Pari kysymystä 900:sta
Nyt saatiin öljyt vaihdettua ja aika taistelu siitäkin tuli. Pohjassa oli nimittäin jonkun itsetekemä alumiininen pohjapanssari, joka esti täysin öljyjen vaihdon. Proppua sai otettua vähän yli puolet pois, mutta sitten se otti jo kiinni levyyn. Panssarin yläpuolella oli myös varmaan 5 sentiä kerros likaista, öljyistä ja vaikka mitä hiekkaa ja mutaa. Päätettiin irttottaa koko panssari pois.
Itse pultti oli 13-millin kannalla varmaankin se monikulmainen. Se on paskottu ihan täysin, eikä saanut auki kuin kunnon pihdeillä. Se jouduttiin laittamaan vielä yhdeksi öljynvaihtoväliksi kiinni ja vaihdetaan ensi kerralla uuteen tiivisteineen.
Öljyksi koneeseen laitettiin Valvolinen 10w40-mallista ja kyllä se ainakin toistaiseksi tuntuu toimivan. En tiedä oliko paras vaihtoehto.
Tuo ilmansuodatin vaihdettiin kyllä, kuten tuolla jo neuvottiin ja bensansuodattimen paikaksi tuli letku joka kulkee siitä venttiilikopan vieressä olevan bensapaineensäätimen näköisen vehkeen ja tuon höyrystimen välillä. Ihan hyvin se tuntuu toimivan ja kyllä letkuissa ainakin bensa kulkee. Täytyy tarkkailla noita liitoksia jatkossa.
Eilen sitten vaihdettiin tulpanhohdot noihin Motonetin tuotteisiin ja ihan asiallisilta vaikuttivat. Kylmässä ja pimeässä ulkona jäi laittamatta tuo puolan johto, kun vaikutti siltä että puola pitää irrottaa sen asentamiseksi, eikä siinä ollut mitään työkaluja. Pitää laittaa se tässä lähiaikoina.
Yksi "vika" joka tässä autossa on alkanut vaivaamaan on jälkikäynti. Kylmänä tätä ei tapahdu, mutta kun kone on lämmin ja sammuttaa, niin käynti seilaa jokusen sekunnin itsestään edes takaisin, kuuluu joku ihme sihahdus konetilasta ja moottori sammuu. Joskus saattaa käydä itse useammankin sekunnin. Mitä tälle voisi tehdä?
Itse pultti oli 13-millin kannalla varmaankin se monikulmainen. Se on paskottu ihan täysin, eikä saanut auki kuin kunnon pihdeillä. Se jouduttiin laittamaan vielä yhdeksi öljynvaihtoväliksi kiinni ja vaihdetaan ensi kerralla uuteen tiivisteineen.
Öljyksi koneeseen laitettiin Valvolinen 10w40-mallista ja kyllä se ainakin toistaiseksi tuntuu toimivan. En tiedä oliko paras vaihtoehto.
Tuo ilmansuodatin vaihdettiin kyllä, kuten tuolla jo neuvottiin ja bensansuodattimen paikaksi tuli letku joka kulkee siitä venttiilikopan vieressä olevan bensapaineensäätimen näköisen vehkeen ja tuon höyrystimen välillä. Ihan hyvin se tuntuu toimivan ja kyllä letkuissa ainakin bensa kulkee. Täytyy tarkkailla noita liitoksia jatkossa.
Eilen sitten vaihdettiin tulpanhohdot noihin Motonetin tuotteisiin ja ihan asiallisilta vaikuttivat. Kylmässä ja pimeässä ulkona jäi laittamatta tuo puolan johto, kun vaikutti siltä että puola pitää irrottaa sen asentamiseksi, eikä siinä ollut mitään työkaluja. Pitää laittaa se tässä lähiaikoina.
Yksi "vika" joka tässä autossa on alkanut vaivaamaan on jälkikäynti. Kylmänä tätä ei tapahdu, mutta kun kone on lämmin ja sammuttaa, niin käynti seilaa jokusen sekunnin itsestään edes takaisin, kuuluu joku ihme sihahdus konetilasta ja moottori sammuu. Joskus saattaa käydä itse useammankin sekunnin. Mitä tälle voisi tehdä?
