Sääntöjen mukainen ajo on provosoivaa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Sääntöjen mukainen ajo on provosoivaa

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Mietelmä päivän työpäivästä:

Kun ajaa suht sääntöjen mukaan 10km/h ylinopeus, antaa suojatiellä tietä , pysähtyä suojatien eteen kun ruuhkassa seisoo autoja suojatien edessä/päällä.

Olen huomannut että tuollainen yllämainittava ajotapa on näköjään hyvin ärsyttävää monille......ajonpa jatkaa siis tuota linjaa... :D

Tänään näin puolesminuutissa että 8 autoa ajoi päin punaista,
3 eri valoissa.
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8262
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Samaa olen huomannut itsekin, monessa kaupungissa. Ja jos menee kaksi kaistaa ja pysähdyt suojatien eteen niin viereistä kaistaa ajava pyyhkäisee ohi. Itse en edes yritä pysähtyä jos tien vierellä joku odottaa pienen lapsen kanssa. Siinä ku kilttinä pysähdyt, lapsi päättää lähteä rip-rap tien yli ja ohi ajaa auto niin se oli sitten siinä. Pahinta on jos itse pysähdyt ko. tilanteessa. Se on melkein 50/60, että takana tuleva painaa äänimerkkiä.

Parissa risteyksessä täällä Jeppiksessä ei uskalla lähteä vihreiden tultua ilman, että katsoo tuleeko ketään. Parhaimmat on, että tuossa Permon valoissa menee alta metrin päästä joku päin punaisia ajanut. Samassa risteyksessä olen nähnyt niitä jotka kääntyvien kaistalta koukkaa vaikka menevät suoraan. Melko useasti täällä näkeekin kolarirojua risteysalueilla.

Kaiken huippuhan on tuolla tuo Pännäistentie. Vastaantulijat tulee about keskellä tietä vastaan, parhaimmat on sellaisia vanhuksia jotka ei mene omalle kaistalle varmaan ampumallakaan. Tien viereiseltä pyörätieltä on tullu monet kerrat haettua tilaa. Saas nähdä koska pitää alkaa siellä toiselta puolen hakemaan ojasta vauhtia. Yksi päivä kävin kaupungilla asioilla töistä ja tulin siihen tulokseen, kun mennen tullen piti vastaantulijaa väistää, että kaipa ne pelkää sitä toisella puolella olevaa ojaa ja toisella puolella olevaa pyörätietä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja himmee »

Punaista päin taidetaan nykyään ajella enemmän kuin ennen. Onko se vain tätä, että "kun muutkin ajaa".

Hyvin harvoin tulee "punaista" päin ajettua yleensä tiukka keltainen... :D
VW transporter 2.5tdi vm.99
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

dimebak kirjoitti:Samaa olen huomannut itsekin, monessa kaupungissa. Ja jos menee kaksi kaistaa ja pysähdyt suojatien eteen niin viereistä kaistaa ajava pyyhkäisee ohi. Itse en edes yritä pysähtyä jos tien vierellä joku odottaa pienen lapsen kanssa. Siinä ku kilttinä pysähdyt, lapsi päättää lähteä rip-rap tien yli ja ohi ajaa auto niin se oli sitten siinä.
Pysähdyn aina kun mahdollista suojatien päälle tuollaisissa paikoissa... varsinkin lapsille tien antaminen on suunnilleen sama kuin järjestäisi tahallaan ansan. 100% varmuudelle joku jurpo painaa pysähtymättä läpi viereistä kaistaa pitkin.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

Minäkin olen huomannut saman, jos auto vielä on puhtaana, niin voi jestas sentään että muita autoilijoita hatuttaa sääntöjen mukaan ajo.

Huomasin tämän, oman auton ollessa rikki nyt kuukauden verran, ja olen lainannut äidin autoa.(sillä ei hirveesti viitsi räppätä, kun ei kulje..)

Hyvä esimerkki oli kun olin juuri pessyt auton, ajelin kehä II mittarin mukaan
~90, vasenta kaistaa koska oikealla ajoi hitaampi.

