Ostin ruiskusaabin, miten 900i:n ilmansuodatin vaihdetaan?

Ajaton klassikko. Tuotannossa 60-luvulta 90-luvun alkuun.
pesaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Syys 23, 2004 19:15

Ostin ruiskusaabin, miten 900i:n ilmansuodatin vaihdetaan?

Viesti Kirjoittaja pesaab »

Aiemmin ollut kaasarikoneinen 900 -85, nyt ostin 900i:n -87 ja ajattelin vaihtaa myös ilmanputsarin suodattimenhuollon yhteydessä. No, eipä ollutkaan samanlainen hakashomma kuin kaasarimallissa. Antakaas seikkaperäinen ohje, kun ei ollut huoltokirjassa mainintaa?! Toisekseen bensamittari ei toimi kuin valolla, tankinpäästä tuntuis olevan ehjä (miten kojelauta puretaan), miten mittaristo vaihdetaan?
Turbo900
"Saabisti"
Viestit: 877
Liittynyt: La Loka 25, 2003 18:26
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Turbo900 »

Jos tuosta olis apua.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=#174311

Kokeile ensin kajarinreiästä törkkiä sähköjohtoja ja vaikka ruiskutella CRC:tä liitoksiin jos mitään auttaisi (tuskimpa vain).

Mittaristo irtos jotenkuten näin;

1.Irrota varmuuden vuoksi akusta napa
2.Irrota ratti (keskityyny irti, jonka alta löytyy mutteri)
3.Irrota kuskinpuolen kaiutinritilä jonka kautta voit nyppiä mittaristoon
tulevat prujut irti.
4.Kojelaudan alta löytyy neljä pitkää torxia jotka pitää kojelaudan keskiosaa paikallaan, avaa ne.
5.Raota "varovasti" kojelautaa, että pääset aukaisemaan mittaristoa kiinni pitävät torxit mittariston sivuilta (2kpl per puoli).

Tarpeeksi kun vääntää kojelautaa niin tilaa pitäisi tulla mittariston vaatiman verran, että sen pääsee vetämään pois.
Vasemmalla ylhäällä oleva ilmaletku saattaa kanittaa ja ainakin itse jouduin irrottamaan sitä kiinni pitävät niitit.
900i
"Saabisti"
Viestit: 2411
Liittynyt: Ti Touko 13, 2003 06:29
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja 900i »

Miten totesit "tankin " pään olevan ehjä?
Anturi oli hajalla ainakin omassani kun teki tuota.
Saab 9-3 SC 2,0t my:2011.
900i 8v kat. 2d Sedan vm:1990. Osa aika eläkkeellä, Beryl green.
96 vm:1977b . Taivaan sininen? ja Saab polkupyörä
#1015
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Suodatin vaihtuu siten, että otetaan se iso kumiputki pois (kaksi klemmaria). Tämän jälkeen siinä mustan muovisen suodatinkotelon päällä on ristipää ruuveja kehässä. Ne kun avaat, niin pääset taivuttamaan tuon bensan määräjakajan ylös ja vaihtamaan suodattimen sinne pömpelin sisään. :)

Kuulostaapas hassulta. No näin se kuitenkin menee.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Mertmi kirjoitti:... niin pääset taivuttamaan tuon bensan määräjakajan ylös ja vaihtamaan suodattimen sinne pömpelin sisään. :)
Kuulostaapas hassulta. No näin se kuitenkin menee.
Ollaan sitten varovaisia siinä taivuttelussa. Vanhat suutinputket katkeavat aika helposti. Nimim. "Kokeiltu on..." :oops:
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
pesaab
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Syys 23, 2004 19:15

Kiitos

Viesti Kirjoittaja pesaab »

Täytyypä kokeilla! Kiitokset avusta!
Jusau

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Kyllä se varovasti taittuu sen verran ylös, että saa filsun vaihdettua, mutta putkia kannattaa varoa todellakin. Et ole varmasti ainut kuka ihmettelee kaasarikoneen jälkeen, itsellä meni muutama tovi tuumaillessa kun kansi jumahti 2cm auki, mutta vaihtuihan se sitten.
kimmop
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ti Maalis 01, 2005 10:46
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja kimmop »

Tulipa törmättyä tähänkin kun ostin Motonetistä tuonkin suotimen ajatellen että helpostihan se vaihtuu samalla kuin tuo raitisilmasuodin.

Siinä vähän aikaa tota pömpeliä tuijottelin ja totesin että ei vi**u voi olla noin vaikea suoritus mutta ilmeisesti tää on uskottava noitten ohjeiden perusteella.

Sama insinööri joka ton ilmansuotimen paikan on suunnitellut on muuten eläkepäivien lähestyessa siirretty ilmeisesti sähköhommiin ja on sen jälkeen piirrellyt mm. SS:n parkkivalojen sijoituksen umpion sisään samaan reikään kaukovalopolttimon kanssa. Siinäkin meni melkein vartti taiteillessa mutta onpahan vaihdettu sekin.
I think animal testing is a terrible idea; they get all nervous and give the wrong answers. -- A Bit of Fry and Laurie --
tomaatti
"Saabisti"
Viestit: 3231
Liittynyt: Su Syys 21, 2003 00:34

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Noh,ite olen aina varjellut polttoaineputkia ja tehnyt hieman vaikeamman kautta.Oon ruuvannut ne ilmanputsarin ruuvit auki jonka jälkeen ilmanoton putken klemmari irti.Sitten olen ottanut sen pömpelin korikiinnikkeen (panta) irti.Sitten vaan koko pohjaosa sivulle ja ulos.Saa tolla tavalla kivemmin sen pohjankin putsattua.Eikä tarvi jännittää niitä pa-putkia. :wink:

Muoks:Se joo unohtu että "kumitötsä" on myös irroitettava imusarjasta ja löysättävä määränsäätimestä jotta pääsee kääntämään sitä tötsää ruuvien irroittamisen helpottamiseksi.
Viimeksi muokannut tomaatti, Ma Helmi 05, 2007 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Työkalut:
Sivuleikkurit
Torx tai ristipää vuosimallista(tai ranettajasta?) riippuen
Lemmariavain
Aski tupakkia

1.Katkaise ne kirkkaat polttoaineputket.Ovat kovasti siinä tiellä ja saa muutenkin varoa niitä.
2.Ota määränjakajalta kaasuläpälle menevä putki/letku irti
3.Avaa putsarikotelon torxit/ristipäät(katso kohta työkalut)
4.Vaihda filtteri.
5.Kasaa päin vastaisessa järjestyksessä.
6.Paina allekirjoitukseni linkkiä,ja ongi sieltä yhteystietoni,polttoaine putkia löytyy kottikärryllinen.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Onko tuo systeemi muuttunut jossain vaiheessa? kun itselläni molemmissa ruisku satkuissa (-87,-91) tuo on toteutettu suurin piirtein niinkuin kaasarissakin, ja onnistuu suodattimen vaihto ilman työkaluja n. minuutissa. :?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

Sulla taitaa olla 16 naulainen pannu,ja nuo mun ohjeet oli 8venttiiliselle.
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

:oops: miun moka.
EDIT. Selitystä: en ole ikinä nähnyt 8tappista ruisku konetta "livenä" oletin että toteutettu samallla lailla kaikissa.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

muutaman kerran on tullut törmättyä noissa t8 vehkeissä vähintään 10v vanhoihin pari kiloisiksi karstoittuneisiin ja tukkeutuneisiin suodattimiin, tekee tuo turbon, välijäähdytin ja öljynjäähdyttimen letkut vielä oman pikku lisän tuohon vaihto hommaan..
itse olen suutinputket ruuvvannut nykyään heti suosiolla irti määräjakajasta..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
90 saab suomesta
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: To Tammi 13, 2005 23:24
Paikkakunta: kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 90 saab suomesta »

omasta satkusta vaihtu suodatin helposti ei tarvinnu ku ruuvit avata ja sen verta taittu et sai vaihettuu helposti filsun ja ei ku ruuvit kiinni oma autoki on 8v. mekaaninen ruisku
Vastaa Viestiin