8-VALVE venttiilien paininkupit
8-VALVE venttiilien paininkupit
Olen näistä kupeista kuullut juttua. Ja siis sitä että eivät tykkää isoista kierroksista.
Mutta mites ne sitten hajoo?
Itellä kattelin että on tossa käyttöpelissä ihan sellaset pienet kolo jokaisessa kupissa ja ihan samalla kohtaa. Ei siis aivan keskellä vaan hieman sivussa. Kuppien sivurei-istä jos kattoo niin aivan samalla kohtaa.
Kolot on niin pienet että just silmällä huomaa.
On kyllä ollut autossa kierroksiakin välillä. Täytyy vaan ihmetellä moottorin kestävyyttä. Ja etenkin sitä suunnittelun taitoa että ei moottori hajoa lopulllisesti edes ylikierroksista.
Tämä on mielestäni todella mahtava seikka.
Muuten vieläkin ne paininkupit toimii moitteetta.
ps. Aikaisemmin mulla naputti venttiilit vaikka kuinka olis säätäny. Naputukset katos kun lisäs öljyyn Liqui&Moly molybdeenisulfidi -lisäainetta.
Mutta mites ne sitten hajoo?
Itellä kattelin että on tossa käyttöpelissä ihan sellaset pienet kolo jokaisessa kupissa ja ihan samalla kohtaa. Ei siis aivan keskellä vaan hieman sivussa. Kuppien sivurei-istä jos kattoo niin aivan samalla kohtaa.
Kolot on niin pienet että just silmällä huomaa.
On kyllä ollut autossa kierroksiakin välillä. Täytyy vaan ihmetellä moottorin kestävyyttä. Ja etenkin sitä suunnittelun taitoa että ei moottori hajoa lopulllisesti edes ylikierroksista.
Tämä on mielestäni todella mahtava seikka.
Muuten vieläkin ne paininkupit toimii moitteetta.
ps. Aikaisemmin mulla naputti venttiilit vaikka kuinka olis säätäny. Naputukset katos kun lisäs öljyyn Liqui&Moly molybdeenisulfidi -lisäainetta.
SAAB
Viimeksi muuten ihan koe-mielessä (ja olin vähän päissänikin)
annoin kaasarikoneelle vapaalla vaihteella kaasu pohjassa kenkää kunnes laukesi.Autosta oli putki kokonaisuudessaan irti,pakosarja ja noin metri putkea paikallaan.(juuri ennen ekaa vaimentajaa poikki).Ei kuulunut mitään kilinöitä,sammui vaan pytty kerrallaan.Vieläkin käynnistin moottorilla kone pyörii,muttei lupaakaa.
Keväällä aukasen sen koneen ja katon että mikä siellä poiki.Oli vielä ihan hyväkuntoinen kone n.260 tkm ajettu.kierroksista en osaa sanoa mitään,kiekka mittaria siinä ei ollut.

Keväällä aukasen sen koneen ja katon että mikä siellä poiki.Oli vielä ihan hyväkuntoinen kone n.260 tkm ajettu.kierroksista en osaa sanoa mitään,kiekka mittaria siinä ei ollut.
tomaatti kirjoitti:Viimeksi muuten ihan koe-mielessä (ja olin vähän päissänikin)annoin kaasarikoneelle vapaalla vaihteella kaasu pohjassa kenkää kunnes laukesi.Autosta oli putki kokonaisuudessaan irti,pakosarja ja noin metri putkea paikallaan.(juuri ennen ekaa vaimentajaa poikki).Ei kuulunut mitään kilinöitä,sammui vaan pytty kerrallaan.Vieläkin käynnistin moottorilla kone pyörii,muttei lupaakaa.
Keväällä aukasen sen koneen ja katon että mikä siellä poiki.Oli vielä ihan hyväkuntoinen kone n.260 tkm ajettu.kierroksista en osaa sanoa mitään,kiekka mittaria siinä ei ollut.

