Tuplaysin tyhjäkäynti

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

Tuplaysin tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja 99Man »

Tuossa muutamia viikkoja on tuon luotto(ainoan) pelin tyhjäkäynti ajoittain alkanut laskea muutamalla satatella, Toisinaan käy hyvin varsinkin maantieajon jälkeen. Mutta kaupungissa ei oikein tykkää.

Tarkastettu kaasarin (Zenith) kalvo,ilmanputsari ja mahdolliset ilmavuodet päällisin puolet. Virranjakan kansi uudehko (tarvike), tylpat katsottu 2000km sitten>hyvät. Sytky säädetty. Vaimennussylinterissä on öljyä, mutta voisikio sitä olla liikaa?

Kierroksilla kone käy tasaiseti ja yhtä taloudellisesti kuin ennenkin?

Niin ja sehän oli 99 5-speed H-koneella vakio-osilla. Kärjetön sytky.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Onko lämpökompensaattori kaasarin kyljessä tallella ja oikeassa säädössä?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 223#344223
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
99Man
"Tuplakaasari"
Viestit: 86
Liittynyt: Ke Marras 03, 2004 01:02

Viesti Kirjoittaja 99Man »

Kyllä siitä kaasarin oikeasta kyljestä löytyy semminen vaalea pitkulainen namipala. On kiinni ja päällisin puolin ehjä.

Tarkkisko tehrä jotain...

Hmm.. Taidanpa vaihtaa vasakaasarista moisen osan jos se oon vaan ehjä. Sittenhän sen pääse toteamaan ...ja uskaltaa peremin säädellä sitä toista.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

katsastuksen deadline lähenee, mutta en ole ehtinyt/kyennyt ratkaisemaan auton tyhjäkäyntiongelmaa. pakokaasutestissä tuskin tulee hyviä tuloksia jos tyhjäkäynti on 1500-2000?

auto on 99 -85, kone on siis otettu 85 vuoden ysikympistä, eli yksi strömberg kaasutin.

sytkä on säädetty kohdalle (20 astetta asteen toleranssilla, kierroksilla 2000 ja ilman alipaineletkua)

ei alipainevuotoja, imusarjaan tulevan letkun tiivistekin uusittu. lämpökompensaattori paikallaan. säädin seosta rikkaammalle mutta ei auttanut. ihan kun vivusto olisi jotenkin väljä, ei palauta kunnolla. kaasuvaijeri palauttaa kyllä, mutta siitä huolimatta jos kädellä painan vivustoa tyhjäkäynnillä, se menee pari milliä enemmän "kiinni" ja silloin tyhjäkäynti laskee tonniin.

kaasuttimen vaihto??

millä saisin edes pakokaasutestin ajaksi joutokäynnin alemmaksi? lämmettyään se on n. 1400, ja "kuumana" se on jopa 2000. tyhjäkäynnin säätöruuvi luonnollisesti ruuvattu jo ihan "auki" eli ei edes kosketa vipuun.

ehkä voisin koittaa sytytystä vielä rukata? bensa on 98 okt. vaimennussylinterissä on punaista öljyä riittävästi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Koitas säätää siitä imusarjassa olevasta ruuvista messinkinen
on siinä kohtia josta lähtee jakajalle alipaine letku kaasarin ja
imusarjan laipan ihan tuntumassa jos on pyörinyt auki jostain syystä?
Ari 1622
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

ari_viitanen kirjoitti:Koitas säätää siitä imusarjassa olevasta ruuvista messinkinen
on siinä kohtia josta lähtee jakajalle alipaine letku kaasarin ja
imusarjan laipan ihan tuntumassa jos on pyörinyt auki jostain syystä?
jaa se mitä sinä säädit ruskeasta autostani? jostain syystä tuossa ei ole sellaista ruuvia vastaavassa kohdassa (eikä reikääkään), ihmettelin itsekin ko. asiaa. täytyypä ottaa vaikka kuva siitä, se on ikäänkuin erilainen. on tosin mahdollista että olen katsonut niin hätäisesti että jotain jäänyt huomaamatta, tyypilliseen tapaani.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
ari_viitanen
"Hölösuu"
Viestit: 1531
Liittynyt: La Elo 30, 2003 21:56
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ari_viitanen »

Samaa ruuvia tarkoitan.
Ari 1622
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Jospa Lucalla on siitä kaasarista läppäakseli senverta väljä jo. Saako sen putoamaan tyhjäkäynnille silleen, että rämpsäyttää kaasupolkimen vapaaksi? Meinaan siten, että ikäänkun liu-uttaa kengän pois polkimelta sivuun esim. 2500rpm:n kierrosluvulta. Miun 99:ssä oli tuplakaasarit ennen ja niiden läppäakselit ei enää ole niin tarkat, että jäisi hitaasti nostetulla kaasujalalla oikealle tyhjäkäynnille. Rämpsäytys oli ainoa tapa pudottaa tyhjäkäynti oikeaksi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Mertmi kirjoitti:Jospa Lucalla on siitä kaasarista läppäakseli senverta väljä jo. Saako sen putoamaan tyhjäkäynnille silleen, että rämpsäyttää kaasupolkimen vapaaksi? Meinaan siten, että ikäänkun liu-uttaa kengän pois polkimelta sivuun esim. 2500rpm:n kierrosluvulta. Miun 99:ssä oli tuplakaasarit ennen ja niiden läppäakselit ei enää ole niin tarkat, että jäisi hitaasti nostetulla kaasujalalla oikealle tyhjäkäynnille. Rämpsäytys oli ainoa tapa pudottaa tyhjäkäynti oikeaksi.
ei auta kaasupolkimen rämpsäytys valitettavasti. konepaketilla on ajettu 350tkm ja kaasuttimella todennäköisesti sama historia.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

eilen tutkin asiaa lisää ja nolosti täytyy myöntää että ilmeisesti tyhjäkäyntiongelman syynä oli kaasuvaijerin säätö. muovinen säätömekanismi on rikki joten en saanut ihan mieleisekseni säädettyä, mut nyt kierrokset palautuu suht nopeasti tuonne reilun tonnin pintaan mihin täytyy olla jo tyytyväinen.

