pitkäaikaissäilytys

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
Vastaa Viestiin
PelleP
Matalapaineturbo

pitkäaikaissäilytys

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Pitkän tauon jälkeen kaikille hei Vihdistä. Sattuipa tuossa aiemmin syksyllä niin, että mennä ostaa päräytin käyttöautokseni lähes uuden japsin-siis aivan oikean riisipussin-ja pistin entisen käyttikseni, 2,1 OG:ni "eläkkeelle". Eihän hyvästä raaskinut mitenkään luopua!! 320 tkm mittarissa se jäi mökille autotalliin; sitten piti yksi toinen rimpula saada sinne talliin oottelemaan (muka) ostajaa, ihan kakkospyörät muovipusseissa kontissa jne. Eipä kuulunut ostajaa, ei yhäkään. Saabi siinä talvehti sitten ulkosalla. Talvipyörät vaihdon lähinnä siirtelyä ajatellen alle. Eipä nuo pakkaset juuri kiusaamaan ole päässeet, mutta kosteutta kyllä on riittänyt.

Rupesi siinä käymään mielessä, että josko tuo mahtaa ottaa hometta sisuksiinsa. Aloin suunnitella tulille laittoa. Viime lauantaina tartuin toimeen:Saabin nokan olin jo valmiiksi parkkeerannut pihatielle päin, jotta voisin antaa riisipussilla virtaa, mikäli akku olisi ehtynyt. Akku oli (ja on) Vartan 70 Ah, kylmäkäynnistysvirtaa se antaa muistaakseni 520 A. Akulla ikää neljä vuotta eikä kertaakaan ole edes latausta (ulkopuolista) annettu.

Niinhän siinä kävi, että kun ensin tein pellin alla pikatarkistukset (öljyä koneessa, ei lammikkoa maassa, paisarissa sulat nesteet, jarrunesteessä löytyy eikä mitään havaittavia vuotoja missään), niin eikun näyttämään virta-avainta. Keskuslukkokin toimi sisään mennessä, tosin akun varauksen laskemisen (ja solenoidien jäykistymisen) saattoi kyllä havaita. Vähän hätkäytti alkuun, kun koko konetilan alumiiniosat olivat "rokossa", eli ottaneet reilusti hapettumaa. Imusarja, voimansiirron valut, vesipumput jne. Kai nuo tuosta putsailee joskus. Tuumailin, että tarkkailen alkuun, pyöriikö kone vapaan oloisesti (vesipumppu...).

Kyllähän se pyörikin: laiskanpulskeasti starttasin ehkä jonkun 3-4 sekuntia ja johan pärähti käymään, siis aivan ensimmäisellä!! Hihkuin riemusta, olinhan saanut pakinkin pois sovulla päältä aluksi ennen starttia (kytkin oli vähän juminut). Jarrut olivat ankarasti ruostuneet kiinni (pinnoitteet), itse sylinterit ja satulat tuntuivat kyllä poljintuntumalla arvostellen herkiltä. Käsijarru ei osoittanut juuttuneisuuden merkkejä.

Hetikohta sitten ajamaan. Ajosta ei tullut kuin muutaman kilometrin mittainen, koska jarrut jumpsuttivat aika ankarasti ja poljin hyppyytti. Mahtaisiko olla jarrulevyjen reunoihin muodostunut kova ruostereunus. Huoltoa tarvitaan.

Mutta näin vain tuli todistettua, että Saabi on "laakin peli". Melko tarkkaan kolme kuukautta se oli seissyt. Onneksi ei ollut pensa päässyt vanhenemaan (kesälaatua kun oli); ainahan nuo mobilistit siitä varoittelevat ja kehottavat kaikkia säilöntäaineita käyttelemään. Mainitaan nyt vielä lopuksi, että mitään epänormaalia ei tuon pienen ajon päätteeksi ilmennyt: ei uusia vuotoja, kaikki pelaa mikä ennenkin pelasi. Hyvä ja jämpti oli ajaa. Mitä nyt ne jarrut olivat vähän pilalla. Lopun aikaa saa Saabi viettää eläkepäiviään sitten tallissa, ja "autokauppani" pidän suosiolla pihalla tuulessa ja tuiskussa.

