Pari kysymystä 900:sta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Pari kysymystä 900:sta

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Eli pieni huolto on kesken tuollaisessa 87-vuoden kaasari-900:ssa. Tulpat saatiin vaihdettua, mutta yhdestä johdosta irtosi se tulpan päähän tuleva metalliosa. Ajattelin ostaa motonetistä uudet johdot (n. 15e) onko nämä hintansa väärtit?

Ostin myös bensansuodattimen ja pienen etsinnän jälkeen foorumilla tuntui olevan juttua, että alkuperäisen pumpun yhteydessä on joku suodatin, mutta lisäksi voi laittaa toisen. Ajattelin asentaa suodattimen konehuoneeseen ennen sitä kaasarin (pierburg) edessä olevaa mustaa n. 5cm korkeaa pyöreää mötikkää. Onko paikka sopiva?

Myös öljyt ja suodatin on valmiina, mutta en tietenkään omistanut oikeanlaista avainta propun irroittamiseen. Se oli siis sellainen neliönmallinen kolo. Sopiiko siihen esim. saman kokoinen räikkä vai millä olette noita avanneet?

ps. Olisiko mitään hyviä neuvoja mitä tuollaiseen n. 270tkm ajettuun olisi hyvä vaihtaa/tarkistaa että olisi taas huoletonta menoa edessä?
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Katoppas uudestaan sinne auton alle, sillä se neliönmallinen kolo proppu on vaihteistoöljyn , moottoriöljylle on tavallinen kuusikulmainen 13mm avaimella lähtee auki.

Bensan suodatin siihen just, ja motonetin tulpan johdot menee aikansa myös.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Ok. Tuli aika nopeasti käytyä auton alla kun oli pimeä ja kylmä. Eli kiitos vinkistä :)

Osaisiko joku vielä sanoa, että mistä ruuvista tuossa kaasarissa säädetään tyhjäkäyntiä? Yhtä ruuvattiin suuntaan ja toiseen ja pikkusen se muuttui, mutta en tiedä oliko oikea.
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

No yksi tapa on ruuvata siitä kaasari vipu systeemistä, eli siitä mihin vaijeri tulee kiinni , siinä on ruuvi joka vastaa kaasarin kyljessä olevaan tappiin, siitä saa helposti nostettua tai laskettua kierroksia.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

3/8 on sen vaihteiston neliö propun koko, eli välimallin räikkä sopii.
ja koneen öljyproppu on ½ tuumaa. jossei ole vaihdettu iso tarvike mallia jolla öljypohja yleensä halkaistaan liikaa kiristämällä...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Aaviita
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: La Kesä 18, 2005 18:31
Paikkakunta: 33310

Viesti Kirjoittaja Aaviita »

Ja niitä tarvikemallejakin on ainakin kahta kokoa, 13mm ja 22mm.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Kiitos avusta. Pitää saada autoon ensin uusi rengas puhjenneen tilalle, niin päästään asiaan.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Reetu kirjoitti:Katoppas uudestaan sinne auton alle, sillä se neliönmallinen kolo proppu on vaihteistoöljyn , moottoriöljylle on tavallinen kuusikulmainen 13mm avaimella lähtee auki.

Bensan suodatin siihen just, ja motonetin tulpan johdot menee aikansa myös.
Eräs tuttu insinööri aikoi aikoinaan säästää ja päätti vaihtaa Citikkaansa moottoriöljyt itse. No tulppa irti, öljyt pihalle ja kaasi uudet öljyt koneeseen. Matkaa hiukan taitettuaan joutui toteamaan, että vaihdelaatikko oli leikannut kiinni. Arvaatekos miksi? :lol:
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

pevi kirjoitti:
Reetu kirjoitti:Katoppas uudestaan sinne auton alle, sillä se neliönmallinen kolo proppu on vaihteistoöljyn , moottoriöljylle on tavallinen kuusikulmainen 13mm avaimella lähtee auki.

Bensan suodatin siihen just, ja motonetin tulpan johdot menee aikansa myös.
Eräs tuttu insinööri aikoi aikoinaan säästää ja päätti vaihtaa Citikkaansa moottoriöljyt itse. No tulppa irti, öljyt pihalle ja kaasi uudet öljyt koneeseen. Matkaa hiukan taitettuaan joutui toteamaan, että vaihdelaatikko oli leikannut kiinni. Arvaatekos miksi? :lol:
Heh heh. Taisi olla koneessakin vähän liikaa öljyä?

Jälkeenpäin tuli mietittyä, että ihan hyvä ettei valutettu öljyjä pois.
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Muistaakseni pensapumpun sisällä on jokin siivilä ( on jo 15 v siitä kun kaasari vehkeen kanssa pelasin ).
Se pieni lieriö on vedenerotin. Jos tahtoo laittaa lisäsuodattimen, niin mielestäni mainitsemasi paikka on ok.
Motonet myy määrämittaisia laadukkaitakin tulpanjohtoja, niissä ei kannata säästellä. Välttyy moneltakin käyntiongelmalta.

Kaasari satku on todella luotettava,enkä oikein keksi mitään kriittistä noilla kilometreillä. Ruiskussa olisi ainakin pensansuodatin ja ehkä jopa ruiskupumppukin. Etujarrujen toiminta kannattaa tarkastaa, etteivät laahaa sinulla on vielä nämä konstikkaammat mallit.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Pari kysymystä 900:sta

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Olli_ kirjoitti: Ostin myös bensansuodattimen ja pienen etsinnän jälkeen foorumilla tuntui olevan juttua, että alkuperäisen pumpun yhteydessä on joku suodatin, mutta lisäksi voi laittaa toisen. Ajattelin asentaa suodattimen konehuoneeseen ennen sitä kaasarin (pierburg) edessä olevaa mustaa n. 5cm korkeaa pyöreää mötikkää. Onko paikka sopiva?

