V4 nokka-akseli?

Wanhojen Saabien oma alue. Mallivuodet 1950-1980.
Vastaa Viestiin
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Kävin ottamassa kuvan tallilla vakio kannentiivisteestä ja 95 mm:n liekkirengastiivisteestä. Sylinterin ja vesitilojen välinen tiivistekaistale ON ohut ja itse laitoin aikanaan liekkirengaslohkossa punaista silikoonia tiivistyksen varmistamiseksi.

Kuva
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Nyt passaa kuplan jouset alkuperäisiin retainereihin ja keskittyy myös alapäähän.Alunperinhän ei ainakaan bugpackin jouset istu kumpiinkaan.Eniten puolsi tässä se,että kuplaan saa paljon eri jousia,ja ovat myös halpoja.

Jousipaineita ilmoittelen kun kannet ovat nipussa.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Mikael
"Kaasari"
Viestit: 26
Liittynyt: Pe Marras 04, 2005 15:49
Paikkakunta: Kavala

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Suppari kirjoitti:Nyt passaa kuplan jouset alkuperäisiin retainereihin ja keskittyy myös alapäähän.Alunperinhän ei ainakaan bugpackin jouset istu kumpiinkaan.Eniten puolsi tässä se,että kuplaan saa paljon eri jousia,ja ovat myös halpoja.

Jousipaineita ilmoittelen kun kannet ovat nipussa.
Mielenkiintoista. Mitä tartti modata ja paljonko? Olis kanssa jousien päivitys tarpeen.
#1174
95 -77 V6 kesä, 96 -64, 93b -58, 9-5 2.2 -03
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Kansien puolelta joutuu ottamaan tavaraa pois.Alkuperäisten jousien sisähalkaisija on 25mm ja ainakin ne mun bugpackin kuplajouset on 23,5

Myös yläjousilautasista joutuu ottamaan tavaraa,että passaa niihin.

Jos asustelet jossakin turun lähistöllä,niin täällä onnistuu alapäiden modaus harrastajaystävälliseen hintaan.Retainerit kannattaa viedä sorvarille,tai ostaa kuplan cromot.Siitä en tiedä että käykö kuplan retainerit alkuperäisiin venoihin,mutta varmasti saa sopimaan.

Edit.Kuvat

Vanha modaamaton
http://i135.photobucket.com/albums/q156 ... 170031.jpg

Uusi modattu kuplanjousille

http://i135.photobucket.com/albums/q156 ... 170030.jpg
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Ja gtmotorin viimeinen hinta on akselinhionnalle 83eur+toimituskulut.Ei kallista.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
wilerdo
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Tammi 14, 2007 23:02
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja wilerdo »

mimmossia nokkia asteilta ja nostoilta on ae 5e ja ae 5b
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

wilerdo kirjoitti:mimmossia nokkia asteilta ja nostoilta on ae 5e ja ae 5b
Hopo laittoi sivulle 3 alla olevat tiedot. Ae 5b on sit se perinteinen 7.6 rallinokka 7.6 mm:n nostolla (asteet oli jotain kolmen sadan paikkeilla) ja tuosta toisesta ei ole havaintoa. Jos numeroinnista pitäisi sanoa ae 5e:n kohdalla, niin sehän saattais olla jopa 8.3:sta kireempi. Soita sinne GT Motorssiin ja kysy. Numero on GT Motor:iin on 09-550917.

7,2 = AE 5B2 = GT 5B2
7,6 = AE 5B = GT 5B
7,9 = AE 5B1 = GT 5B1
8,3 = AE 5C = GT 5C
Viimeksi muokannut KeijoAnnikki, Ma Tammi 22, 2007 23:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti:7.6 rallinokka 7.6 mm:n nostolla (asteet oli jotain kolmen sadan paikkeilla)
Mistä tämä tieto on kotoisin?Olen tuota pitkään jo ihmetellyt,että pirun pieniä ovat nostoltaan jos tuo mallimerkintä kertoisi siitä?

