Kannen irrotus (2.3 -94) / jakoketju

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Kannen irrotus (2.3 -94) / jakoketju

Viesti Kirjoittaja wesku »

Olisko vinkkejä miten kantsii toimia jakoketjun suhteen kantta irrotettaessa ? Vanhassa 8-v satkussahan oli hyvä systeemi jolla nokka-akselin ketjupyörän sai kiinni niin että ajoitus pysyi. Onko 16-v moottorissa mahdollista jotenkin varmistaa että ajoitus säilyy eikä ketju pääse pois kampiakselin pyörältä, muuten kuin ottamalla ketjusuojat myös alapuolelta auki ?
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Ei pitäisi alapään pyörältä kovinkaan helposti tuo keju pois lähteä, TP-akseleiden kejutkin on edessä ja rattaiden alapuolle suoja levy. Nuppusiteillä vetää vielä ketjun nokka-akselin rattaisiin kiinni niin ei mene ajoitus niidenkään suhteen pieleen. Voihan tuota kejua pitää vielä kireenä samallu kun nyppää kannen pois.
Saab 9-3 TTID Vector 2008
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Ainakin tontussa on tuolla alareunassa pellin palanen pitämässä ketjua paikoillaan.

Ketjun kiristin voi olla asiallista ottaa pois ennen nokkapyörien irroittamista kun sen joutuu kuitenkin asentamaan kokoamisen jälkeen uudelleen.

Kuva

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Katselin varmuuden vuoksi ajoitusmerkkejä ennen irrotusta. Kampiakselin pyörä TDC merkin kohdalla näyttää ajoitus osuvan nokka-akseleilla silleen että nokka-akselien laakerien keskilinjasta menee merkki noin puoli hammasta vasempaan/vastapäivään. Onko kyseessä ihan normaali ilmiö vai onko jotain häikkää esim. ketju liikaa venynyt ? Ajettu noin 250 tkm.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Nyt on sitten kansi irti ja näyttäis siltä että kantsii varmaan plaanata ja mahdollisesti myös jotain venttiilitöitä. Olisko vinkkiä sopivasta koneistamosta Turussa tai lähistöllä ?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

http://www.moottorikoneistusojala.fi/

Kaarinassa.

Teki hyvää työtä tontun koneen runkolinjan ja kampiakselin oikaisussa. Oikein kunnon laboratorio :)

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

peinu kirjoitti:http://www.moottorikoneistusojala.fi/ Kaarinassa. Teki hyvää työtä tontun koneen runkolinjan ja kampiakselin oikaisussa. Oikein kunnon laboratorio :)
Ok, tuonne laitoin jo myös email kyselyä.

Laitoin myös http://www.jpsmotors.fi/ , siellä tarjottiin kohtuulliselta kuulostavaa hintaa (venttiilitöineen 200) mutta toimitusaika pari viikkoa
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

kansihomman muuten teki lopulta http://www.armachine.com, ei ainakaan toistaiseksi valittamista
Vastaa Viestiin