Takana tuli uudehko mersu c Kompressor, ajoi ihan takapuskuriin kiinni.
nostin nopeutta 95 että pääsisin nopeammin takaisin oikealle kaistalle,
etten olisi tämän raaserin tiellä, no en kuitenkaan viitsinyt kääntyä heti oikealla ajavan eteen, oli sen verta paskanen keli ja itse ainakin hatuttaa
sunnattomasti suoraan eteen tulevat, varsinkin kun voi jättää muutaman kymmenen metrin väli ohitettuun ennen kuin palaa takaisin oikealle kaistalle.

No palatessani omalle kaistalle mersu ajoi viereen ja jäi sinne rinnalle, katselin että mitä se jeppe siinä vielä tekee, eikös sillä ollut just kiirre.
Kuljettaja pudisteli päätä minulle ja ajoi ohi ehkä metrin ja sitten suoraan eteen ilman vilkkua, niin että paska lensi ja juuri pesty auto oli vähemmän puhdas.

No luulis miehen sitten tämän reilun tempun jälkeen pistävän vauhtia kun ohi piti kuitenkin päästä. EI! Siihen metrin päähän jää kuppaamaan.

Tais pinna siinä jossain vaiheessa palaa, nostin nopeutta vähäsen ja ajoin ohi ja suoraan eteen, tais jäädä joku puol metriä väliin. :twisted: .

Siitäkö mursisti sitten suivaantui, alkoi hirveä valojen vilkuttelu ja yritti sitten tulla rinnalle ja ohi. Meni sitten minultakin pinna lopullisesti vaihdoin pienemmälle ja jätin vähän "turvaväliä" tohon urpoon. Sen jälkeen jäi kyllä kiltisti taakse, vaikka laskin nopeuden 90..

Perhana kun olis ollut satku alla, sit ois mersu saanu nähdä taivaan merkit.
Joo, tiedetään ei pitäisi provosoitua niin helposti, mutta jos nyt suoraan v%tt#"llaan, niin...
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

vjbremer kirjoitti: Takana tuli uudehko mersu c Kompressor, ajoi ihan takapuskuriin kiinni.
nostin nopeutta 95 että pääsisin nopeammin takaisin oikealle kaistalle,

Älkää nyt ihmeessä vauhtia lisätkö jos joku tunkee perään, siitähän ne vaan innostuvat.

Tuossa kehä kakkosella meno on toisinaan aika huvittavaa, vaikka liikenne melko ruuhkaista niin viime tipassa yrittää vielä jotkut ohitella sitä kaistaa pitkin joka milloinkin vetää paremmin, eli yleensä oikealta. Perääntunkevalle puikkelehtijalle kiva temppu on esim. ensin hidastaa hiukan jättäen väliä eteen, ja sitten vetää ripeästi väli kiinni juuri kun on vaihtamassa kaistaa rinnalle ;)

Ja kehä kakkosella voi todellakin vaihtaa heti sopivan tilaisuuden tullen vasemmalle ja pysyä siellä jos on sieltä erkanemassa, kyseessäei ole mikään motari vaikka jotkut näyttävät niin luulevan.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

wesku kirjoitti: Ja kehä kakkosella voi todellakin vaihtaa heti sopivan tilaisuuden tullen vasemmalle ja pysyä siellä jos on sieltä erkanemassa, kyseessäei ole mikään motari vaikka jotkut näyttävät niin luulevan.
Tuo sama luulo näyttää olevan melkein joka paikassa missä kaksi kaistaa vierekkäin, niin myös täällä "maaseudulla".
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
vjbremer
"Hölösuu"
Viestit: 1308
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 22:09
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja vjbremer »

