9-5 öljypohjasta/imusihdistä kuvia ja kysymyksiä

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Aksu900 kirjoitti:Ja käsijarrustakin jäätyy vain vaijerit. Avaimen sijottelussa on sekin takana ettei tarvitse kolarin jälkeen kaivaa polvesta sitä avainta.
..
Minusta tuo kuulostaa aika hassulta teorialta. Siinä vaiheessa kun auton keula on niin lähellä takapuskuria että avain on polvipumpiossa pystyssä niin etupenkkiläisillä menee ehkä muutenkin aikas huonosti.

Nuo auton tyyppiviat olkoon sitten ihan oma lukunsa ja niitähän riittää.

Lähinnä kerjään tässä että Moukarimies astuu kehään . :lol:
9000CS 2,3
jarkar
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: Su Loka 29, 2006 12:08
Paikkakunta: Härmä

Viesti Kirjoittaja jarkar »

Uudessa Viiatissa onko se nyt croma vai mikä.
on virta avain penkkien välissä.
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti: 1. Jos napit olisi ovissa pystyisi kuljettaja estämään hanttimiehen leikkimisen ikkunalla.
2. Manuaalivaihteisella autolla ei tarvitsisi keskeyttää ikkunan nostoa kakkoselle vaihtamisen ajaksi jostain lippuluukulta lähtiessä(tämän voisi korvata automaattisella nostolla)

Mielestäni ikkunan nappulat ja avain saa olla keskikonsolissa mutta automaattinosto ja ikkunoiden lapsilukitus on puutteita sekä vaihdelukossa voisi olla mahdollisuus myös ykkösen käyttöön tai sitten sähköinen rattilukko kuten kinnerissä.
Hmm.. Hiinä ja hiinä. Toisaalta kun napit on keskikonsolissa, niin kuljettaja voi estää vänkärin omankin ikkunan räpläämisen käyttämällä tarpellista fyysistä väkivaltaa tai laittamalla valtavan kouransa niiden nappien päälle.
Tokihan vänkäri voi halutessaan vaikka tarttua ratista ja ohjata koko kiesin vastaantulevan rekan alle.
Manuaalivaihteisella jos haluaa käyttää ovinappia ja vaihtaa kakkoselle samaan aikaan niin kuka ohjaa autoa? :wink:
Viimeksi muokannut Saappi Kuski, To Tammi 18, 2007 10:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000CS 2,3
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

9-5T kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti: Manuaalivaihteisella jos haluaa käyttää ovinappia ja vaihtaa kakkoselle samaan aikaan niin kuka ohjaa autoa? :wink:
Kuljettaja.
Okei, mulla on vaan niin pieni. Mutta siksi mulla onkin automaatti.
Ja Aero.
9000CS 2,3
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Aksu900 kirjoitti:Ja käsijarrustakin jäätyy vain vaijerit. Avaimen sijottelussa on sekin takana ettei tarvitse kolarin jälkeen kaivaa polvesta sitä avainta.

Ei tuota ng900aeroa kannata ottaa kovin tosissaan, itsekin on myöntänyt haastavansa riitaa tahallaan.
..
Ei mitään riitaa haasteta vaan on aina aidosti kummastuttanut miksi tosiaan sekä avaimen että virtalukon pitää sijaita siellä konsolissa.
Myönnettäköön että 9-5:ssä löytyy ikkunoiden kytkimet huomattavasti nopeammin kuin tonnarissa, jossa ainakin vanhemmanmallisia kytkimiä sai ihan tosissaan hakea, ja yleensä ensimmäisenä meni keskuslukitus kiinni, sitten ainakin kerran väärä ikkuna aukesi jne :D

Varsinkin näin talvella tulee lisäksi aina heitettyä pipo ja hanskat ja mahdoliisesti kaulahuivikin siihen konsolin päälle niin on aina kaivamista ikkunoita availlessa (ja minähän en tottumuksiani muuta, nuo rojut on oltava konsolin päällä :lol: ).

Aktiivitupakoitsijana arvostan kovasti noita oviin sijoitettuja kytkimiä, tällöin ei tarvitse irrottaa molempia käsiä ratista ikkunoita avatessa (turvallisuusasia), eikä tulipää tipahda autoon keskikonsolia kaivaessa (paloturvallisuusasia).

