8-VALVE venttiilien paininkupit

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
kimmoisa
"Hölösuu"
Viestit: 1091
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:15
Paikkakunta: Suomi-Finland

8-VALVE venttiilien paininkupit

Viesti Kirjoittaja kimmoisa »

Olen näistä kupeista kuullut juttua. Ja siis sitä että eivät tykkää isoista kierroksista.

Mutta mites ne sitten hajoo?

Itellä kattelin että on tossa käyttöpelissä ihan sellaset pienet kolo jokaisessa kupissa ja ihan samalla kohtaa. Ei siis aivan keskellä vaan hieman sivussa. Kuppien sivurei-istä jos kattoo niin aivan samalla kohtaa.

Kolot on niin pienet että just silmällä huomaa.

On kyllä ollut autossa kierroksiakin välillä. Täytyy vaan ihmetellä moottorin kestävyyttä. Ja etenkin sitä suunnittelun taitoa että ei moottori hajoa lopulllisesti edes ylikierroksista.

Tämä on mielestäni todella mahtava seikka.

Muuten vieläkin ne paininkupit toimii moitteetta.

ps. Aikaisemmin mulla naputti venttiilit vaikka kuinka olis säätäny. Naputukset katos kun lisäs öljyyn Liqui&Moly molybdeenisulfidi -lisäainetta.
SAAB
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Viimeksi muuten ihan koe-mielessä (ja olin vähän päissänikin) :oops: annoin kaasarikoneelle vapaalla vaihteella kaasu pohjassa kenkää kunnes laukesi.Autosta oli putki kokonaisuudessaan irti,pakosarja ja noin metri putkea paikallaan.(juuri ennen ekaa vaimentajaa poikki).Ei kuulunut mitään kilinöitä,sammui vaan pytty kerrallaan.Vieläkin käynnistin moottorilla kone pyörii,muttei lupaakaa.
Keväällä aukasen sen koneen ja katon että mikä siellä poiki.Oli vielä ihan hyväkuntoinen kone n.260 tkm ajettu.kierroksista en osaa sanoa mitään,kiekka mittaria siinä ei ollut.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

tomaatti kirjoitti:Viimeksi muuten ihan koe-mielessä (ja olin vähän päissänikin) :oops: annoin kaasarikoneelle vapaalla vaihteella kaasu pohjassa kenkää kunnes laukesi.Autosta oli putki kokonaisuudessaan irti,pakosarja ja noin metri putkea paikallaan.(juuri ennen ekaa vaimentajaa poikki).Ei kuulunut mitään kilinöitä,sammui vaan pytty kerrallaan.Vieläkin käynnistin moottorilla kone pyörii,muttei lupaakaa.
Keväällä aukasen sen koneen ja katon että mikä siellä poiki.Oli vielä ihan hyväkuntoinen kone n.260 tkm ajettu.kierroksista en osaa sanoa mitään,kiekka mittaria siinä ei ollut.
:D
Taisi naapurit olla ymmällään,että mitäs fiddua siellä touhutaan.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Mökillä olin.Mutta kyllähän se järvi tunnetusti kantaa ääntä pitkällekin.. :wink:
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin ne paininkupit siis ihan halkeavat tuusanpasksi....
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
toms
"Hölösuu"
Viestit: 1245
Liittynyt: Ma Elo 09, 2004 12:53
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja toms »

Itse hommasin aikoinaan 99 ;n teräksiset paininkupit valuteräksisten tilalle just tuosta syystä että orgikset ei kestä pitemmän päälle kierroksia. Sitä ennen tuurilla aukaisin venakopan ja huomasin että orkis kuppi oli halki ja ei kerennyt mitään vielä hajoon. Kone kiersi ja kiertää vieläkin 7200 rpm ja sitä ne orkikset ei kestä.
Älkää vain kysykö mistä ne uudet teräskupit hommasin. Muistaakseni ruotsista ne tuli ja jonkun silloisen merkkiluokka-Saabistin kautta sain osoitteen. ( 17 v. sitten..) ja kokkolasta se oli muistaakseni. Raahessa ajoi Niemen Pekkakin silloin ko. luokassa.
----900 Tbo 16v,3D,-90-EK- ex ap-nikkola- 200 tkm , tallin lämmössä--
----900 is 8v, 2D,-87 -KR- 600 tkm ---
---- 99 EMS,2D,-76 -KR, matala ja nopea jo yli 20v, tallin lämmössä....
Jäsen 147
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Semmoset ku toms:illa on,vois olla hyvät.Kai tuollaset sais teetettyäkin johonkin sikahintaan?
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Suppari kirjoitti:
tomaatti kirjoitti:Viimeksi muuten ihan koe-mielessä (ja olin vähän päissänikin) :oops: annoin kaasarikoneelle vapaalla vaihteella kaasu pohjassa kenkää kunnes laukesi.Autosta oli putki kokonaisuudessaan irti,pakosarja ja noin metri putkea paikallaan.(juuri ennen ekaa vaimentajaa poikki).Ei kuulunut mitään kilinöitä,sammui vaan pytty kerrallaan.Vieläkin käynnistin moottorilla kone pyörii,muttei lupaakaa.
Keväällä aukasen sen koneen ja katon että mikä siellä poiki.Oli vielä ihan hyväkuntoinen kone n.260 tkm ajettu.kierroksista en osaa sanoa mitään,kiekka mittaria siinä ei ollut.
:D
Taisi naapurit olla ymmällään,että mitäs fiddua siellä touhutaan.
No nyt on konetta avattu ja tällästähän sieltä löytyi.

