Pari kysymystä 900:sta

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Nyt saatiin öljyt vaihdettua ja aika taistelu siitäkin tuli. Pohjassa oli nimittäin jonkun itsetekemä alumiininen pohjapanssari, joka esti täysin öljyjen vaihdon. Proppua sai otettua vähän yli puolet pois, mutta sitten se otti jo kiinni levyyn. Panssarin yläpuolella oli myös varmaan 5 sentiä kerros likaista, öljyistä ja vaikka mitä hiekkaa ja mutaa. Päätettiin irttottaa koko panssari pois.

Itse pultti oli 13-millin kannalla varmaankin se monikulmainen. Se on paskottu ihan täysin, eikä saanut auki kuin kunnon pihdeillä. Se jouduttiin laittamaan vielä yhdeksi öljynvaihtoväliksi kiinni ja vaihdetaan ensi kerralla uuteen tiivisteineen.

Öljyksi koneeseen laitettiin Valvolinen 10w40-mallista ja kyllä se ainakin toistaiseksi tuntuu toimivan. En tiedä oliko paras vaihtoehto.

Tuo ilmansuodatin vaihdettiin kyllä, kuten tuolla jo neuvottiin ja bensansuodattimen paikaksi tuli letku joka kulkee siitä venttiilikopan vieressä olevan bensapaineensäätimen näköisen vehkeen ja tuon höyrystimen välillä. Ihan hyvin se tuntuu toimivan ja kyllä letkuissa ainakin bensa kulkee. Täytyy tarkkailla noita liitoksia jatkossa.

Eilen sitten vaihdettiin tulpanhohdot noihin Motonetin tuotteisiin ja ihan asiallisilta vaikuttivat. Kylmässä ja pimeässä ulkona jäi laittamatta tuo puolan johto, kun vaikutti siltä että puola pitää irrottaa sen asentamiseksi, eikä siinä ollut mitään työkaluja. Pitää laittaa se tässä lähiaikoina.

Yksi "vika" joka tässä autossa on alkanut vaivaamaan on jälkikäynti. Kylmänä tätä ei tapahdu, mutta kun kone on lämmin ja sammuttaa, niin käynti seilaa jokusen sekunnin itsestään edes takaisin, kuuluu joku ihme sihahdus konetilasta ja moottori sammuu. Joskus saattaa käydä itse useammankin sekunnin. Mitä tälle voisi tehdä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olli_ kirjoitti:kun kone on lämmin ja sammuttaa, niin käynti seilaa jokusen sekunnin itsestään edes takaisin, kuuluu joku ihme sihahdus konetilasta ja moottori sammuu
Onhan ryyppy pois päältä ja tankissa 98:ia?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Jäähdytysneisteitä ei vielä vaihdettu koska syyläri on ihan entinen ja sekin pitää vaihtaa. Kunhan syyläri saadaan vaihdettua, niin uudet nesteet lyödään myös sisään.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

jus kirjoitti:
Olli_ kirjoitti:kun kone on lämmin ja sammuttaa, niin käynti seilaa jokusen sekunnin itsestään edes takaisin, kuuluu joku ihme sihahdus konetilasta ja moottori sammuu
Onhan ryyppy pois päältä ja tankissa 98:ia?
Ryyppy on pois päältä, mutta tankissa on 95:sta. Pitäisi ilmeisesti laittaa 98:a?
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Ainakaan 99 (1982) ei tykännyt 95 oktaanisesta, kävi myös jälkikäyntiä.
<--- :(
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24633
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

95:sta vasta 85-86 vuosimalleista lähtien. itselläni oli hirmuiset jälkikäynnit vm86 9satkun kanssa ku tankissa oli venäläistä 92oktaanista.siitä selvittiin kaasarin säädöllä!
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Olli_ kirjoitti:Itse pultti oli 13-millin kannalla varmaankin se monikulmainen.
Jos se on alkuperäinen, niin se on tarkalleen otettuna puoli tuumaa eli noin 12,7 mm. Siksi niitä on monesti mulkattu pilalle aavistuksen liian isolla 13 millisellä. Öljypropun kiristysmomenttikin on suht matala, 30 Nm.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Djjules
"Turbo"
Viestit: 270
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 15:11
Paikkakunta: UK

