Sytytys tulpat

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Ajan ~35 tkm/vuosi. NGK:t maksavat ~15 / 4 kpl.
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

tevisu kirjoitti:Ajan ~35 tkm/vuosi. NGK:t maksavat ~15 / 4 kpl.
OT: sulla onkin köyhän miehen auto.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Hallu
"Hölösuu"
Viestit: 2724
Liittynyt: To Elo 14, 2003 12:32
Paikkakunta: R136a1

Viesti Kirjoittaja Hallu »

patse kirjoitti:
tevisu kirjoitti:Ajan ~35 tkm/vuosi. NGK:t maksavat ~15 / 4 kpl.
OT: sulla onkin köyhän miehen auto.
Ja ihan syystäkin, köyhä koko ukko :D
Keijo-klubi #1860, Maja kesät Mäntsälässä ja talvet Lahdessa.
Renauly Megane 1.5 dci, Renault Scenic, Opel Frontera, Suzuki Iso-rosvo Naked, Hayabussi.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

patse kirjoitti: OT: sulla onkin köyhän miehen auto.
Olet asian ytimessä. :wink:

...mutta edelliseen autooni, joka oli samaa mallia kuin tuo kolkkisi, kävi myös nuo edullisemmat tulpat. Ajat ilmeisesti platinatulpilla? Niiden kanssa ainakin "Potkuhousulla" oli ongemia virikäytössä, joten en ole köyhänä viitsinyt kokeilla edes niitä.
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

En ole aiemmin vaihtanut tulppia tuohon mun autoon. Ostin NGK:n tulpat ja pakkauksen pahvirasiassa lukee "Adjust electrode gap to Saab specifications. Tighten the spark plug until finger tight, then screw about 1/2-3/4 turn more with a plug wrench.". En kylläkään omiasta mitään työkaluja tulppien säätämiseen, enkä ole tehnyt sitä aiemmin. Voinko asentaa tulpat sellaisinaan? Pitää muuten käydä asentamassa ne (ja uusi sytkäkasetti) jossain muualla. Olen vaihtamassa ton mustan kasetin tilalle oikean punaisen kasetin ja samalla nuo tulpat. Tai sitten odotan seuraavaa huoltoa ja siinä vaihdatan noi.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

Onko tieto noista tulpista, että täytyykö uusia säätää mitenkään? Kyllä kai jonkun luulis noita vaihtaneen. Vai kannattaako odottaa huoltoon (noin 6km jälkeen) ja vaihdatta siellä musta kasetti punaseen ja tulpat samalla?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Poy »

9-5T kirjoitti:Kannattaa mitata mutta harvoin niissä suurta heittoa on. Ostithan tulpat joiden lopussa on -10 tai -11 joka tarkoittaa kärkiväliä. Rakotulkki on kyllä aika halpa.
Ostin nuo NGK:n -11:set. En tiennyt tota juttua entuudestaan, niin hyvä tietää jatkossa, että tuo tarkoittaa kärkiväliä.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

patse kirjoitti:Halpaa hupaa vaihtaa 10tkm välein tulpat, kun ajosuorite n.20tkm/vuosi
á 25€ x 4kpl x 2 / 1 vuosi =200€ 8O
Mitkä tulpat 25 EUR ? Missä, merkkiliikkeesäkö ?
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

wesku kirjoitti:
patse kirjoitti:Halpaa hupaa vaihtaa 10tkm välein tulpat, kun ajosuorite n.20tkm/vuosi
á 25€ x 4kpl x 2 / 1 vuosi =200€ 8O
Mitkä tulpat 25 EUR ? Missä, merkkiliikkeesäkö ?
Kyseessä ilmeisesti platinatulpat - ja kuten jo "patse" tiesi kertoa - mulla ei ainakaan ole niihin varaa, koska olen köyhä. Toisaalta en viitsi tuon viripurkin kanssa kokeillakaan. Odotellaan, niin "patse" kertoo varmaan sinunkin köyhyyden/rikkauden tilan... :wink:
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

On niissä NGK:n tulpissa myös sellainen ero, että kun aikaisemmin 9-3turbossa käytin perustulppia, ne vaihdettiin joka huollossa eli 20K välein, kun tulppien kärjet olivat selvästi kuluneet tuolla matkalla ja maksoivat vain parikymppiä sarja. Äskettäin irroitin 9-5 Aerosta noin 60K ajetut platinakynttilät ja tulpan kärjet eivät olleet kuluneet yhtään. Eipä tuossa isoa eroa tule, jos 60K välillä vaihtaa 3 x 20 euron tulpat tai 1 x 80 euron tulpat...

Eski
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

tevisu kirjoitti:
wesku kirjoitti:
patse kirjoitti:Halpaa hupaa vaihtaa 10tkm välein tulpat, kun ajosuorite n.20tkm/vuosi
á 25€ x 4kpl x 2 / 1 vuosi =200€ 8O
Mitkä tulpat 25 EUR ? Missä, merkkiliikkeesäkö ?
Kyseessä ilmeisesti platinatulpat - ja kuten jo "patse" tiesi kertoa - mulla ei ainakaan ole niihin varaa, koska olen köyhä. Toisaalta en viitsi tuon viripurkin kanssa kokeillakaan. Odotellaan, niin "patse" kertoo varmaan sinunkin köyhyyden/rikkauden tilan... :wink:
:lol: :lol: joo, mä tiedän toisten asiat paremmin, kuin omani.

Tuossa kerran kävi hermoja raastava kommellus juuri noiden platinatulppien kanssa, ja pari sarjaa meni vuoden sisään. Oli jostain syystä parista tulpasta eristinosa halkeillut ja löi virtaa läpi runkoon. Itse en tuota huomannut kuin yhdestä tulpasta, jonka vaihdoin -> ei muutosta käyntiin, joten korjaamolle ja vaihtoivat loput kolme :idea:
Köyhällä ei ole varaa halpaan :roll:
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18
Vastaa Viestiin