Sääntöjen mukainen ajo on provosoivaa

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
wesku
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja wesku »

Ansis kirjoitti:Meinasin vittuillessani ajaa perässä huoltsikalle, mutta aikataulu ei antanut sijaa, tarjoamaan kyseiselle pakukuskille hirttosilmukalla varustettua köyttä helpottamaan ahdistusta :twisted: ettei tarvitse viedä kanssaihmisiä mukanaan itsetuhoisten ajatusten toteuttamisaikeissa.
Ansis kirjoitti:Myös kotipoliisina esiintyminen tulkitaan usein liikenteen vaarantamisena.
Niinpä.
Ansis
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ansis »

wesku kirjoitti:
Ansis kirjoitti:Meinasin vittuillessani ajaa perässä huoltsikalle, mutta aikataulu ei antanut sijaa, tarjoamaan kyseiselle pakukuskille hirttosilmukalla varustettua köyttä helpottamaan ahdistusta :twisted: ettei tarvitse viedä kanssaihmisiä mukanaan itsetuhoisten ajatusten toteuttamisaikeissa.
Ansis kirjoitti:Myös kotipoliisina esiintyminen tulkitaan usein liikenteen vaarantamisena.
Niinpä.

Älä ala asioita sotkemaan, ei ole fiksua lainata kahdesta eri jutusta.

Kotipoliisina esiintyminen ja vittuilu on eri asioita.

Vittuilen ja kerron faktoja tarvittaessa illalla lisää, jos en ole päissäni.
e0000333
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

wesku kirjoitti: Älkää nyt ihmeessä vauhtia lisätkö jos joku tunkee perään, siitähän ne vaan innostuvat.

Joo niin tekee, mutta jos haluaa ärsyttää enemmän niin kaikessa rauhassa ajelee omaa ajoaan....:) Itsellä tuntuu olevan liikenteessä äärettömän pitkä pinna. Ehkä juuri sen vuoksi, että muutama hyvä kokemus on takana, missä oma rauhallisuus on silmin nähden vituttanut kanssa-autoilijaa enemmän, kuin mitä jokin risteyksestä kiihdyttäminen.... :D Loppupeleissähän tuolla kiihdyttelyllä ei todisteta mitään muuta kuin sen, että kumman autossa on enemmän löylyä ja sen tiedon löytää vaikka netistä. Joka jätkä osaa suoraa tietä ajaa lujaa, se on vain vehkeestä kiinni, eikä osoita mitään sen kummemmin ajotaidoista kuin alfa uroksen ominaisuuksistakaan...
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
Tomi9000T
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Minä välillä ihmettelen ihmisten logiikkaa liikenteessä
Näköjään sääntöjen puutteellinen tieto ja rangaistus ei ole tiedossa.

Itse ajan sen 10km/h gps mukaan eli mittari näyttää sen 14 yli

Eli 114km/h on 109km/h tämä MB 2006
Kaverin VW Passat 2006 taas 120km/h mittari on 110km/h GPS

No kuitenkin ihmettelen suuresti näitä jotka ajavat suurta nopeutta taajama aluella.

Esim: Hyrylästä kun ajaa Keravalle Kulloontietä niin on ensin 80Km/h ja laskee sitten 60km/h alueeksi....niin ihan kun kukaan ei välittäisi että nopeusrajoituslaski koska noin 99% on mun persees kiinni kun ajan 69 km/h GPS nopeutta.

Jos itse kaahaisin niin kyllä se olisi motarilla. Koska jo tuo 1,5 kertainen ylitys vie kortin hyllylle.

eli 30 km/h aluella riittää saada kortti hyllylle ku ajaa 45km/h tutkaa

Ihmettelen kovasti mistä tämä huononeva liikennekulttuuri juurtaa ?
Itse en ole ajanut vasta 10 vuotta autolla. Mutta minusta kyllä ennen ajettiin huomaavaisemmin. Sellainen olo tulee kun ittensä tuonne liikenteeseen lykkää kun olisi ratakilpailussa.

Kuka ensin Alepan pihalla tai Kotona on voittaja :roll:
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
wesku
"Hölösuu"

Tomi9000T kirjoitti: Jos itse kaahaisin niin kyllä se olisi motarilla. Koska jo tuo 1,5 kertainen ylitys vie kortin hyllylle.