ja arille tiedoksi, ei tuossa kaasuttimessa (vuoden 85 ysikympistä siis) ole sitä säätöruuvia alipainesäätimelle lähtevän letkun vieressä, eikä ole edes paikkaa sille ruuville, täysin umpinaista tavaraa. mutta muuten päällepäin samanlainen strömbergin kaasutin mitä noissa uusimmissa ysiyseissä tuppaa näkemään.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

lucaf kirjoitti:eilen tutkin asiaa lisää ja nolosti täytyy myöntää että ilmeisesti tyhjäkäyntiongelman syynä oli kaasuvaijerin säätö. muovinen säätömekanismi on rikki joten en saanut ihan mieleisekseni säädettyä, mut nyt kierrokset palautuu suht nopeasti tuonne reilun tonnin pintaan mihin täytyy olla jo tyytyväinen.
Pakokaasumittauksessa pitää kierrosten olla alle tonni,ennenkuin todistus kelpaa katsastusmiehelle.
Ilmavuoto?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
janikoi
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: La Touko 14, 2005 16:59
Paikkakunta: HKI 50

Viesti Kirjoittaja janikoi »

Suppari kirjoitti:
lucaf kirjoitti:eilen tutkin asiaa lisää ja nolosti täytyy myöntää että ilmeisesti tyhjäkäyntiongelman syynä oli kaasuvaijerin säätö. muovinen säätömekanismi on rikki joten en saanut ihan mieleisekseni säädettyä, mut nyt kierrokset palautuu suht nopeasti tuonne reilun tonnin pintaan mihin täytyy olla jo tyytyväinen.
Pakokaasumittauksessa pitää kierrosten olla alle tonni,ennenkuin todistus kelpaa katsastusmiehelle.
Ilmavuoto?
atf-öljy vähissä kaasarin vaimenninsylinterissä (vai mikä se sylinteri ny onkaan siinä kaasarin yläosassa?)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

janikoi kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
lucaf kirjoitti:eilen tutkin asiaa lisää ja nolosti täytyy myöntää että ilmeisesti tyhjäkäyntiongelman syynä oli kaasuvaijerin säätö. muovinen säätömekanismi on rikki joten en saanut ihan mieleisekseni säädettyä, mut nyt kierrokset palautuu suht nopeasti tuonne reilun tonnin pintaan mihin täytyy olla jo tyytyväinen.
Pakokaasumittauksessa pitää kierrosten olla alle tonni,ennenkuin todistus kelpaa katsastusmiehelle.
Ilmavuoto?
atf-öljy vähissä kaasarin vaimenninsylinterissä (vai mikä se sylinteri ny onkaan siinä kaasarin yläosassa?)
Omien kokemuksien mukaan ei tuo öljy vaikuta hevon humppaa mihinkään.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Suppari kirjoitti:
lucaf kirjoitti:eilen tutkin asiaa lisää ja nolosti täytyy myöntää että ilmeisesti tyhjäkäyntiongelman syynä oli kaasuvaijerin säätö. muovinen säätömekanismi on rikki joten en saanut ihan mieleisekseni säädettyä, mut nyt kierrokset palautuu suht nopeasti tuonne reilun tonnin pintaan mihin täytyy olla jo tyytyväinen.
Pakokaasumittauksessa pitää kierrosten olla alle tonni,ennenkuin todistus kelpaa katsastusmiehelle.
Ilmavuoto?
en keksi missä olis ilmavuoto kun ei kaasutinpelissä noita alipaineletkuja kovin montaa ole. merkillepantavaa on se, että kaasuttaessa kierrokset palautuu alas huomattavasti hitaammin kuin normaalisti. kieliikö tämäkin ilmavuodosta? kalvo on ehjä. luisti liikkuu kunnolla. vaimennussylinterissä on atf-öljyä riittävästi.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

lucaf kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
lucaf kirjoitti:eilen tutkin asiaa lisää ja nolosti täytyy myöntää että ilmeisesti tyhjäkäyntiongelman syynä oli kaasuvaijerin säätö. muovinen säätömekanismi on rikki joten en saanut ihan mieleisekseni säädettyä, mut nyt kierrokset palautuu suht nopeasti tuonne reilun tonnin pintaan mihin täytyy olla jo tyytyväinen.
Pakokaasumittauksessa pitää kierrosten olla alle tonni,ennenkuin todistus kelpaa katsastusmiehelle.
Ilmavuoto?
en keksi missä olis ilmavuoto kun ei kaasutinpelissä noita alipaineletkuja kovin montaa ole. merkillepantavaa on se, että kaasuttaessa kierrokset palautuu alas huomattavasti hitaammin kuin normaalisti. kieliikö tämäkin ilmavuodosta? kalvo on ehjä. luisti liikkuu kunnolla. vaimennussylinterissä on atf-öljyä riittävästi.
Kaasarin ja imusarjan välissä oleva kumimöhkäle?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Vastaa Viestiin