Viesti Kirjoittaja Djjules »

Ymmärtääkseni sillä oktaanilla ei ole niin väliä, jos sytkä on säädetty oktaanin mukaiseksi. :roll:

Omani (9satku -84) toimii molemmilla ihan yhtä hyvin, eikä minkäännäköistä jälkikäyntiä. Kulutus ehkä hivenen pienempi ja vääntö parempi 98:lla.
- Juha -
Saab 9-3SS 1.9TiD Vector '06
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2923
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Kustavi

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Niin, eikös H-moottori alunperin suunniteltu matalaoktaanisella (93) käyväksi?

80-luvun alkupuolen kaasarimalleista löytyy jälkikäynnin estolaitteita, yksikaasutinversiossa se oli solenoidiventtiilillä sulkeutuva erillinen joutokäyntikanava imusarjassa. Tämä varuste lienee poistunut jossain vaiheessa?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Juha96 kirjoitti:Niin, eikös H-moottori alunperin suunniteltu matalaoktaanisella (93) käyväksi?
Uskallan olla eri mieltä, koska h-moottoriin korotettiin purisrussuhdetta 9,2->9,5. Korjaamokäsikirjakin suositteleen polttoaineeksia 99:iä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Hantte
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Syys 28, 2005 21:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Hantte »

Itselläni on samansuuntaisia kokemuksia. Aikaisempi pystykeula (900c '87 2,0 pierburg) kävi poikkeuksetta jälkikäyntiä jos tankissa oli hiemankaan 95E jäljellä.

Nykyinen vinokeula (900c '88 2,0 pierburg) käyttäytyy samoin, tosin ottaa satunnaisesti nykyäänkin 98E:llä jälkikäyntiä. Eli voisi käydä todellakin parhaiten jopa 99E / sekoittamalla lisäinetta. Sinänsä ihme sillä seokset on säädetty Autoliike Aine:lla (yksi kahdesta paikallisesta Saab -merkkihuollosta).
#3226
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Jatketaanpas taas.

Nyt autossa on ilmaantunut uusi ominaisuus. Kun vilkun laittaa oikealle ja lähtee kääntymään, niin vilkku+jarrutus yhdistelmä saa perässä lähes kaikki valot palamaan. Eli perässä syttyy pakkivalot ja muut kaverit.

Autossa on vetokoukku ja johdotukset oli vedetty aika hauskan näköisesti, mutta tähän saakka on pelannut juuri niinkuin pitääkin.

Mistähän asiaa kannattaisi alkaa selvittämään?
Reetu

Viesti Kirjoittaja Reetu »

Maadoitus vika, eli tarkista maa kaapelit konehuoneesta syylärin luota ja peräkontista vararenkaan luota.
Puhdistusta ja uudelleen kiristystä vaatii.
Olli_
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: To Syys 14, 2006 16:46
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Olli_ »

Kiitos vinkeistä. Tarkistetaan lähipäivinä.
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Peräkontista kannattaa sedan-malleissa putsailla/tarkistaa myös takavalojen moninapainen johtopistoke, etenkin kuskinpuoleinen tuppaa v*ttuilemaan(aiheuttaen ongelmat yleensä apparin puolelle jollei molempiin) kiitos totaalisen ääliömäisen rakenteensa.
Varmin tapa päästä lopullisesti eroon piruilevista takavaloista on vetää uudet maadoitukset molemmille valoille erikseen vanhojen rinnalle(valoon asti, eikä vain pätkivälle liittimelle).


Combi-malleissa kuten Reetu neuvoi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin