Kone öljystä märkä...

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

stara kirjoitti:puominosturin tai montun tarvii aika inhimillisesti ja "metriseen " lattaan hitsatun ja laikalla madalletun avainväli 30 mm hylsyn, koska on niin ahdas rako ( mikään vakioavain/ hylsy ei sinne mene. Jos kone on n. 89 mallia uudempi niin muistaakseni vaihtuu mutteri avainväli 27 mm. Jos on vielä ilmastointi niin lisää hommia tulee.
Panisin vain originaalikamaa, koska työn osuus arvokas. Ammattilaiset haluavat jotain 3-4 tunnin korvausta veikkaisin. Minä teetin 2 tunnilla viimeksi, mutta eivät sitten jaksaneet enää öljypumpun O- rengasta tehdä samalla. Se siinä taitaa edelleen vuotaa osittain.
Yksin ei oikein voi tehdä, koska käsijarru ( jos edessä) tuskin niin paljon pitää vastaan kuin ruuvin avaus ( n. 300 Nm) vaatii. Starttaamalla aukeaa itsekseen ( sanovat ainakin).
Puominosturi? Siis pilari vai sellainen nostosilta? Vaan enpä tiedä onko tuosta mitään apua alakautta tehdä kun raidetanko ja vaihteensiirrin on kivasti edessä.

Itse olen hihnapyörän vaihtanut yläkautta irrottaen. Pulttikin aukeaa kivasti kun kaveri pitää isoa ruuvaria vauhtipyörän hampaita vasten ja itse vääntää metrisellä varrella pultin auki. Hylsynä olen käyttänyt biltemasta hankittua normaalia hylsyä, on mahtunut ihan muokkaamatta, tosin avainta joutuu vääntämään hassusti että saa hylsyn paikoilleen. Muokkaaminen toki helpottaa hommaa.

Pumpun kannen irroitus on tosiaankin ihan suotavaa. Saa stefan hallitusti vaihdettua ja sen mahdollisesti vuotavan pumpun o-renkaankin.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

mikkoimp kirjoitti: ja kasatessa lukite sitten väliin niin ei tule ikävyyksiä! kokemusta on :oops:
kiinnostaa, siis mihin väliin, kerrotko tarkemmin miten kävi...
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

tai sitten vaan en onnistunut junttaamaan sitä pulttia tarpeeksi tiukkaan ensimmäisellä kerralla koska irtosi siivapyörä muutaman 10km päästä.... nyt käyttänyt lukitetta ja kai sitten mäntännyt tiukempaan niin ovat pysyneet kaikki kiinni...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
akyttala
"Hölösuu"
Viestit: 1028
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 19:24
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja akyttala »

stara kirjoitti:puominosturin tai montun tarvii aika inhimillisesti ja "metriseen " lattaan hitsatun ja laikalla madalletun avainväli 30 mm hylsyn, koska on niin ahdas rako ( mikään vakioavain/ hylsy ei sinne mene. Jos kone on n. 89 mallia uudempi niin muistaakseni vaihtuu mutteri avainväli 27 mm. Jos on vielä ilmastointi niin lisää hommia tulee.
Panisin vain originaalikamaa, koska työn osuus arvokas. Ammattilaiset haluavat jotain 3-4 tunnin korvausta veikkaisin. Minä teetin 2 tunnilla viimeksi, mutta eivät sitten jaksaneet enää öljypumpun O- rengasta tehdä samalla. Se siinä taitaa edelleen vuotaa osittain.
Yksin ei oikein voi tehdä, koska käsijarru ( jos edessä) tuskin niin paljon pitää vastaan kuin ruuvin avaus ( n. 300 Nm) vaatii. Starttaamalla aukeaa itsekseen ( sanovat ainakin).
Hihnojen kunto kandee katsoa etukäteen ja samoin remmipyörän kumivaimentimen kunto menevät siinä samalla, jos ovat kulahtaneita. Noin uudessa ku 90 remmipyörä varmaan ok, jos ei oo hirveesti ajettu.
Öljyä ei tule ulos juurikaan, tosin pumppu tyhjenee ja ohjeiden mukaan siemenöljyt pitäisi pumpulle laittaa jostain öljysuodattimen vaiheilta. Jos ei nouse paineet niin viimeistään sitten ja heti.
Eli ei ihan pikkujuttu ja aikaa helposti saa puoli päivää menemään.

Jos on katsarille meno lähellä niin voi painepesurilla pesaista ne öljynjämät pois motin alta, niin eivät ala turhia narisemaan, ja saa rempan siirrettyä mieleiseen ajankohtaan.
kaikkien kunnon "koneiden " kuuluukin olla märkänä.
:lol:
Itse tein saman homman pari vko sitten ja helpostihan sinne mahtui ihan tavallinen hylsy ja kahva. Kahvaan jatkoksi putki, niin sai vääntövoimaakin tarpeekseen.
Kootessa sitten kastoin vain pumpun rattaat öljyyn ja kokosin paikalleen ja öljynpainevalo sammui ihan normaaliin tapaan heti käynnistyttyä.
Itse työhön meni aikaa varmaan maksimissaan se pari tuntia, myös pumpun kannen O-renkaan vaihto tapahtui samalla.
Enemmän aikaa kului sitten siihen, kun purkamisen ja kokoamisen välillä odottelin useamman tunnin neuvoja täältä foorumilta siihen, miten pumppu kuuluu koota oikein, mutta eipä siinä sitten loppujen lopuksi ollutkaan mitään erikoisia kohdistusmerkkejä tms. Pienempi ratas menee paikalleen vain yksin päin ja isommassa pitää merkkitäplän olla pumpun kannesta pois päin, mutta rattaiden asennolla toisiinsaa nähden ei ole merkitystä.

Vaan tuo hihnapyörän pultin kiristys vielä askarruttaa. Miten kovaa se olisi pitänyt vetää kiinni? Entäpä onko se paikallaan niin päin, että vetää itseään koneen käydessä itsestään kireämmälle?
Vaan
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

akyttala kirjoitti:
Itse tein saman homman pari vko sitten ja helpostihan sinne mahtui ihan tavallinen hylsy ja kahva. Kahvaan jatkoksi putki, niin sai vääntövoimaakin tarpeekseen.

Vaan tuo hihnapyörän pultin kiristys vielä askarruttaa. Miten kovaa se olisi pitänyt vetää kiinni? Entäpä onko se paikallaan niin päin, että vetää itseään koneen käydessä itsestään kireämmälle?
Vaan
Alfamerin kirja sanoo 190 Nm. ihmetyttää vaan tuo itsestään löystyminen, koska kiilahan siellä ne voimat siirtää.
Mä oon varmaan sit kiihdytelly niin voimallisesti, jotta motti on siirtyny piirun verran kabiiniin päin, jos muilla hylsy vääntiöineen menee orkkiksena sisään heittämällä. tai sit en oo hokannu ottaa tota ilmastoinnin kiekkoa ensin pois.
:lol:
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
anttisb
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Tammi 10, 2007 23:15

Viesti Kirjoittaja anttisb »

Minulla vuoti aikaisemmassa saabissa kyseinen stefa ja onhan se paikka aika ahdas. Toinen noista 32mm hylsistä mahtui vääntiöineen paikoilleen muljauttamalla. Vaihdoin stefan irrottamatta sitä koteloo, mut se on semmosta käsikopelolla asentamista, huolehtii vaan ettei se jousihäsmäkkä pääse poistumaan siitä stefan ulkokehältä.
"kuuppa"
Robocop
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 19:57

Viesti Kirjoittaja Robocop »

No niin. Tänään käytin autoa asentajalla ja vika onkin kampiakselin stefassa, joka vuotaa. Eipä ollut Jkl:n Laakkosella, joten meni tilaukseen. Katsotaan asettuuko tällä. Menee ensi viikon keskiviikkona laittoon.
stara
"Hölösuu"
Viestit: 2294
Liittynyt: Pe Elo 20, 2004 21:48
Paikkakunta: järvenpää

Viesti Kirjoittaja stara »

Robocop kirjoitti:No niin. Tänään käytin autoa asentajalla ja vika onkin kampiakselin stefassa, joka vuotaa. Eipä ollut Jkl:n Laakkosella, joten meni tilaukseen. Katsotaan asettuuko tällä. Menee ensi viikon keskiviikkona laittoon.
No pienet on varastot merkkilafkassa.
Kandee harkita/ kysyä sit samalla silmälaakerin ja kytkinakselin stefan vaihtoa, jos kerta kytkinpuolella askarrellaan. ne ei paljoa maksa ja menee samalla. Sitäpaitti aika vaikee noita vuotoja on varmana sanoa mistä kusoo.
Kytkimen suhteen ainakin painelaakeri kandee myös arvuutella.
Noi liikkeet ei juurikaan penteleet noita kysymyksiä herättele, asiakkaan on vaan itse tehtävä aloitetta. ja jos ei oo sit kamaa hyllyssä, niin ei sitä sitten paljoa enää kysellä, paketti kasaan vaan jne....
kysyppä piruuttaan paljonko on duunin osuus noista lisäksi, ja raportoi koko homman laajuus tunnit, osat , hinnat.
Paljon täällä kysellään, mutta juurikaan ei raportoida tehtyjen duunien laajuudesta/ hinnoista / ylläreistä/ loppuvaikutelmasta. sekin on arvokasta tietoa.
900 16V vm91 vapari ( se maanläheisin alleen merkkaaja )
9-3 SS 1.8t automaatti vm 04
9-3 2.0 t automaatti vm 00
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

