Sytytys tulpat
Ja ihan syystäkin, köyhä koko ukkopatse kirjoitti:OT: sulla onkin köyhän miehen auto.tevisu kirjoitti:Ajan ~35 tkm/vuosi. NGK:t maksavat ~15 / 4 kpl.

Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
Olet asian ytimessä.patse kirjoitti: OT: sulla onkin köyhän miehen auto.

...mutta edelliseen autooni, joka oli samaa mallia kuin tuo kolkkisi, kävi myös nuo edullisemmat tulpat. Ajat ilmeisesti platinatulpilla? Niiden kanssa ainakin "Potkuhousulla" oli ongemia virikäytössä, joten en ole köyhänä viitsinyt kokeilla edes niitä.
En ole aiemmin vaihtanut tulppia tuohon mun autoon. Ostin NGK:n tulpat ja pakkauksen pahvirasiassa lukee "Adjust electrode gap to Saab specifications. Tighten the spark plug until finger tight, then screw about 1/2-3/4 turn more with a plug wrench.". En kylläkään omiasta mitään työkaluja tulppien säätämiseen, enkä ole tehnyt sitä aiemmin. Voinko asentaa tulpat sellaisinaan? Pitää muuten käydä asentamassa ne (ja uusi sytkäkasetti) jossain muualla. Olen vaihtamassa ton mustan kasetin tilalle oikean punaisen kasetin ja samalla nuo tulpat. Tai sitten odotan seuraavaa huoltoa ja siinä vaihdatan noi.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Ostin nuo NGK:n -11:set. En tiennyt tota juttua entuudestaan, niin hyvä tietää jatkossa, että tuo tarkoittaa kärkiväliä.9-5T kirjoitti:Kannattaa mitata mutta harvoin niissä suurta heittoa on. Ostithan tulpat joiden lopussa on -10 tai -11 joka tarkoittaa kärkiväliä. Rakotulkki on kyllä aika halpa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Kyseessä ilmeisesti platinatulpat - ja kuten jo "patse" tiesi kertoa - mulla ei ainakaan ole niihin varaa, koska olen köyhä. Toisaalta en viitsi tuon viripurkin kanssa kokeillakaan. Odotellaan, niin "patse" kertoo varmaan sinunkin köyhyyden/rikkauden tilan...wesku kirjoitti:Mitkä tulpat 25 EUR ? Missä, merkkiliikkeesäkö ?patse kirjoitti:Halpaa hupaa vaihtaa 10tkm välein tulpat, kun ajosuorite n.20tkm/vuosi
á 25€ x 4kpl x 2 / 1 vuosi =200€

On niissä NGK:n tulpissa myös sellainen ero, että kun aikaisemmin 9-3turbossa käytin perustulppia, ne vaihdettiin joka huollossa eli 20K välein, kun tulppien kärjet olivat selvästi kuluneet tuolla matkalla ja maksoivat vain parikymppiä sarja. Äskettäin irroitin 9-5 Aerosta noin 60K ajetut platinakynttilät ja tulpan kärjet eivät olleet kuluneet yhtään. Eipä tuossa isoa eroa tule, jos 60K välillä vaihtaa 3 x 20 euron tulpat tai 1 x 80 euron tulpat...
Eski
Eski
tevisu kirjoitti:Kyseessä ilmeisesti platinatulpat - ja kuten jo "patse" tiesi kertoa - mulla ei ainakaan ole niihin varaa, koska olen köyhä. Toisaalta en viitsi tuon viripurkin kanssa kokeillakaan. Odotellaan, niin "patse" kertoo varmaan sinunkin köyhyyden/rikkauden tilan...wesku kirjoitti:Mitkä tulpat 25 EUR ? Missä, merkkiliikkeesäkö ?patse kirjoitti:Halpaa hupaa vaihtaa 10tkm välein tulpat, kun ajosuorite n.20tkm/vuosi
á 25€ x 4kpl x 2 / 1 vuosi =200€

Tuossa kerran kävi hermoja raastava kommellus juuri noiden platinatulppien kanssa, ja pari sarjaa meni vuoden sisään. Oli jostain syystä parista tulpasta eristinosa halkeillut ja löi virtaa läpi runkoon. Itse en tuota huomannut kuin yhdestä tulpasta, jonka vaihdoin -> ei muutosta käyntiin, joten korjaamolle ja vaihtoivat loput kolme

Köyhällä ei ole varaa halpaan

#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18