Pari kysymystä 900:sta
Pari kysymystä 900:sta
Eli pieni huolto on kesken tuollaisessa 87-vuoden kaasari-900:ssa. Tulpat saatiin vaihdettua, mutta yhdestä johdosta irtosi se tulpan päähän tuleva metalliosa. Ajattelin ostaa motonetistä uudet johdot (n. 15e) onko nämä hintansa väärtit?
Ostin myös bensansuodattimen ja pienen etsinnän jälkeen foorumilla tuntui olevan juttua, että alkuperäisen pumpun yhteydessä on joku suodatin, mutta lisäksi voi laittaa toisen. Ajattelin asentaa suodattimen konehuoneeseen ennen sitä kaasarin (pierburg) edessä olevaa mustaa n. 5cm korkeaa pyöreää mötikkää. Onko paikka sopiva?
Myös öljyt ja suodatin on valmiina, mutta en tietenkään omistanut oikeanlaista avainta propun irroittamiseen. Se oli siis sellainen neliönmallinen kolo. Sopiiko siihen esim. saman kokoinen räikkä vai millä olette noita avanneet?
ps. Olisiko mitään hyviä neuvoja mitä tuollaiseen n. 270tkm ajettuun olisi hyvä vaihtaa/tarkistaa että olisi taas huoletonta menoa edessä?
Ostin myös bensansuodattimen ja pienen etsinnän jälkeen foorumilla tuntui olevan juttua, että alkuperäisen pumpun yhteydessä on joku suodatin, mutta lisäksi voi laittaa toisen. Ajattelin asentaa suodattimen konehuoneeseen ennen sitä kaasarin (pierburg) edessä olevaa mustaa n. 5cm korkeaa pyöreää mötikkää. Onko paikka sopiva?
Myös öljyt ja suodatin on valmiina, mutta en tietenkään omistanut oikeanlaista avainta propun irroittamiseen. Se oli siis sellainen neliönmallinen kolo. Sopiiko siihen esim. saman kokoinen räikkä vai millä olette noita avanneet?
ps. Olisiko mitään hyviä neuvoja mitä tuollaiseen n. 270tkm ajettuun olisi hyvä vaihtaa/tarkistaa että olisi taas huoletonta menoa edessä?
Eräs tuttu insinööri aikoi aikoinaan säästää ja päätti vaihtaa Citikkaansa moottoriöljyt itse. No tulppa irti, öljyt pihalle ja kaasi uudet öljyt koneeseen. Matkaa hiukan taitettuaan joutui toteamaan, että vaihdelaatikko oli leikannut kiinni. Arvaatekos miksi?Reetu kirjoitti:Katoppas uudestaan sinne auton alle, sillä se neliönmallinen kolo proppu on vaihteistoöljyn , moottoriöljylle on tavallinen kuusikulmainen 13mm avaimella lähtee auki.
Bensan suodatin siihen just, ja motonetin tulpan johdot menee aikansa myös.

9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Heh heh. Taisi olla koneessakin vähän liikaa öljyä?pevi kirjoitti:Eräs tuttu insinööri aikoi aikoinaan säästää ja päätti vaihtaa Citikkaansa moottoriöljyt itse. No tulppa irti, öljyt pihalle ja kaasi uudet öljyt koneeseen. Matkaa hiukan taitettuaan joutui toteamaan, että vaihdelaatikko oli leikannut kiinni. Arvaatekos miksi?Reetu kirjoitti:Katoppas uudestaan sinne auton alle, sillä se neliönmallinen kolo proppu on vaihteistoöljyn , moottoriöljylle on tavallinen kuusikulmainen 13mm avaimella lähtee auki.
Bensan suodatin siihen just, ja motonetin tulpan johdot menee aikansa myös.
Jälkeenpäin tuli mietittyä, että ihan hyvä ettei valutettu öljyjä pois.
Muistaakseni pensapumpun sisällä on jokin siivilä ( on jo 15 v siitä kun kaasari vehkeen kanssa pelasin ).
Se pieni lieriö on vedenerotin. Jos tahtoo laittaa lisäsuodattimen, niin mielestäni mainitsemasi paikka on ok.
Motonet myy määrämittaisia laadukkaitakin tulpanjohtoja, niissä ei kannata säästellä. Välttyy moneltakin käyntiongelmalta.
Kaasari satku on todella luotettava,enkä oikein keksi mitään kriittistä noilla kilometreillä. Ruiskussa olisi ainakin pensansuodatin ja ehkä jopa ruiskupumppukin. Etujarrujen toiminta kannattaa tarkastaa, etteivät laahaa sinulla on vielä nämä konstikkaammat mallit.
Se pieni lieriö on vedenerotin. Jos tahtoo laittaa lisäsuodattimen, niin mielestäni mainitsemasi paikka on ok.
Motonet myy määrämittaisia laadukkaitakin tulpanjohtoja, niissä ei kannata säästellä. Välttyy moneltakin käyntiongelmalta.