wesku kirjoitti:
Ja kehä kakkosella voi todellakin vaihtaa heti sopivan tilaisuuden tullen vasemmalle ja pysyä siellä jos on sieltä erkanemassa, kyseessäei ole mikään motari vaikka jotkut näyttävät niin luulevan.
Ei tarvitse tietty ei, mutta ajattelin antaa tilaa kun kiirettä näytti olevan. Siitä tilanantamisesta kiiteltiin hienosti. :evil:
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Näähän nyt ihan vakio juttuja pk-seudulla. Mm. tänään Hämeenlinnan väylä Kaivokselan kohdalla, Seat Leon tuli konttiin ja vilkutteli pitkiä, että väistäisin, vauhtia oli kuitenkin 88km/h. Kyllähän minä väistin kun herralla oli kiire ja sitten ohitin saman auton Keimolan kohdalla vauhdilla 110km/h kun kiire oli jo loppunut. Ei vaan ymmärrä.)
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

wesku kirjoitti:
Ja kehä kakkosella voi todellakin vaihtaa heti sopivan tilaisuuden tullen vasemmalle ja pysyä siellä jos on sieltä erkanemassa, kyseessäei ole mikään motari vaikka jotkut näyttävät niin luulevan.

Kaistamerkinnät on voimassa seuraavaan erkanemisviitalla varustettuun liittymään saakka, kuten tavalliset nopeusrajoitukset. Moottoritiet on merkitty asianomaisin merkein. Myös kehä kakkosella Espoossa ei joka paikassa voi ohittaa laillisesti oikealta kaistalla vasemmalla ajavaa, eikä vasenta kaistaa ole laillista ajaa koko matkaa, vaikka olisi kääntymässä turun motarille, tai Tsadiin. Sama koskee myös muita pks kehäteitä.

Myös kotipoliisina esiintyminen tulkitaan usein liikenteen vaarantamisena.
haffu
"Hölösuu"
Viestit: 2427
Liittynyt: Pe Joulu 10, 2004 20:37
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja haffu »

Välillä, jos on ohittamassa tuollaista normaalia valtatiellä eteen sattuvaa jonoa (noin 5 autoa), ja katsoo siinä sopivan kohdan palata johonkin väliin. Ohittamaan lähtiessä kaikki on hyvin, mutta kun palaat takaisin kaistalle ja hidastat jonon vauhtiin niin eikös heti ajeta puskurissa kiinni ja vilkutella pitkiä. Sitten kun päälle jättää vielä turvavälin (kiihdytysraon) edellä menevään niin meno vain paranee. Ollaan jo itse lähdössä ohi, vaikka jonossa oltaisiin oltu jo pitkänkin aikaa.
Jäsen #2659 Tero Ruohonen
saapasjalkakissa
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Maalis 27, 2006 21:37
Paikkakunta: Pohjoisessa etelässä

Viesti Kirjoittaja saapasjalkakissa »

Jokapäivähän tuollaisia tulee. Vaikka myönnän kyllä jollaintapaa itsekin kuuluvani tuohon kastiin, että hermo menee heti kun joku mulkero on edessä ja ajaa mielestäni liian hitaasti, mutta silloin kyllä vain tyydyn hidastamaan samaan vauhtiin ja jäämään taakse ajamaan. (Ja huutamalla yksinäni haukun edessäolijan alimpaan he*vettiin.. :oops: ) Mutta ei kyllä tule ajettua kiinni edessäolijan puskuriin, koska haluan säilyttää autoni puhtaana enkä halua siihen kiveniskemiä tai pahimmassa tapauksessa peräkolaria edessäolijan kanssa jos tulee äkkijarrutus. Mutta jos joku tulee mun puskuriin roikkumaan niin haukun sen samalla tavalla, kuin edessäolijankin. Vilkautan yleensä vähän jarruvaloja, jotta jättäytyisi hieman. Jos ei se auta niin lasken nopeuteni alle rajoituksen, ihan vaan, että se tajuais, ettei kannata roikkua.. Ja viimeistään jos sekään ei auta niin joskus tulee kyllä näyteltyä kansainvälisiä käsimerkkejä ja painettua kaasua, ja näytettyä, että kyllä tääkin kulkee. (Ja tähänväliin ei tarvi hikeentyä rumista tavoistani. :oops: ) Tuosta suojatien huomiottajättämisestä.. Pari viikkoa sitten kaverin kanssa jouduttiin pysähtymään jonoon suojatien eteen kaksikaistaisella. Minuutissa laskimme meidät ohittaneen hidastamattakaan kuusi autoa..
ex: SAAB 9000cs 2.3 Turbo 1992 -myyty
ex: SAAB 9000cc 2.0 Turbo 1989 "Uljas Musta" Kesäajossa
Opel Astra 1.7cdti 2011 "käyttishairahdus"
ex:SAAB 900gl 2.0 1984 "Tune" -Edelleen perheessä -myyty-
Ansis
"Hölösuu"
Viestit: 1264
Liittynyt: Ti Syys 23, 2003 13:35
Paikkakunta: Viialabama

