og900 moottorin hydrauliset tukikumit?
og900 moottorin hydrauliset tukikumit?
Alkoi ihan itseänikin ahdistamaan että mitä käytännössä tarkoittaa kun sanotaan että moottorin tukikumit ovat hydrauliset? Siis mitä ihmeellistä niissä silloin on?
Ja jos en välitä värinöistä tms. niin voinko korvata esim. etummaisen tukikumin jollain omalla tekeleellä joka ei jousta niin paljon kuin vakio tukikumi. Tiukemmat moottorin ripustukset auttaisivat kuulemma etupyörien hyppimiseen sutimistilanteessa.
-John
Ja jos en välitä värinöistä tms. niin voinko korvata esim. etummaisen tukikumin jollain omalla tekeleellä joka ei jousta niin paljon kuin vakio tukikumi. Tiukemmat moottorin ripustukset auttaisivat kuulemma etupyörien hyppimiseen sutimistilanteessa.
-John
Entäs jos korvaat sen hydraulisen vanhemman mallisella vakiolla? Vai lieneekö tuolla hydraulisella haettu jotain muutakin kuin pelkkää mukavuutta?

Ei kai Johnilla ole raskas kaasujalka, niinkuin minulla?Tiukemmat moottorin ripustukset auttaisivat kuulemma etupyörien hyppimiseen sutimistilanteessa.

90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
No kun se vanhempikin tuppaa olemaan liian löysä mun mielestä... Tosin oon kuullut että jotkut on laittanu super epoxyä ja kuminpaloja lisää siihen alkuperäiseen vanhanmalliseen ja se on jäykistynyt mukavasti.Myrkky kirjoitti:Entäs jos korvaat sen hydraulisen vanhemman mallisella vakiolla? Vai lieneekö tuolla hydraulisella haettu jotain muutakin kuin pelkkää mukavuutta?
Heh, pois se minusta... ööö... ne tukikumit on varmaan niin kuluneet... tai sitten ei...Ei kai Johnilla ole raskas kaasujalka, niinkuin minulla?

-John
en älyä.
Niin vielä siis kaksi kysymystä;
Jäi vähän auki että mitä tuo "hydraulinen tukikumi" oikeasti tarkoittaa? Siis mitä hydraulista siinä on...? En älyä. Sehän on vaan kuminpalanen...vai?
Toinen asia, voiko nuo hydrauliset tukikumit korvata vanhemman mallisilla? Etukiinnikkeen tiedän, siihen pitää vaihtaa se ensiövedon kotelo, mutta entä ne taimmaiset kiinnikkeet, onnistuuko niin että otan ne hydrauliset pois ja tökkään vanhemman malliset kiinnikkeet sisään? Eli; onko tukien muut kiinnitykset samanlaiset sekä vanhassa että uudessa (hydr.) mallissa?
Sain nimittäin nyt vähän infoa noiden vanhemman mallisten tukikumien jäykistämisestä, ja ajattelin että ostan sarjan noita vanhanmallisia, jäykistän ne, ja laitan paikalleen... Tai sitten en. Kun nyt joku vaan kertoisi että mitä eroa noilla hydraulisilla ja vanhoilla tukikumilla on niin tietäisin että voiko saman projektin tehdä noille hydraulisille tukikumeille.
Niin siis se vanhemman mallisen kumin fixaus menee niin yksinkertaisesti että tungetaan jokainen rako täyteen kumia, esim. vanhaa jäähdyttimen letkua ja liimataan viimeisetkin raot umpeen kontaktiliimalla. Eli siis kaikki "tyhjä" tila tukitaan joko kumilla tai joustavalla massalla (liima). Näin siitä tulee jämäkämpi. No, onnistuuko tuo niille hydraulisille tukikumeillekin vai onko ne niin paljon erilaiset kun noi vanhan malliset?
Jos ei näin pitkällä kirjoituksella saa vastausta kysymykseen "mitä ihmeellistä on hydraulisissa tukikumeissa" niin sitten en enää kysy
-John
Jäi vähän auki että mitä tuo "hydraulinen tukikumi" oikeasti tarkoittaa? Siis mitä hydraulista siinä on...? En älyä. Sehän on vaan kuminpalanen...vai?
Toinen asia, voiko nuo hydrauliset tukikumit korvata vanhemman mallisilla? Etukiinnikkeen tiedän, siihen pitää vaihtaa se ensiövedon kotelo, mutta entä ne taimmaiset kiinnikkeet, onnistuuko niin että otan ne hydrauliset pois ja tökkään vanhemman malliset kiinnikkeet sisään? Eli; onko tukien muut kiinnitykset samanlaiset sekä vanhassa että uudessa (hydr.) mallissa?
Sain nimittäin nyt vähän infoa noiden vanhemman mallisten tukikumien jäykistämisestä, ja ajattelin että ostan sarjan noita vanhanmallisia, jäykistän ne, ja laitan paikalleen... Tai sitten en. Kun nyt joku vaan kertoisi että mitä eroa noilla hydraulisilla ja vanhoilla tukikumilla on niin tietäisin että voiko saman projektin tehdä noille hydraulisille tukikumeille.
Niin siis se vanhemman mallisen kumin fixaus menee niin yksinkertaisesti että tungetaan jokainen rako täyteen kumia, esim. vanhaa jäähdyttimen letkua ja liimataan viimeisetkin raot umpeen kontaktiliimalla. Eli siis kaikki "tyhjä" tila tukitaan joko kumilla tai joustavalla massalla (liima). Näin siitä tulee jämäkämpi. No, onnistuuko tuo niille hydraulisille tukikumeillekin vai onko ne niin paljon erilaiset kun noi vanhan malliset?
Jos ei näin pitkällä kirjoituksella saa vastausta kysymykseen "mitä ihmeellistä on hydraulisissa tukikumeissa" niin sitten en enää kysy

