"Virityksiä" ja huomiota

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Ompa melko härskisti painetta, toivottavasti ei tule mäntäpistiäinen & toverit kylään, kuhan ei nakuta niin kaikki on ok... Uskaltaisin silti veikata että laihalle menee.
janii
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 16, 2006 01:58
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja janii »

mites porukoilla on turbo kestäny paineitten noston myötä?
itellä 2.3t vm:91 lastutettu paineet max:1.6 bar.
nyt on kaks turboo antautunu parin kuukauden sisällä.
-hullu-
9000 cd 2.3T vm:91
tema
"Hirsch"
Viestit: 824
Liittynyt: To Heinä 10, 2003 19:11
Paikkakunta: Turku/Vaasa

Viesti Kirjoittaja tema »

Ihan käyttöautona pidan satkua niin ei ole tarvinnut leikkiä "oikeasti" isoilla tehoilla. Sen verran on kuitenkin tullut todettua ihan aikuisten oikeasti :), että Saabin turbo suorastaan huutaa hiukan lisää painetta. Kulkua ja tunnetta tulee lisää. Sen jälkeen onkin kuitenkin maltettava mieli ja sivuutettava järjettömät ylipaineet. Kulku ei juurikaan lisäännyt, mutta kuluminen ja vauriot kylläkin.

Rautapalikoiden päivitys ja maltillisemmat ahdot on ollut x^n kertaa miellyttävämpi kokemus. Todellisen suorityskyvyn ei ainakaan huonontuessa. Pelkkä lastu/bleedi-tie on kuitenkin aika nopeasti kuljettu loppuun.

Jos saanen (?) lainata Aksun empiiristä tietoa LH:n bensalastusta niin kerrottakoon, että se rikastaa seosta, mutta maksimi tuotto on ennallaan. Eli sen mitä suuttimet antaa myöden. Toisin sanoin senkin hyöty on kyseenalainen.
Teemu Malinen
Outback XT -05
ex: 900GLs automatic -84
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

janii kirjoitti:mites porukoilla on turbo kestäny paineitten noston myötä?
itellä 2.3t vm:91 lastutettu paineet max:1.6 bar.
nyt on kaks turboo antautunu parin kuukauden sisällä.
Eikö moinen kokemus opettanut että jossain muualla se vika on, kyllä ne ahtimet kestää kun laittaa oikean kokoisen. Onhan se selvä että ainakaan vakioahdin ei kestä työnnättää 1.6 baria, eikä siinä todellakaan ole _MITÄÄN_ järkeä. :?
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

tema kirjoitti: Jos saanen (?) lainata Aksun empiiristä tietoa LH:n bensalastusta niin kerrottakoon, että se rikastaa seosta, mutta maksimi tuotto on ennallaan. Eli sen mitä suuttimet antaa myöden. Toisin sanoin senkin hyöty on kyseenalainen.
Toki saat. :) Tosiaan itellä oli vakiosuuttimet rajoille ajettuna ja tietyn kierrosluvun jälkeen pätkähti laihalle aina. Virilastulla kävi ennen tätä rpm raakasti rikkaammalla mutta samassa kohti meni ihan samalla lailla laihalle. Jne. Ei mopolla mahottomia siis.
Aki Peltola #1132
janii
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 16, 2006 01:58
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja janii »

Zebe kirjoitti:
janii kirjoitti:mites porukoilla on turbo kestäny paineitten noston myötä?
itellä 2.3t vm:91 lastutettu paineet max:1.6 bar.
nyt on kaks turboo antautunu parin kuukauden sisällä.
Eikö moinen kokemus opettanut että jossain muualla se vika on, kyllä ne ahtimet kestää kun laittaa oikean kokoisen. Onhan se selvä että ainakaan vakioahdin ei kestä työnnättää 1.6 baria, eikä siinä todellakaan ole _MITÄÄN_ järkeä. :?
tiedossa oli ettei t25:tosen päätylevyt kestä tommosia paineita mut kivaa oli niin kauan kuin kesti :lol:
onks tietoo et miten paljon paineita t03 kestää?
-hullu-
9000 cd 2.3T vm:91
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei se ole sen kummempi t03:ssakaan ellei ole 360ast levy. Sillä saa kyllä painetta mutta se edellyttää että siitä on hyötyä kunhan muut osat on paineen mukaiset... Tosin ei 360 mahottomia ota mutta kuitenkin.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
janii
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 16, 2006 01:58
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja janii »

mites tommonen mitsun td04 sopii t25:tosen tilalle?uusi ahdin hinta 690e
-hullu-
9000 cd 2.3T vm:91
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