stara kirjoitti:
Robocop kirjoitti:vika onkin kampiakselin stefassa, joka vuotaa.
Kandee harkita/ kysyä sit samalla silmälaakerin ja kytkinakselin stefan vaihtoa, jos kerta kytkinpuolella askarrellaan.
Tämä vuoto taisi kuitenkin olla siellä hihnapyörän luona, moottorin etupäässä, eli lähinnä kuskia ja auton takapäätä olevassa päädyssä. Vai?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Robocop
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 19:57

Viesti Kirjoittaja Robocop »

Sieltähän se vuotaa. Eli hihnapyörän luolta, moottorin etupäästä. Staran viestin luettuani tilasin Laakkoselta lisää rompetta. Kampiakselin stefa 35e, tilaustavaraa suomesta. Silmälaakeri 18e, tilaustavaraa ruotsista, Kytkinakselin stefa 22e hyllystä. Kytkimen painelaakeri 42e hyllystä. Pyydän haettuani osat tarjouksen Laakkoselta, niin verrataan sitä paikallisen asentajan toteutuneeseen hintaan.
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Robocop kirjoitti:No niin. Tänään käytin autoa asentajalla ja vika onkin kampiakselin stefassa, joka vuotaa. Eipä ollut Jkl:n Laakkosella, joten meni tilaukseen. Katsotaan asettuuko tällä. Menee ensi viikon keskiviikkona laittoon.
Siitä Laukaantien toiselta puolelta Procarservicestä yleensä löytyy paremmin osia vanhoihin Saabehin ja vieläpä huomattavasti halvemmalla...

Eski
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Robocop kirjoitti:Staran viestin luettuani tilasin Laakkoselta lisää rompetta.
Stara kai meinasi, että jos kytkimen suunnalla operoidaan, niin vaihdetaan sitten kaikki todennäköiset vuotopaikat sillä suunnalla, kun paikat olisi joutunut sieltä avaamaan.

Mutta jos nyt vika on hihnapyörän luona, ja kytkimen luona ei erityisemmin vuoda, niin ihan hyvin voisi antaa sen kytkimen olla ihan rauhassa ja odottaa että alkaa vuotaa tai tulee kytkinremontin tarve.
Viimeksi muokannut jus, Pe Tammi 12, 2007 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja Eski »

Robocop kirjoitti:Sieltähän se vuotaa. Eli hihnapyörän luolta, moottorin etupäästä. Staran viestin luettuani tilasin Laakkoselta lisää rompetta. Kampiakselin stefa 35e, tilaustavaraa suomesta. Silmälaakeri 18e, tilaustavaraa ruotsista, Kytkinakselin stefa 22e hyllystä. Kytkimen painelaakeri 42e hyllystä. Pyydän haettuani osat tarjouksen Laakkoselta, niin verrataan sitä paikallisen asentajan toteutuneeseen hintaan.
Tuon kampuran stefan hinnalla saa PCS:ltä melkein koko alakerran tiivistesarjan ja silmälaakeri maksoi 4 euroa.
900 I 16 Kat
"Hölösuu"
Viestit: 1423
Liittynyt: Su Joulu 07, 2003 13:35
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 900 I 16 Kat »

Eski kirjoitti:
Robocop kirjoitti:Sieltähän se vuotaa. Eli hihnapyörän luolta, moottorin etupäästä. Staran viestin luettuani tilasin Laakkoselta lisää rompetta. Kampiakselin stefa 35e, tilaustavaraa suomesta. Silmälaakeri 18e, tilaustavaraa ruotsista, Kytkinakselin stefa 22e hyllystä. Kytkimen painelaakeri 42e hyllystä. Pyydän haettuani osat tarjouksen Laakkoselta, niin verrataan sitä paikallisen asentajan toteutuneeseen hintaan.
Tuon kampuran stefan hinnalla saa PCS:ltä melkein koko alakerran tiivistesarjan ja silmälaakeri maksoi 4 euroa.
Pitäähän jonkun maksaa päärakennuksen laajennus...Ainoa asia minkä ostan vielä laakkoselta on termostaatti....
Robocop
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: Ke Loka 04, 2006 19:57

Viesti Kirjoittaja Robocop »

Kiitos Jus, kun valaiset asiaa kytkinremontin suhteen. Juu, kyllä PCS on tuttu paikka, en vain arvannut, että heillä olisi noin kattava varaosahylly.
Vastaa Viestiin