-John
Ei taida hydraulitukikumien jäykistäminen yhtä triviaalia kuin perinteisten, kun sitä jäykistysainetta pitäisi saada työnnettyä öljyn tilalle kammioihin.
Linkin takana selostus kirjasta Saab 900 Muoto ja toiminta 1992.
http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/122_2237_1.JPG
Linkin takana selostus kirjasta Saab 900 Muoto ja toiminta 1992.
http://www.hut.fi/~jus/saab/9000/uudet/122_2237_1.JPG
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kun mä kyselin i16:sen vaihtoo i8:n tilalle niin sanottiin että ainakin oikea takakorvake pitää ottaa kokonaisuudessaan 16-tappisesta.
Oiskos jollain vinkkiä miten tsekataan koska noi hydrauliset kumit on vaihtopisteessä?
Jotenkin vaan tuntuu että vaihdekeppi liikuskelee vähän levottomasti ajossa...
Oiskos jollain vinkkiä miten tsekataan koska noi hydrauliset kumit on vaihtopisteessä?
Jotenkin vaan tuntuu että vaihdekeppi liikuskelee vähän levottomasti ajossa...
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Hydraulituista
Onko joku päässyt vertaamaan eri varaosaliikkeiden tarjoamia hydraulisia moottoritukia? Townsendin sivustoilla mainitaan, että halvemmissa tuissa ei ole jotain lisäsuojaa/osaa, mitä kalliimmissa.. Luonnollisesti tulee mieleen, että onko Motonetin tarjoama osa yhtä hyvä kuin Saab-alkup. -osa?
Re: Hydraulituista
Tuo kiinnostaisi minuakin. Kellään kokemusta asiasta?petteri75 kirjoitti:Luonnollisesti tulee mieleen, että onko Motonetin tarjoama osa yhtä hyvä kuin Saab-alkup. -osa?
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
Kävin hakemassa Tampereen Motosta etummaisen hydraulitukikumin. Siellä olikin sopivasti muuttoalena -10% kaikista hyllyillä olevista osista. Vaihto oli jotakuinkin simppeli homma. Uusi osa vastasi ainakin ulkonäöltään täysin vanhaa, paitsi että vanha oli täysin irtopoikkihaljennut. Mutta minkä ihmeen takia pohjapanssarin takimmaisissa pulteissa pitää olla kuuskolokanta. Kuskinpuolen pulttia ei mahdu normi kuuskoloavaimella pitämään hanttiin ollenkaan. Samalla tuli kyllä todettua, että pohjapanssari on todella tarkoitettu kestämään koviakin iskuja. Eikä ruostu.
#1633
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm
900 i16 -90 (ex poliisiauto) 392 tkm, 900 CD T16 -85 (ex maaherra-auto) 494 tkm, 9-3t -10 Biopower 104 tkm