Ei ollutkaan vain kansipahvi..

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Ei ollutkaan vain kansipahvi..

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Eli viime lauantaina Tonnari lykkäsi nesteet sekaisin ihan normaalissa maantieajossa, ja oletin kansipahvin menneen, matka jatkui hinurilla kaverin tallille jossa 3 päivää rystysiä raastaen sainkin kannen irti ja toimitettua plaanattavaksi, itse en siitä silmillä mitään hälyttävää havainnut.

No, eilen sitten koneistaja soitti ja kertoi että turhaa tästä kannesta yrittää edes korjaamalla hyvää, kolmesta pytystä seetien välit halki, plus ykkösessä mistä kärähtikin, todella raisut halkeilut..

Laitoin sitten ostoilmon ehjästä kannesta Foorumille ja yksi hyvä taisikin jo löytyä.

Kummastuttaa vaan että kun ei ollut mitään oireiluja, ei nestehävikkiä, sekaantumista, eikä ylenmääräistä painetta, niin mitenkä on voinut pötkiä näinkin pitkään ennenkuin päsähti sitten kunnolla? Tosin olen käyttänyt BAR´S LEAKS- ainetta ikäänkuin "varmuuden vuoksi", olisiko tuo sitten pitänyt pieniä halkeamia kurissa tiettyyn pisteeseen asti..

Muuten mukava yllätys konetta avattaessa oli tasainen kullanruskea väri koneen sisäosissa, ei mitään lietettä tai karstaa, tosin TP-ketjun alaratas oli hieman hampaattoman näköinen, lienee hyppinyt yli, ja vasta nyt näin itse livenä kuinka naurettavan rimpula systeemi tuo on. Sylintereissä näkyi hoonijäljet, ei pykälää ja kokomerkintä A, kilometrejä noin 470 000 8O
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8096
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Been there done that...Mulla oli ainut oireilu ennen remppaa pahentunut nykiminen kylmänä, jopa nesteen kulutus oli haljenneella kannella loppuun asti kovin maltillista.

Nakkaa sillä TP-akselien ketjulla lähintä vesilintua. Se sileeksi vetänyt hammaspyörä kannattaa pitää paikoillaan, muuten voi olla hiukan hankala saada jakoketjun hammaspyörää ja hihnapyörää pysymään paikoillaan :lol:
Edelleenkin jaksan hämmästellä sitä, kuinka paljon tuo ketjun poisto (ja kansiremppa...) muutti koneen luonnetta parempaan suuntaan. Kyllähän tuohon rahaa saa uppoamaan, mutta hyvä siitä tulee :)
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

V.J.S kirjoitti: Kyllähän tuohon rahaa saa uppoamaan, mutta hyvä siitä tulee :)
Laskeskelin tässä että itse työt tehden selviän n.350€:lla, kansi Foorumilaiselta ja tiivisteet sun muut härpäkkeet Motosta, hintaan ei sisälly hermotupakit eikä hermobisset..

Joo kyllä aikaisemminkin on ollut suunnitelmissa nakata "tasapaino"-ketju pusikkoon, ja nyt Saab ikäänkuin oma-aloitteisesti antoi siihen tilaisuuden, samalla vaihtuu kätevästi nokkaketju.

Ja varmaan hyppineenä tässä koneessa tuo TP-systeemi on toiminut enemmänkin epätasapaino-koneistona :?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Mulla on tässä maaliskuussa, kun aikaa ilmenee, ohjelmassa tasapainokilkkeiden uudelleenasennus. Kamat on jo valmiina. Harrastustoimintaa pitää olla.

Automaattitonnarissa on tuo tärinä aika ajoin, varsinkin kylmänä ja liikennevaloissa, hieman häiritsevää.

Kuulemma manuaalivehkeissä tuota tärinää lieventää vauhtipyörä, mitä automaatista ei löydy. Onhan niissä tuo momentinmuunnin, mutta jostain syystä ei vissiin toimita asiaansa samalla tavalla. Noh, tuleepahan askarreltua.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mitäs Peinulle maksoi tasapainohilut? No, kuitenkin maksaa niin paljon että tähän rytäkkään en niitä hanki, ehkä myöhemmin. 2,3T ja automaattihan tässä on kyseessä, ja jos tärinä tulee sietämättömäksi niin sitten heitetään paremmalla ajalla ja paremmilla rahoilla hilut sisään. Toisaalta, kun tähän asti olen pystynyt elämään tuon ilmeisesti hyppineen täristimen kera niin saa nähdä.. :?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Nyt on kansi tulossa, löytyi Foorumilta ja matkahuolto toimittaa, sekä tarvittavat hilppeet haettu Motonetistä ja tietenkin kansipultit unohtui.. Moton tiivistesarjassa tuli kannentiivisteeksi "se oikea" Elring.

Viikonloppuna "pääsee" kasaamaan konetta ja kun se muuten näytti hyvinsäilyneeltä, niin kaipa tuota vanhusta voisi vielä rääkätä jollain lastulla.. Jos ei muuta niin saa ainakin kannen taas halki.

Tuli tässä kysymyksiäkin mieleen, eli kun nyt haen uudet kansipultit, niin kumpiakos momenttisuosituksia noudatan, kun luin täältä että on uutta ja vanhaa jotka eroavat toisistaan, vai riippuuko se pulteista mitkä saan, ja mistä näkee onko ne mahd. uutta vai vanhaa mallia, vai liittyykö tuo ero ollenkaan edes pultteihin ja niiden laatuun? Öh, selkeätä :oops:

Myös nokkapukkien oikeista momenteista olisin kiitollinen.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minuteman kirjoitti:vai riippuuko se pulteista mitkä saan, ja mistä näkee onko ne mahd. uutta vai vanhaa mallia, vai liittyykö tuo ero ollenkaan edes pultteihin ja niiden laatuun?
Riippuu kannentiivisteestä, ja se on uutta mallia, eli uuden mallin mukaan kiristykset.

B202 nokkapukkien pultit 15 Nm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

jus kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:vai riippuuko se pulteista mitkä saan, ja mistä näkee onko ne mahd. uutta vai vanhaa mallia, vai liittyykö tuo ero ollenkaan edes pultteihin ja niiden laatuun?
Riippuu kannentiivisteestä, ja se on uutta mallia, eli uuden mallin mukaan kiristykset.

B202 nokkapukkien pultit 15 Nm.
Thänks!

Eli käsittääkseni uudempi tiiviste=40nm-60nm-90 astetta. Ja konehan oli nyt b234 minkä taas varmaan unohdin sanoa, mutta nokkapukkeihin pätee varmasti sama.

Edit: oikea momentti kannelle on: 60nm-80nm-90 astetta
Viimeksi muokannut Minuteman, Pe Helmi 02, 2007 21:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Saabilla nuo tasapainohilut maksaa siinä 200-300 euron välissä. Tein viime talvena tonnariin kansiremppaa ja samalla meinasin uusia nuo palikat. Kyselin hintoja, mutta jäi sitten laittamatta. Samat hilut käy kuin ysifemmaan.

Miksi vaihdat kannen pultit? Kyllähän niitä vanhojakin voi käyttää...? Minä ainakin laitoin vanhoilla viime talvena. Niin ja autolla oli silloin ajettu ~300tkm. Eikun kilsoja näytti olevankin sulla noin paljon, niin en ihmettelekään.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Olen ymmärtänyt , että kansipultit on venyvää mallia , ts. ne voi ainostaan kerran kiristää ohjetiukkuuteen. En tiedä onko pilkunviilaamista vai tosiasiallista moottoritekniikkaa?
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Niinhän ne pultit ois hyvä uusia aina kantta irrotettaessa. Ne toimivat ikäänkuin jouset mutta sitä en tiedä kuinka montaa kertaa ne jaksaa kiristää ennenkuin paukahtaa poikki. Omat pultit on 3 kertaa ollu irti ja arvon tässä uskallanko enää samoja laittaa :idea:
Saab 9-5 2,0t -1999
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Joo, uudet tuli hommattua, eikä hintaa ole kuin sen parikymppiä satsi Motossa.

Kansikin saapui eilen matkahuollon tuomana, ja oli hyvin pakattu, puettu jopa toppahaalareihin ettei palellu matkalla, ja paketti fyllätty hyvin :D

Kolmospytyn kohdalla näytti tuossakin olevan hieman epäilyttävä kohta imu- ja pakoseetien välissä, jota plaanaajan kanssa ihmettelimme, mutta pesukoneen kautta niin näkyy paremmin mikä on. Uusi kansi oli muuten priima kyllä.

Muuten, kun nyt sain tuon vanhan kannen käsiini pestynä, niin voi pers. että voikin olla kansi halkeillut, kolme palotilaa aivan säpäleinä, ainoastaan yksi ehjä..
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Niin kyseessä ilmeisesti 2,3 kansi!? Nuo 2,3 kannet ainakin taitaa halkeilla...mikähän niissä sit on vikana 8O Onko vika valussa vai voiko palamistapahtuma aiheuttaa moista? Kuinkahan 2,0i kansi toimisi 2,0T koneessa.
Saab 9-5 2,0t -1999
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Juu tosiaan B234TA on kyseessä. Katselin että alumiinivalu ainakin on hyvin huokoisen ja pehmeän seoksen näköistä, mutta kai suurempi syy on jonkun edellisen kuskin polkaisut koneen ollessa kylmä, tai jäähdyttelykäytön puute..
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

PVI kirjoitti:Saabilla nuo tasapainohilut maksaa siinä 200-300 euron välissä. Tein viime talvena tonnariin kansiremppaa ja samalla meinasin uusia nuo palikat. Kyselin hintoja, mutta jäi sitten laittamatta. Samat hilut käy kuin ysifemmaan.
Katselin noita Speedpartsin TP-osasettejä, ja mikäs tämän selittää että jos kerran Ysi-Viitosen setti käy, ja on ilmeisesti vielä kestävämpi kuin Tonnarin omat pehmytteräsrattaat, niin Ysifemman setti on kuitenkin yli puolet halvempi, n.140€ vs. Tonnarin n.330€?? Outoa..
http://www.speedparts.se/


Joo, jäi viikonlopulta autonlaittelu koska kansi oli koneistajalla vielä plaanattavana, enkä olisi juopumukseltanikaan ehtinyt, saatikka saanut mitään järkevää aikaiseksi..

Koneistaja soitti juuri ja kertoi kannen olevan täysin priimassa kunnossa ensiepäilystä huolimatta, eli kiitokset vaan sinne myyjälle Oulunsuuntaan mikäli tätä lukee :D
Vastaa Viestiin