
Laakeri
Laakeri
Apua tarvittas. Mikä laakeri tämä on SKF 241694/ VKB 877 pitäis olla Saabista minulla se on veneen vetoakselissa sen mitat on Halk. 72mm lev. 37 reikä 35mm, pitäis hankkia uusi mut kun ei ole tietoo mistä toi on. 

OK.hentta kirjoitti:Juu kyllä googlettamalla löytyy senverran että saabissa sitä on käytetty mutta toi ulkomaan murre kun ei oikein taivu, ja mitä tulee noihin varaosa/laakeri firmoihin niin eipä niistä apua löytynyt pitäs tietää mistä toi laakeri on peräisin.
Kyseessä näyttäisi olevan 99:n etupyörän laakeri vuosimalleista -75 -81. (Tai 900 79-81)
SKF:n laakeriluettelosta ei tyyppiä löydy suoraan, mutta rakenne näyttäisi olevan pallomainen rullalaakeri.
Ideana on, että tälläinen laakeri sallii sen läpi menevän akselin hieman taipuvan.
Jos käyttöpaikkana on veneen potkuriakseli, niin vähän laakerin sijainnista riippuen tuohon saattaisi käydä vähän kevyemminkin mitoitettu kuulalaakeri (=halvempi). Kuvittelisin, että potkuriakselin aiheuttamat kuormitukset ovat vähän pienempiä, kuin auton pyörännavassa.
Onko tuossa akselissa painelaakeri erikseen?
Kuvailetko sijoitusta vähän tarkemmin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tämä on sellainen systeemi että se on niinkuin tukilaakerina siinä paketissa johon kuuluu lisäksi kaksi murrosniveltä, elikkäs tämä on tanskalaisten keksimä systeemi veneeseen joka sallii koneen olevan eri kulmassa kuin potkuriakseli, ja mielestäni toi laakeri on vain tukilaakerina siinä, ja tämä laakeri on samassa linjassa potkuriakselin kanssa ja murrokset tulee vasta sen jälkeen.
Koitin tuossa selailla laakeriluetteloita. Tuota laakeria ei ilmeisesti ole SKF:ltä saanut muuten kuin VKBA 744 laakerisarjan osana.
Timkenin luettelosta taas löytyi osanumeroksi TM513106 mutta sitäkään ei enää ole saatavana. Laakerikauppa saattaisi osata etsiä noilla numeroilla vastaavan.
Toisaalta Motonetissa näkyisi olevan valmis sarja, jos vaan saavat jostain tilattua:
99 8.74--82 (--al nro C6010841). . . . . . . . . . . . . . 21-1172 59.90
sisä/ulkoØ: 21-1172=35/72mm
Timkenin luettelosta taas löytyi osanumeroksi TM513106 mutta sitäkään ei enää ole saatavana. Laakerikauppa saattaisi osata etsiä noilla numeroilla vastaavan.
Toisaalta Motonetissa näkyisi olevan valmis sarja, jos vaan saavat jostain tilattua:
99 8.74--82 (--al nro C6010841). . . . . . . . . . . . . . 21-1172 59.90
sisä/ulkoØ: 21-1172=35/72mm
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Tässä olisi pöydällä tuollainen käyttämätön uusi SKF241694 ylimääräisenä.
Saabin osanumero 8922205. Harmillisesti minulla on 99:ssä hiukan liian uudet pyörännavat, taisi auto olla valmistenumeron mukaan pari tuhatta liian tuore.
Saabin osanumero 8922205. Harmillisesti minulla on 99:ssä hiukan liian uudet pyörännavat, taisi auto olla valmistenumeron mukaan pari tuhatta liian tuore.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
2- rivinen viistokuulalaakeri se on, ei salli kulmanmuutosta. eihän navassa kulmanmuutostarvetta ole.Svc kirjoitti:hentta kirjoitti:
Kyseessä näyttäisi olevan 99:n etupyörän laakeri vuosimalleista -75 -81. (Tai 900 79-81)
SKF:n laakeriluettelosta ei tyyppiä löydy suoraan, mutta rakenne näyttäisi olevan pallomainen rullalaakeri.
Ideana on, että tälläinen laakeri sallii sen läpi menevän akselin hieman taipuvan.
Aksiaalivoimaa tuo voinee kestää aika kivasti, meinaan jos ei ole erillistä painelaakeria.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
OK. En väitä vastaan, kun en ole kuvaakaan nähnyt.stara kirjoitti: 2- rivinen viistokuulalaakeri se on, ei salli kulmanmuutosta. eihän navassa kulmanmuutostarvetta ole.
Aksiaalivoimaa tuo voinee kestää aika kivasti, meinaan jos ei ole erillistä painelaakeria.
SKF:n sivu vain antoi tuolla VKB 877 haulla otsikoita ja manuaaleja aiheesta "Spherical roller bearings"
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Edit: Duplikaatti pois.
Viimeksi muokannut makinju2, Ti Tammi 23, 2007 21:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
Voikohan tuon 2-rivisen asentaa väärin päin? 1-rivisen voi.stara kirjoitti: 2- rivinen viistokuulalaakeri se on, ei salli kulmanmuutosta. eihän navassa kulmanmuutostarvetta ole.
Aksiaalivoimaa tuo voinee kestää aika kivasti, meinaan jos ei ole erillistä painelaakeria.
Saab 9000 CS2.3 -92 automaatti
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000414.jpg
http://i192.photobucket.com/albums/z159 ... 000411.jpg
ainakaan tossa navassa sitä ei voine panna väärinpäin, koska rakenne on symmetrinen, yhteinen ulkokehä, erilliset sisäkehät, tiivistetty molemmin puolin, mutteri vetää sisäkehät toisiinsa välyksettömiksi, jolloin kuulavälys asettuu samantien oikeaksi ulkokehän suhteen tehtaan toleranssien mukaisesti.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00