Eipä nuo mitään maailman tärkeimpiä asioita ole, ja tosiaan se aktiivinen ikkunoiden ylösnoisto olisi asiaa, kuten myös kaikkien lasien nosto/lasku yhdellä napilla kuten cabeissa.

Virtalukon sijoituksenkin voisi sietää mutta itseä riepoo se pakkilukko, sen olisivat voineet jättää pois jo og:saabien jälkeen ja kehittää jonkin muun systeemin jos mekaaninen parkkilukitus on ylipäätään tarpeen.

Meilläkin on kalteva piha, ja ng:ssä ei tietenkään uskalla käyttää käsijarrua kun on aina jäässä jos siihen hipaiseekaan (ehjät vaijerit ja niiden kumit, tarkistin pari viikkoa sitten tilanteen), niin mielellään laittaisi jonkin muun vaihteen päälle kuin pakin ettei luiskahtaisi aina sen 0.5m taaksepäin kun päästää käyttöjarrun ylös.
Lisäksi joskus aamulla kun auto on kohmea, voi olla satunnaisesti ongelmia vapauttaa pakkilukko koska auto makaa pakkivaihteen varassa.

Ja kun tapana on laittaa auto 10 minuutiksi lämpeämään ennen ajoon lähtöä niin tuolla Saabin käsijarrumekanismilla on ainoa vaihtoehto laittaa kalikka renkaan taakse, muuten karkaa laskuojaan koko Saabi, tai sitten käsijaru jumittaa ensimmäiset 3km, eikä tuolla pääse sen jäädyttyä lähintä ylämäkeä ylös.

Menee pahasti OT:ksi kyllä jo, pieniä juttujahan tuollaiset tosiasiassa ovat, eikä itse asiassa 9-5:ssämme jäätynyt käsijarru kertaakaan, kun noissa ng:eissä tuntuu jäätyvän lähes aina.
Ja pakkilukkohommakin voisi olla toimivampi normaalikytkimisessä versiossa (jotain huonoa sensonicissakin).

Mutta ihan puhtaalta kone näytti, sihtiin vaan oli rapissut näemmä jostain jakopään liepeiltä karstaa, ei mutakuin sihti puhtaaksi ja nippuun.

Ehkä se öljypohjan luukkusysteemi olisi ihan kätevä, siis se jolla saisi sihdin putsattua pohjaa avaamatta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Saappi Kuski kirjoitti:
Aksu900 kirjoitti:Ja käsijarrustakin jäätyy vain vaijerit. Avaimen sijottelussa on sekin takana ettei tarvitse kolarin jälkeen kaivaa polvesta sitä avainta.
..
Minusta tuo kuulostaa aika hassulta teorialta. Siinä vaiheessa kun auton keula on niin lähellä takapuskuria että avain on polvipumpiossa pystyssä niin etupenkkiläisillä menee ehkä muutenkin aikas huonosti.
Entä jos se kuljettaja ja polvi siirtyy eteenpäin suhteessa kojelautaan. Ts. jatkaa matkaa kun virta-avain pysähtyy. No turvavyöt pitää paikallaan.. Pitääkö myös jalat?
Aki Peltola #1132
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

ng900aero kirjoitti:
Ei mitään riitaa haasteta...
Niin ei koskaan juu.

Ja kun tapana on laittaa auto 10 minuutiksi lämpeämään ennen ajoon lähtöä niin tuolla Saabin käsijarrumekanismilla on ainoa vaihtoehto laittaa kalikka renkaan taakse, muuten karkaa laskuojaan koko Saabi, tai sitten käsijaru jumittaa ensimmäiset 3km, eikä tuolla pääse sen jäädyttyä lähintä ylämäkeä ylös.
Edelleen: vaijerit jäätyy. Asialla ei ole mitään tekemistä minkään mekanismin kanssa.
Aki Peltola #1132
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kuitenkin tuo öljypohja näytti erinomaisen puhtaalta, ehkä Fortesta on ollut apua. Toisaalta on saattanut irrottaa karstaakin joka sitten on jäänyt sihtiin.
Omassani nostin sihtiä hieman ylemmäs. Jos jaksaisi rakenella niin ehkä olisi mahdollista värkätä tuollainen samanlainen metalliverkko kuin sihdissä, myös sihdin ympärille ja kiinnittää se yläosastaan öljynimuputkeen ja alaosastaan öljypohjan alapintaan?