Onhan ryyppy pois päältä ja tankissa 98:ia?Olli_ kirjoitti:kun kone on lämmin ja sammuttaa, niin käynti seilaa jokusen sekunnin itsestään edes takaisin, kuuluu joku ihme sihahdus konetilasta ja moottori sammuu
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ryyppy on pois päältä, mutta tankissa on 95:sta. Pitäisi ilmeisesti laittaa 98:a?jus kirjoitti:Onhan ryyppy pois päältä ja tankissa 98:ia?Olli_ kirjoitti:kun kone on lämmin ja sammuttaa, niin käynti seilaa jokusen sekunnin itsestään edes takaisin, kuuluu joku ihme sihahdus konetilasta ja moottori sammuu
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Jos se on alkuperäinen, niin se on tarkalleen otettuna puoli tuumaa eli noin 12,7 mm. Siksi niitä on monesti mulkattu pilalle aavistuksen liian isolla 13 millisellä. Öljypropun kiristysmomenttikin on suht matala, 30 Nm.Olli_ kirjoitti:Itse pultti oli 13-millin kannalla varmaankin se monikulmainen.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Niin, eikös H-moottori alunperin suunniteltu matalaoktaanisella (93) käyväksi?
80-luvun alkupuolen kaasarimalleista löytyy jälkikäynnin estolaitteita, yksikaasutinversiossa se oli solenoidiventtiilillä sulkeutuva erillinen joutokäyntikanava imusarjassa. Tämä varuste lienee poistunut jossain vaiheessa?
80-luvun alkupuolen kaasarimalleista löytyy jälkikäynnin estolaitteita, yksikaasutinversiossa se oli solenoidiventtiilillä sulkeutuva erillinen joutokäyntikanava imusarjassa. Tämä varuste lienee poistunut jossain vaiheessa?
9-3, 9-5, 9-5, 96 V4, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Itselläni on samansuuntaisia kokemuksia. Aikaisempi pystykeula (900c '87 2,0 pierburg) kävi poikkeuksetta jälkikäyntiä jos tankissa oli hiemankaan 95E jäljellä.
Nykyinen vinokeula (900c '88 2,0 pierburg) käyttäytyy samoin, tosin ottaa satunnaisesti nykyäänkin 98E:llä jälkikäyntiä. Eli voisi käydä todellakin parhaiten jopa 99E / sekoittamalla lisäinetta. Sinänsä ihme sillä seokset on säädetty Autoliike Aine:lla (yksi kahdesta paikallisesta Saab -merkkihuollosta).
Nykyinen vinokeula (900c '88 2,0 pierburg) käyttäytyy samoin, tosin ottaa satunnaisesti nykyäänkin 98E:llä jälkikäyntiä. Eli voisi käydä todellakin parhaiten jopa 99E / sekoittamalla lisäinetta. Sinänsä ihme sillä seokset on säädetty Autoliike Aine:lla (yksi kahdesta paikallisesta Saab -merkkihuollosta).
#3226
Jatketaanpas taas.
Nyt autossa on ilmaantunut uusi ominaisuus. Kun vilkun laittaa oikealle ja lähtee kääntymään, niin vilkku+jarrutus yhdistelmä saa perässä lähes kaikki valot palamaan. Eli perässä syttyy pakkivalot ja muut kaverit.
Autossa on vetokoukku ja johdotukset oli vedetty aika hauskan näköisesti, mutta tähän saakka on pelannut juuri niinkuin pitääkin.
Mistähän asiaa kannattaisi alkaa selvittämään?
Nyt autossa on ilmaantunut uusi ominaisuus. Kun vilkun laittaa oikealle ja lähtee kääntymään, niin vilkku+jarrutus yhdistelmä saa perässä lähes kaikki valot palamaan. Eli perässä syttyy pakkivalot ja muut kaverit.
Autossa on vetokoukku ja johdotukset oli vedetty aika hauskan näköisesti, mutta tähän saakka on pelannut juuri niinkuin pitääkin.
Mistähän asiaa kannattaisi alkaa selvittämään?
Peräkontista kannattaa sedan-malleissa putsailla/tarkistaa myös takavalojen moninapainen johtopistoke, etenkin kuskinpuoleinen tuppaa v*ttuilemaan(aiheuttaen ongelmat yleensä apparin puolelle jollei molempiin) kiitos totaalisen ääliömäisen rakenteensa.
Varmin tapa päästä lopullisesti eroon piruilevista takavaloista on vetää uudet maadoitukset molemmille valoille erikseen vanhojen rinnalle(valoon asti, eikä vain pätkivälle liittimelle).
Combi-malleissa kuten Reetu neuvoi.
Varmin tapa päästä lopullisesti eroon piruilevista takavaloista on vetää uudet maadoitukset molemmille valoille erikseen vanhojen rinnalle(valoon asti, eikä vain pätkivälle liittimelle).
Combi-malleissa kuten Reetu neuvoi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)