Siinä alimmassa kuvassa muuten näkyy keskellä mies kahden valkoisen laatikon välissä. Ne laatikot ovat ruiskutuspumppuja aina kahdelle sylinterille.
Itse asiassa ne eivät ole ruiskutuspumppuja vaan venttiilikoneistoon liittyviä yksimäntäisiä hydraulipumppuja. Sulzerin RT-koneissa on nokka-akseli joka käyttää hydraulijärjestelmää, jolla liikutellaan kaasunvaihtoventtiilejä (1-2/sylinteri, koneet kaksitahtisia). Jokaiselle venttiilille on nokka-akselilla oma yksimäntäinen hydraulipumppunsa, joka painaa öljyä venttiiliaktuaattorille, tavallaan siis työntötanko on korvattu hydrauliikalla. Hydrauliikalla saadaan aikaan muuttuva venttiilien ajoitus, sama juttu siis kuin autoissa tänäpäivänä... askeleen edellä teknisesti tosin. RT-Flexeissä taas on sähköhydraulinen venttiikoneisto, jossa ei ole nokka-akselia ollenkaan vaan täysin joustava venttiilien ajoitus. RT-Flexiä vastaava systeemi löytyy myös Man B&W:n hidaskäyntisistä kaksitahtidieseleistä. Keskinopeissa dieseleissä ainoastaan HUT/ICEL:n EVE koemoottorissa on sähköhydraulinen venttiilikoneisto. Henkilöautokokoluokassa Ford on tehnyt koemoottorin sähköhydraulisella venttiilikoneistolla ja jossakin määrin jopa onnistunut. Kuorma-auto ja mobilekone kokoluokan dieseleihin Sturman on esitellyt kaupallisesti kelvollisen sähköhydraulisen venttiilikoneiston, jonka pitäisi olla Internationallilla 2007 tuotannossa.
Jutussa esitellyssä koneessa on käsittääkseni commonrail-ruiskutus, eli suutinkohtaisia pumppuja ei ole.
pääkoneita olikin kuusi 12V46 moottoria (12 sylinteriä, halkaisija 360mm ja V-malli)
V46:t ovat nelitahtidieseleitä, Sulzerit taas kaksitahtisia.
-J-