Eikös niiden uudempien, mustien öljynsuodattimien pitänyt olla parempia suodatuskyvyltään?

Jos vielä se uusin huohotusjärjestelmä osoittautuisi toimivaksi niin ehkäpä sitä arvaisi vielä 9-5:n ostaa.
Mites Frostgreyn huohotuspönikkä on toiminut tälläisissä vaihtelevissa keleissä, onko sinne muodostunut kosteutta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mites Frostgreyn huohotuspönikkä on toiminut tälläisissä vaihtelevissa keleissä, onko sinne muodostunut kosteutta?
Enpä ole nyt varmaan kuukauteen kattonut, kun muutaman ekan tonnin aikana sinne ei mitään tullut, täytyypi vaikka ehtoosti kurkata, palaillaan :wink: :)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

Saisikohan tuohon B235:een sopimaan 234:n ö-pohjan? Eikös se ole hieman isompi?
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2.3i-16 kirjoitti:Saisikohan tuohon B235:een sopimaan 234:n ö-pohjan? Eikös se ole hieman isompi?
Ei taida sopia paikoilleen. Eikö tuo omasi mene taas pitkään sihdin puhdistamisen jälkeen, tuskin kovin äkkiä likantuu uudelleen.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

ng900aero kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti:Saisikohan tuohon B235:een sopimaan 234:n ö-pohjan? Eikös se ole hieman isompi?
Ei taida sopia paikoilleen. Eikö tuo omasi mene taas pitkään sihdin puhdistamisen jälkeen, tuskin kovin äkkiä likantuu uudelleen.
Meneehän se, tuli vaan mieleen jos sillä ö-pohjan vaihdolla olisi saanut vaikka lisää öljytilavuutta. Tietenkin voisi tehdä vaikka ihan kokonaan uuden ö-pohjan mutta aika taitaa olla rajoitteena :)

Tuntuu muuten, että se ennen ö-pohjan puhdistusta tekemäni RVS-käsittely olisi tasannut hieman koneen käyntia, mutta onkohan vaikutus todellinen edes osittain vai kokonaan psykologinen?

Suraavaksi olisi tarkoitus laittaa tilalle aeron TD04HL-15T ja maptunilta lastu tälle kokoonpanolle. Lupaavat samat tehot kuin aerolle tehdyssä stage 1 lastussa, eli jonkin verran enemmän kuin 2,3t stage 3:lle :)

Ps. jos hallitus (emäntä) suostuu yhteistyöhön (pörinän lisääntymiseen) niin laitetaan turbon lisäksi Maptunin stage 4 rosteriputkistolla ja racekatilla :lol:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2.3i-16 kirjoitti: Meneehän se, tuli vaan mieleen jos sillä ö-pohjan vaihdolla olisi saanut vaikka lisää öljytilavuutta. Tietenkin voisi tehdä vaikka ihan kokonaan uuden ö-pohjan mutta aika taitaa olla rajoitteena :)

Tuntuu muuten, että se ennen ö-pohjan puhdistusta tekemäni RVS-käsittely olisi tasannut hieman koneen käyntia, mutta onkohan vaikutus todellinen edes osittain vai kokonaan psykologinen?

Suraavaksi olisi tarkoitus laittaa tilalle aeron TD04HL-15T ja maptunilta lastu tälle kokoonpanolle. Lupaavat samat tehot kuin aerolle tehdyssä stage 1 lastussa, eli jonkin verran enemmän kuin 2,3t stage 3:lle :)

Ps. jos hallitus (emäntä) suostuu yhteistyöhön (pörinän lisääntymiseen) niin laitetaan turbon lisäksi Maptunin stage 4 rosteriputkistolla ja racekatilla :lol:
Steg4 kuulostaa aika tehokkaalta paketilta, riittääkös Aeron vakioahdin siihen?
Eikait kannata öljytilavuutta lähteä lisäämään kun tähänkään mennessä ei ilmeisesti mitään ongelmia ole ollut?
Vaihtelet vaan öljyjä riittävän tieheään niin siinä se (ja tietty katot että se huohotus toimii edelleenkin
Aika erikoista mistä syystä vain joihinkin yksilöihin on tullut sitä öljylieteongelmaa, olisiko sen suurin aiheuttaja tosiaankin se huohotusongelma, aivan kuten GM väittääkin?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
2.3i-16
"Hölösuu"
Viestit: 1247
Liittynyt: Pe Heinä 16, 2004 12:50