Myös öljyt ja suodatin on valmiina, mutta en tietenkään omistanut oikeanlaista avainta propun irroittamiseen. Se oli siis sellainen neliönmallinen kolo. Sopiiko siihen esim. saman kokoinen räikkä vai millä olette noita avanneet?

ps. Olisiko mitään hyviä neuvoja mitä tuollaiseen n. 270tkm ajettuun olisi hyvä vaihtaa/tarkistaa että olisi taas huoletonta menoa edessä?
se kaasarin edessä oleva 5cm korkea mötikkä on ilmeisesti bensapumppu, jos sen , ja kaasuttimen välillä kulkee bensaletku. minulle on neuvottu että suodatin olisi hyvä laittaa *ennen* bensapumppua, mutta tuskin siitä haittaakaan on jos laitat pumpun jälkeen, olen ajanut kymmeniä tuhansia kilsoja ysiysillä jossa ei ole minkäänlaista ylimääräistä suodatinta. siinä bensapumpussahan on itsessään sisäänrakennettu sihti mutta sitä ei pysty puhdistamaan.

moottoriöljyn vaihdossa tosiaan älä sekoita vaihteistoöljyn proppua moottoriöljyn proppuun. jos moottoriöljyn proppu on se 13 millinen, käytä mielellään 1/2 tuuman kuusikulmaista hylsyä. 6-kulmainen istuu parhaiten, ja jos proppu on kovaa kiinni, vasaralla terävä isku räikkään niin aukeaa.
jos on 12-kulmainen hylsy niin lopputuloksena on pyöristynyt proppu ja öljyt jää vaihtamatta.

jos proppu oli tiukassa kiinni, propussa olevan kuparitiivisteen voi vaihtaa tarvikeliikkeestä hankittuun nailontiivisteeseen.

muita huoltokohtia on ehdottomasti etujarrupalojen kulutuspinnan tarkistus. jos palat ajaa "loppuun asti" niin menee jarrulevyt pilalle, joten ajoissa uusien palojen vaihto.

myös ilmansuodattimen tarkistus, sehän on minuutti kun kaasaripelissä avaat suodattimen muovikotelon kannen ja kurkistat missä kunnossa suodatin on, vähintään kierrät siitä puhtaan kohdan ilmantuloaukon kohdalle. virranjakajan kansi kannattaa myös vaihtaa 1-2 vuoden välein, se ei maksa kuin ~5 euroa.

jos on urheiluhenkeä, ei ole huono idea vaihtaa jäähdytinnesteitä, sehän on yksi eniten laiminlyöty huoltokohde kun vaihtamatta jättäminen ei tee autoa ajokelvottomaksi, mutta vuosien mittaan heikentää jäähdytyskykyä kylläkin.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
HM
"Aero"
Viestit: 417
Liittynyt: Pe Huhti 30, 2004 08:47
Paikkakunta: Peräpönkkölä
Viesti:

Re: Pari kysymystä 900:sta

Viesti Kirjoittaja HM »

lucaf kirjoitti:
Olli_ kirjoitti: Ostin myös bensansuodattimen ja pienen etsinnän jälkeen foorumilla tuntui olevan juttua, että alkuperäisen pumpun yhteydessä on joku suodatin, mutta lisäksi voi laittaa toisen. Ajattelin asentaa suodattimen konehuoneeseen ennen sitä kaasarin (pierburg) edessä olevaa mustaa n. 5cm korkeaa pyöreää mötikkää. Onko paikka sopiva?

Myös öljyt ja suodatin on valmiina, mutta en tietenkään omistanut oikeanlaista avainta propun irroittamiseen. Se oli siis sellainen neliönmallinen kolo. Sopiiko siihen esim. saman kokoinen räikkä vai millä olette noita avanneet?

ps. Olisiko mitään hyviä neuvoja mitä tuollaiseen n. 270tkm ajettuun olisi hyvä vaihtaa/tarkistaa että olisi taas huoletonta menoa edessä?
se kaasarin edessä oleva 5cm korkea mötikkä on ilmeisesti bensapumppu, jos sen , ja kaasuttimen välillä kulkee bensaletku. minulle on neuvottu että suodatin olisi hyvä laittaa *ennen* bensapumppua, mutta tuskin siitä haittaakaan on jos laitat pumpun jälkeen, olen ajanut kymmeniä tuhansia kilsoja ysiysillä jossa ei ole minkäänlaista ylimääräistä suodatinta. siinä bensapumpussahan on itsessään sisäänrakennettu sihti mutta sitä ei pysty puhdistamaan.
Tuo 5cm musta mötikkä on bensakaasujen erotin (höyrysulku) ja ollaan sitten varovaisia niiden omien bensasuodatinasennusten kanssa.
Viimeksi muokannut HM, Ti Joulu 26, 2006 23:57. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#2274
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Juuri näin höyrysulku se on, jätin kerran sen pois kun halkesi, ja ei pelaa oikein, sillä lämpimänä bensa höyrystyi ja kasteli tulpat startatessa.
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja lucaf »

mielenkiintoista, minä vuonna tuo höyrysulku tuli h-moottoriin? ei taida ysiysissä olla?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

lucaf kirjoitti:mielenkiintoista, minä vuonna tuo höyrysulku tuli h-moottoriin? ei taida ysiysissä olla?
Saabin huoltotiedotteen mukaan höyrynerotin otettiin käyttöön helmikuussa -85.
Vastaa Viestiin