Viesti Kirjoittaja Ansis »

Kävin tänään ajelemassa kymenlaaksossa, liikennekulttuuri on siellä saanut ilmeisesti vaikutteista itäisestä naapurimaasta ainakin pakettiautojen kuljettajien osalta. Oli meinaan nimeltämainitsemattoman rakennusliikkeenkin pakulla muutama rivon näköinen ohitus havaittavissa pahoissakin paikoissa, joissa ei edes Aerolla olisi viitsinyt tunkea ohi. Parin kymmenen kilometrin päässä meni sitten tankkaamaan satakunta metriä = väli mikä ei liannut minun tuulilasia) edeltä. Meinasin vittuillessani ajaa perässä huoltsikalle, mutta aikataulu ei antanut sijaa, tarjoamaan kyseiselle pakukuskille hirttosilmukalla varustettua köyttä helpottamaan ahdistusta :twisted: ettei tarvitse viedä kanssaihmisiä mukanaan itsetuhoisten ajatusten toteuttamisaikeissa.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ansis kirjoitti: Kaistamerkinnät on voimassa seuraavaan erkanemisviitalla varustettuun liittymään saakka, kuten tavalliset nopeusrajoitukset.
Nopeusrajoitus päättyy vasta seuraavaan rajoituskylttiin tai päättymiskylttiin tai kun siirrytään toiselle tielle. Hassua kyllä, risteyksestä esim. 60-rajoitetulle taajaman ulkopuolella olevalle tielle tulevan täytyy vain tietää asia, joka risteyseen ei kylttejä laiteta.
Ansis kirjoitti: Moottoritiet on merkitty asianomaisin merkein. Myös kehä kakkosella Espoossa ei joka paikassa voi ohittaa laillisesti oikealta kaistalla vasemmalla ajavaa,
Niin ei se kehä 2 ole siis mitenkään moottoritieksi merkitty joten oikealta saa ohittaa missä tahansa (jos onnistaa;). Tosin ajokaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti eikä todellakaan ole tarpeellista vaihtaa kaistaa vain tullakseen takaisin etuilemaan jonossa.
Ansis kirjoitti: eikä vasenta kaistaa ole laillista ajaa koko matkaa, vaikka olisi kääntymässä turun motarille, tai Tsadiin. Sama koskee myös muita pks kehäteitä.
Kaikki kehät 1-2-3 ovat tavallisia teitä, ei moottoriteitä. Myös jotkut ulosmenotiet ovat tavallisia esim. kolmostie on moottoritie vasta kehä 3 pohjoispuolella. Pitää siis ajaa "yleensä" oikealla (siis ei mikään pakko jos ei huvita), lisäksi ajokaistaa ei saa vaihtaa tarpeettomasti joten ei edes saa pomppia kaistalta toiselle väistelläkseen ns. "nopeampia"
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ansis kirjoitti:Meinasin vittuillessani ajaa perässä huoltsikalle, mutta aikataulu ei antanut sijaa, tarjoamaan kyseiselle pakukuskille hirttosilmukalla varustettua köyttä helpottamaan ahdistusta :twisted: ettei tarvitse viedä kanssaihmisiä mukanaan itsetuhoisten ajatusten toteuttamisaikeissa.
Ansis kirjoitti:Myös kotipoliisina esiintyminen tulkitaan usein liikenteen vaarantamisena.
Niinpä.
Vastaa Viestiin