janii kirjoitti:mites tommonen mitsun td04 sopii t25:tosen tilalle?uusi ahdin hinta 690e
Mulla on sellane menossa paikalleen ennen kesää (siis on jo valmiina tallissa paketti). Mutta T03 pakosarjalla se onnistuu paremmin kuin tuolla pikkusella t25:n sarjalla. Aeron mitsu taitaa mennä suoraan tuohon t25:n sarjaan mutta vollen ei (reilusti isompi sisään meno aukko).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
janii
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 16, 2006 01:58
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja janii »

joo,tommosen aeron ahdinta mulle kaupattiinkin.sanottiin että dp:n laippa pitäs vaihtaa ja ehkä oljyn/veden liittimet.
-hullu-
9000 cd 2.3T vm:91
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Voisin sanoa että en usko että on ollut pienellä vakioturbolla hirveän kivaa noilla paineilla :D

Isompi ahdin vaan tilalle jos tehoa meinaa, (T03 ei ole iso, pikkuturbohan sekin on vielä ja taaskaan ei ole järkeä työntää niitä hirviöpaineita). Kun isommalla ahtimella ei tarvitse käyttää suuria ahtopaineita, että saadaan tuotto vastaavaksi kun sen vakiotulpan 1.6bar.

"onks tietoo et miten paljon paineita t03 kestää?" Ei paljon painetta tarkoita suurta tehoa, eri asia on mitenkä paljon sitä ilmaa siellä liikkuu. :wink:
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Niin siis T03:sesta ei voi puhua minään tiettynä puhaltimena kun niitä on "miljoonaa" eri kokoa ja mallia ja yhdistelmää!

T25 on aika yksi selitteinen kuten myös gt17 (toki näissäkin variantteja mutta vähemmän kuin T03:ssa).

Sama yleistys ei toimi myöskään mitsun kohdalla! vaikka puhuttais esim -16G tai -15G tai -18T aina pitää tietää mistä kyseinen on peräisin ja vielä mielummin A/R ja siipi koot niin pääsee etes hieman kartalle.

Sorry! mutta hieman ärsyttää kun immeeset törisee T03:sta ihan ku se olis joku tietty koko (noita on näissä armoitetuissa saapukoissakin useampaa kokoa).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3724
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

Mitkä ovat tarkat speksit tuosta tonnareiden TO3:sta, omassa -89 cc tonnarissa oli vaihdettu T25 mikä korjattuna kesti n. 30tkm 1.5 bar huippupaineilla.(nakutti niin pirusti, modatulla m-boksilla)

Hitto kun ei n. 6v. sitten ei tiennyt, noista vehkeistä mitään :lol:(ahtoja helvetisti vakio kaluilla)nykytietämyksellä/rahalla tollaisen saisi kulkemaan aika helposti kohtuu hyvin. :oops: 8)
Saab 9-3 TTID Vector 2008
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

olen samaa mieltä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Zebe kirjoitti:Voisin sanoa että en usko että on ollut pienellä vakioturbolla hirveän kivaa noilla paineilla :D

Isompi ahdin vaan tilalle jos tehoa meinaa, (T03 ei ole iso, pikkuturbohan sekin on vielä ja taaskaan ei ole järkeä työntää niitä hirviöpaineita). Kun isommalla ahtimella ei tarvitse käyttää suuria ahtopaineita, että saadaan tuotto vastaavaksi kun sen vakiotulpan 1.6bar.

"onks tietoo et miten paljon paineita t03 kestää?" Ei paljon painetta tarkoita suurta tehoa, eri asia on mitenkä paljon sitä ilmaa siellä liikkuu. :wink:
Alunperin oli 1.3bar paineet T25 ja nyt on samat paineet 9-5 aeron Mitsulla (T15, 5:en pakopesällä) ja väitän vedon olevan tasaisempaa ja rajumpaa. Asiaan saattaa vaikuttaa myös hukkaprtin väsyminen T25:lla ja se että Mitsu jaksaa pitää 1.3bar ahdot maksimikierroksille saakka. Pitää vain olla pikkuisen varovainen tuon kanssa, koska boksia ei ole muutettu turbon vaihdon yhteydessä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Zebe
"Viggen"
Viestit: 632
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 21:58
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Zebe »

Ja tietysti sen Aeron mitsun tuotto on suurempi, koska kyseessä on suurempi puhallin. Joten veto on varmasti rajumpaa ja tasaista loppuun saakka, koska ahdin pystyy pitämään paineet kierroksilla, jota taas pieni ahdin ei kykene tekemään. :)

Frostgrey Tonnarin T03:n mitat ovat seuraavanlaiset:

Imu 40mm ja pako 48mm. Pakopesän A/R on .48 ja kompressoripesän A/R .42 ja riittää noin 250hp.
Vastaa Viestiin