og900 moottorin hydrauliset tukikumit?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

og900 moottorin hydrauliset tukikumit?

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Alkoi ihan itseänikin ahdistamaan että mitä käytännössä tarkoittaa kun sanotaan että moottorin tukikumit ovat hydrauliset? Siis mitä ihmeellistä niissä silloin on?

Ja jos en välitä värinöistä tms. niin voinko korvata esim. etummaisen tukikumin jollain omalla tekeleellä joka ei jousta niin paljon kuin vakio tukikumi. Tiukemmat moottorin ripustukset auttaisivat kuulemma etupyörien hyppimiseen sutimistilanteessa.

-John
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Entäs jos korvaat sen hydraulisen vanhemman mallisella vakiolla? Vai lieneekö tuolla hydraulisella haettu jotain muutakin kuin pelkkää mukavuutta?
Tiukemmat moottorin ripustukset auttaisivat kuulemma etupyörien hyppimiseen sutimistilanteessa.
Ei kai Johnilla ole raskas kaasujalka, niinkuin minulla? :lol:
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Myrkky kirjoitti:Entäs jos korvaat sen hydraulisen vanhemman mallisella vakiolla? Vai lieneekö tuolla hydraulisella haettu jotain muutakin kuin pelkkää mukavuutta?
No kun se vanhempikin tuppaa olemaan liian löysä mun mielestä... Tosin oon kuullut että jotkut on laittanu super epoxyä ja kuminpaloja lisää siihen alkuperäiseen vanhanmalliseen ja se on jäykistynyt mukavasti.

Ei kai Johnilla ole raskas kaasujalka, niinkuin minulla? :lol:
Heh, pois se minusta... ööö... ne tukikumit on varmaan niin kuluneet... tai sitten ei... :twisted:

-John
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

en älyä.

Viesti Kirjoittaja johniemi »

Niin vielä siis kaksi kysymystä;

Jäi vähän auki että mitä tuo "hydraulinen tukikumi" oikeasti tarkoittaa? Siis mitä hydraulista siinä on...? En älyä. Sehän on vaan kuminpalanen...vai?

Toinen asia, voiko nuo hydrauliset tukikumit korvata vanhemman mallisilla? Etukiinnikkeen tiedän, siihen pitää vaihtaa se ensiövedon kotelo, mutta entä ne taimmaiset kiinnikkeet, onnistuuko niin että otan ne hydrauliset pois ja tökkään vanhemman malliset kiinnikkeet sisään? Eli; onko tukien muut kiinnitykset samanlaiset sekä vanhassa että uudessa (hydr.) mallissa?

Sain nimittäin nyt vähän infoa noiden vanhemman mallisten tukikumien jäykistämisestä, ja ajattelin että ostan sarjan noita vanhanmallisia, jäykistän ne, ja laitan paikalleen... Tai sitten en. Kun nyt joku vaan kertoisi että mitä eroa noilla hydraulisilla ja vanhoilla tukikumilla on niin tietäisin että voiko saman projektin tehdä noille hydraulisille tukikumeille.

Niin siis se vanhemman mallisen kumin fixaus menee niin yksinkertaisesti että tungetaan jokainen rako täyteen kumia, esim. vanhaa jäähdyttimen letkua ja liimataan viimeisetkin raot umpeen kontaktiliimalla. Eli siis kaikki "tyhjä" tila tukitaan joko kumilla tai joustavalla massalla (liima). Näin siitä tulee jämäkämpi. No, onnistuuko tuo niille hydraulisille tukikumeillekin vai onko ne niin paljon erilaiset kun noi vanhan malliset?

Jos ei näin pitkällä kirjoituksella saa vastausta kysymykseen "mitä ihmeellistä on hydraulisissa tukikumeissa" niin sitten en enää kysy :)

-John
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11628
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei taida hydraulitukikumien jäykistäminen yhtä triviaalia kuin perinteisten, kun sitä jäykistysainetta pitäisi saada työnnettyä öljyn tilalle kammioihin.

Linkin takana selostus kirjasta Saab 900 Muoto ja toiminta 1992.
http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/122_2237_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
johniemi
"Aero"
Viestit: 342
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 12:44
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja johniemi »

No niin! Kiitos! Nyt älysin millaiset ne ovat. Suurkiitos!

Vielä vaan jää kysymys, ovatko taaimmaisten hydraulisten ja ei-hydraulisten kumityynyjen kiinnikkeet samanlaiset, eli onnistuuko hydraulisten vaihto vanhempiin ilman peltitöitä, eli kiinnikepaikkojen muokkausta.

-John
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7684
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Kun mä kyselin i16:sen vaihtoo i8:n tilalle niin sanottiin että ainakin oikea takakorvake pitää ottaa kokonaisuudessaan 16-tappisesta.

Oiskos jollain vinkkiä miten tsekataan koska noi hydrauliset kumit on vaihtopisteessä?
Jotenkin vaan tuntuu että vaihdekeppi liikuskelee vähän levottomasti ajossa...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Hydraulituista

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

Onko joku päässyt vertaamaan eri varaosaliikkeiden tarjoamia hydraulisia moottoritukia? Townsendin sivustoilla mainitaan, että halvemmissa tuissa ei ole jotain lisäsuojaa/osaa, mitä kalliimmissa.. Luonnollisesti tulee mieleen, että onko Motonetin tarjoama osa yhtä hyvä kuin Saab-alkup. -osa?
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Re: Hydraulituista

Viesti Kirjoittaja salomi »

petteri75 kirjoitti:Luonnollisesti tulee mieleen, että onko Motonetin tarjoama osa yhtä hyvä kuin Saab-alkup. -osa?
Tuo kiinnostaisi minuakin. Kellään kokemusta asiasta?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1118
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Koriin ei tarvi tehä mitään jos haluaa vaihtaa hydrauliset umpikumi-mallisiksi. Sen sijaan moottorin jalat/tuet täytyy vaihtaa molemmin puolin, ovat sen verran erilaiset.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
salomi
"Ruisku"
Viestit: 131
Liittynyt: La Joulu 18, 2004 22:27
Paikkakunta: Kankaanpää

Viesti Kirjoittaja salomi »

Kävin hakemassa Tampereen Motosta etummaisen hydraulitukikumin. Siellä olikin sopivasti muuttoalena -10% kaikista hyllyillä olevista osista. Vaihto oli jotakuinkin simppeli homma. Uusi osa vastasi ainakin ulkonäöltään täysin vanhaa, paitsi että vanha oli täysin irtopoikkihaljennut. Mutta minkä ihmeen takia pohjapanssarin takimmaisissa pulteissa pitää olla kuuskolokanta. Kuskinpuolen pulttia ei mahdu normi kuuskoloavaimella pitämään hanttiin ollenkaan. Samalla tuli kyllä todettua, että pohjapanssari on todella tarkoitettu kestämään koviakin iskuja. Eikä ruostu.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Vastaa Viestiin