Muutama kysymys koskien turbo moottoria.

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Sellanen kysymys vielä heräsi, että missä sijaitsee paineimpulssikytkin? Onko joka mallissa?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei ole kaikissa. minulla ei ole ollut missään ja on ollut -83, -84 ja -89 mallit..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Hieman päivitystä nyt tännekin. Moottori on nyt asennettu putkirunkoon. Kannen tiivisteen vaihdoin varoiksi, kannen oikasutin, venttiilit on hiottu, säädettävä nokkapyörä ja tiivisteet vaihdettu. Lisäksi on uusi kytkin ja paine asetelma. Turvakaariin lisätty ristikko.

Nyt kun sain ruiskun kiinni ja muutkin polttoaine letkut niin tuli muisti katkos, että kuinka ne alipaine letkut menivätkään. Kaasuläpän kohdalta lähtisi kaksi letkua, ja kahdelle olisi paikka myös varsinaisessa imusarjassa. Alipaine letkut tarvisi mennä sytkän kellolle ja ohjauspaine säätimelle. Samoin ahtopaine mittarille, siitä varmaan voi ottaa ylipaine kytkimelle ja paine rajalle. Eli mistä mihinkä?

Kiitos jo etukäteen!!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Tarkennetaas vähä.

Kaasuläpän kohdalta on kaksi alipaine letkun lähtöä. Mihinkä niistä lähtee letkut?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

sytkän säätö on siitä joka ei ole kaasuläppä kiinni imusarjan sisäpuolella. en nyt juuri muista oliko se niin että läppä tulppaa sen vai jääkö imusarjan ulkopuolelle... yritä saada jotain selvää :D
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

mikkoimp kirjoitti:sytkän säätö on siitä joka ei ole kaasuläppä kiinni imusarjan sisäpuolella. en nyt juuri muista oliko se niin että läppä tulppaa sen vai jääkö imusarjan ulkopuolelle... yritä saada jotain selvää :D
Läppä kiinni -> ei alipainetta. :)
Aki Peltola #1132
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

Aksu900 kirjoitti:
mikkoimp kirjoitti:sytkän säätö on siitä joka ei ole kaasuläppä kiinni imusarjan sisäpuolella. en nyt juuri muista oliko se niin että läppä tulppaa sen vai jääkö imusarjan ulkopuolelle... yritä saada jotain selvää :D
Läppä kiinni -> ei alipainetta. :)

voi sen näköjään helpomminkin sanoa :lol:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Joo, no se selkis!! Mutta mutta, vedetäänkö siitä vierestä sille ohjauspaine säätimelle kans? Entäs sitten sille mötikälle, joka on siinä imusarjan laipan kohdalla, egr:n vieressä? Mitkä letkut siihen menee? Jos joku viitsisi kattoa omasta autosta, tai ottaa vaikka kuva konehuoneesta, ni se olis hieno homma!!

Kiitos!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

En ymmärtänyt tuota kuvausta imusarjan laipan kohdalla olevasta mötikästä.. :lol: Kantta vasten?

Ei tuossa koneessa tarvi alipaineletkuja kuin:

-Ohjauspaineensäätimeen imusarjanpaine
-Virranjakajalle se edellä mainittu kaasuläpältä
-Huohottimen pikkuletku imusarjasta
-Bypass imusarjasta
-Ahtomittarille imusarjasta

Tietenki myös kaasuläppäkotelossa olevia nippoja voi käyttää jos ne on imusarjan puolella läppää.

EGR laitetaan roskikseen joten se ei tarvitse letkuja. :)
Aki Peltola #1132
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Joo, näillä ohjeilla mennään!! EGR on jo tulpattu aikaa sitten!! Tarvii palata asiaan ku päästään ottaan savuja!!! Rupee noi jääkelitkin läheneen...
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Juu, nyt on savut sitte otettu ja hyvin tuntuu potkivan! :D Vähä tossa joutu bensapumpun kanssa painiin, mutta ku se saatiin pumppaan, ni sitte hörähti. Ahdot ei oikein nouse, ku tuppaa vaan sutiin.. Palataan asiaan ku saadaan pitoja!! 8)
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
2495
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Ti Elo 23, 2005 07:46
Paikkakunta: Eura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2495 »

Sitteku noi järvet vielä jäätyis ;)
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Sellanen juttu, että kumpi niistä kuskin puolella koelaudan alla olevista antureista on ylipaine kytkin ja kumpi on apc poksin paineanturi? Toisessa on kolme liitintä ja toisessa kaksi. Siinä missä on kolme liitintä, lähtee myös kaksi alipaineletkun lähtöä. Ja voiko se magneettiventtiili pitää sellasta selvästi kuuluvaa raksutusta? Kiitos!
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Ehkä nämä kuvat auttavat tunnistamaan:

Paineanturi: http://900aero.com/images/tech/pre_sen.jpg
Ylipainekytkin: http://900aero.com/images/tech/tryckvakt.jpg

Magneettiventtiili naputtaa jatkuvasti virrat päällä jos paineanturia ei ole kytketty tai se on rikki, siinä mielessä "normaalia". Ei kuulu naputtaa jos paineanturi on ehjä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Make^
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 19:26
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Make^ »

Ok! Väärinpäinhän ne johdot sitten on.. Selittänee sen naputuksen, tosin sitä esiinty vain kiihdytyksen jälkeen, kun ahdot putosivat.

Eikös tohon ylipainekytkimelle tule vain kaksi johtoa (ainakin kytkentäkaavion mukaan), mihinkä noista ne kytketään?
putki saabbi = 155 hv 600 kg turbo!
Vastaa Viestiin