Taisi naapurit olla ymmällään,että mitäs fiddua siellä touhutaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Itse hommasin aikoinaan 99 ;n teräksiset paininkupit valuteräksisten tilalle just tuosta syystä että orgikset ei kestä pitemmän päälle kierroksia. Sitä ennen tuurilla aukaisin venakopan ja huomasin että orkis kuppi oli halki ja ei kerennyt mitään vielä hajoon. Kone kiersi ja kiertää vieläkin 7200 rpm ja sitä ne orkikset ei kestä.
Älkää vain kysykö mistä ne uudet teräskupit hommasin. Muistaakseni ruotsista ne tuli ja jonkun silloisen merkkiluokka-Saabistin kautta sain osoitteen. ( 17 v. sitten..) ja kokkolasta se oli muistaakseni. Raahessa ajoi Niemen Pekkakin silloin ko. luokassa.
Älkää vain kysykö mistä ne uudet teräskupit hommasin. Muistaakseni ruotsista ne tuli ja jonkun silloisen merkkiluokka-Saabistin kautta sain osoitteen. ( 17 v. sitten..) ja kokkolasta se oli muistaakseni. Raahessa ajoi Niemen Pekkakin silloin ko. luokassa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
No nyt on konetta avattu ja tällästähän sieltä löytyi.Suppari kirjoitti:tomaatti kirjoitti:Viimeksi muuten ihan koe-mielessä (ja olin vähän päissänikin)annoin kaasarikoneelle vapaalla vaihteella kaasu pohjassa kenkää kunnes laukesi.Autosta oli putki kokonaisuudessaan irti,pakosarja ja noin metri putkea paikallaan.(juuri ennen ekaa vaimentajaa poikki).Ei kuulunut mitään kilinöitä,sammui vaan pytty kerrallaan.Vieläkin käynnistin moottorilla kone pyörii,muttei lupaakaa.
Keväällä aukasen sen koneen ja katon että mikä siellä poiki.Oli vielä ihan hyväkuntoinen kone n.260 tkm ajettu.kierroksista en osaa sanoa mitään,kiekka mittaria siinä ei ollut.
Taisi naapurit olla ymmällään,että mitäs fiddua siellä touhutaan.
http://img489.imageshack.us/img489/8523/im000870ou6.jpg
http://img402.imageshack.us/img402/9901/im000877hy7.jpg
http://img338.imageshack.us/img338/4689/im000878cx7.jpg
Nätistippä on saabin maamoottori antautunu..
Itsellä on käynyt myös mielessä sorvauttaa/koneistuttaa uudet paininkupit tuohon virikanteen kun todennäköisesti ei kierrosalue riitä tuon kannen kanssa
Ei kukaan saattuisi tietämään ketään kuka osaisi moisia paininkuppeja tehdä?

Itsellä on käynyt myös mielessä sorvauttaa/koneistuttaa uudet paininkupit tuohon virikanteen kun todennäköisesti ei kierrosalue riitä tuon kannen kanssa

Ei kukaan saattuisi tietämään ketään kuka osaisi moisia paininkuppeja tehdä?
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
Voisi olla paja tiedossa, ainakin sorvaushommat ovat hyvissä kantimissa. Mikäli oikeanlaista materiaalia saadaan(mitähän sen pitäisi olla?), niin ei pitäisi olla vaikeaa. Vaatii tosin mallikappaleen ja toimitusaika voi olla pitkähkö. Voin tässä joku päivä soittaa ja kysäistä onko mahdollisuuksia.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ns. nuorrutusteräs voisi olla sopivaa, sitkeäkarkaistuna ja pinta nitrattuna. Sekin etu nitrauksessa kuulemma on että valmiiksi oikeaan kokoonsa koneistettua ja hiottua kappaletta ei tarvitse kuumentaa niin suureen lämpötilaan, toisin kuin pintakarkaisussa, että tapahtuisi muodon- ja mittojen muutoksia jonka jälkeen kappaletta täytyisi vielä hioa.G-mies kirjoitti:(mitähän sen pitäisi olla?)
Pintakarkaisussa käydään n.900 asteessa että saadaan pinnan kiderakenne muutettua halutunlaiseksi, kun taas nitraamisessa pysytellään n.550 asteessa jossa pinta typetetään kaasulla uunissa.
Nämä tiedot ovat kouluajoilta ja luettuja muutenvaan, sekä haastattelutuloksia kaverilta jonka firma valmistaa hammaspyöriä, eli korjatkaa jos korjattavaa on

Pystyykö tämä kaveri tekemään myös yksityisille noita kaasutypetyksiä/nitrauksia?Minuteman kirjoitti: nitraamisessa pysytellään n.550 asteessa jossa pinta typetetään kaasulla uunissa.
Täällä pohjanmaalla Vaasassa yksi paikka johon melko vaikea saada pikkukikkareita.
Tarvetta monesti olisi....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814