202.sen kampurat

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
junnu
"Aero"
Viestit: 479
Liittynyt: Ti Touko 03, 2005 08:34
Paikkakunta: pietarsaari
Viesti:

202.sen kampurat

Viesti Kirjoittaja junnu »

Kertokaas asiantuntijat Käykö/kestääkö iivarin kampura turbo koneessa?Myydään samalla varaosa numerolla,Mutta onko kestävyys eroja?Turbon kampura on jakopäästä huomattavasti pidempi ja pidemmällä kiilalla.Enpä huomannu mitata,mutta useita senttejä?Vauhtipyörän päässä,Laippa johon pyörä pultataan kiinni on turbossa puolta paksumpi?Noilta osin on kestävämpi,Mutta onko jotain muutakin?Turbon kampura meni sellaiseen kuntoon,että nippanappa saa hiottua.Mutta jos sais hiottua viimeisiin yli/ali? kokoon,Niin tarviiko se sitä paljon puhuttua nitrausta vai kestääkö 'vain' hiottuna?
Noista vuosimalleista i-89>t-91
puh.050-3748237
#3078
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

vuosimalli eroja niissä ainakin on..
kestää kestää...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Sama varaosanumero = sama osa = sama kesto

Pituuserot ei johdu turbosta tai sen puutteesta vaan vuosimallista. Uudemmissa on ollut pidemmällä puolikuulla, en tiedä miksi, sopii yhtälailla joka koneeseen (?). Hihnapyörän kanssa pitää käyttää siinä tapauksessa holkkia mikä pitkän kampuran kanssa siihen kuuluukin käytettäväksi.

Mä en ole nähnyt niitä vauhtipyörän laippoja kuin yhdellä paksuudella.

Nitrauksesta olisi kiva kuulla jotain faktaa.

Kustannustehokasta olisi kuitenkin hommata puoli-ilmaiseksi jostain ehjä kampura, koneistus maksaa helposti turhan paljon kun ehjiä pitäisi olla nurkat täynnä. Multa voi tulla hakemaan 10e hintaan. Itse olen tavannut ottaa romuautoista nuo talteen. 7kpl tällä hetkellä, pitänee vissiin paalata muutamat.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti:
Nitrauksesta olisi kiva kuulla jotain faktaa.

Kustannustehokasta olisi kuitenkin hommata puoli-ilmaiseksi jostain ehjä kampura, koneistus maksaa helposti turhan paljon kun ehjiä pitäisi olla nurkat täynnä. Multa voi tulla hakemaan 10e hintaan. Itse olen tavannut ottaa romuautoista nuo talteen. 7kpl tällä hetkellä, pitänee vissiin paalata muutamat.
Nitraus taitaa olla 99%:lle täällä kirjoittelevista turha toimenpide,faktaa?

Ei tosiaan kannata juuri koneistella kampuraa,yhen kaulan hionta maksaa saman verran ku purkuauto josta saa muutakin hilua.Näitä hiluja ei kannata siis ottaa kuin sen verran kun tarvitsee,kaupaksi ne ei ainakaan mene.
Ihan piruuttani mittaillu muutaman 250-350tkm ajetun kampuran,ja on olleet mitoissaan->paaliin menneet silti.f-19:romu börje on mielissään kun kärräät ne kampurat sille,voit saada jopa jotain kivaa vaihdossa. :wink:
Mikäs ton junnun kampuran on saattanut pahaan kuntoon?Avaamissani koneissa on olleet jopa laakerit ihan hyvän näköiset..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Lainataanpa tätä topikkia, kun omakin ongelma liittyy kampuroihin...

Itse ihmettelen T8:n kampuraa, jonka luulin sopivan T16:een. Hommasin PCS:ltä uudet jakopään osat ja sovitin alaratasta kampuraan ja eihän tuo oikein hvyältä näytä:

Kuva

T8:n alaratas on lyhyempi, jolloin myös hihnapyörän saa pyörimään:

Kuva

Tuossa vielä molemmat rattaat vierekkäin:

Kuva

Minkähänlainen ratas tuohon T8-kampuraan pitäisi laittaa, että se toimisi T16:ssa? Vai pitääkö tuo heittää kuikkaan ja hommata T16-kampura..?