En tiedä itsekkään mistä nuo mallimerkinnät tulee,mutta useista internetin luotettavista(?) tietolähteistä luettuna nuo eivät kerro mitään akselin nostoista tai muista?
The camshaft type 7.6 gives a valve lift of 10.9 - 11.50 mm, depending upon manufacturing differences in the rocker arms, etc. When the lift caused by wear has decreased 0.008" (0.2 mm), the power loss is significant and the camshaft and the valve lifters should be replaced.
Edittiä:Mun nokka lähtee GT:ltä huomenna kotiopäin,pyysin siihen nokan speksit eli viimeistään keskiviikkona selvinnee..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Vakionenu nostaa 6,49mm,eli onhan tuo 7,6 jo huimasti enempi.
96 -73
96 -76 vuorotteluvapaalla
96 -75 kustom
96 -76
PeTorace
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: Pe Tammi 27, 2006 22:07
Paikkakunta: Numminen

Viesti Kirjoittaja PeTorace »

Elikkä siis tuo 7,6 nosto suoraan nokalta,venttiililtä mitattuna
keinuvipusuhteesta riippuen tuo 10.9-11.5.
Eli miljoonalaatikoista vaan kaivelemaan parhaan noston antavia keinuja.
96 -73
96 -76 vuorotteluvapaalla
96 -75 kustom
96 -76
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Suppari kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:7.6 rallinokka 7.6 mm:n nostolla (asteet oli jotain kolmen sadan paikkeilla)
Mistä tämä tieto on kotoisin?Olen tuota pitkään jo ihmetellyt,että pirun pieniä ovat nostoltaan jos tuo mallimerkintä kertoisi siitä?

En tiedä itsekkään mistä nuo mallimerkinnät tulee,mutta useista internetin luotettavista(?) tietolähteistä luettuna nuo eivät kerro mitään akselin nostoista tai muista?
Eihän tähän mitään luotettavia nettilähteitä tarvitse – tästä samasta asiasta on ollut tämän jutun sivuilla yks ja kaks riittävän luotettavaa kirjoittelua . GT Motors tekee noista 7.jotain -nokkia alkuperäisten Saab V4 virinokkien mallien mukaisesti ja ko nimeämistapa noston suhteen toimii vain näissä nokissa. Maamme muut nokkahiomot nimeää nokkansa kuten haluavat

Mulla on tuon 7.9:n paperi sieltä samaisesta GT Motorsista ja Rin-tin-tin kertoo vakuuttavasti omaavansa noiden 7.6 ja 7.2 nokkien pöytäkirjat. Alla listattuna ko tiedot ja näkeehän niistä ihan selkeästi, että nostolla ja tyyppimerkinnällä on selkeä yhteys, kun puhutaan GT Motorsin hiomista Saab V4 virinokista :D :P :twisted: .

Koneistus pöytäkirjasta voin lukea:
”7,9” Imu 7,95 296 astetta, Pako 7,8 295 astetta
"7,6" Imu 7,65 305 astetta Pako 7,65 305 astetta
"7,2" Imu 7,25 290 astetta Pako 7,25 300 astetta
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
hopo
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Ke Huhti 06, 2005 21:28

Viesti Kirjoittaja hopo »

Moro

Tuossa on joku vanha juttu ruotsiksi, jossa sivutaan nokka-akseliasioita...

http://koti.armas.fi/~srt/saabtrim74_3.jpg


Joku jossain kaipaili sonetin runkonumeropaikkoja. Taas joku vanha kuva..
http://koti.armas.fi/~srt/nummer.jpg

t.hopo
hopo
Saab.96
"Hölösuu"
Viestit: 4073
Liittynyt: Pe Touko 23, 2003 10:48
Paikkakunta: Sipoo, Nikkilä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saab.96 »

KeijoAnnikki kirjoitti:
Suppari kirjoitti:
KeijoAnnikki kirjoitti:7.6 rallinokka 7.6 mm:n nostolla (asteet oli jotain kolmen sadan paikkeilla)
Mistä tämä tieto on kotoisin?Olen tuota pitkään jo ihmetellyt,että pirun pieniä ovat nostoltaan jos tuo mallimerkintä kertoisi siitä?