Hyvää talven jatkoa kaikille! Nyt se alkaa näyttääkin vähän siltä kuin minä olen aina ajatellut... :D
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

No täytyyhän auton nyt 3 kuukauden seisottaminen pihalla kestää.Seisoohan mullakin tänä talvena 3 satkua säänarmoilla.Ihan tavallista se vaan on.
V.J.S
"Hölösuu"

Re: pitkäaikaissäilytys

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

PelleP kirjoitti:Mutta näin vain tuli todistettua, että Saabi on "laakin peli". Melko tarkkaan kolme kuukautta se oli seissyt. Onneksi ei ollut pensa päässyt vanhenemaan (kesälaatua kun oli); ainahan nuo mobilistit siitä varoittelevat ja kehottavat kaikkia säilöntäaineita käyttelemään.
....
Mitä nyt ne jarrut olivat vähän pilalla.
Jees, viimekertaisen seisonnan (olisko ollu reilu 3kk touko-elokuussa) jäljiltä kaasarisaappi, jossa oli tankissa ehkä 2-3litraa seissyttä bensaa, uusi bensapumppu laitettu (siis putkistossa osittain tyhjää) jne.yms.etc, niin vain rämähti n. 5-sek starttauksella ensiyrittämällä käymään 8O

Jarruthan noissa tosiaan tuppaa olemaan melko kaameet pidemmän seisonnan jälkeen. Yleensä ne on minulla lähtenyt pelaamaan sillä reseptillä, että vedetään muutama oikeen ison käden jarrutus (niin että oikeen kabiiniin käryää 8) ), niin siinä ne herkistyy. Ton automaagiturbon toisen takasatulan toinen mäntä oli kyllä mennyt niin jumiin n. 4kk seisonnassa, että ei lähtenyt kun jarrupolkimella tehostimen avustuksella (eli siis auto käynnissä, ilman tehostinta ei vielä liikkuunut...) liikkeelle, kun poisti palat välistä.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Jatketaas vielä juttua.Itse olen aina jättänyt autoista tankit mahdollisimman tyhjiksi talviseisonnassa.keväällä sitten pistetään uudet bensat tankkiin ja ei ole ollut huolta bensan vanhenemisesta.Tolla mun tyylillä kyllä pääsee kondensoitumaan vettä tankkiin,mutta ei ole ollut vielä ongelmaksi asti.
Jarru levyt taasen menee käsittämättömän nopeasti ruosteeseen seisotuksen aikana.Vaihdoin tossa kesällä uudet levyt sekä -90 satkuun että -79 satkuun.Viimeksi autoja katsoessani molemmissa oli jarrulevyt reilusti pintaruosteessa.Uskon kuitenkin että ei ole mikään ongelma,kyllähän ne ruosteet häviää jarrutellessa.
Jo joskus 10 vuotta sitten kun käytin rekanvetäjää korjaamolla lahden volvolla,niin odotusaikana kiertelin pihoja.Sattui seisomaan uusia henkilöauto volvoja pihalla ja menin tutkimaan niiden korin kuljetussuojauksia.Hyvin oli muuten uudet volvot suojattu kuljetuksen ajaksi.Mutta mikä pisti silmään niin kaikissa oli jarrulevyt reilussa ruosteessa.
PelleP
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja PelleP »

Sitä mieltä olen minäkin, että laatuauto ja kunnossa oleva sellainen käynnistyy pitkäänkin seisottuaan ongelmitta. Nuo jarrut katson kunhan tässä joudan: tiedossa on hyvinkin, että kostealla vetää levyt tosi nopeasti hilseeseen. Pesin tuossa taannoin riisipussiani pesuhallissa ja totesin, että puoli tuntia riittää siihen, että jo levyt rusehtaa. Mulla vain taisi käydä Saabin kanssa vähän jotain muuta: eniten veikkaan, että varsinkin etulevyn reunassa on hillitön ruostepatti, sellaiset on mulla ennenkin olleet riesana ihan käyttökautenakin. Kuluneet levyt edesauttavat niiden syntyä, joskus kai voisi nuokin uusia. Jollei sitten käynyt niin, että palasta lähti pintaa irti ja möykky olla jököttää edelleen ruosteen voimalla levyssä. Mutta sehän vielä selviää, kirjoittelen sitten. Nuo sylinterithän vaikutti ihan toimivilta, ainakaan mitään laahaamista ei ilmennyt ja polkimen tuntuma oli sinänsä OK.
Vihdin Pelle#2851
900i2,1-16 ImolaRed MadeInUki
Vastaa Viestiin