http://img489.imageshack.us/img489/8523/im000870ou6.jpg
http://img402.imageshack.us/img402/9901/im000877hy7.jpg
http://img338.imageshack.us/img338/4689/im000878cx7.jpg
JL
"Aero"
Viestit: 474
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 16:31
Paikkakunta: Rantasalmi

Viesti Kirjoittaja JL »

Nätistippä on saabin maamoottori antautunu.. :D

Itsellä on käynyt myös mielessä sorvauttaa/koneistuttaa uudet paininkupit tuohon virikanteen kun todennäköisesti ei kierrosalue riitä tuon kannen kanssa :roll:

Ei kukaan saattuisi tietämään ketään kuka osaisi moisia paininkuppeja tehdä?
-Jouni Lappalainen- #2795-
Boxer KA -97, 900i/T8 4d -88, Audi 100 2.2Tic Quattro
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Voisi olla paja tiedossa, ainakin sorvaushommat ovat hyvissä kantimissa. Mikäli oikeanlaista materiaalia saadaan(mitähän sen pitäisi olla?), niin ei pitäisi olla vaikeaa. Vaatii tosin mallikappaleen ja toimitusaika voi olla pitkähkö. Voin tässä joku päivä soittaa ja kysäistä onko mahdollisuuksia.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

G-mies kirjoitti:(mitähän sen pitäisi olla?)
Ns. nuorrutusteräs voisi olla sopivaa, sitkeäkarkaistuna ja pinta nitrattuna. Sekin etu nitrauksessa kuulemma on että valmiiksi oikeaan kokoonsa koneistettua ja hiottua kappaletta ei tarvitse kuumentaa niin suureen lämpötilaan, toisin kuin pintakarkaisussa, että tapahtuisi muodon- ja mittojen muutoksia jonka jälkeen kappaletta täytyisi vielä hioa.

Pintakarkaisussa käydään n.900 asteessa että saadaan pinnan kiderakenne muutettua halutunlaiseksi, kun taas nitraamisessa pysytellään n.550 asteessa jossa pinta typetetään kaasulla uunissa.

Nämä tiedot ovat kouluajoilta ja luettuja muutenvaan, sekä haastattelutuloksia kaverilta jonka firma valmistaa hammaspyöriä, eli korjatkaa jos korjattavaa on :roll:
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Minuteman kirjoitti: Nämä tiedot ovat kouluajoilta ja luettuja muutenvaan, sekä haastattelutuloksia kaverilta jonka firma valmistaa hammaspyöriä, eli korjatkaa jos korjattavaa on :roll:
OT: onko kaverisi töissä SSF-pyörässä ? :)
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei ole, vaan tällä kaverilla on oma yritys, vuosikymmeniä toiminut perheyritys tässä Mansesterin tienoilla, ja laajemminkin.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Minuteman kirjoitti: nitraamisessa pysytellään n.550 asteessa jossa pinta typetetään kaasulla uunissa.
Pystyykö tämä kaveri tekemään myös yksityisille noita kaasutypetyksiä/nitrauksia?
Täällä pohjanmaalla Vaasassa yksi paikka johon melko vaikea saada pikkukikkareita.
Tarvetta monesti olisi....
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Vieraalla eli alihankkijalla tämä teettää pinta- ja lämpökäsittelyt. Täytyy kuulustella tarkemmin kun tapaa, olisi tarkoitus sorvauttaa pari kestävämpää hihnarullaa tuohon Tonttuun.
Vastaa Viestiin