En tiedä itsekkään mistä nuo mallimerkinnät tulee,mutta useista internetin luotettavista(?) tietolähteistä luettuna nuo eivät kerro mitään akselin nostoista tai muista?
Eihän tähän mitään luotettavia nettilähteitä tarvitse – tästä samasta asiasta on ollut tämän jutun sivuilla yks ja kaks riittävän luotettavaa kirjoittelua . GT Motors tekee noista 7.jotain -nokkia alkuperäisten Saab V4 virinokkien mallien mukaisesti ja ko nimeämistapa noston suhteen toimii vain näissä nokissa. Maamme muut nokkahiomot nimeää nokkansa kuten haluavat

Mulla on tuon 7.9:n paperi sieltä samaisesta GT Motorsista ja Rin-tin-tin kertoo vakuuttavasti omaavansa noiden 7.6 ja 7.2 nokkien pöytäkirjat. Alla listattuna ko tiedot ja näkeehän niistä ihan selkeästi, että nostolla ja tyyppimerkinnällä on selkeä yhteys, kun puhutaan GT Motorsin hiomista Saab V4 virinokista :D :P :twisted: .

Koneistus pöytäkirjasta voin lukea:
”7,9” Imu 7,95 296 astetta, Pako 7,8 295 astetta
"7,6" Imu 7,65 305 astetta Pako 7,65 305 astetta
"7,2" Imu 7,25 290 astetta Pako 7,25 300 astetta
Mulla on Gt-motorsin 8.3 nokkakeppi, mitkäköhän on sen asteet??? Nokka on GT 5C ...
Jäsen #1682
Saab 96 V4 Turbo 1976 / Saab 900 2.1 3D 1992 / Saab 9-3 Cabrio 2009
http://www.tonikoskinen.com
SAIRASTAN.VARMASTI.SAABISMIA.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

KeijoAnnikki kirjoitti: Eihän tähän mitään luotettavia nettilähteitä tarvitse – tästä samasta asiasta on ollut tämän jutun sivuilla yks ja kaks riittävän luotettavaa kirjoittelua . GT Motors tekee noista 7.jotain -nokkia alkuperäisten Saab V4 virinokkien mallien mukaisesti ja ko nimeämistapa noston suhteen toimii vain näissä nokissa. Maamme muut nokkahiomot nimeää nokkansa kuten haluavat

Mulla on tuon 7.9:n paperi sieltä samaisesta GT Motorsista ja Rin-tin-tin kertoo vakuuttavasti omaavansa noiden 7.6 ja 7.2 nokkien pöytäkirjat. Alla listattuna ko tiedot ja näkeehän niistä ihan selkeästi, että nostolla ja tyyppimerkinnällä on selkeä yhteys, kun puhutaan GT Motorsin hiomista Saab V4 virinokista :D :P :twisted: .

Koneistus pöytäkirjasta voin lukea:
”7,9” Imu 7,95 296 astetta, Pako 7,8 295 astetta
"7,6" Imu 7,65 305 astetta Pako 7,65 305 astetta
"7,2" Imu 7,25 290 astetta Pako 7,25 300 astetta
Juu niin siis sehän on kaksi eriasiaa ne nokan nousu ja venttiilinnousu näissä tikkukoneissa :D Kaikkea ei ehdi samaan aikaan miettiä.Vippasuhdehan näissä kuulemma jotain 1,45?
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
KeijoAnnikki
"Hirsch"
Viestit: 798
Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja KeijoAnnikki »

Saab.96 kirjoitti:Mulla on Gt-motorsin 8.3 nokkakeppi, mitkäköhän on sen asteet??? Nokka on GT 5C ...
Ei tietoa, mutta nosto on abaut 8.3 mm ja asteet on varmasti yli 300 joidenkin täällä kirjottaneiden herrojen kokemusten perusteella. Mulla molemmissa kilpureissa ja Sonett:ssa GT 2C4 (Volvon nokan mallin mukaan V4:lle tehty) ja sen arvot: imu 8,4 mm nosto ja 308 astetta, pako 8,45 mm nosto ja 310 astetta. Soittamalla saa varman tiedon, ellei joku sitä tänne kirjoita. :)
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Vastaa Viestiin