9-5 versus A6

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

eklunto1 kirjoitti:
Juusokas kirjoitti: Mutta ei tuo Aerokaan ole poislaskettu, tosin toimivan T7:n softan aikaan saaminen voi olla liian hankalaa..
Tarkentaisitko miksi T7:n ei saa toimivaa softaa? Esim. Map Tuning on tehnyt T7 juttuja jo vuosia. Stage 6 on 400Hp ja 540Nm lähtee n. 10 000 € osat + työ.
tässä tosiaan taittiin puhua toimivasta T7 softasta...
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Tuostahan löytyy melko tuore esimerkki->http://www.maptun.com/cars.php?id=157

Projektista myös paljon juttua STCS:n foorumilla->http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... sc&start=0

Toinen ketjussa esiintyvä -06:nen pääsi vielä parempiin lukemiin, 490hv/640Nm.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itse on tullut myös noita Audeja hieman katseltua ja olen tullut siihen tulokseen että hinta/laatu/varuste suhde ei ole niin hyvä kuin Saabissa. Aeron saa uudemman ja vähemmän ajettun verratuna esim 2.7 biturboon. Olen myös kuullut että nuo audin huollot eivät ole halvimmasta päästä ja vikojakin niissä riittää . Varmasti on hyvä auto sekin , sitä en epäile hetkeäkään, mutta nyt on henk.koht tullut aika hyvin oppinut nuo saab/9-5:n metkut joten eiköhän tässä merkissä ja mallissa pysytä. :lol:

tuohon 400hv tehoihin käyttöautossa en ota sen enempää kantaa kuin, että kyllä tuossa vaiheessa täytyy olla ainakin toimiva vara-auto/käyttöauto :roll: Sen takia omaakin"projektia" koitetaan jäähdytellä( toiveajattelua,) kunnes taloon saadaan toinen luotettava/toimiva peli. (kuuppaa ei tähän lueta) Tämän jälkeen 9-5:n kulkee siinä missä tilillä on katetta. :lol: toivottavasti :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

JKen kirjoitti: Väännöllä ei kiihtyvyyden kanssa ole suurta merkitystä, kun autoissa on sellainen keksintö kuin vaihdelaatikko. Mukavuus on toinen juttu.
Automaattilootan omaavana saa myös usein huomata, että sinne ne jäävät heiluttamaan keppiä kun meikäpoika on jo kaukana. :)
Niin tai jos oikein kisa tulee, niin jo on viereisellä kaistalla vaihtovirhe ja kauhea rusahdus. :)

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

kyllä tuolla automaatilla voi aika helposti lähetellä,mutta kyllä käsi tokkonen aika kiva peli siinä kohtaa kuin tiukka paikka on, varsinkin kuin tietää miten laaatikko pelittää ja ei noita välilyöntejä harrasta :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Hane_81
"Hirsch"
Viestit: 719
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 18:26
Paikkakunta: Kokkola

Viesti Kirjoittaja Hane_81 »

mikan kirjoitti:
JKen kirjoitti: Väännöllä ei kiihtyvyyden kanssa ole suurta merkitystä, kun autoissa on sellainen keksintö kuin vaihdelaatikko. Mukavuus on toinen juttu.
Automaattilootan omaavana saa myös usein huomata, että sinne ne jäävät heiluttamaan keppiä kun meikäpoika on jo kaukana. :)
Niin tai jos oikein kisa tulee, niin jo on viereisellä kaistalla vaihtovirhe ja kauhea rusahdus. :)

t. Mika
niin ja jos sinulla edes "vähän" reilummin voimaa siinä autossasi niin omalta kaistaltasi kuuluu se rusahdus..
628hv/650Nm
Remonttiapua saabisteille!
michael
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Ma Syys 12, 2005 06:40
Paikkakunta: Karstula

Viesti Kirjoittaja michael »

Nyt päästiin vastaa vaiheeseen 2., kuten väkisinvaihtavat haluavat tätä kutsua.

Muuntelematon totuus on, että automaatilla pääsee perille herraskaista kyytiä (ei tarvitse keskeytää keskustelua kaverin kansssa välityssuhteen vaihtamisen ajaksi, koska luxusautoissa on sitä varten erikseen kone) ja lisäksi suku tykkää etustusauton kyydistä. Tähän mennessä on aina ehtinyt seuraaviin punaisiin valoihin ennen kilvanajavaa kanssamatkustajaa :)

Automaagi on itseasiassa ihan ripeä, polkuautolla menee aina hieman arpomiseksi ennen kuin seuraava välityssuhde on saatu asennettua paikalleen. No, ei voi moittia ihmistä joka haluaa välttämättä itse hallita 2 tonnin painoista malmikasaa "ite", onhan se niiin miehekästä.
9-5 wagon 2.3t A 2005
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Itselle ei ainakaan ole tuo vaihtaminen mikään ongelma, siinä se menee "sivussa" ja kun ruvetaan polkemaan niin kierrokset liki 6500rpm niin reuraavaa pykälä ja taas mennään. ei tarvitse odottaa kuminauhaa, että koska taas mennään.