Viesti Kirjoittaja 2.3i-16 »

ng900aero kirjoitti:
2.3i-16 kirjoitti: Meneehän se, tuli vaan mieleen jos sillä ö-pohjan vaihdolla olisi saanut vaikka lisää öljytilavuutta. Tietenkin voisi tehdä vaikka ihan kokonaan uuden ö-pohjan mutta aika taitaa olla rajoitteena :)

Tuntuu muuten, että se ennen ö-pohjan puhdistusta tekemäni RVS-käsittely olisi tasannut hieman koneen käyntia, mutta onkohan vaikutus todellinen edes osittain vai kokonaan psykologinen?

Suraavaksi olisi tarkoitus laittaa tilalle aeron TD04HL-15T ja maptunilta lastu tälle kokoonpanolle. Lupaavat samat tehot kuin aerolle tehdyssä stage 1 lastussa, eli jonkin verran enemmän kuin 2,3t stage 3:lle :)

Ps. jos hallitus (emäntä) suostuu yhteistyöhön (pörinän lisääntymiseen) niin laitetaan turbon lisäksi Maptunin stage 4 rosteriputkistolla ja racekatilla :lol:
Steg4 kuulostaa aika tehokkaalta paketilta, riittääkös Aeron vakioahdin siihen?
Eikait kannata öljytilavuutta lähteä lisäämään kun tähänkään mennessä ei ilmeisesti mitään ongelmia ole ollut?
Vaihtelet vaan öljyjä riittävän tieheään niin siinä se (ja tietty katot että se huohotus toimii edelleenkin
Aika erikoista mistä syystä vain joihinkin yksilöihin on tullut sitä öljylieteongelmaa, olisiko sen suurin aiheuttaja tosiaankin se huohotusongelma, aivan kuten GM väittääkin?
2,3t steg 4 on sama kuin Aeron Steg 4, joten 15T pitäisi riittää siihen, ahdin taitaa kuitenkin alkaa olla jo rajoittava tekijä steg 4:n tapauksessa.


Luulen, että ongelma on nimenomaan huohotussysteemin tukkeutumisessa, koska omassani letkut ovat aina olleet hyväkuntoiset ja AUKINAISET.

Oma ajatuksenkulkuni on:

Jos huohotinletkut ovat tukossa
-->öljylietteen muodostuminen moninkertaistuu, koska kampikammion tuuletus ei toimi millään tavalla
--> Seuraa tunnettuja ongelmia

Siihen en ota kantaa, miksi ohipuhallusta mahdollisesti olisi paljon, vaan uskon, että oikein puhdistettuna ja hoidettuna huohotusjärjestelmä toimii RIITTÄVÄN hyvin, kuten omassa tapauksessani, ja kone pysyy kohtuullisen puhtaana.

Nämä siis vain omia päätelmiäni, jos haluat ta joku muu haluaa kyseenalaistaa, niin antaa tulla, keskustelua varten tämä palsta kaiketi on olemassa :wink:
Tesla Model S Plaid 2023 Track Pack
Mercedes EQV 2021
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9406
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

2.3i-16 kirjoitti:
2,3t steg 4 on sama kuin Aeron Steg 4, joten 15T pitäisi riittää siihen, ahdin taitaa kuitenkin alkaa olla jo rajoittava tekijä steg 4:n tapauksessa.
....
Luulen, että ongelma on nimenomaan huohotussysteemin tukkeutumisessa, koska omassani letkut ovat aina olleet hyväkuntoiset ja AUKINAISET.
En minä noista virihommista juuri mitään ymmärrä mutta stcs:n kautta ostin omaani erittäinkin edullisesti uuden 9-5 Aeron ahtimen eli kannattaa varmaan koettaa sitäkin kautta moista ostella.
Itse tyytyisin varmaankin vakiomännillä johonkin steg3:een, eikös steg4 vaadi jo parempaa välijäähyäkin ja mites automaatti suhtautuu siihen steg4:n vääntöön?
Tai kait sitä vääntöä saadaan rajoitetuksi softalla kun softalla.

Voit hyvinkin olla oikeassa tuossa öljyhommassa, vaikka puhaltelisi kovastikin ohi nin tärkeintä että moiset kaasut pääsevät ulos :)
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin