9000 on kylmä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
zero_cool
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 30, 2003 22:31

9000 on kylmä

Viesti Kirjoittaja zero_cool »

Elikkäs mistähän kannattaisi ruveta vikaa hakeen ku sisälle ei tule lämmintä ilmaa on jotain tyyppivikoja tai jotain. termostaatti aukeaa kyllä melkein viime metreilllä eli viisarin verran ennen punasta ja laskee sitten puoliväliin jossa pysyy mutta lämmintä ei vain tule. Koitin jäähdyttäjästä vesi letkuja niin almpi vesiletku oli hieman kylmempi kuin ylempi. Joten missä voisi olla vika viisaammat auttakkaa!
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24629
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ilmaa
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
zero_cool
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 30, 2003 22:31

Viesti Kirjoittaja zero_cool »

onko siinä jokin erillinen ilmaus roppu vai puristelenko vain letkuja.
miten tuo paisunta säiliön vesimäärä vaikuttaa lämmön tuloon syylärin kauttahan se vesi kiertää. mutta koitan kuitenkin molempien neuvoja.

PS: SUURET KIITOKSET KAIKILLE :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ei ole erillistä ilmausproppua, ilma poistuu kyllä järjestelmästä itsestään ajon aikana, kunhan nestepinta säiliössä on yli minimin.

Lämmityksessähän väliaineena on jäähdytysneste, ei voi lämpöä siirtyä lämmityslaitteen kennosta ohjaamoon tulevaan ilmaan ellei kennoon mene kuumaa nestettä.

Jos nestettä on tarpeeksi ja se on pakkasenkestoltaan tarpeeksi tukevaa ja termostaatti silti käyttäytyy noin, termostaatissa on vikaa.

Jos auto on vm 90 tai uudempi ja siinä on automaatti-ilmastointi ACC2, lämmönsaamattomuus voi johtua myös siitä että akku on ollut irti ja ilmastoinnin ohjausyksikkö on unohtanut läppämoottorien asennot. Kalibrointi auttaa siihen:
http://www.hut.fii/u/jus/saab/9000/ACC/ ... mointi.gif

80-luvun tonnarin automaatti-ilmastointi on ACC1, siinä kalibrointi käynnistetään painamalla ACC ja VENT, tyypillisesti tässä versiossa ei läppämoottoreiden asennot pääse unohtumaan, kun moottorit on asentopotentiometrillä olevia servoja, toisin kuin ACC2 ja ACC3:ssa askelmoottoreita.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

jos ei paisuntasäiliössä ole tarpeeksi vettä niin ei syylärissäkään ole, sillon ei vesi kulje kunnolla lämppärinkennon y.m. paikkojen kautta että saisit kunnolla lämpöä koppiin, niin päin se vaan menee...
9000 T16 -87
zero_cool
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 30, 2003 22:31

Viesti Kirjoittaja zero_cool »

Auto on -87 eikä ole ilmastointia. unohdin sanoa että jostakin se kyllä ajon aikana puhaltaa melko kylmää ilmaa jalkoihin.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

87-mallisen jalkatilasuutin on aika vaatimaton, puhaltaa lähinnä kaasujalan nilkkaan eikä muualle, uudemmissa on leveämmälle ulottuva kanavisto.

Kylmäähän siitä jalkatilankin suuttimista puhaltaa jos tuulilasille ja joka paikkaan muuallekin tulee kylmää.

Tarkista että lattiassa polkimien yläpuolella rintapellissä on johtoläpiviennin läpivientikumi paikallaan. Tosin täytynee irrottaa jalkatilan yläpuolella oleva huopaverhoiltu äänieristepahvi, jotta tuohon kohtaan pääsee käsiksi.

Onko sitä jäähdytysnestettä tarpeeksi?

Onko puhallinkotelon lämmönsäätövipu ehjä? Läpät ohjaavat ilman kulkemaan kennon läpi kun halutaan lämmitystä ja kennon ohi kun halutaan viileätä. Jos läppiä kääntävä vipu on poikki, lämmitys voi jäädä mihin sattuu asentoon, mutta pyrkii painovoiman vaikutuksesta menemään itsekseen kylmä-asentoon.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=36213
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/ACC/lampovipu1.jpg
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
zero_cool
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 30, 2003 22:31

Viesti Kirjoittaja zero_cool »

nestettä on tarpeeksi karvan alle maxin oli mutta nyt on vähän yli. Missä tuossa on puhallin ja kenno kojelaudan alla vai moottori tilassa?
Viimeksi muokannut zero_cool, Ke Tammi 31, 2007 21:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

zero_cool kirjoitti:nestettä on tarpeeksi karvan alle maxin oli mutta nyt on vähän yli.
Ei se kylmyys sitten nesteen puutteesta pitäisi johtua. Termostaatti nyt ainakin kannattaisi vaihtaa jos noin jumittaa.

Tarkista akvaariossa olevan lämmönsäätövivun liikkuminen lämmönsäätönuppia pyöritettäessä. Sinne pääset kurkkaamaan kun avaat konepellin alla olevan apukuskinpuoleisen peitekannen siitä pyyhkijoiden edestä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
zero_cool
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 30, 2003 22:31

Viesti Kirjoittaja zero_cool »

Missäpäin termostaatti majailee kyseisessä autossa en ole vielä kerennyt niin tutustumaan kyseiseen.
zero_cool
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Kesä 30, 2003 22:31

Viesti Kirjoittaja zero_cool »

Alkaa aina välillä olla vilu näissä pohjanmaan pakkasissa eilen oli 26astetta pakkasta pitäis lämppärin pelata. :D
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuolla juttua termostaatin vaihdosta:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=35207
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
viiksi
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Pe Joulu 01, 2006 16:41

9000,kylmä

Viesti Kirjoittaja viiksi »

onhan sulla nyt varmasti tarpeeksi pakkasnestettä,kun on siellä niin kylmääkin?? Voi olla lämpökenno jäässä!
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Itsellä se tuo ACC välillä kalibroinnin jälkeen jumittaa puhaltamaan kylmää eli ei sitä läppää älyä kääntää. Sulla varmaan sama ongelma jos ACC:n omaat.
Saab 9-5 2,0t -1999
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tarkista kennon ja puhaltimen välinen tila.
Poista kaikki lehdet ja neulaset sieltä.

Kennon lamellit voivat olla tukkeentuneet, hapettumalla tai ulkopuolisesta paskasta täynnä

Tuolloin on puhallin poistettava paikaltaan.

Mulla tuli ämpärillinen lehtiä, havuja ja neulasia, kun vaihdoin lämppärin kennon.

SIIS= puhallin pois ja kenno käteen. Oikotietä ei ole
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Vastaa Viestiin