On tullut tomaatti 9-5 aerolla jonkin verran ajettua ja onhan se hieno peli kun kylillä pyöritään, mutta kyllä käsivaihteita tulee ikävä kun ruvetaan tosissaan "ajamaan" :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Audi A6 2.7 V6 Biturbo 4d Quattro A

Myynnissä 2001 - 2004
Iskutilavuus 2671
Vetotapa Neliveto
Paino 1675 2255 kg

Teho 184 kW
Huippunopeus 245 km/h
Kiihtyvyys 7.4 sek/0-100

Noi Autotalli.comista... Mä oon vähän yllättynyt ettei tuon nopeampi ole kuitenkaan. Pomolla kun sattuu olemaan tuollainen, pitänee joskus ottaa valolähtöä. Veikkaisinpa että 350tkm ajettu 18 vuotta vanha automaatti-tonnari näyttää audille takavaloja, tosin kelin pitää olla kuiva :lol:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3723
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Japso kirjoitti:Kyllä diiseli kuuluu maatalouskoneisiin.
Totta vaikka nykypäivänä on tehotkin saatu aika bensavehkeiden tasolla.
Tosin tuo tomaatti sopii hyvin niihin koska veto alue on niin lyhyt :wink: 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
mikan
"Hölösuu"
Viestit: 1857
Liittynyt: Ma Heinä 28, 2003 14:04
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja mikan »

Hane_81 kirjoitti:
niin ja jos sinulla edes "vähän" reilummin voimaa siinä autossasi niin omalta kaistaltasi kuuluu se rusahdus..
Niin, sellainen kallis rusahdus. :(

No onneksi on täysin laillinen vakio, niin ei ole tuota ongelmaa.

t. Mika
Jäsen #720 6 * turbo, 1 * Aero
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

michael kirjoitti:Ei varmaan voi vastaan väittää (tai voi, mut se on homojen hommaa), mutta kyllä automaatti on heti automaatti-ilmastoinnin jälkeen THE luxusvaruste.

Aattele ny ite!:) ei tarvii vekslata!
Nii, turha väittää vastaan.

Manuaalissa on kyllä se paha kun kaikki hommat katkee aina vaihtamisen ajaksi, hyvä kun tiehen muistaa katsoa. Onneksi hengitys sujuu jo samaan aikaan.

En tiiä mutta mitä ite noita tomaageja on käyttänyt niin kyllä se välillä aika vekslaamista on, ellei muuta niin ainakin taskuparkkitilanteessa kun sitä keppiä ei voi veivata ihan samaan malliin kuin manuaalin hämmenintä. Eli kun pitää vähän varovasti sitä keppiä liikutella ja odottaa että vetokytkeytyy ja sitten taas toiseen suuntaan...

Tosin kyllä silti voisin käyttikseen kelpuuttaa automaattilaatikon. Tai johonkin varttimailiautoon mutta silloin ei puhuta Saabin ZF:stä.
2.2TiD

Viesti Kirjoittaja 2.2TiD »

Automaatista ja dieselin vääntöalueesta ym. kommentoisin...

Helkkarin hyvä varuste se automaatti kaupunkipyörityksessä etenkin talvella mutta tietysti siitä se hämmentämisen "ilo" (riippuu askista) puuttuu. Makuasia, kummasta tykkää... Ette vissiin ole sitten kuulleet käsivaihtamisen mahdollisuudesta automaattilootan yhteydessä (Audin Tiptronic tai Saabin "mikä lie"). Onhan uudessa viitosessakin jo ratissa vaihtimet.

Automaattilootat on "jonkin verran" kehittyny sitten 80-luvun satkujen luistavien ja rytkivien tomaattiaskien. Automaattilootan puolesta puhuu monikin seikka, mutta jos asiaa ajatellaan tunneperäisesti niin mielipidettä on yhtä montaa kuin on puhujaakin.

Mitä tulee dieselien suppeaan vääntöalueeseen niin eipä tuo ole jäänyt vaivaamaan vaikka tottahan se alue varmaan usein on suppeampi kuin bensassa ja alhaisemmilla kierroksilla käytössä. No bemussa se on käytännössä 1600-5000 kierrosta, mutta se onkin sieltä parhaasta päästä. Volkkarilla se vääntöalue tunnetusti on ollut aika suppea.

Mutta käytännössä tuo dieselien matalien kierrosten heikko vääntö yleensä tarkoittaa vaan sitä että se alitehoinen "traktori" on häipynyt toivottaman kauas ennen kuin bensakone ja etenkin sen kuski alkaa "raivoamaan".

http://www.audi.fi/VV-Auto/Audikampanja.nsf/HTML/Lemans

Sitä vartenhan vaihteisto on että välitetaan se moottorin vääntöalue ja tehot sopivasti vetäville pyörille. Onko se sitten automaatti vai manuaali, se kai on jokaisen oma valinta.

Niin ja mitä tulee tuohon kaupunkikiihtyvyyteen, niin muistanpa joskus kusettaneeni Volvon perus S80:n Kadetilla, jossa oli 1,2 työntötankokone. :)
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tuossa ikivanhassa pätkässähän todetaan että 9-5 Aerossa on vakionakin jo 30hv liikaa:
http://www.dailymotion.com/relevance/se ... o?from=rss

400hv tuollaisessa taitaa olla aika järjetön ajatus?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9404
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Ei tuo mikään rata-auto olekaan, varmaan alustasarjalla tulisi huomattavasti parempi. Kivasti näytti potkaisevan kakkosella ;)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin