ja
imusarjan laipan ihan tuntumassa jos on pyörinyt auki jostain syystä?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1531
- Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
- Paikkakunta: Lempäälä
Jospa Lucalla on siitä kaasarista läppäakseli senverta väljä jo. Saako sen putoamaan tyhjäkäynnille silleen, että rämpsäyttää kaasupolkimen vapaaksi? Meinaan siten, että ikäänkun liu-uttaa kengän pois polkimelta sivuun esim. 2500rpm:n kierrosluvulta. Miun 99:ssä oli tuplakaasarit ennen ja niiden läppäakselit ei enää ole niin tarkat, että jäisi hitaasti nostetulla kaasujalalla oikealle tyhjäkäynnille. Rämpsäytys oli ainoa tapa pudottaa tyhjäkäynti oikeaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ei auta kaasupolkimen rämpsäytys valitettavasti. konepaketilla on ajettu 350tkm ja kaasuttimella todennäköisesti sama historia.Mertmi kirjoitti:Jospa Lucalla on siitä kaasarista läppäakseli senverta väljä jo. Saako sen putoamaan tyhjäkäynnille silleen, että rämpsäyttää kaasupolkimen vapaaksi? Meinaan siten, että ikäänkun liu-uttaa kengän pois polkimelta sivuun esim. 2500rpm:n kierrosluvulta. Miun 99:ssä oli tuplakaasarit ennen ja niiden läppäakselit ei enää ole niin tarkat, että jäisi hitaasti nostetulla kaasujalalla oikealle tyhjäkäynnille. Rämpsäytys oli ainoa tapa pudottaa tyhjäkäynti oikeaksi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
eilen tutkin asiaa lisää ja nolosti täytyy myöntää että ilmeisesti tyhjäkäyntiongelman syynä oli kaasuvaijerin säätö. muovinen säätömekanismi on rikki joten en saanut ihan mieleisekseni säädettyä, mut nyt kierrokset palautuu suht nopeasti tuonne reilun tonnin pintaan mihin täytyy olla jo tyytyväinen.
ja arille tiedoksi, ei tuossa kaasuttimessa (vuoden 85 ysikympistä siis) ole sitä säätöruuvia alipainesäätimelle lähtevän letkun vieressä, eikä ole edes paikkaa sille ruuville, täysin umpinaista tavaraa. mutta muuten päällepäin samanlainen strömbergin kaasutin mitä noissa uusimmissa ysiyseissä tuppaa näkemään.
ja arille tiedoksi, ei tuossa kaasuttimessa (vuoden 85 ysikympistä siis) ole sitä säätöruuvia alipainesäätimelle lähtevän letkun vieressä, eikä ole edes paikkaa sille ruuville, täysin umpinaista tavaraa. mutta muuten päällepäin samanlainen strömbergin kaasutin mitä noissa uusimmissa ysiyseissä tuppaa näkemään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Pakokaasumittauksessa pitää kierrosten olla alle tonni,ennenkuin todistus kelpaa katsastusmiehelle.lucaf kirjoitti:eilen tutkin asiaa lisää ja nolosti täytyy myöntää että ilmeisesti tyhjäkäyntiongelman syynä oli kaasuvaijerin säätö. muovinen säätömekanismi on rikki joten en saanut ihan mieleisekseni säädettyä, mut nyt kierrokset palautuu suht nopeasti tuonne reilun tonnin pintaan mihin täytyy olla jo tyytyväinen.
Ilmavuoto?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
atf-öljy vähissä kaasarin vaimenninsylinterissä (vai mikä se sylinteri ny onkaan siinä kaasarin yläosassa?)Suppari kirjoitti:Pakokaasumittauksessa pitää kierrosten olla alle tonni,ennenkuin todistus kelpaa katsastusmiehelle.lucaf kirjoitti:eilen tutkin asiaa lisää ja nolosti täytyy myöntää että ilmeisesti tyhjäkäyntiongelman syynä oli kaasuvaijerin säätö. muovinen säätömekanismi on rikki joten en saanut ihan mieleisekseni säädettyä, mut nyt kierrokset palautuu suht nopeasti tuonne reilun tonnin pintaan mihin täytyy olla jo tyytyväinen.
Ilmavuoto?
Omien kokemuksien mukaan ei tuo öljy vaikuta hevon humppaa mihinkään.janikoi kirjoitti:atf-öljy vähissä kaasarin vaimenninsylinterissä (vai mikä se sylinteri ny onkaan siinä kaasarin yläosassa?)Suppari kirjoitti:Pakokaasumittauksessa pitää kierrosten olla alle tonni,ennenkuin todistus kelpaa katsastusmiehelle.lucaf kirjoitti:eilen tutkin asiaa lisää ja nolosti täytyy myöntää että ilmeisesti tyhjäkäyntiongelman syynä oli kaasuvaijerin säätö. muovinen säätömekanismi on rikki joten en saanut ihan mieleisekseni säädettyä, mut nyt kierrokset palautuu suht nopeasti tuonne reilun tonnin pintaan mihin täytyy olla jo tyytyväinen.
Ilmavuoto?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
en keksi missä olis ilmavuoto kun ei kaasutinpelissä noita alipaineletkuja kovin montaa ole. merkillepantavaa on se, että kaasuttaessa kierrokset palautuu alas huomattavasti hitaammin kuin normaalisti. kieliikö tämäkin ilmavuodosta? kalvo on ehjä. luisti liikkuu kunnolla. vaimennussylinterissä on atf-öljyä riittävästi.Suppari kirjoitti:Pakokaasumittauksessa pitää kierrosten olla alle tonni,ennenkuin todistus kelpaa katsastusmiehelle.lucaf kirjoitti:eilen tutkin asiaa lisää ja nolosti täytyy myöntää että ilmeisesti tyhjäkäyntiongelman syynä oli kaasuvaijerin säätö. muovinen säätömekanismi on rikki joten en saanut ihan mieleisekseni säädettyä, mut nyt kierrokset palautuu suht nopeasti tuonne reilun tonnin pintaan mihin täytyy olla jo tyytyväinen.
Ilmavuoto?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Kaasarin ja imusarjan välissä oleva kumimöhkäle?lucaf kirjoitti:en keksi missä olis ilmavuoto kun ei kaasutinpelissä noita alipaineletkuja kovin montaa ole. merkillepantavaa on se, että kaasuttaessa kierrokset palautuu alas huomattavasti hitaammin kuin normaalisti. kieliikö tämäkin ilmavuodosta? kalvo on ehjä. luisti liikkuu kunnolla. vaimennussylinterissä on atf-öljyä riittävästi.Suppari kirjoitti:Pakokaasumittauksessa pitää kierrosten olla alle tonni,ennenkuin todistus kelpaa katsastusmiehelle.lucaf kirjoitti:eilen tutkin asiaa lisää ja nolosti täytyy myöntää että ilmeisesti tyhjäkäyntiongelman syynä oli kaasuvaijerin säätö. muovinen säätömekanismi on rikki joten en saanut ihan mieleisekseni säädettyä, mut nyt kierrokset palautuu suht nopeasti tuonne reilun tonnin pintaan mihin täytyy olla jo tyytyväinen.
Ilmavuoto?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.