Poliisin taulukkokirja vuodelta 2003 ei tunne mitään kertolaskuja vaan sakotus ja rikosilmoituksen raja perustuu ylitykseen kilometreinä tunnissa. Max 60 rajoituksella rajana ylitys 48 ja suuremmilla ylitys 51. Mitään suhteellisuudentajua tuossa ei ole, periaatteessa 30 rajoituksella saisi ajaa reilusti yli tuplanopeutta 77 ilman että pelkästä nopeudesta kortti hyllytetään, toisaalta jossain talvirajoitetulla motarilla jo 151 johtaa rikosilmoitukseen. Ilmeisesti kortin hyllytyksistä rangaistusvaatimuksen yhetydessä on joku erillinen ohjeistus.
9ooTbo
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja 9ooTbo »

Tomi9000T kirjoitti: No kuitenkin ihmettelen suuresti näitä jotka ajavat suurta nopeutta taajama aluella.

Esim: Hyrylästä kun ajaa Keravalle Kulloontietä niin on ensin 80Km/h ja laskee sitten 60km/h alueeksi....niin ihan kun kukaan ei välittäisi että nopeusrajoituslaski koska noin 99% on mun persees kiinni kun ajan 69 km/h GPS nopeutta.
Sama vaiva täällä pohjoisemmassakin. Hyvä "huono esimerkki" on liittymätie moottoritieltä keskustaan, joka on noin neljä kilometriä pitkä, josta viimeinen kilometri on 60km/h. Suurin osa näyttää ajavan samaa >80km/h tien loppuun valoristeykseen saakka nopeusrajoituksesta välittämättä. Tuolla kilometrin taajama-alueella on kuitenkin useampia 50km/h teiden risteyksiä. Eniten ihmetyttää raskaat ajoneuvot ja ammattiautoilijat, jotka suhaavat tuota pätkää reipasta ylinopeutta..

Tuossa kuukausi sitten sattuikin tällä pätkällä tilanne, jossa olin kääntymässä oikealle keskustaan päin tuolle kilometrin pätkälle risteyksestä, joka on tällä 60km/h alueella noin 300 metriä nopeusrajoituksen vaihtumisen jälkeen. Katsoin vasemmalle ja näin kaukana 80km/h alueella kuorma-auton tulossa suuntaani. Käännyin oikealle, koska väliä kuoma-autoon oli niin reilusti. Kiihdytin reippaasti 65km/h nopeuteen (GPS) ja katselin peilistä, kun kuorma-auton keula läheni huimaa vauhtia ja oli muutaman sekunnin kuluttua aivan kontissa kiinni. Vilautin jarruvaloja ja jatkoin samaa nopeutta kohti keskustaa, jolloin kuormurin kuski teki schumi-liikkeitä ja heitti autonsa vastaantulevien kaistalle, kiihdytti autoni viereen ja alkoi palaamaan takaisin oikealle kaistalle.. Tuli melko kiirus painella jarrua ja ohjata olemattomalle pientareelle. Tämä järjetön ohitus tapahtui kahdenkin eri tien risteysalueella ja vain pari sataa metriä ennen tuota valoristeystä! Siinä sitten ooteltiin peräkkäin punaisissa valoissa rekkakuskin kanssa.. Tööttiä tuli kyllä paineltua ja erinäisiä sormimerkkejä näytettyä, mutta kun oli kiirus muualle, niin asia jäi sitten siihen. Ammattiautoilijan nimi oli komeasti kopin kyljessä, joten mielessä kävi kyllä soittaa poliisille, mutta mitäpä ne nyt olisivat voineet asialle tehdä.
<-------------------------------->
90-86>OG900-89>NG900-94>OG9³-99>Golf-04>Jetta-08>Golf Variant-10>Touran-12->Passat-06>Passat-06->9³SC-08->Touran-12->Tiguan-13 + 9³SS-04 + 9³-00
Ässä
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Ässä »

9ooTbo kirjoitti:Ammattiautoilijan nimi oli komeasti kopin kyljessä, joten mielessä kävi kyllä soittaa poliisille, mutta mitäpä ne nyt olisivat voineet asialle tehdä.

No olisit v*ttuillessasi soittanut sille kuskille, tai ainakin isännälle! Mahtava tilaisuus jäi käyttämättä :twisted:
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Japso
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Japso »

Liikenteessä ei kannata provoilla ylimääräisiä, siitä saattaa vaan saada oman nekun kipeäksi.
Foxbody turbo
wesku
"Hölösuu"

Japso kirjoitti:Liikenteessä ei kannata provoilla ylimääräisiä, siitä saattaa vaan saada oman nekun kipeäksi.