Eski
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Eihän tuo ongelma johdu kampurasta vaan ihan siitä että 8v ja 16v jakopäät ovat erilaisia!

Jommassa kummassa oli 1 hammas vähemmän, yläratta(i/a)ssa vastaavasti 2 hammasta vähemmän. Luvut taisivat olla 19/38 ja 18/36. Nuo kun onnistuu sotkemaan niin jakoa ei sää pysymään kohdillaan kuin jatkuvasti muuttumalla nokkien ajoituksella :)

Mutta jos tuo isompi on T16 alaratas niin näyttää siltä että T16 siis vaatii pidemmän puolikuun? Vai eikö puolikuu ollut vain näkyvissä toisessa kuvassa. (Mielestäni oman koneeni kasasin T8 alakerralla ja i16 jakopäällä, sellaiset osat kuin sattui löytymään)
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Koska noviisit eivät täällä näköjään mitään tiedä, niin ojennetaan.

H1 ja H2 lohkossa on erilainen öljypumppu ja täksi erilainen kampuran pää, alaratas ja hihnapyörä.

Voit käyttää tuota H1 kampuraa H2 koneen jakopään kamojen kanssa, mutta sitten tuo kiila ei yletä hihnapyörää lukitsemaan, vaan se on sitten lukittu ainoastaan sillä pultilla. Näin tein 99:ssäni. Myöhemmin 99:iini tuli H2 lohko ja sitämyötä homma korjaantui.

Ja jos meni väärin niin ojentakaa muakin. :)
99T-museopeli
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Minäkin kasasin edellisessä autossani moottorin t8 -86 alakerrasta
ja -90 ässän kannesta ja imusarjasta. Hyvin toimii.
16 venasen alaratasta ja jako-osat tarvitsee kyllä..
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jospa tuohon kuitenkin hommaisi oikean T16-kampuran, niin käy hihnapyöräkin paremmin paikalleen...

Eski
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Eski, pitää varmistaa olihan noissa sun kuvissa 8v ja 16v alarattaat esillä?
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Jep, se matalampi on 8v ja korkeampi 16v ratas.

Eski
saabastelija
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 07:52
Paikkakunta: orivesi

Viesti Kirjoittaja saabastelija »

2l tonnareissakin näyttää olevan kahta eri kampiakselia vaikka ovat kaikki 16v!?
Cabbe -88 projekti, 99 3d -77 projekti,
99 -71 ke, vaimokkeen :-) 99 -70 projekti,
900 F -80 täydellinen raato :-) 900 -83 3d Lux projekti, 900 S -90 3D käyttis
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Eski kirjoitti:Jep, se matalampi on 8v ja korkeampi 16v ratas.

Eski
Kuten Passi tuossa jo hienovaraisesti vihjaili niin niitä 16v alarattaitakin on korkeaa ja matalaa, sait vain käsiisi juuri sen väärän!
Aki Peltola #1132
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Passi kirjoitti: Voit käyttää tuota H1 kampuraa H2 koneen jakopään kamojen kanssa, mutta sitten tuo kiila ei yletä hihnapyörää lukitsemaan, vaan se on sitten lukittu ainoastaan sillä pultilla. Näin tein 99:ssäni. Myöhemmin 99:iini tuli H2 lohko ja sitämyötä homma korjaantui.
Minä ymmärsin tämän niin, että T8-kampurassa ei kiila yletä hihnapyörään 16v alarattaan kanssa. PCS/Speedpartsilta ei löydy kuin tämä yhden mallinen alaratas 16 venaseen.

Eski
Viimeksi muokannut Eski, Ke Tammi 03, 2007 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

No ihan ite ristiinkasausta yrittäneenä niitä 16v rattaita on kahdenlaisia.. ;)
Aki Peltola #1132
Vastaa Viestiin