Kaasari satku on todella luotettava,enkä oikein keksi mitään kriittistä noilla kilometreillä. Ruiskussa olisi ainakin pensansuodatin ja ehkä jopa ruiskupumppukin. Etujarrujen toiminta kannattaa tarkastaa, etteivät laahaa sinulla on vielä nämä konstikkaammat mallit.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Pari kysymystä 900:sta
se kaasarin edessä oleva 5cm korkea mötikkä on ilmeisesti bensapumppu, jos sen , ja kaasuttimen välillä kulkee bensaletku. minulle on neuvottu että suodatin olisi hyvä laittaa *ennen* bensapumppua, mutta tuskin siitä haittaakaan on jos laitat pumpun jälkeen, olen ajanut kymmeniä tuhansia kilsoja ysiysillä jossa ei ole minkäänlaista ylimääräistä suodatinta. siinä bensapumpussahan on itsessään sisäänrakennettu sihti mutta sitä ei pysty puhdistamaan.Olli_ kirjoitti: Ostin myös bensansuodattimen ja pienen etsinnän jälkeen foorumilla tuntui olevan juttua, että alkuperäisen pumpun yhteydessä on joku suodatin, mutta lisäksi voi laittaa toisen. Ajattelin asentaa suodattimen konehuoneeseen ennen sitä kaasarin (pierburg) edessä olevaa mustaa n. 5cm korkeaa pyöreää mötikkää. Onko paikka sopiva?
Myös öljyt ja suodatin on valmiina, mutta en tietenkään omistanut oikeanlaista avainta propun irroittamiseen. Se oli siis sellainen neliönmallinen kolo. Sopiiko siihen esim. saman kokoinen räikkä vai millä olette noita avanneet?
ps. Olisiko mitään hyviä neuvoja mitä tuollaiseen n. 270tkm ajettuun olisi hyvä vaihtaa/tarkistaa että olisi taas huoletonta menoa edessä?
moottoriöljyn vaihdossa tosiaan älä sekoita vaihteistoöljyn proppua moottoriöljyn proppuun. jos moottoriöljyn proppu on se 13 millinen, käytä mielellään 1/2 tuuman kuusikulmaista hylsyä. 6-kulmainen istuu parhaiten, ja jos proppu on kovaa kiinni, vasaralla terävä isku räikkään niin aukeaa.
jos on 12-kulmainen hylsy niin lopputuloksena on pyöristynyt proppu ja öljyt jää vaihtamatta.
jos proppu oli tiukassa kiinni, propussa olevan kuparitiivisteen voi vaihtaa tarvikeliikkeestä hankittuun nailontiivisteeseen.
muita huoltokohtia on ehdottomasti etujarrupalojen kulutuspinnan tarkistus. jos palat ajaa "loppuun asti" niin menee jarrulevyt pilalle, joten ajoissa uusien palojen vaihto.
myös ilmansuodattimen tarkistus, sehän on minuutti kun kaasaripelissä avaat suodattimen muovikotelon kannen ja kurkistat missä kunnossa suodatin on, vähintään kierrät siitä puhtaan kohdan ilmantuloaukon kohdalle. virranjakajan kansi kannattaa myös vaihtaa 1-2 vuoden välein, se ei maksa kuin ~5 euroa.
jos on urheiluhenkeä, ei ole huono idea vaihtaa jäähdytinnesteitä, sehän on yksi eniten laiminlyöty huoltokohde kun vaihtamatta jättäminen ei tee autoa ajokelvottomaksi, mutta vuosien mittaan heikentää jäähdytyskykyä kylläkin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: Pari kysymystä 900:sta
Tuo 5cm musta mötikkä on bensakaasujen erotin (höyrysulku) ja ollaan sitten varovaisia niiden omien bensasuodatinasennusten kanssa.lucaf kirjoitti:se kaasarin edessä oleva 5cm korkea mötikkä on ilmeisesti bensapumppu, jos sen , ja kaasuttimen välillä kulkee bensaletku. minulle on neuvottu että suodatin olisi hyvä laittaa *ennen* bensapumppua, mutta tuskin siitä haittaakaan on jos laitat pumpun jälkeen, olen ajanut kymmeniä tuhansia kilsoja ysiysillä jossa ei ole minkäänlaista ylimääräistä suodatinta. siinä bensapumpussahan on itsessään sisäänrakennettu sihti mutta sitä ei pysty puhdistamaan.Olli_ kirjoitti: Ostin myös bensansuodattimen ja pienen etsinnän jälkeen foorumilla tuntui olevan juttua, että alkuperäisen pumpun yhteydessä on joku suodatin, mutta lisäksi voi laittaa toisen. Ajattelin asentaa suodattimen konehuoneeseen ennen sitä kaasarin (pierburg) edessä olevaa mustaa n. 5cm korkeaa pyöreää mötikkää. Onko paikka sopiva?
Myös öljyt ja suodatin on valmiina, mutta en tietenkään omistanut oikeanlaista avainta propun irroittamiseen. Se oli siis sellainen neliönmallinen kolo. Sopiiko siihen esim. saman kokoinen räikkä vai millä olette noita avanneet?
ps. Olisiko mitään hyviä neuvoja mitä tuollaiseen n. 270tkm ajettuun olisi hyvä vaihtaa/tarkistaa että olisi taas huoletonta menoa edessä?
Viimeksi muokannut HM, Ti Joulu 26, 2006 23:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2274