Ikävä kyllä harvemmin näyttää niin käyvän ruuhkissa ylimääräisiä provoileville ns. "hiukan nopeammin eteneville". Kumma juttu miten rauhallista porukkaa täällä on liikenteessä , toista se on taksi- ja nakkikioskijonoissa.
wesku
"Hölösuu"

Ansis kirjoitti: Kotipoliisina esiintyminen ja vittuilu on eri asioita.
Niin mitenpäin se nyt ottaa. Eiköhän oikea poliisikin yleensä anna jälkipalautetta pysäytettyään, niin loogisempaa olisi kutsua köyttä huoltiksella tai vaikka suullista neuvontaa puhelimitse tarjoavaa kaveria kotipoliisiksi. Paikan pitäminen jonossa ja perääntunkevien etuilijoiden toimintaa haittaava ajotyyli voi toki olla vittuilua jonkun mielestä, mutta ei siinä kyllä mielestäni mitään yhteyttä mihinkään poliisin toimintaan ole.
MN
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja MN »

Tomi9000T kirjoitti:Minä välillä ihmettelen ihmisten logiikkaa liikenteessä
Näköjään sääntöjen puutteellinen tieto ja rangaistus ei ole tiedossa.

Itse ajan sen 10km/h gps mukaan eli mittari näyttää sen 14 yli

Eli 114km/h on 109km/h tämä MB 2006
Kaverin VW Passat 2006 taas 120km/h mittari on 110km/h GPS

No kuitenkin ihmettelen suuresti näitä jotka ajavat suurta nopeutta taajama aluella.

Jos itse kaahaisin niin kyllä se olisi motarilla. Koska jo tuo 1,5 kertainen ylitys vie kortin hyllylle.

Ihmettelen kovasti mistä tämä huononeva liikennekulttuuri juurtaa ?
Itse en ole ajanut vasta 10 vuotta autolla. Mutta minusta kyllä ennen ajettiin huomaavaisemmin. Sellainen olo tulee kun ittensä tuonne liikenteeseen lykkää kun olisi ratakilpailussa.

Kuka ensin Alepan pihalla tai Kotona on voittaja :roll:
Joo, kyllä Suomen liikenteessä tuntuu olevan jo aika paljon yhtäläisyyksiä esim. Kosovon, Makedonian, Bulgarian ja Kreikan liikennekulttuuriin, kuten itse tuli RT-palveluksen aikana todettua, järjettömiä ohituksia piittaamatta vastaantulijoista, vaikka oltaisiin kääntymässä seuraavan 30 metrin päässä, yhdellä kaistalla saattaa ajaa 3-4 autoa rinnakkain, ja nopein ajaa keulille. Jos joudut pysähtymään esim. noudattaaksesi väistämisvelvollisuutta, tai joudut hidastamaan jonossa välttääksesi peräänajon, takaatuleva alkaa soittamaan torvea, "pikkukolarin" jälkeen ei edes pysähdytä selvittämään asiaa, vaan jatketaan kuin mitään ei olisi tapahtunut yms.. Noissa em. maissa "poliisitkin" ajavat itsekin kuinka sattuu, piittaamatta itsekään "säännöistä". Itse uskon, että tuo liikennekulttuurin huononeminen Suomessa johtuu aika pitkälti mm. poliisin näkyvän/näkymättömän liikennevalvonnan vähenemisen johdosta, jonkun tilaston mukaan vähentynyt puolella vuodesta 1992. Tuo lisääntynyt "kameravalvonta" kun ei korvaa tuota em. , vaikka sitäkin yritetään uskotella kansalle.

Itsellä ollut ajokortti kohta 18 v., ja kyllähän tuo liikenne jollain tapaa oli kohteliaampaa ja huomioonottavampaa tuolloin kortin saamisen aikoihin. Tosin ajoneuvomäärä on kasvanut joka vuosi ja nykyisin kaikkissa tavallisissa perheautoissakin on tuota suorituskykyä "enemmän" kuin tarpeeksi.

Tämä ei sitten ollut mikään kannanotto "poliisivaltion" puolesta, vaikka jostakusta niin saattaisi tuntua, läheskään kaikki vaan kun eivät tuolla liikenteessä enää tunnu muistavan, että ne liikennesäännöt on lähtökohtaisesti laadittu myös "heikompia" osapuolia, kuten lapset ja vanhukset huomioiden.
Vastaa Viestiin