202.sen kampurat
202.sen kampurat
Kertokaas asiantuntijat Käykö/kestääkö iivarin kampura turbo koneessa?Myydään samalla varaosa numerolla,Mutta onko kestävyys eroja?Turbon kampura on jakopäästä huomattavasti pidempi ja pidemmällä kiilalla.Enpä huomannu mitata,mutta useita senttejä?Vauhtipyörän päässä,Laippa johon pyörä pultataan kiinni on turbossa puolta paksumpi?Noilta osin on kestävämpi,Mutta onko jotain muutakin?Turbon kampura meni sellaiseen kuntoon,että nippanappa saa hiottua.Mutta jos sais hiottua viimeisiin yli/ali? kokoon,Niin tarviiko se sitä paljon puhuttua nitrausta vai kestääkö 'vain' hiottuna?
Noista vuosimalleista i-89>t-91
Noista vuosimalleista i-89>t-91
puh.050-3748237
Sama varaosanumero = sama osa = sama kesto
Pituuserot ei johdu turbosta tai sen puutteesta vaan vuosimallista. Uudemmissa on ollut pidemmällä puolikuulla, en tiedä miksi, sopii yhtälailla joka koneeseen (?). Hihnapyörän kanssa pitää käyttää siinä tapauksessa holkkia mikä pitkän kampuran kanssa siihen kuuluukin käytettäväksi.
Mä en ole nähnyt niitä vauhtipyörän laippoja kuin yhdellä paksuudella.
Nitrauksesta olisi kiva kuulla jotain faktaa.
Kustannustehokasta olisi kuitenkin hommata puoli-ilmaiseksi jostain ehjä kampura, koneistus maksaa helposti turhan paljon kun ehjiä pitäisi olla nurkat täynnä. Multa voi tulla hakemaan 10e hintaan. Itse olen tavannut ottaa romuautoista nuo talteen. 7kpl tällä hetkellä, pitänee vissiin paalata muutamat.
Pituuserot ei johdu turbosta tai sen puutteesta vaan vuosimallista. Uudemmissa on ollut pidemmällä puolikuulla, en tiedä miksi, sopii yhtälailla joka koneeseen (?). Hihnapyörän kanssa pitää käyttää siinä tapauksessa holkkia mikä pitkän kampuran kanssa siihen kuuluukin käytettäväksi.
Mä en ole nähnyt niitä vauhtipyörän laippoja kuin yhdellä paksuudella.
Kustannustehokasta olisi kuitenkin hommata puoli-ilmaiseksi jostain ehjä kampura, koneistus maksaa helposti turhan paljon kun ehjiä pitäisi olla nurkat täynnä. Multa voi tulla hakemaan 10e hintaan. Itse olen tavannut ottaa romuautoista nuo talteen. 7kpl tällä hetkellä, pitänee vissiin paalata muutamat.
Nitraus taitaa olla 99%:lle täällä kirjoittelevista turha toimenpide,faktaa?f-19 kirjoitti:
Ei tosiaan kannata juuri koneistella kampuraa,yhen kaulan hionta maksaa saman verran ku purkuauto josta saa muutakin hilua.Näitä hiluja ei kannata siis ottaa kuin sen verran kun tarvitsee,kaupaksi ne ei ainakaan mene.
Ihan piruuttani mittaillu muutaman 250-350tkm ajetun kampuran,ja on olleet mitoissaan->paaliin menneet silti.f-19:romu börje on mielissään kun kärräät ne kampurat sille,voit saada jopa jotain kivaa vaihdossa.

Mikäs ton junnun kampuran on saattanut pahaan kuntoon?Avaamissani koneissa on olleet jopa laakerit ihan hyvän näköiset..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Lainataanpa tätä topikkia, kun omakin ongelma liittyy kampuroihin...
Itse ihmettelen T8:n kampuraa, jonka luulin sopivan T16:een. Hommasin PCS:ltä uudet jakopään osat ja sovitin alaratasta kampuraan ja eihän tuo oikein hvyältä näytä:

T8:n alaratas on lyhyempi, jolloin myös hihnapyörän saa pyörimään:

Tuossa vielä molemmat rattaat vierekkäin:

Minkähänlainen ratas tuohon T8-kampuraan pitäisi laittaa, että se toimisi T16:ssa? Vai pitääkö tuo heittää kuikkaan ja hommata T16-kampura..?
Eski
Itse ihmettelen T8:n kampuraa, jonka luulin sopivan T16:een. Hommasin PCS:ltä uudet jakopään osat ja sovitin alaratasta kampuraan ja eihän tuo oikein hvyältä näytä:

T8:n alaratas on lyhyempi, jolloin myös hihnapyörän saa pyörimään:

Tuossa vielä molemmat rattaat vierekkäin:

Minkähänlainen ratas tuohon T8-kampuraan pitäisi laittaa, että se toimisi T16:ssa? Vai pitääkö tuo heittää kuikkaan ja hommata T16-kampura..?
Eski
Eihän tuo ongelma johdu kampurasta vaan ihan siitä että 8v ja 16v jakopäät ovat erilaisia!
Jommassa kummassa oli 1 hammas vähemmän, yläratta(i/a)ssa vastaavasti 2 hammasta vähemmän. Luvut taisivat olla 19/38 ja 18/36. Nuo kun onnistuu sotkemaan niin jakoa ei sää pysymään kohdillaan kuin jatkuvasti muuttumalla nokkien ajoituksella
Mutta jos tuo isompi on T16 alaratas niin näyttää siltä että T16 siis vaatii pidemmän puolikuun? Vai eikö puolikuu ollut vain näkyvissä toisessa kuvassa. (Mielestäni oman koneeni kasasin T8 alakerralla ja i16 jakopäällä, sellaiset osat kuin sattui löytymään)
Jommassa kummassa oli 1 hammas vähemmän, yläratta(i/a)ssa vastaavasti 2 hammasta vähemmän. Luvut taisivat olla 19/38 ja 18/36. Nuo kun onnistuu sotkemaan niin jakoa ei sää pysymään kohdillaan kuin jatkuvasti muuttumalla nokkien ajoituksella

Mutta jos tuo isompi on T16 alaratas niin näyttää siltä että T16 siis vaatii pidemmän puolikuun? Vai eikö puolikuu ollut vain näkyvissä toisessa kuvassa. (Mielestäni oman koneeni kasasin T8 alakerralla ja i16 jakopäällä, sellaiset osat kuin sattui löytymään)
Koska noviisit eivät täällä näköjään mitään tiedä, niin ojennetaan.
H1 ja H2 lohkossa on erilainen öljypumppu ja täksi erilainen kampuran pää, alaratas ja hihnapyörä.
Voit käyttää tuota H1 kampuraa H2 koneen jakopään kamojen kanssa, mutta sitten tuo kiila ei yletä hihnapyörää lukitsemaan, vaan se on sitten lukittu ainoastaan sillä pultilla. Näin tein 99:ssäni. Myöhemmin 99:iini tuli H2 lohko ja sitämyötä homma korjaantui.
Ja jos meni väärin niin ojentakaa muakin.
H1 ja H2 lohkossa on erilainen öljypumppu ja täksi erilainen kampuran pää, alaratas ja hihnapyörä.
Voit käyttää tuota H1 kampuraa H2 koneen jakopään kamojen kanssa, mutta sitten tuo kiila ei yletä hihnapyörää lukitsemaan, vaan se on sitten lukittu ainoastaan sillä pultilla. Näin tein 99:ssäni. Myöhemmin 99:iini tuli H2 lohko ja sitämyötä homma korjaantui.
Ja jos meni väärin niin ojentakaa muakin.

99T-museopeli
Minäkin kasasin edellisessä autossani moottorin t8 -86 alakerrasta
ja -90 ässän kannesta ja imusarjasta. Hyvin toimii.
16 venasen alaratasta ja jako-osat tarvitsee kyllä..
ja -90 ässän kannesta ja imusarjasta. Hyvin toimii.
16 venasen alaratasta ja jako-osat tarvitsee kyllä..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
-
- "Hirsch"
Minä ymmärsin tämän niin, että T8-kampurassa ei kiila yletä hihnapyörään 16v alarattaan kanssa. PCS/Speedpartsilta ei löydy kuin tämä yhden mallinen alaratas 16 venaseen.Passi kirjoitti: Voit käyttää tuota H1 kampuraa H2 koneen jakopään kamojen kanssa, mutta sitten tuo kiila ei yletä hihnapyörää lukitsemaan, vaan se on sitten lukittu ainoastaan sillä pultilla. Näin tein 99:ssäni. Myöhemmin 99:iini tuli H2 lohko ja sitämyötä homma korjaantui.
Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ke Tammi 03, 2007 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.